СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ГЕОГРАФІЯ СВІТУ 10 КЛАС

УРОК 19. ГЕОГРАФІЯ СВІТОВОГО ТРАНСПОРТУ

 

Навчальна мета: охарактеризувати значення транспорту у світовому господарстві, повторити та поглибити знання про основні техніко-економічні показники роботи транспорту, види транспорту; сформувати вміння характеризувати різні види транспорту, визначати сучасний стан розвитку, проблеми транспорту та вплив на нього НТР; розвивати вміння працювати з картами атласу, таблицями, діаграмами.

Обладнання: політична карта світу, підручник, довідники, атласи, таблиці, діаграми.

Основні поняття: світова транспортна система, транспортна інфраструктура, собівартість перевезень, пасажирообіг, вантажообіг

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

•     Яку роль відіграє транспорт у розвитку господарства країни? Які види транспорту ви знаєте?

•     Які показники використовуються для характеристики роботи транспортної системи та порівняння ефективності роботи різних видів транспорту?

•     Які види транспорту посідають провідне місце у вантажоперевезеннях та пасажироперевезеннях в Україні?

•     Які зміни відбуваються в транспортній системі під впливом НТР?

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

На думку відомого економ-географа В. Максаковського, «світовий транспорт й нині залишається основою світового розподілу праці».

Завдання 1. Прокоментуйте цей вислів та висловіть свої міркування щодо значення транспорту у світовому розподілі праці й світовому господарстві.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Загальна характеристика світової транспортної системи

Всі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн. людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських трас) складає 36 млн. км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 100 млрд. т вантажів і понад 1 трлн пасажирів.

Основні техніко-економічні показники роботи транспорту: обсяг перевезень, вантажообіг, пасажирообіг, густота транспортної інфраструктури, собівартість перевезень, швидкість, залежність від погодних та сезонних змін, маневреність.

Завдання 2. Пригадайте переваги та недоліки основних видів транспорту та складіть схему в зошитах «Головні види транспорту».

2. Типи транспортних систем

Транспортні системи економічно розвинених країн та країн, що розвиваються.

Регіональні транспортні системи: європейського типу (західна і Центральна Європа, Японія); північноамериканського типу (США, Канада, Австралія); латиноамериканського типу; азіатського типу (країни Азії без Японії); система країн СНД; африканського типу.

3. Характеристика основних видів транспорту Виступи учнів. Конспектування

Залізничний транспорт. Довжина сучасних залізниць світу становить приблизно 1,3 млн. км. Більше половини експлуатаційної довжини припадає на розвинені країни і лише 1/5 — на ті, які розвиваються. Найбільш висока густота залізниць у Німеччині, Бельгії, Швейцарії.

Автомобільний транспорт. У світі понад 600 млн. автомобілів, щороку ця цифра збільшується. Близько 80 % їх кількості зосереджено у США, Японії та Західній Європі. У розрахунку на 1000 жителів найбільша кількість автомобілів припадає на США, ФРН, Нову Зеландію, Канаду, Австралію, Швейцарію, Швецію, Італію, Францію. Загальна довжина світових автомобільних доріг з твердим покриттям становить понад 20 млн. км, найгустіша їх мережа у Західній Європі. Автобани.

Трубопровідний транспорт. У світі більше 13 млн. км трубопроводів, щороку їх протяжність зростає. Найбільш потужний розвиток — у нафто- й газовидобувних країнах і країнах — споживачах нафти, нафтопродуктів та газу: США, Росії, Канаді, Китаї, ФРН, Франції, Італії, Саудівській Аравії, Мексиці. Високу частку у загальному вантажообігу (46 %) має трубопровідний транспорт України.

Водний транспорт. Морський здійснює перевезення вантажів і пасажирів океанами, морями і морськими каналами. Обслуговує понад 70 % зовнішньоторговельних вантажів. Найбільш дешевий вид транспорту. 70 % тоннажу світового флоту: США, Великобританія, Японія, Німеччина, Франція, Італія, Ліберія, Панама, Греція, Норвегія. Надають «зручний» прапор: Панама, Греція, Ліберія, Сінгапур, Кіпр. Найбільші порти: Шанхай, Нінбо, Роттердам (найбільший Європи), Сінгапур, Марсель, Гавр, Антверпен, Гамбург, Генуя, Лондон, Аперпорт (група портів у гирлі річки Делавер), Новий Орлеан, Нью-Йорк, Гемптон, Ванкувер, Сан-Себастьян, Кобе, Йокогама, Нагоя, Кітакюсю, Кавасакі. Внутрішній водний транспорт (на ріках, озерах, каналах, загальна довжина понад 550 тис. км) — у США, Росії, Канаді, Німеччині, Нідерландах, Китаї.

Повітряний транспорт. Протяжність повітряних шляхів світу понад 8 млн. км, близько 600 міжнародних аеропортів, 100 млн. пасажирів щорічно. Найбільші аеропорти світу (пасажирообіг понад 1 млн. чол.): Чикаго, Нью-Йорк, Вашингтон, Лос-Анджелес, Сан-Франциско, Майамі, Гонолулу, Париж, Лондон, Франкфурт-на-Майні, Рим, Токіо.

4. Проблеми та перспективи розвитку світової транспортної системи

 

V. Закріплення нових знань і умінь учнів

•            Чим обумовлено формування різних типів регіональних транспортних систем у світі? Яка різниця між північноамериканською та західноєвропейською транспортними системами? Між транспортною системою країн СНД та західноєвропейською транспортною системою?

•            До якої транспортної системи належить транспортна система України? Чому транспортну систему країн СНГ виділяють окремо?

 

VI. Підсумок уроку

 

VII. Домашнє завдання

•            Опрацювати §       .

•            Наведіть приклади 3-4 морських портів світового значення та поясніть їх розміщення.

•            Позначте на контурній карті найбільш інтенсивні морські шляхи міжнародних перевезень. Спробуйте приблизно підрахувати, у скільки разів скорочується довжина водного шляху між Лондоном і Токіо при використанні Суецького каналу.

•            Випереджальне. Розпочати підготовку до ділової гри за темою «Розширене засідання ООН з питань глобальних проблем людства»; об’єднатися в групи, розподілити теми, розпочати пошук матеріалів, підготовку питань тощо.

•            Випереджальне (окремим учням). Підготувати мультимедійні презентації (5-7 хв.) на теми: «Найбільш популярні туристичні об’єкти Європи»; «Найбільш популярні туристичні об’єкти США та Канади».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити