Розробки уроків - Географія - Материки і океани - 7 клас - 2015 рік

РОЗДІЛ IV. МАТЕРИКИ ПІВНІЧНОЇ ПІВКУЛІ

ТЕМА 1. ПІВНІЧНА АМЕРИКА

УРОК 35 ПІВНІЧНА АМЕРИКА. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ Й ОСВОЄННЯ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 9. ПОЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ'ЄКТІВ МАТЕРИКА НА КОНТУРНІЙ КАРТІ

Мета

навчальна: ознайомити учнів із загальними відомостями про материк; формувати знання про географічне положення Північної Америки; поглибити та систематизувати знання про дослідження та освоєння материка; вдосконалювати вміння характеризувати географічне положення материка;

розвивальна: розвивати вміння складати цілеспрямований опис об'єкта за типовим планом, аналізувати інформацію, виділяти головне;

виховна: виховувати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Опорні та базові поняття: географічне положення, екватор, тропік, нульовий меридіан, крайні точки, географічні координати, берегова лінія.

Географічна номенклатура: миси: Мерчисон, Мар'ято, Принца Уельського, Сент-Чарльз; затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска; острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг; півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ

♦ Які материки вами було досліджено на попередніх уроках географії?

♦ Які епітети з префіксом «най-» можна застосувати до кожного з них?

♦ Які материки в часи Великих Географічних відкриттів дістали назву «Новий Світ»? З іменами яких мореплавців і дослідників пов’язані відкриття та вивчення Нового Світу?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ви вже знаєте, що Північна Америка разом із Південною Америкою утворює частину світу Америку. Однак природа північноамериканського континенту зовсім інша, ніж на материках, досліджених раніше. Її природні комплекси дуже різноманітні, серед них багато унікальних: гаї гігантських секвой, гігантські озера, області вулканів та гейзерів, глибокі каньйони тощо. Природа Північної Америки має досить загальних ознак з природою континенту, на якому ми з вами живемо.

Відповідно до плану вивчення материка, наша робота починається з визначення ознак його географічного положення.

♦ Пригадайте план характеристики географічного положення материка.

♦ Які уміння вам потрібні для виявлення особливостей географічного положення?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Географічне положення

♦ Площа: 24,2 млн км2, за формою нагадує трикутник.

♦ Розташована в Західній та Північній півкулях; на півночі його перетинає Північне полярне коло, на півдні — Північний тропік. Наслідки:

протяжність від полярних широт майже до екватора визначає велике розмаїття природних умов.

♦ Ширша частина лежить у північному помірному і холодному поясах, а південна звужена — у жаркому тепловому поясі.

♦ Крайні точки: північна — мис Мерчисон (72° пн. ш.; 95° зх. д.), південна — мис Мар’ято (7° пн. ш.; 81° зх. д.), західна — Принца Уельського (66° пн. ш. 168° зах. д.), східна — мис Сент-Чарльз (52° пн. ш.; 56° зх. д.).

♦ Протяжність: за меридіаном 100° зх. д.: 68° - 17° = 51°, 51 ∙ 111 = 5661 км; за паралеллю 40° пн. ш. (1° = 85,4 км), 124° - 74° = 50°, 50 ∙85,4 = 4270 км.

♦ Материк омивають океани: Атлантичний, Північний Льодовитий, Тихий. Складна конфігурація берегової лінії. Великі півострови: Аляска, Каліфорнія, Лабрадор, Флорида, Юкатан. Острови: Ґренландія, Ньюфаундлен, Великі та Малі Антильські острови. На півночі розташований Канадський Арктичний архіпелаг, що налічує понад 35 тис. островів, серед яких найбільшими є Баффінова Земля, Вікторія, Банкса. З півночі та півдня в материк глибоко врізаються дві великих затоки — Гудзонова та Мексиканська.

♦ Найближчі материки: Південна Америка, що з’єднується з Північною Америкою Панамським перешийком та Євразія, відділена Берінговоюпротокою.

Практична робота 9. Позначте на контурній карті миси: Мерчисон, Мар'ято, Принца Уельського, Сент-Чарльз; океани Тихий, Північний Льодовитий, Атлантичний.

2. Історія відкриття й освоєння

Відкриття вікінгів (Х-ХІ ст.). Плавання Х. Колумба (1492 р. — відкриття Америки).Англійська експедиція під керівництвом Дж. Кабота (1497-1498 рр.). Похід Е. Кортеса (1519 р.). Експедиція В. Берінґа й О. Чирикова (1741 р.). «Російська Америка» (1732-1867 рр.).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

♦ У яких географічних поясах і півкулях розташована Північна Америка?

♦ Водами яких океанів і морів омиваються береги материка?

♦ Узбережжя яких океанів характеризується значною зрізаністю?

♦ Яке практичне значення мають знання про характер берегової лінії?

♦ Які особливості географічного положення Північної і Південної Америки дають підставу об’єднати їх в один континент — Америку, яку раніше називали Новим Світом?

♦ У назвах яких географічних об’єктів Північної Америки відбиті імена її першовідкривачів і дослідників?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

■ Опрацюйте §___.

■ Ознайомтеся з фізичною та тектонічною картами Північної Америки.

■ Позначте на контурній карті елементи берегової лінії материка (продовження практичної роботи 9).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити