УСІ УРОКИ ГЕОГРАФІЇ
7 клас

Розділ II

МАТЕРИКИ

Урок № 19

Тема. ЗАГАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ КЛІМАТУ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ АФРИКИ


Мета: ознайомити учнів з проявом головних кліматотворних чинників і виявити наслідки їхньої дії на прикладі території материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів; формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати допитливість і кмітливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формування навичок логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу.

Обладнання: кліматична карта Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату, сонячна радіація, підстілаюча поверхня, циркуляція атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Розминка»

✵ Область атмосфери з низьким тиском у центрі...

✵ Рух повітряних мас над поверхнею Землі...

✵ Випромінювання Сонцем тепла і світла...

✵ Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа...

✵ Область атмосфери з високим тиском у центрі...

✵ Типи погоди, що повторюються з року в рік...

✵ Дуже швидкий, руйнівної сили вітер...

✵ Межа між різними повітряними масами...

✵ Горизонтальне переміщення повітря...

✵ Волога, що випадає з хмар...

✵ Найбільша частина Світового океану...

✵ Складові частини атласу (серед них і кліматична)...


ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Спробуймо асоціювати слово «Африка» з іншими словами... відразу хочеться сказати — жара і пустеля. Саме тут, в пустелях Африки, зафіксовано найвищу температуру — +57,8 °С. Над морем барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон, що побачив Африку у 1850-х роках, писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.» (Уривок про пустелю Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано?


IV. Вивчення нового матеріалу

1. Метод «Мікрофон» (кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко, по черзі)

✵ Що називається кліматом?

✵ Під дією яких чинників формується клімат?

✵ На який кліматичний показник впливає сонячна радіація?

✵ Від чого залежить температура повітря?

✵ На який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні?

✵ Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат?

✵ Які області постійного тиску знаходяться над материком?

✵ Як впливають течії на формування клімату?

2. Метод «Мозковий штурм»

✵ Як змінюються температури взимку і влітку на території Африки (згадайте ГП материка)? Проаналізуйте ізотерми.

✵ Чи однакова кількість опадів на всій території? Проаналізуйте кліматичну карту.

✵ В яких кліматичних поясах лежить Африка?

✵ Описати екваторіальний тип клімату за планом (розташування території, температура січня, липня, амплітуда температур, кількість опадів, переважаючі вітри).

✵ Який тип клімату переважає в Північній і Південній Африці?

✵ Які причини утворення пустель на узбережжі материка?


V. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Пізнайко». Робота групами по чотири учні

Завдання. Скласти запитання, що починається зі слова «Чому...» та окремо написати відповідь у вигляді тез. Приклад: «Чому в тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?»

Відповідь:

✵ це широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон;

✵ тут постійно висока температура;

✵ біля західного узбережжя панують холодні течії».


VI. Підсумок уроку

✵ Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів.

✵ Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель.


VII. Домашнє завдання

✵ Опрацювати текст підручника

✵ Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та Калахарі.

✵ Дати усну відповідь на запитання: «Чому на східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?».

✵ Підготувати цікаву інформацію з даної теми.


Додатковий матеріал до уроку

Вітер — великий господар пустелі. Арабське прислів’я говорить: «В Сахарі вітер встає і лягає разом із сонцем». Іноді вітер стихає і наступає затишок. Становиться нестерпно задушливо, неначе із повітря зник весь кисень. Це яскраві ознаки, що наближається страшна пуга пустелі — самум (сухий, гарячий вітер, що супроводжується піщаними бурями). Спочатку на горизонті з’являється темна хмарка, а потім вона перетворюється на величезну чорну хмару, яка рухається у вигляді стіни, заввишки декілька кілометрів. Захистить від самуму скеля або великі валуни. А ще потрібно закутатись у тканину, особливо прикрити ніс і рот.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити