Розробки уроків - Географія - Материки і океани - 7 клас - 2015 рік
РОЗДІЛ VI. ВПЛИВ ЛЮДИНИ НА ПРИРОДУ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ
ТЕМА 2. ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ МАТЕРИКІВ ТА ОКЕАНІВ
УРОК 63 ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО В РОЗВ'ЯЗАННІ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ. МІЖНАРОДНІ ОРГАНІЗАЦІЙ З ОХОРОНИ ПРИРОДИ
Мета:
навчальна: сформувати знання про основні види та джерела забруднення навколишнього середовища, міжнародні організації з охорони природи; формувати практичні вміння та навички характеризувати екологічні проблеми материків та океанів та можливі шляхи їх вирішення; сприяти розумінню необхідності спільного вирішення екологічних проблем;
розвивальна: розвивати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки, доводити судження;
виховна: формувати екологічну свідомість на основі ощадливого ставлення до природних багатств та раціонального природокористування.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта світу, підручники, атласи, контурні карти.
Опорні та базові поняття: природні ресурси, господарська діяльність, природний комплекс, екологічні проблеми, забруднення, міжнародні організації, міжнародне співробітництво.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ.
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
♦ Які види господарської діяльності поширені у вашій місцевості?
♦ Які зміни природних комплексів спричиняє господарська діяльність?
♦ Який вид природокористування переважає у вашій місцевості?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Фахівці стверджують, що за останні десятиріччя у світі було використано стільки природних ресурсів, скільки за всю попередню історію людства. У зв’язку з цим виникла загроза виснаження і навіть вичерпання багатьох видів ресурсів. Одночасно зросли масштаби повернення в природу відходів, що спричиняє загрозу забруднення навколишнього середовища.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Види забруднення
Під забрудненням навколишнього середовища розуміють небажану зміну його властивостей в результаті надходження різних речовин і з’єднань антропогенного походження. Це забруднення шкідливо впливає на літосферу, гідросферу, атмосферу, біосферу, на будівлі, конструкції і матеріали, а зрештою й на саму людину.
За характером та властивостями забруднювальних речовин виділяють різні види забруднень:
✵ Хімічне — потрапляння в навколишнє середовище хімічних речовин та сполук).
✵ Радіоактивне (зараження радіоактивними елементами).
✵ Теплове (викиди тепла).
✵ Шумове (підвищений рівень шуму).
✵ Біологічне (потрапляння хвороботворних мікроорганізмів).
✵ Інші.
2. Джерела забруднення
Головними джерелами забруднення навколишнього середовища є промислові підприємства, транспорт, сільське господарство, побутова діяльність людей.
Забруднення гідросфери — основним джерелом забруднення є стічні води з промислових підприємств (загальний обсяг до 1 тис. км3 на рік), побутове та будівельне сміття. Найбільш забруднені: Рейн, Дунай, Сіна, Тибр, Міссісіпі, Огайо, Волґа, Дніпро, Дон, Дністер, Ніл, Ґанґ.
Забруднення атмосфери — основним джерелом є продукти згоряння мінерального палива під час роботи промислових підприємств, транспорту. У повітря потрапляють окисли вуглецю, сірки, азоту. Наслідки: посилення парникового ефекту, випадіння кислотних дощів. Глобальні: зміни клімату, танення льодовиків тощо.
Забруднення ґрунтів — промисловими і сільськогосподарські відходами, отрутохімікатами, радіоактивними речовинами, побутовим сміттям, добривами. Наслідки: зниження родючості, утворення непродуктивних земель — «бедлендів».
Забруднення Світового океану — щорічно потрапляє близько 100 млн тонн відходів, у тому числі 3-4 млн тонн нафти і нафтопродуктів.
Радіоактивне забруднення — забруднення атмосфери, гідросфери, ґрунтів радіоактивними речовинами (аварія на ЧАЕС, 1986 р.; аварія на «Фукусімі» 2011 р.).
(Виступи учнів, що мали випереджальне завдання, з повідомленнями про найбільш небезпечні екологічні катастрофи у світі)
3. Міжнародне співробітництво в розв'язанні екологічних проблем
Цілісність географічної оболонки та взаємопов’язаність природних процесів і явищ потребують узгодженості та об’єднання зусиль міжнародної спільноти у розв’язанні екологічних проблем.
Стокгольмська конференція ООН (1972 р.) — вперше були розроблені та сформульовані основні принципи міжнародної екологічної співпраці.
4. Міжнародні організації з охорони природи
«Міжнародний союз з охорони природи» (МСОП) — розробляння наукових основ охорони й відновлення дикої природи.
Global Nest — міжнародна асоціація вчених, технологів, інженерів — наукові й технологічні дослідження навколишнього середовища.
Всесвітній фонд дикої природи (англ. World Wide Fund for Nature) — найбільша незалежна природоохоронна організація у світі.
«Ґрінпіс» (англ. «зелений світ») — найвпливовіша та найвідоміша екологічна організація планети.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
♦ Що таке забруднення? Про які види забруднень ви дізналися сьогодні на уроці?
♦ Як змінюється склад атмосфери у зв’язку з роботою промислових підприємств і транспорту?
♦ Як запобігти потраплянню шкідливих речовин у гідросферу?
♦ Чому для подолання проблем забруднення навколишнього середовища необхідно об’єднання зусилля усього людства?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
■ Опрацюйте §___.
■ Завершіть роботу над дослідженням: «Шляхи розв’язування екологічних проблем», запропонуйте результати роботи групи у вигляді доповіді з мультимедійним супроводом.