Розробки уроків - Географія - Материки і океани - 7 клас - 2015 рік

РОЗДІЛ ІІ. МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ

ТЕМА 2. ПІВДЕННА АМЕРИКА

УРОК 22 ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5.ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ'ЄКТІВ ПІВДЕННОЇ АМЕРИКИ (ПОЧАТОК)

Мета:

навчальна: формувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, розміри та форму материка; закріпити практичне вміння складати характеристику фізико-географічного положення материка за допомогою карт атласу; поглибити знання про історію відкриття та дослідження материка;

розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до історії географічних досліджень Землі, допитливість, пам'ять, логічне мислення, уміння працювати з додатковими джерелами знань, робити висновки й узагальнення, удосконалювати навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності;

виховна: виховувати інтерес до дослідницької роботи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, фізична карта світу, фізична карта Південної Америки, портрети видатних дослідників материка.

Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення материка, берегова лінія.

Географічна номенклатура: миси: Галлінас, Фроуерд, Кабу-Бранка, Паріньяс, Горн; море: Карибське; затоки: Ла-Плата; протоки: Магелланова,Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Материк відкрито Христофором Колумбом, а названий він на честь дослідника Амеріго Веспуччі. На найвологішому материку розташована найсухіша пустеля світу, найвищий водоспад світу було відкрито найпізніше з найбільших, найбільша кількість населення тут мешкає не на рівнинах, а досить високо в горах. Безліч інших протиріч, загадок ми починаємо відкривати, вивчаючи Південну Америку.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

♦ До якої частини світу належить Південна Америка?

♦ Якого року її було відкрито європейцями?

♦ Імена яких мандрівників-дослідників пов’язані з материком Південна Америка?

♦ Пригадайте план опису географічного положення материка.

♦ Складіть асоціативну схему-павучок «Південна Америка».

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Географічне положення материка

Площа материка — 17,8 млн км2, з островами — 18,3 млн км2. Довжина берегової лінії — 26 тис. км. Найвища точка над рівнем моря — г. Аконкаґуа (6959 м).

Обриси нагадують гроно винограду. Відносно екватора більша частина материка лежить у Південній півкулі, нульового меридіана — повністю в Західній. Майже посередині його перетинає Південний тропік, тому значна частина континенту розташована в жаркому тепловому поясі. Відділяють від Африки та Австралії простори Атлантичного та Тихого океанів; від Антарктиди — найширша протока Дрейка; від Північної Америки— Панамський канал, проритий на початку XX ст.

Берегова лінія материка слаборозчленована.

На східному узбережжі багато заток у гирлах річок. На півночі — Карибське море. Багато островів тільки на півдні — Чилійський архіпелаг, Фолклендські острови, архіпелаг Вогняна Земля, Ґалапаґоські острови — в Тихому океані.

Завдання. Визначити географічне положення материка відповідно плану; крайні точки материка та їх координати; протяжність материка з півночі на південь по 70-му меридіану та із заходу на схід по 10-й паралелі.

Практична робота 5. Позначення географічних об'єктів берегової лінії материка на контурній карті

2. Відкриття і дослідження материка

Час

Основні події в дослідженні материка

1498 р.

Третя експедиція Х. Колумба досягла берегів материка

1499-1504 рр.

Кілька експедицій до материка, у ході яких Амеріго Веспуччі досліджував східний берег й довів, що ця земля — новий материк

XVI ст.

Початок колонізації Південної Америки іспанцями й португальцями

1735-1743 рр.

Екваторіальна експедиція французьких та іспанських дослідників

На межі ХVIII-ХІХ ст.

Александр Гумбольдт обґрунтував явище висотної поясності, створив геологічну карту, описав течію біля західного узбережжя та його значення. Його експедиція відкрила понад три тисячі видів рослин і понад тисячу видів тварин

1923-1933 рр.

Ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавилова встановила давні центри землеробства та походження деяких культурних рослин

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

♦ Що спільного й відмінного в географічному положенні Південної Америки й Африки?

♦ Назвіть окремо основні причини, що спонукали конкістадорів, А. Гумбольдта, М. Вавілова здійснювати подорожі до Південної Америки.

♦ Які географічні назви материка пов’язані з його дослідниками чи їхніми подорожами?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

■ Опрацюйте §___.

■ Підготуйте короткі повідомлення про звичні нам культурні рослини родом з Південної Америки, про стихійні лиха, спричинені на материку ендогенними силами Землі.

■ Детальніше ознайомтеся з фізичною картою Південної Америки.

■ У рамках дослідження «Природні унікуми Південної Америки» підготуйте повідомлення про вулкан Льюльяйльяко, унікальні родовища міді.

■ Повторіть основні форми рельєфу та їх зв’язок з тектонічними стуктурами.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити