УСІ УРОКИ ГЕОГРАФІЇ
7 клас

Розділ II

МАТЕРИКИ

Урок № 19

Тема. ЗАГАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ КЛІМАТУ. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ АФРИКИ

 

Мета: ознайомити учнів з проявом головних кліматотворних чинників і виявити наслідки їхньої дії на прикладі території материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів; формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати допитливість і кмітливість; розширювати кругозір учнів; продовжувати формування навичок логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу.

Обладнання: кліматична карта Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату, сонячна радіація, підстілаюча поверхня, циркуляція атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Розминка»

• Область атмосфери з низьким тиском у центрі...

• Рух повітряних мас над поверхнею Землі...

• Випромінювання Сонцем тепла і світла...

• Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа...

• Область атмосфери з високим тиском у центрі...

• Типи погоди, що повторюються з року в рік...

• Дуже швидкий, руйнівної сили вітер...

• Межа між різними повітряними масами...

• Горизонтальне переміщення повітря...

• Волога, що випадає з хмар...

• Найбільша частина Світового океану...

• Складові частини атласу (серед них і кліматична)...

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Спробуймо асоціювати слово «Африка» з іншими словами... відразу хочеться сказати — жара і пустеля. Саме тут, в пустелях Африки, зафіксовано найвищу температуру — +57,8 °С. Над морем барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон, що побачив Африку у 1850-х роках, писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що витав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.» (Уривок про пустелю Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Метод «Мікрофон» (кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко, по черзі)

• Що називається кліматом?

• Під дією яких чинників формується клімат?

• На який кліматичний показник впливає сонячна радіація?

• Від чого залежить температура повітря?

• На який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні?

• Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат?

• Які області постійного тиску знаходяться над материком?

• Як впливають течії на формування клімату?

2. Метод «Мозковий штурм»

• Як змінюються температури взимку і влітку на території Африки (згадайте ГП материка)? Проаналізуйте ізотерми.

• Чи однакова кількість опадів на всій території? Проаналізуйте кліматичну карту.

• В яких кліматичних поясах лежить Африка?

• Описати екваторіальний тип клімату за планом (розташування території, температура січня, липня, амплітуда температур, кількість опадів, переважаючі вітри).

• Який тип клімату переважає в Північній і Південній Африці?

• Які причини утворення пустель на узбережжі материка?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Пізнайко». Робота групами по чотири учні

Завдання. Скласти запитання, що починається зі слова «Чому...» та окремо написати відповідь у вигляді тез. Приклад: «Чому в тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?»

Відповідь:

• це широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон;

• тут постійно висока температура;

• біля західного узбережжя панують холодні течії».

 

VI. Підсумок уроку

• Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів.

• Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель.

 

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст підручника

• Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та Калахарі.

• Дати усну відповідь на запитання: «Чому на східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?».

• Підготувати цікаву інформацію з даної теми.

 

Додатковий матеріал до уроку

Вітер — великий господар пустелі. Арабське прислів’я говорить: «В Сахарі вітер встає і лягає разом із сонцем». Іноді вітер стихає і наступає затишок. Становиться нестерпно задушливо, неначе із повітря зник весь кисень. Це яскраві ознаки, що наближається страшна пуга пустелі — самум (сухий, гарячий вітер, що супроводжується піщаними бурями). Спочатку на горизонті з’являється темна хмарка, а потім вона перетворюється на величезну чорну хмару, яка рухається у вигляді стіни, заввишки декілька кілометрів. Захистить від самуму скеля або великі валуни. А ще потрібно закутатись у тканину, особливо прикрити ніс і рот.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити