УСІ УРОКИ ГЕОГРАФІЇ
7 клас

Розділ II

МАТЕРИКИ

Урок № 54 (варіант Б)

Тема. НАЙБІЛЬШІ РІВНИНИ І ГОРИ ЄВРАЗІЇ. ВІДМІННОСТІ В РЕЛЬЄФІ РІЗНИХ ЧАСТИН МАТЕРИКА. КОРИСНІ КОПАЛИНИ, ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПОХОДЖЕННЯ


Мета: встановити основні особливості рельєфу материка, з’ясувати закономірності розміщення форм рельєфу та родовищ корисних копалин у Євразії, визначити найбільші басейни та родовища корисних копалин на материку, розвивати навички роботи з картами атласу, формувати логічне мислення, навички моделювання явищ та процесів.

Тип уроку: комбінований.

Опорні та базові поняття: рівнина, низовина, височина, плоскогір'я, нагір’я, рельєф, гори, корисні копалини (паливні, рудні, нерудні, осадові, магматичні, метаморфічні).

Географічна номенклатура: гори: Альпи, Піренеї, Апенніни, Карпати, Кримські, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-шань, Гімалаї (г. Джомолунґма); рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська; низовини: Прикаспійська, Індо-Ґанґська, Месопотамська; Середньоросійська височина; плоскогір’я: Середньосибірське, Декан; нагір’я: Тібет, Іранське; вулкани: Гекла, Етна, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма, Кракатау; платформи: Східноєвропейська, Сибірська, Тарімська, Аравійська, Індостанська, Західносибірська, Туранська; геосинклінальні пояси: Альпійсько-Гімалайський, Тихоокеанське «Вогняне кільце»; щити: Балтійський, Український.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

1. Прийом «Дерево рішень»

• Згадайте, що таке рельєф, назвіть приклади та покажіть на карті основні форми рельєфу.

• Що таке корисні копалини, на які групи вони поділяються за способом утворення та за метою використання їх у господарській діяльності людини?

2. Прийом «Бліцопитування»

• Що таке рельєф, які основні форми рельєфу ви знаєте?

• Як розрізняються гори за висотою?

• Як розрізняються рівнини за висотою?

• Які корисні копалини видобувають в нашій місцевості?

3. Прийом «Аукціон»

Учні називають основні тектонічні структури, області вулканізму та сейсмічно-активні райони материка, показують їх на карті.


IІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом «Проблемне питання»

Погляньте на карту і назвіть форми рельєфу, що переважають на материку Євразія. Згадайте, які корисні копалини приурочені до яких

тектонічних структур. Чи відповідає розташування форм рельєфу та родовищ корисних копалин на материку Євразія загальним законам?


IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «географічна лабораторія»

Завдання. Розгляньте карту материка. Які форми переважають в рельєфі? Назвіть ці форми рельєфу Євразії.

Учні, працюючи в парі, називають певні форми рельєфу відповідно до структури, що зображена на «дереві рішень» на дошці, показують їх на карті, доповнюють свою розповідь матеріалами випереджувального домашнього завдання.

2. Прийом «Картографічна лабораторія»

Завдання. Знайдіть в карті атласу основні родовища корисних копалин, нанесіть їх умовними позначками на контурну карту, доповніть таблицю в зошиті.


 

Назва корисних копалин

Назва басейну, родовища

Регіон розташування

Умови утворення

Європа

Паливні

Кам’яне вугілля

Рурський

Німеччина

 

Рудні

Залізна руда

КМА

 

 

Нерудні


 

 

 

Азія

Паливні

Нафта і газ

Месопотамський прогин

 

 

Рудні


 

 

 

Нерудні


 

 

 


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Аукціон»

Учні по черзі в швидкому темпі називають форми рельєфу (родовища корисних копалин) та показують їх на карті.

2. Прийом «Лови помилку картографа»

Учні показують на карті форми рельєфу і родовища корисних копалин і припускаються помилок. Інші учні уважно слухають, знаходять помилки і виправляють їх.

3. Прийом «Бліцопитування»

• Що таке рельєф?

• Які форми рельєфу переважають на материку Євразія?

• Який зв’язок між розташуванням на материку форм рельєфу та геологічною будовою материка? Наведіть приклади.

• На які групи розподіляються корисні копалини за використанням їх у господарській діяльності людини? Наведіть приклади.

• Чи є зв’язок і який між геологічною будовою та розміщенням корисних копалин на материку Євразія? Наведіть приклади.

4. Прийом «Власні приклади»

Учні доповнюють матеріал уроку додатковими повідомленнями про рельєф та родовища корисних копалин.


VI. Підсумок уроку

1. Прийом «Роблю висновок»

Учні під керівництвом учителя роблять висновок про різноманіття форм рельєфу та корисних копалин на материку, розташування їх родовищ. Можуть зробити передбачення про особливості розміщення населення на території материка, що буде пов’язане з використанням родовищ корисних копалин.


VII. Домашнє завдання

• Опрацювати відповідний матеріал підручника.

• Підготувати додатковий матеріал про особливості клімату материка Євразія.

• Скласти кросворди з використанням номенклатури, що вивчалась на уроці.

• Скласти уявну подорож у світ мінералів Євразії.


Додатковий матеріал до уроку

• Глина замість мила. Земля вулканічного острову Кімалос, яка належить Греції, складається із дуже жирної і мильної глини, яку місцеві жителі використовують як мило, миють нею і перуть білизну. В дощову погоду весь острів немовби «намилюється» білою піною.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити