УСІ УРОКИ ГЕОГРАФІЇ - 7 клас - 2015 рік

РОЗДІЛ IV. МАТЕРИКИ ПІВНІЧНОЇ ПІВКУЛІ

ТЕМА 1. ПІВНІЧНА АМЕРИКА

УРОК 36. ПІВНІЧНА АМЕРИКА. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ Й ОСВОЄННЯ

Мета:

·       ознайомити учнів із загальними відомостями про материк; формувати знання про географічне положення Північної Америки; поглибити та систематизувати знання про дослідження та освоєння материка; вдосконалювати вміння та навички характеризувати географічне положення материка;

·       розвивати вміння виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об'єкта за типовим планом;

·       виховувати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.

Обладнання: фізична карта Північної Америки, підручники, атласи, шаблони, комп'ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, контурні карти.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть складати характеристику географічного положення материка за типовим планом і картами атласу; висловлювати міркування щодо ознак природи Північної Америки; називати дослідників материка.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Прийом «Бліцопитування»

Які материки ви дослідили на попередніх уроках географії?

Прийом «Географічний практикум»

Робота з фізичною партою Південної Америки

Завдання. Назвіть основні форми рельєфу Південної Америки. Якими закономірностями обумовлене їхнє розташування?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Практичність теорії»

Завдання. Розгляньте фізичну карту Північної Америки. Які форми рельєфу переважають на материку? Які спільні ознаки в будові поверхні Північної та Південної Америки? Чим це можна пояснити? Які ви бачите відмінності?

Отже, як показує попередній порівняльний аналіз фізичних карт Південної та Північної Америки, у розміщенні форм рельєфу двох материків є багато схожих ознак. Проте є й відмінності. Рельєф Північної Америки складніший та різноманітнішим.

Для того щоб пояснити особливості будови поверхні Північної Америки та зробити остаточні висновки, дослідимо її геологічну будову та виявимо зв’язок із розташуванням основних, форм рельєфу.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Тектонічна будова та рельєф

Демонстрування слайдів мультимедійної презентації

Робота з фізичною та тектонічною картою Північної Америки

Завдання. Зіставте карти:

1) установіть особливості розміщення основних структурних елементів земної кори;

2) закономірності розміщення основних форм рельєфу на материку;

3) позначте розташування основних форм рельєфу на шаблоні материка в зошиті.

Найдавніші ділянки земної кори належать до Північноамериканської платформи, яка займає північну і центральну частини материка. На північному сході платформи давні кристалічні породи виходять на поверхню у вигляді Канадського щита. На півдні материка сформувалася молода (палеозойська) платформа.

Платформам відповідають широкі рівнини, які займають 2/3 поверхні материка. Канадському щиту відповідає Лаврентійська височина. На південь від неї простягаються Центральні рівнини із середніми висотами 200-300 м, що поступово переходять у Міссісіпську низовину.

План характеристики

Складові географічного положення

Протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід

1) за меридіаном 100° зх. д.: 68° - 17° = 51°,

51 ∙ 111 = 5661 км;

2) за паралеллю 40 гін. ш. (1° ≈ 85,4 км) 124° - 74° = 50°,

50 ∙ 85,4 = 4270 км

Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії

Береги Північної Америки омивають води трьох океанів: Атлантичного, Північного Льодовитого й Тихого. їхні узбережжя мають складну конфігурацію: в море виступають великі півострови: Аляска, Каліфорнія, Лабрадор, Флорида, Юкатан. Біля берегів розкидано багато островів: Ґренландія, Ньюфаундлен, Великі та Малі Антильські острови. На півночі розташований Канадський Арктичний архіпелаг, що налічує понад 35 тис. островів, серед яких найбільшими є Баффінова Земля, Вікторія, Банкса. 3 півночі та півдня в материк глибоко врізаються дві великих затоки — Гудзонова та Мексиканська

Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними

Найближчими материками є Південна Америка, що з’єднується з Північною Америкою Панамським перешийком та Євразія, відділена Берінґовою протокою

Робота в парах

Завдання. Порівняйте географічне положення двох Америк Північної та Південної. Результати занесіть у таблицю.

Ознаки схожості

Ознаки відмінності

   

Які особливості географічного положення Північної і Південної Америки дають підставу об’єднати їх в один континент — Америку, яку раніше називали Новим Світом?

Висновок 1. Незважаючи на те, що Північна та Південна Америка утворюють одну частину світу, природні умови цих материків різні, що обумовлено насамперед розбіжностями географічного положення.

2. Історія відкриття й освоєння

Робота з підручником

Завдання. Прочитайте текст параграфа «Відкриття та дослідження Північної Америки» та установіть основні етапи дослідження материка.

·       Відкриття вікінгів. X. Колумб (1492 р. — рік відкриття Америки).

·       Англійська експедиція під керівництвом Дж. Кабота (1497— 1498).

·       Похід Е. Кортеса (1519).,

·       Експедиція В. Берінґа й О. Чирикова (1741).

·       «Російська Америка» (1732-1867).

Висновок 2. Першими європейцями, що побували в Північній Америці, є вікінги. Найбільш активні дослідження й освоєння материка проводили іспанські, французькі й англійські експедиції.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Картографічна розминка»

Учитель показує на карті складові географічної номенклатури Північної Америки, учні називають їх.

Прийом «Географічний крос», «Самоперевірка»

(доповнити тези необхідною інформацією)

·       Всі об’єкти, розміщені на материку Північна Америка, матимуть широту...

·       Дві найбільші затоки, що омивають береги Північної Америки, — це... та...

·       Першими європейцями, що побували в Північній Америці, вважають...

·       Активне освоєння Північної Америки європейцями розпочалося після плавання...

·       Серед інших материків за площею території Північна Америка є...

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Учитель допомагає учням зробити висновок за допомогою наведених питань.

·       У чому полягають головні особливості географічного положення Північної Америки?

·       Що спільного та відмінного в освоєнні двох Америк — Північної та Південної?

·       Які відкриття для себе ви зробили сьогодні на уроці?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Практична робота 9: позначити на контурній карті географічні об’єкти, що характеризують географічне положення Північної Америки.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити