УСІ УРОКИ ГЕОГРАФІЇ
7 клас
Розділ II
Урок № 19
Тема. ЗАГАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ КЛІМАТУ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ АФРИКИ
Мета: ознайомити учнів з проявом головних кліматотворних чинників і виявити наслідки їхньої дії на прикладі території материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів; формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати допитливість і кмітливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формування навичок логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу.
Обладнання: кліматична карта Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату, сонячна радіація, підстілаюча поверхня, циркуляція атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади.
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом «Розминка»
• Область атмосфери з низьким тиском у центрі...
• Рух повітряних мас над поверхнею Землі...
• Випромінювання Сонцем тепла і світла...
• Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа...
• Область атмосфери з високим тиском у центрі...
• Типи погоди, що повторюються з року в рік...
• Дуже швидкий, руйнівної сили вітер...
• Межа між різними повітряними масами...
• Горизонтальне переміщення повітря...
• Волога, що випадає з хмар...
• Найбільша частина Світового океану...
• Складові частини атласу (серед них і кліматична)...
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Спробуймо асоціювати слово «Африка» з іншими словами... відразу хочеться сказати — жара і пустеля. Саме тут, в пустелях Африки, зафіксовано найвищу температуру — +57,8 °С. Над морем барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон, що побачив Африку у 1850-х роках, писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.» (Уривок про пустелю Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Метод «Мікрофон» (кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко, по черзі)
• Що називається кліматом?
• Під дією яких чинників формується клімат?
• На який кліматичний показник впливає сонячна радіація?
• Від чого залежить температура повітря?
• На який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні?
• Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат?
• Які області постійного тиску знаходяться над материком?
• Як впливають течії на формування клімату?
• Як змінюються температури взимку і влітку на території Африки (згадайте ГП материка)? Проаналізуйте ізотерми.
• Чи однакова кількість опадів на всій території? Проаналізуйте кліматичну карту.
• В яких кліматичних поясах лежить Африка?
• Описати екваторіальний тип клімату за планом (розташування території, температура січня, липня, амплітуда температур, кількість опадів, переважаючі вітри).
• Який тип клімату переважає в Північній і Південній Африці?
• Які причини утворення пустель на узбережжі материка?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Пізнайко». Робота групами по чотири учні
Завдання. Скласти запитання, що починається зі слова «Чому...» та окремо написати відповідь у вигляді тез. Приклад: «Чому в тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?»
Відповідь:
• це широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон;
• тут постійно висока температура;
• біля західного узбережжя панують холодні течії».
VI. Підсумок уроку
• Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів.
• Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель.
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати текст підручника
• Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та Калахарі.
• Дати усну відповідь на запитання: «Чому на східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?».
• Підготувати цікаву інформацію з даної теми.
Додатковий матеріал до уроку
Вітер — великий господар пустелі. Арабське прислів’я говорить: «В Сахарі вітер встає і лягає разом із сонцем». Іноді вітер стихає і наступає затишок. Становиться нестерпно задушливо, неначе із повітря зник весь кисень. Це яскраві ознаки, що наближається страшна пуга пустелі — самум (сухий, гарячий вітер, що супроводжується піщаними бурями). Спочатку на горизонті з’являється темна хмарка, а потім вона перетворюється на величезну чорну хмару, яка рухається у вигляді стіни, заввишки декілька кілометрів. Захистить від самуму скеля або великі валуни. А ще потрібно закутатись у тканину, особливо прикрити ніс і рот.