Розробки уроків - Хімія 8 клас - 2016 рік

ТЕМА 1. ПЕРІОДИЧНИЙ ЗАКОН І ПЕРІОДИЧНА СИСТЕМА ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. БУДОВА АТОМА

УРОК 4. ПЕРШІ СПРОБИ КЛАСИФІКАЦІЇ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ

Навчально-освітня мета: довести необхідність класифікації хімічних елементів, дослідити недосконалість доменделєєвських класифікацій хімічних елементів, розвивати інформаційні компетентності, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Тип уроку: набуття нових знань.

Навчальне обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

У кожній науці існує певна класифікація понять, явищ, систем. Без цього наука розвивається хаотично, в ній панує безлад. Зусиллями К. Ліннея класифіковано рослини; Жан Батист Ламарк запропонував класифікацію тварин; проблема класифікації хімічних елементів гостро постала перед хіміками ХІХ століття.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя, заповнення таблиці

Автор класифікації

Сутність

Недоліки

Лавуазьє, 1786-1787 рр.

Існуючі елементи поділив на метали й неметали.

Ме → МеО → МеОН

основний оксид основа

Ca → CaO → Ca (OH)2

НеМе → НеМеО → кислота

кислотний оксид

S → SO2 → H2SO3

Існують елементи (Be, Al, Zn), які водночас проявляють властивості металів і неметалів — амфотерні, відповідні їм оксиди також можуть бути як основними, так і кислотними оксидами, а гідроксиди — і кислотами, й основами

Деберейнер, 1829 р.

Відомі елементи розмістив у тріади таким чином, що середній елемент тріади має відносну атомну масу, яка дорівнювала середньому арифметичному відносних атомних мас двох крайніх елементів тріади.

Приклади тріад — Li, Na, K; Ca, Sr, Ba; S, Se, Te

Відкриття нових елементів показало неможливість розмістити їх у тріади

Шанкуртуа, 1862 р.

Розмістив елементи за порядком збільшення атомних мас по гвинтовій лінії на поверхні циліндра, поділеній вертикальними лініями на 16 рівних частин.

При цьому елементи з однаковими властивостями розташовувалися один під одним

Деякі елементи було розміщено довільно, без урахування їхніх властивостей

Мейер, 1864 р.

63 відомих на той час хімічних елементи спробував розмістити за їхньою валентністю в шість груп, але вмістив лише 28. Помітив певні закономірності в збільшенні атомних мас елементів у групах

Не зробив ніяких теоретичних висновків

Ньюлендс, 1863 р.

Якщо розмістити хімічні елементи за порядком збільшення атомних мас, то кожний восьмий елемент подібний до першого (правило «октав»). Розмістив таким чином перші 17, а далі закономірність не працювала

Відкриття інертних елементів «зруйнувало» правило октав

    Висновок: перші спроби класифікацій виявилися невдалими: учені створювали різні за формою таблиці та графіки, брали за основу подібність складу та властивостей, відкривали певні закономірності, але їм не вдалося створити єдиної системи хімічних елементів, які б виражали взаємозв’язок між усіма елементами.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Установіть відповідність між автором класифікації хімічних елементів та її сутністю.

а) Лавуазьє

б) Деберейнер

в) Шанкуртуа

г) Мейер

д) Ньюлендс

1) Елементи розміщено за порядком збільшення атомних мас, властивості елементів перебувають у періодичній залежності від атомних мас

2) Запропонував правило «октав», за яким кожний восьмий елемент повторював властивості першого

3) Елементи розмістив у «тріади», середній член «тріади» має відносну атомну масу, яка дорівнює середньому арифметичному відносних атомних мас двох крайніх

4) Елементи розмістив у шість груп за їхньою подібністю

5) Відомі елементи поділив на метали й неметали

6) Елементи розмістив на поверхні циліндру по спіралі, подібні розташовувалися під подібними

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ, ВИСНОВКИ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Інструктаж з виконання домашнього завдання, параграф підручника, завдання після параграфа.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити