Розробки уроків - Громадянська освіта - Інтегрований курс 10 клас І семестр - 2018
Календарне планування курсу «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА» (І семестр)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Зміст навчального матеріалу |
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
1 |
Вступ до курсу «Громадянська освіта» |
Розкрити мету, зміст та основні завдання курсу; ознайомити учнів зі змістом і методами вивчення курсу |
Знання і розуміння: ✵ знає і розуміє зміст поняття громадянська освіта; ✵ пояснює завдання та структуру предмета; ✵ висловлює власні очікування щодо вивчення предмета. Вміння і навички: ✵ для аргументації власної позиції використовує інформацію з різних галузей знань; ✵ демонструє навички критичного мислення стосовно оцінки самого/самої себе |
|
РОЗДІЛ I. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ |
||||
2 |
Я — людина. Самоідентифікація |
Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності. Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: індивід, особа, особистість, громадянин, ідентичність, самореалізація людини, соціалізація, особиста гідність, совість, сім’я, субкультура; ✵ знає загальні ознаки та ознаки ключових понять; ✵ усвідомлює існування логічних зв’язків між усіма складовими розділу; ✵ відтворює основну частину навчального матеріалу, знає основоположні теорії та факти, вдало підбирає приклади. Вміння і навички: ✵ вільно оперує основними поняттями; ✵ використовує загальновідомі докази з самостійною і правильною аргументацією; ✵ демонструє здатність самостійно підбирати необхідну інформацію до уроку; ✵ формулює і висловлює власну думку щодо особистої гідності, необхідності автономії особистості, ролі сім’ї у процесі формування людини та громадянина; ✵ відстоює власну позицію, використовуючи інформацію з різних галузей знань |
|
3-4 |
Соціалізаціяособистості |
Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім’ї. Трансформація моделей сім’ї |
Знання і розуміння: ✵ вільно оперує поняттями самореалізація, соціалізація; ✵ дискутує за темою ролі сім’ї у процесі формування людини та громадянина; ✵ уміє окреслити власні життєві пріоритети; ✵ аналізує вплив субкультур на молодь; ✵ для аргументації власної позиції використовує інформацію з різних галузей знань Установки і цінності: ✵ усвідомлює необхідність збереження власної автономії та індивідуальності як важливої умови самореалізації особистості та формування різноманітного світу |
|
5 |
Розвиток особистості. Індивідуальність таавтономія особистості |
Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність |
Знання і розуміння: ✵ вільно оперує поняттями самореалізація, соціалізація; ✵ дискутує за темою особистої гідності, необхідності автономії особистості, ролі сім’ї у процесі формування людини та громадянина; ✵ демонструє навички критичного мислення щодо оцінки самого/самої себе; ✵ усвідомлює, що необхідне для більш повної реалізації людиною своїх задатків і можливостей. Вміння і навички: ✵ вміє окреслити власні життєві пріоритети; ✵ усвідомлює необхідність збереження власної автономії та індивідуальності як важливої умови самореалізації особистості та формування різноманітного світу; ✵ усвідомлює свою ідентичність, поважає ідентичність інших; ✵ для аргументації власної позиції використовує інформацію з різних галузей знань; ✵ уміє окреслити власні життєві пріоритети |
|
6 |
Практичне заняття «Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини» |
Формування ставлення та утвердження цінностей через особистий практичний досвід учнів. Формування навичок соціальної взаємодії, вироблення вміння самостійно аналізувати різноманітні ситуації, перш за все у своєму життєвому середовищі |
Вміння і навички: ✵ відпрацьовує навички креативного мислення; ✵ розвиває вміння самостійно приймати відповідальні рішення і діяти у правовому полі, конструктивно взаємодіяти з суспільством; ✵ розвиває інтерес до історії сім’ї, сімейних традицій, родоводу |
|
7 |
Урок повторення й узагальнення за розділом І |
Знання і розуміння: ✵ дає визначення понять: ідентичність, соціалізація, самовизначення, самореалізація, особиста гідність, совість, сім'я, субкультура; ✵ називає загальні ознаки та ознаки ключових понять; ✵ усвідомлює існування логічних зв’язків між усіма складовими розділу. Вміння і навички: ✵ вільно оперує основними поняттями; ✵ відстоює власну позицію, використовуючи інформацію з різних галузей знань; ✵ вміє окреслити власні життєві пріоритети; ✵ критично аналізує власні реальні можливості, умови середовища для успішної самореалізації Установки і цінності: ✵ усвідомлює цінність людського життя, свою ідентичність, ✵ поважає ідентичність інших; ✵ визнає цінність особистої гідності людини; ✵ усвідомлює важливість процесу соціалізації людини в суспільстві |
||
8 |
Тематичне оцінювання за розділом І |
|||
РОЗДІЛ II. ПРАВА 1 СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
||||
9 |
Людська гідність і права людини |
Поняття людської гідності. Людська гідність — основа природного права |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: людська гідність, свобода, гуманізм, права і свободи людини. Вміння і навички: ✵ зіставляє і порівнює два поняття особиста гідність та людська гідність; ✵ застосовує здобуті знання і сформовані уявлення в процесі розвитку своєї моральності, вихованості, культури поведінки; ✵ веде аргументовану полеміку на відповідну тематику. Установки і цінності: ✵ поділяє думку, зафіксовану у статті 1 Загальної декларації прав людини: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах»; ✵ висловлює повагу до людської гідності, до прав людини; ✵ визнає цінності демократії, справедливості, рівності й верховенства права |
|
10 |
Рівноправність. Охорона й захист людської гідності |
Громадянські (особисті) права людини; визначення ключових проблем реалізації державної політики щодо дотримання прав людини. Поглиблення знання стосовно міжнародно визнаних прав людини та способів їх захисту. Усвідомлення природи прав людини |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: людська гідність, свобода, гуманізм, права і свободи людини, гуманізм. Вміння і навички: ✵ застосовує здобуті знання і сформовані уявлення в процесі розвитку своєї; моральності, вихованості, культури поведінки; ✵ веде аргументовану полеміку на відповідну тему; ✵ розуміє ключові проблеми реалізації державної політики щодо дотримання прав людини; ✵ створює короткі повідомлень на задану тему; ✵ використовує здобуті раніше знання; ✵ розпізнає порушення прав людини та знає, як протистояти їм Установки і цінності: ✵ висловлює повагу до людської гідності й дотримання прав людини, демократії, справедливості, рівноправності та верховенства права |
|
11-12 |
Еволюція прав людини |
Природа прав людини. Основоположні права і свободи людини. Покоління прав людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини. Майбутнє прав людини. Правовий статус особистості в Україні |
Учень/учениця: ✵ знає про види та покоління прав людини; ✵ називає особливості основних етапів еволюції прав людини; ✵ пояснює природу прав людини; ✵ розрізняє права людини та обов’язки громадянина |
|
13 |
Людина і держава |
Взаємовідносини «людина — держава». Верховенство права. Права і свободи людини та відповідальність держави за їх дотримання, гарантування та захист. Позитивні і негативні зобов’язання держави |
Учень/учениця: ✵ пояснює поняття людина, індивід, особистість, особа, громадянин; ✵ розкриває суть взаємовідносин особи і суспільства; ✵ пояснює особливості взаємовідносин особи і держави; ✵ розглядає права людини крізь призму відносин «людина — держава»; ✵ визначає роль держави та державних інституцій щодо захисту прав людини та прав дитини |
|
14 |
Поняття прав дитини. Захист прав дитини |
Загальне уявлення про права людини. Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. Захист прав дитини. Категорії прав людини. Україна і права людини. Конституційні права та обов’язки людини і громадяни на в Україні. Міжнародні стандарти прав людини. Взаємозв’язок прав і обов’язків |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: права дитини, рівноправність, верховенство права, відповідальність, порушення прав людини. Вміння і навички: ✵ пояснює поняття права і свободи людини; ✵ характеризує види прав і свобод людини, наводить приклади; ✵ називає міжнародні документи з прав людини і прав дитини та аналізує зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини; ✵ висловлює власні судження про значення прав людини і дитини; ✵ для аргументації власної позиції використовує інформацію з різних галузей знань; ✵ усвідомлює цінності прав людини як необхідної умови існування кожної людини; важливість взаємозв’язку прав та обов’язків; необхідність спілкування та взаємозв’язку з людьми на ґрунті загальнолюдських цінностей |
|
15 |
Механізми захисту прав людини і прав дитини |
Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. Міжнародні та європейські стандарти захисту прав людини. Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Правозахисні організації |
Знання і розуміння: ✵ добирає з різних джерел додаткову інформацію щодо функціонування міжнародних та європейських механізмів захисту прав людини; ✵ розуміє важливість існування механізмів захисту прав людини та цінність ініціативи кожної особи в цій сфері; ✵ знає, що таке порушення прав людини; ✵ знає національні та міжнародні механізми захисту прав людини; ✵ оцінює перспективи й основні загрози розвитку прав людини в майбутньому |
|
16 |
Практичне заняття «Європейський суд з прав людини» |
Знання і розуміння: ✵ поділяє думку про те, що: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах»; ✵ розуміє важливість існування механізмів захисту прав людини та цінність ініціативи кожної особи в цій сфері; ✵ володіє інформацією про порядок звернень щодо захисту прав людини до національних і міжнародних органів та організацій; ✵ визнає роль міжнародних та європейських інституцій у захисті прав людини (ООН, Рада Європи, Європейський суд з прав людини, ОБСЄ) |
||
17 |
Урок повторення й узагальнення за розділом II |
Знання і розуміння: ✵ пояснює природу прав людини; ✵ розрізняє права людини та обов’язки громадянина; ✵ знає національні та міжнародні механізми захисту прав людини. Вміння і навички: ✵ називає особливості основних етапів еволюції прав людини; ✵ визначає роль держави та державних інституцій щодо захисту прав людини та прав дитини; ✵ оцінює перспективи й основні загрози розвитку прав людини в майбутньому. Установки і цінності: ✵ розуміє важливість захисту прав людини; ✵ визначає роль міжнародних та європейських інституцій у захисті прав людини |
||
18 |
Тематичне оцінювання за розділом II |
|||
РОЗДІЛ III. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
||||
19 |
Соціокультурна багатоманітність |
Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. Соціальні цінності. Тендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: суспільство, соціум, соціальна стратифікація, полікультурне суспільство, суспільна відповідальність, солідарність, стереотипи, упередження, дискримінація, конфлікти, толерантність; переговори, медіація, консенсус, компроміс; ✵ володіє інформацією про соціальну структуру суспільства та соціальні інститути; ✵ розуміє, що таке соціальні цінності та яку роль у житті суспільства відіграє соціальна відповідальність; ✵ розуміє значення тендерної рівності. Вміння і навички: ✵ може зобразити графічно структуру сучасного суспільства; ✵ дає характеристику видам соціальної відповідальності. Установки і цінності: ✵ визнає цінність культурного багатоманіття; ✵ поважає та толерантно ставиться до культурних відмінностей, проявляє відкритість до між культурного діалогу |
|
20 |
Ефективна комунікація |
Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація |
Знання та розуміння: ✵ називає основні принципи діалогу між соціальними групами в полікультурному суспільстві: принцип соціальної рівності та справедливості, принцип згуртованості, принцип соціального партнерства; ✵ моделює або вдосконалює процес спілкування з представниками інших культур; ✵ розуміє роль спілкування в житті людини й суспільства; ✵ пояснює терміни: вербальна й невербальна комунікація. Установки і цінності: ✵ формує переконання в тому, що подолати більшість проблем багатокультурного суспільства можливо тільки завдяки спільним зусиллям людини, держави, міжнародної спільноти |
|
21 |
Стереотипи та упередження. Дискримінація |
Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Міжнародні та національні засоби захисту від дискримінації. Толерантність та інклюзія |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: стереотипи, упередження, дискримінація, конфлікти, толерантність; переговори, медіація, консенсус, компроміс. Вміння і навички: ✵ визначає причини виникнення стереотипів та їхній вплив на життя в багатоманітному суспільстві; ✵ наводить приклади дискримінації та ксенофобії; ✵ вміє протистояти проявам расизму; ✵ формує звичку проявляти емпатію |
|
22 |
Конфлікти |
Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: конфлікти, толерантність; переговори, медіація, консенсус, компроміс; ✵ знає та критично оцінює причини зародження конфліктів, аналізує шляхи подолання конфліктних ситуацій; Вміння і навички: ✵ аналізує причини конфліктів та способи виходу з конфліктних ситуацій; ✵ формує навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів; ✵ вчиться вести переговори, досягати компромісу та консенсусу засобами діалогу через критичне дослідження ситуації конфлікту; ✵ проявляє медіаторські вміння, пропонує шляхи розв’язання конфліктів |
|
23 |
Практичне заняття «Подолання стереотипів» |
Знання і розуміння: ✵ аналізує джерела виникнення стереотипів, робить власні висновки; ✵ визначає своє ставлення до проявів стереотипного мислення. Вміння і навички: ✵ дискутує, порівнює різні точки зору; ✵ критично ставиться до проявів стереотипного мислення. Установки і цінності: ✵ визначає своє ставлення до різних форм дискримінації; ✵ долає стереотипи у своїх поглядах та переконаннях |
||
24 |
Урок повторення й узагальнення за розділом III |
Знання і розуміння: ✵ визначає причини виникнення стереотипів, їхній вплив на життя в багатоманітному суспільстві; ✵ визначає причини зародження конфліктів; ✵ характеризує соціальні норми. Вміння і навички: ✵ розрізняє види соціальної відповідальності, види стереотипів та конфліктів; ✵ демонструє навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів; ✵ виявляє емпатію Установки і цінності: ✵ визнає цінність культурного багатоманіття; ✵ усвідомлює необхідність поваги та толерантного ставлення до культурних відмінностей; ✵ обґрунтовує твердження про те, що подолати більшість проблем багатокультурного суспільства можливо тільки завдяки спільним зусиллям людини, держави, міжнародної спільноти |
||
25 |
Тематичне оцінювання за розділом III |
|||
РОЗДІЛ IV. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ |
||||
26 |
Демократична держава |
Виникнення і зміст демократії. Цінності демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення. Законодавча, виконавча та судова влада в демократичних країнах. Принципи виборчого права. Етапи виборчого процесу. Роль політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в Україні. Діяльність та вплив політичних партій на демократію. Громадські організації: правовий статус, діяльність та вплив на демократію |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст основних понять: демократія, демократичні процедури, плюралізм, врядування, громадянське суспільство, громада, адвокація, волонтерство, солідарність, соціальна згуртованість, соціальний капітал; ✵ знає ознаки демократичного врядування та демократичні процедури; ✵ розуміє зміст основоположних принципів демократії; ✵ розуміє значення людського капіталу для розвитку демократичного суспільства. Вміння і навички: ✵ може розтлумачити головні принципи демократії; ✵ оцінює роль громадських організацій, різних форм активності громадян у функціонуванні демократичного суспільства; ✵ розвиває здатність взаємодіяти з органами державної влади та місцевого самоврядування |
|
27 |
Громадянське суспільство |
Поняття громадянського суспільства. Сутність, структура та принципи функціонування громадянського суспільства. Активна життєва позиція та висока політична культура громадян — обов’язкові умови побудови громадянського суспільства в Україні. Розбудова правової держави, розвиток демократії та впровадження ринкової економіки — триєдиний шлях побудови громадянського суспільства в Україні |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст основних понять уроку; ✵ пояснює зв’язок між рівнем розвитку громадянського суспільства та можливостями реалізації прав людини та громадянина. Вміння і навички: ✵ описує особливості становлення громадянського суспільства в Україні (досягнення та прорахунки); ✵ називає можливі шляхи розбудови громадянського суспільства; ✵ визначає власну роль у розбудові громадянського суспільства в Україні |
|
28 |
Громада |
Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Вплив громадян на вирішення проблем громади |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст основних понять уроку; ✵ пояснює роль громади в житті людини, суспільства, держави; ✵ розуміє вплив громадян на вирішення проблем громади. Вміння і навички: ✵ розвиває вміння самостійної роботи з нормативно-правовими документами; ✵ набуває вмінь працювати в групах |
|
29 |
Громадянська участь у житті суспільства |
Соціальна згуртованість, солідарність та взаємодія людей у суспільстві. Соціальна активність людини. Форми соціальної активності громадян: демонстрації, мітинги, пікети, марші та походи. Громадські ініціативи та громадські слухання. Адвокація. Волонтерство |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст основних понять уроку; ✵ розуміє та пояснює форми соціальної активності громадян: демонстрації, мітинги, пікети, марші та походи; ✵ має уявлення про способи визначення та вирішення проблем місцевої громади за участю громадян. Вміння і навички: ✵ розвиває вміння самостійно працювати з нормативно- правовими документами; ✵ аналізує ефективність впливу громадянської участі на процеси демократизації суспільства; ✵ набуває вміння працювати в групах |
|
30 |
Школа — простір демократії |
Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя. Врядування та управління школою. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та цінності учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Школа і місцева громада |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: демократія, демократичні процедури, права і обов’язки учнів, учнівське самоврядування, дитяча організація, лідерство, ініціатива; ✵ знає ознаки демократичного врядування та демократичні процедури; ✵ знає ефективні форми участі вчителів, учнів та батьків у врядуванні школою; ✵ розуміє роль учнівського самоврядування у процесі соціалізації та громадянського становлення школярів; ✵ знає права та обов’язки учнів. Вміння і навички: ✵ може розтлумачити головні принципи демократії; ✵ оцінює роль громадських організацій, різних форм активності громадян у функціонуванні демократичного суспільства; ✵ адаптується у шкільну громаду без втрати особистої автономії; ✵ активно демонструє навички участі в учнівському самоврядуванні; ✵ вміє налагоджувати партнерські стосунки зі шкільною адміністрацією, вчителями, представниками місцевої громади; ✵ бере участь у демократичних процедурах на рівні школи і громади. Установки і цінності: ✵ формує переконання, що особистість є найбільшою цінністю лише в умовах демократії; ✵ виявляє готовність захищати права і свободи людини; готовність до дії та співпраці з іншими; ✵ сприймає школу як простір демократії та територію прав людини |
|
31 |
Дитячі й молодіжні громадські об’єднання |
Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об’єднання й рухи. Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні проекти |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст понять: демократія, демократичні процедури, плюралізм, врядування, права і обов’язки учнів, учнівське самоврядування, дитяча організація, лідерство, ініціатива; ✵ знає ознаки демократичного врядування та демократичні процедури; ефективні форми участі вчителів, учнів та батьків у врядуванні школою. Вміння і навички: ✵ оцінює роль громадських організацій, різних форм активності громадян у функціонуванні демократичного суспільства; ✵ адаптується у шкільну громаду без втрати особистої автономії; ✵ налагоджує партнерські стосунки зі шкільною адміністрацією, вчителями, представниками місцевої громади; ✵ бере участь у демократичних процедурах на рівні школи і громади. Установки і цінності: ✵ виявляє готовність захищати права і свободи людини, до дії та співпраці з іншими, співпрацювати з іншими задля розв’язання суспільних проблем; ✵ сприймає школу як простір демократії та територію прав людини |
|
32 |
Практичне заняття «Вибори до органів місцевого самоврядування» |
Учень/учениця: ✵ надає загальну характеристику органів місцевого самоврядування; ✵ визначає етапи виборчого процесу до органів місцевого самоврядування, їхні особливості; ✵ порівнює місцеві вибори із загальнодержавними; ✵ аналізує правовий текст за допомогою алгоритму дій |
||
33 |
Урок повторення й узагальнення за розділом IV |
Знання і розуміння: ✵ знає зміст основоположних принципів демократії, знає як співвідносяться і взаємодіють між собою громадянське суспільство і правова держава; ✵ тлумачить головні принципи демократії; ✵ оцінює роль громадських організацій, різних форм активності громадян у функціонуванні демократичного суспільства; ✵ визначає форми суспільної активності громадян на рівні місцевої громади, регіону, держави |