УСІ УРОКИ ХІМІЇ
9 клас

Тема 3

НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ


Урок 39

Тема уроку. Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Використання поліетилену


Цілі уроку: розширити знання учнів про реакції приєднання на прикладі реакції полімеризації; розвивати навички складання рівнянь реакцій на прикладі реакції полімеризації етилену; показати на практиці хімічні властивості полімерів, переваги й недоліки окремих видів полімерів; пояснити причини широкого використання полімерів у народному господарстві; обговорити проблеми утилізації відходів полімерних матеріалів.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: фронтальна робота, лабораторний експеримент.

Обладнання: таблиці «Характеристика найпоширеніших полімерів», «Сучасні полімерні матеріали», «Склад і галузі застосування пластичних мас».

Демонстрація 13 «Визначення властивостей поліетилену: реакція на нагрівання, реакції з розчинами кислот, лугів, калій перманганатом.

Лабораторний дослід 7 «Ознайомлення зі зразками виробів з поліетилену».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу


II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

Фронтальна робота

Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:


ІІІ. Вивчення нового матеріалу. реакції полімеризації. Поліетилен

1. Розповідь учителя

Молекули, що містять кратні зв’язки, такі, як алкени, здатні з’єднуватися між собою з утворенням довгих ланцюгів з атомів Карбону — полімеру.

Реакція утворення полімерів називається полімеризацією. Розглянемо полімеризацію на прикладі етилену:

CH2 = CH2 — мономер, вихідна речовина — вуглеводень, з якого синтезується полімер.

(-CH2 - CH2 -)n — полімер — молекула, що утворюється в результаті полімеризації.

(-CH2 - CH2 ) — елементарна ланка — повторювана частина молекули полімеру.

n — ступінь полімеризації — кількість елементарних ланок у молекулі полімеру, що дорівнює числу молекул мономеру.

 

2. Лабораторний дослід 7. Ознайомлення зі зразками виробів з поліетилену та інших пластмас

Перед початком роботи проводимо інструктаж з техніки безпеки.

Розглянемо колекцію виробів з різних полімерних матеріалів, звернемо увагу на маркування на деяких готових виробах, що пояснює склад і властивості полімерів (поліетилен низького й високого тиску), зі зразками поліетиленової плівки проведемо експеримент. Дослідження властивостей поліетилену

1. Визначення густини поліетилену за водою, його розчинність у воді.

2. Зразок поліетилену, закріпленого в щипцях, занурюємо в гарячу воду.

3. Реакція з розчином калій перманганату.

4. Реакція з розчинами сульфатної кислоти й натрій гідроксиду. За кожним пунктом плану робимо висновки про фізичні й хімічні властивості поліетилену й записуємо їх у зошит.

 

3. Склад поліпропілену, полівінілхлориду та інших полімерів. Використання полімерів на їхній основі

На столах учнів — таблиці для самостійної роботи й підготовки повідомлень «Характеристика найпоширеніших полімерів», «Сучасні полімерні матеріали», «Склад і галузі застосування пластичних мас» (Хімія навколо нас. — Х.: Вид. група «Основа», 2003.— Вип. 5.— (Бібліотека журналу «Хімія»)).

Знайомимо з таблицею розпізнавання пластмас (за Чертковим). Напишемо рівняння одержання й коротко охарактеризуємо властивості полімерів.

• Поліпропілен:

• Полівінілхлорид:

• Полістирол:

 

IV. Підбиття підсумків уроку

• Поясніть, яка будова карбонового ланцюга має бути в мономера? (Наявність кратного зв’язку)

• Наведіть приклади використання полімерів. Зверніть увагу, які властивості цих полімерів використовуються.

(Заслуховуємо повідомлення учнів про використання полімерів.)

• Назвіть природні полімери, відомі вам з курсу біології. Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити