УСІ УРОКИ ХІМІЇ
9 клас

Тема 3

НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ


Урок 53

Тема уроку. Використання вуглеводів, їх біологічна роль. Загальна схема виробництва цукру


Цілі уроку: узагальнити знання учнів про вуглеводи, розкрити їх біологічну роль; показати застосування вуглеводів; ознайомити учнів із загальною схемою виробництва цукру; повторити загальні принципи промислових виробництв.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: фронтальна робота, самостійна робота, групові завдання.

Обладнання: схема виробництва цукру.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу


II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

1. Повідомлення учнів про результати практичного визначення крохмалю в продуктах харчування

2. Робота в парах

Учні в парах виконують завдання з наступним обговоренням у класі біля дошки:

1) Як з допомогою їдкого натру й мідного купоросу довести, що в молекулі глюкози є дві різні функціональні групи?

2) Яку кількість глюкози можна одержати в результаті гідролізу B моль сахарози? Що можна сказати про кількість фруктози, яка утворюється при цьому?

3) Яку масу крохмалю можна одержати з 1 т картоплі, що містить 20 % крохмалю?

4) Гідроліз крохмалю відбувається східчасто:

Обчисліть масу глюкози, яку можна одержати в результаті гідролізу 200 кг крохмалю.

5) Обчисліть масу вуглецю, яку можна одержати в результаті повного обвуглювання 13,68 г сахарози концентрованою сульфатною кислотою.


ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Загальна схема виробництва цукру

Розповідь учителя

Сировина для виробництва цукру: цукровий буряк, цукрова тростина.

1) Механічна обробка (миття, подрібнювання цукрового буряка на стружку).

2) Дифузія (обробка гарячою водою). У результаті сахароза переходить у розчин.

3) Дефекація (обробка розчином вапняного молока). У результаті домішки — органічні кислоти, білки, барвники, які необхідно відокремити від сахарози, осаджуються, а сахароза залишається в розчині у вигляді сахарату:

4) Сатурація (обробка розчину сахарату карбон(IV) оксидом для осадження кальцій карбонату). Сахароза залишається в розчині:

5) Випарювання розчину у вакуумних апаратах і центрифугування (кристалізація розчину сахарози).

6) Додаткове очищення цукру (рафінування).

2. Завдання

Бурякову стружку масою 5 т з масовою часткою цукру 12 % помістили в дифузори й пропустили крізь неї гарячу воду об’ємом 1000 л. Обчисліть масову частку цукру в розчині, що виходить з останнього дифузора, якщо масова частка екстракції цукру з буряка становить 90 %.

 

IV. Повідомлення учнів про застосування вуглеводів, їх роль для тварин і людини

 

V. Самостійна робота

Завдання 1. Здійсніть перетворення.

Варіант І

Целюлоза  глюкоза   етиловий спирт   етиловий естер мурашиної кислоти

Варіант ІІ

Карбон(IV) оксид   крохмаль   глюкоза   етиловий спирт  етиловий естер оцтової кислоти

 

Завдання 2. Дослідним шляхом розпізнайте:

варіант І: крохмаль і сахарозу;

варіант ІІ: сахарозу і глюкозу.

 

Завдання 3. Розв’яжіть задачу.

Варіант І

Обчисліть масу етанолу, яку можна одержати з 200 кг картоплі, що містить 30 % крохмалю (втратами у виробництві знехтувати).

Варіант ІІ

Обчисліть масу глюкози, яку можна одержати зі 100 кг тирси, що містить 70 % целюлози (втрати у виробництві становлять 20 %).

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Підбиваємо підсумки уроку, оцінюємо роботу учнів на уроці.

 

VII. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

Творче завдання. Подумати й запропонувати спосіб використання відходів цукрового виробництва.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити