Конспекти усіх уроків курсу - Географія: регіони та країни 10 клас - 2018

РОЗДІЛ II. АЗІЯ

ТЕМА 1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА АЗІЇ

УРОК 20. ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ. НАСЕЛЕННЯ

Очікувані результати НПД: учні оцінюють ступінь забезпеченості регіону різними видами природних ресурсів; аналізують демографічні та урбанізаційні процеси в регіоні за картами атласу, статистичними діаграмами та таблицями, характеризують розміщення населення в регіоні.

Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей (графіків, діаграм) 3; формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки 4; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються 7.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, фізична карта Азії, політична карта Азії, мультимедійна презентація, статистичні таблиці, діаграми, графіки.

Опорні та базові поняття: природні умови, природні ресурси, ресурсозабезпеченість, земельний фонд, рекреаційні ресурси, природний рух, народжуваність, смертність, демографічний вибух, демографічна політика, міграції, статево-вікова піраміда, урбанізація, працересурсний потенціал.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Картографічна розминка (субрегіони, країни та столиці Азії)

Запитання. Назвіть загальні особливості економіко-географічного положення Азії. Пригадайте, від яких чинників залежить спеціалізація території.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Ви вже знаєте, що важливими чинниками, що визначають місце країн у міжнародному поділі праці, є природоресурсний та працересурсний потенціал території. Зробіть припущення щодо особливостей цих чинників в Азії. Наскільки вони правильні, ви дізнаєтеся під час роботи на уроці.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з картами атласу

1. Природні умови

Контрастність. Рельєф: 3/4 площі займають гори, нагір’я та плоскогір’я, зокрема сейсмічно активні гори Альпійсько-Гімалайського та Тихоокеанського поясів. Клімат: від помірного до екваторіального, внутрішні райони відрізняються континентальністю.

2. Природні ресурси

Завдання. Зіставте політичну й фізичну карту Азії та визначте забезпеченість її субрегіонів певними видами природних ресурсів.

Нерівномірний розподіл. Паливні: нафта та природний газ (басейн Перської затоки, Центральноазійський, Зондський), вугілля (Китай, Індія, Казахстан). Запаси залізної та марганцевої руд світового значення (Індія), хромітів (Туреччина, Філіппіни), олова й вольфраму (Малайзія, Таїланд, М’янма), поліметалеві та мідні руди (Казахстан), мідно-молібденові руди (Монголія). Нерудні: калійні солі (Ізраїль), фосфорити (Ізраїль, Йорданія, Сирія, Казахстан), слюда (Індія), графіт (Шрі-Ланка), самородна сірка (Туркменістан, Туреччина), алмази Індонезія), коштовне каміння (Індія, М’янма, Камбоджа).

Найбільші річки: Янцзи, Хуанхе, Меконг, Ганг, Інд, Брахмапутра, Тигр, Євфрат.

Гірські річки багаті на гідроресурси. У Південній та особливо Південно-Східній Азії річкова мережа густа, річки повноводні, в Західній та Центральній Азії переважають посушливі райони.

Земельні: понад 90 % ріллі зосереджено в мусонних областях (червоноземи, жовтоземи та бурі лісові (Китай), чорні тропічні ґрунти (Індія). Проблема забезпеченості земельними ресурсами.

За площею лісів на душу населення (0,18 га) Азія понад в два рази поступається середньосвітовим показникам. Лісовими ресурсами краще за інші субрегіони забезпечена Південно-Східна Азія.

Значні та перспективні рекреаційні ресурси (понад 300 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО).

Запитання. Які субрегіони мають найкращі передумови для економічного розвитку?

3. Населення

Робота з мультимедійною презентацією, аналіз статистичних даних

60 % населення світу (4,5 млрд, 2018 р.). Сім із 13 найнаселеніших країн світу: Китай (1394,5 млн), Індія (1 354,9 млн), Індонезія (266,1), Пакистан (199,3 млн), Бангладеш (166,0 млн), Японія (126,2 млн), Філіппіни (104,8 млн). Демографічний вибух у другій половині ХХ ст. Демографічна політика спрямована на скорочення народжуваності. Найвищий природний приріст: Ірак (27,1 %о), Афганістан (24,6 %), Ємен (23,1 %), Оман (21 %); переважають чоловіки: на 1000 жінок припадає 1034 чоловіків.

Трудова міграція. Основні центри тяжіння робочої сили в регіоні — країни Перської затоки (Бахрейн, Кувейт, Оман, Катар, Саудівська Аравія, ОАЕ), нові індустріальні країни (Сінгапур, Малайзія, Таїланд).

Етнічний склад населення різноманітний: понад 1000 націй і народностей, представлені фактично всі відомі мовні сім’ї. Більшість країн багатонаціональні. В Індії та Індонезії — понад 150 народностей, на Філіппінах — близько 100, у Китаї та В’єтнамі — близько 50. Батьківщина всіх трьох світових релігій (християнство та іслам зародилися на Близькому Сході, буддизм — у Північній Індії).

Середня густота населення — близько 100 осіб/км2, більшість проживає на узбережжях морів та океанів, поблизу великих річок. Найбільші показники: Сінгапур — 7697 осіб/км2, Бахрейн — 1772 особи/км2, Бангладеш — 1116 осіб/км2, Ліван — 560 осіб/км2, Південна Корея — 505 осіб/км2.

У більшості країн рівень урбанізації коливається від низького (Непал — 18,2 %) до середнього; понад 80 % — в Японії, Ізраїлі, Південній Кореї та країнах Перської затоки. Темпи урбанізації — найвищі в світі. Найбільші міські агломерації: Токіо — Йокогама (38 млн), Джакарта (32 млн), Делі (27 млн), Маніла (24 млн), Сеул — Інчхон (24 млн), Карачі (23,5 млн), Шанхай (23 млн).

Мегалополіси: Токайдо (70 млн) на східному узбережжі Японії, «Дельта річки Янцзи» (50 млн) — на сході Китаю, «Дельта Перлинної річки» — на півдні Китаю.

Завдяки молодості населення це величезний працересурсний потенціал. Висока частка зайнятих у сільському господарстві.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Запитання. На які природні ресурси багата Азія? Чим пояснюється їх різноманіття?

Завдання. Порівняйте демографічні процеси, особливості розселення та працересурсний потенціал Азії та Європи. Зробіть відповідні висновки.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати §___________ .

2. Позначити на контурній карті найбільші міські агломерації та мегалополіси Азії.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.