ГЕОГРАФІЯ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ 7 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

УРОК 15. АФРИКА. ОСОБЛИВОСТІ ГЕОГРАФІЧНОГО ПОЛОЖЕННЯ. ЕЛЕМЕНТИ БЕРЕГОВОЇ ЛІНІЇ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ


Навчальна мета: сформувати загальні уявлення про зміст та структуру розділу «Материки»; ознайомити з типовим планом вивчення материків; сформувати первинні уміння визначати характерні ознаки географічного положення материка Африка, характеризувати основні етапи дослідження материка; сприяти формуванню пізнавального інтересу до розділу

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, ілюстративні (відео); матеріали природи материка, портрети дослідників (Васко да Ґама, Д. Лівінґстон та ін.), атласи, підручники, шаблони Африки, контурні карти.

Основні поняття: материк, географічне положення, екватор, тропік, нульовий меридіан, крайні точки, географічні координати, протяжність материка, берегова лінія, подорож, експедиція, колонізація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань та вмінь

✵ Покажіть на карті та назвіть океани, що були вивчені на попередніх уроках. Покажіть і назвіть материки Землі.

✵ Згадайте, на які частини розколовся давній материк Ґондвана. Що вам відомо про Африку?

✵ Чому вивчення якого-небудь географічного об’єкта доцільно починати з характеристики його географічного положення?


III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Як вам уже відомо, континенти або материки — це великі масиви суходолу, з усіх боків оточені водою. Якби ми з вами побували на Землі приблизно 250 млн. років тому, то побачили б тільки один величезний масив суходолу — так званий суперконтинент Пангею. Згодом Пангея розкололася на Ґондвану і Лавразію, із яких потім сформувалися шість нині існуючих материків. Кожний із материків має свої природні особливості. Але їхня спільна в минулому геологічна історія теж залишила свої сліди. Вивчаючи природу материків, ви обов’язково дізнаєтеся про їхні особливості, з’ясуєте ознаки спільного геологічного минулого наших континентів. Першим ви вивчатимете материк Африка. Це континент найвищих температур на Землі й контрастних природних комплексів. Тут знаходяться найбільша пустеля світу Сахара та один із найбільших масивів екваторіальних лісів, найдовша річка планети та найбільше прісноводне озеро. В Африці зберігся унікальний тваринний світ, який вражає різноманіттям великих ссавців, рептилій і птахів-ендеміків. На Африканському континенті були знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн. років тому, кам’яні знаряддя. Тут же, на думку більшості вчених, з’явилася людина сучасного виду — Homo sapiens, або Людина розумна.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з планом вивчення материка

1) Історія відкриття та дослідження.

2) Географічне положення: площа; розташування щодо екватора та нульового меридіана тропіків, півкуль та географічних поясів; крайні точки; протяжність у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід; океани та моря, характер течій, що омивають материк; найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними.

3) Історія формування материка (тектонічні структури та їх розміщення).

4) Основні форми рельєфу та їх взаємозв’язок із тектонічними структурами.

5) Корисні копалини та закономірності їх розміщення.

6) Клімат (кліматотвірні чинники та їх вплив на показники клімату, кліматичні пояси та області; загальні особливості клімату).

7) Внутрішні води озер, боліт, штучних водойм, льодовиків, підземних вод.

8) Природні зони. Розміщення природних зон, закономірності їх поширення та характеристика).

9) Населення та політична карта: кількість, густота та особливості розміщення населення; раси, народи, основні релігії; політична карта материка.

2. Географічне положення Африки, обознаки берегової лінії

Площа 30,3 млн. км2 (2 місце). Африка майже посередині перетинається екватором, лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Більша частина Африки знаходиться в жаркому тепловому поясі, який визначає особливості її природних умов.

Виконання практичної роботи 7 «Визначення географічних координат крайніх точок Африки»

Північна — мис Рас-Енґела (37° пн. ш.; 10° сх. д.), південна — мис Аґульяс (Ігольний, 35° пд. ш.; 20° сх. д.), західна — мис Альмаді (14° пн. ш.; 18° зх. д.), східна — мис Рас-Хафун (11° пн. ш.; 52° сх. д.).

Африка омивається водами двох океанів — Атлантичним і Індійським. Береги Африки здебільшого гористі, мають мало природних бухт. Моря Середземне, Червоне. Затоки Ґвінейська, Баб-ель-Мандебська. Півострів Сомалі. Острови Мадаґаскар, Мадейра, Канарські, Зеленого мису, Коморські.

Уздовж Ґібралтарської протоки проходить морський кордон між Африкою і Європою. На північному сході Африка мала сухопутний зв’язок із Європою, але в XIX ст. через Суецький перешийок був побудований Суецький канал, який значно скоротив морський шлях із Європи в Південну і Східну Азію. Позначення в зошитах на шаблоні контуру Африки географічних об’єктів, пов’язаних з географічним положенням материка.

3. Дослідження та освоєння Африки Робота з підручником

Складання плану до тексту «Дослідження та освоєння Африки». Незважаючи на близькість Африки до Євразії, її внутрішні райони тривалий час залишалися недослідженими. Фінікійці, греки, карфагеняни, римляни, араби. Б. Діаш, В. да Ґама. Великий внесок у дослідження материка зробили англійські вчені Д. Лівінґстон і Г. Стенлі. В Африці й у наш час є маловивчені території.


V. Закріплення вивченого матеріалу

✵ У чому полягає особливість географічного положення Африки?

✵ Чому внутрішні області Африки тривалий час залишалися для європейців «білою плямою»?

✵ Поясніть причини європейської колонізації Африки. Назвіть основні етапи дослідження африканського континенту.


VІ. Підсумок уроку


VІІ. Домашнє завдання

✵ Опрацювати параграф...

✵ Позначити на контурній карті географічні назви об’єктів, що згадувались на уроці.

✵ Скласти розповідь про уявну подорож навколо Африки, яка починається з міста Олександрія.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити