Конспекти усіх уроків Географія 7 клас - Материки та океани - 2018

РОЗДІЛ II. МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ

ТЕМА 1. АФРИКА

УРОК 14. РЕЛЬЄФ, КОРИСНІ КОПАЛИНИ АФРИКИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 3 (ПРОДОВЖЕННЯ). ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ НАЗВ ОСНОВНИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ'ЄКТІВ АФРИКИ

Мета

навчальна: удосконалити знання учнів про залежність рельєфу та корисних копалин від тектонічної будови території на прикладі Африки, ознайомити з найбільшим формами рельєфу материка, з мінерально-сировинною базою;

розвивальна: удосконалювати картографічну компетентність, формувати науковий світогляд, розвивати аналітичне мислення, уміння робити висновки й узагальнення, сприяти розвитку інтересу до наук геології, мінералогії;

виховна: виховувати любов до природи Землі, її багатств, повагу до колективу.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, фізична карта Африки, тектонічна карта Африки, колекція мінералів і гірських порід.

Опорні та базові поняття: рельєф, форма рельєфу, гірська порода, мінерал, корисні копалини.

Географічна номенклатура: гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан: Кіліманджаро; нагір'я: Ефіопське; плоскогір'я: Східноафриканське.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

— Минулого уроку ми досить детально розглянули тектонічну будову Африку. Навіщо нам такі детальні знання? Тепер ми легко зрозуміємо, які форми рельєфу та які корисні копалини сформувалися на материку. Адже ці фактори значно впливають на життя населення. Доступність запасів певних корисних копалин обумовлюють дуже багато змін у народженні й розвитку держав, на жаль, навіть війни. Сьогодні ми дізнаємося про факти, які можуть стати причинами гучних світових повідомлень.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

• Які форми рельєфу відповідають платформам, а які — складчастим областям?

• Як рівнини поділяють за висотою?

• У якому випадку утворюються складчасті гори, а в якому — брилові? Як вони відрізняються за зовнішнім виглядом?

• Яку роль у формуванні рельєфу виконують екзогенні сили? Наведіть приклади.

• Що називають корисними копалинами?

• На які групи за походженням їх поділяють? За призначенням?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Рівнини

Переважають рівнини 200-1000 м. Низовини незначні за площею на узбережжях.

Плити платформи → Північна, Західна, Центральна Африка, западина в Південній Африці → «низька» Африка.

Щити платформи, ділянки давньої байкальської складчастості → Східна й Південна Африка, окремі виступи на півночі й заході → висоти понад 1000 м → плоскогір’я, плато (Східноафриканське плоскогір’я, Ефіопське нагір’я, нагір’я Ахаґґар, нагір’я Тібесті) → «висока» Африка.

2. Гори

Молоді гостровершинні гори Атлас з висотами 3000-4000 м (г. Тубкаль 4165 м) → землетруси, виходи магматичних порід, у прогинах — осадові.

Давні невисокі плосковершинні Капські гори (г. Компасберґ, 2502 м) та столові Драконові гори (г. Табана-Нтленьяна, 3482 м).

Вулканічні гори утворені в місцях розломів земної кори → окремі вершини (Кіліманджаро, 5895 м; Кенія, 5199 м; Карісімбі, 4507 м та ін.) та вулканічні плато на сході країни.

3. Корисні копалини

Багаті запаси, але мало вивчені.

Плити платформи з потужним осадовим чохлом («низька» Африка) → осадові породи переважно морського походження → нафта, газ, фосфорити, солі, марганцеві руди.

Плити платформи (западини Центральної та Південної Африки) → осадові породи → кам’яне вугілля, бурий залізняк, фосфорити, боксити.

Щитові ділянки з розломами земної кори (Центральна, Східна та Південна Африка) → кристалічні гірські породи магматичного й метаморфічного походження → золото, алмази, залізні і марганцеві руди, руди деяких кольорових металів (міді, нікелю, алюмінію, хрому, кобальту).

Підвищені платформні ділянки (Південь та Схід Африки) → осадові гірські породи, утворені в результаті вивітрювання магматичних і метаморфічних порід → золото, марганцеві, залізні, уранові, мідні руди.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота 3

Позначте на контурній карти об’єкти, зазначені в географічній номенклатурі (виконують протягом уроку).

• Яку частину материка називають «низькою» Африкою? Чому?

• Які корисні копалини можна знайти в «низькій» Африці?

• Яку частину материка називають «високою» Африкою? Чому?

• Які корисні копалини можна знайти у «високій» Африці?

• У якій частині Африки ви б запропонували збудувати заводи з виробництва чавуну та сталі, щоб перевозити готову продукцію, а не сировину? Алюмінію?

• Чому більшість вулканів Африки згаслі?

• Назвіть гірські системи Африки. Які з цих гір ще здатні вищати? Чому?

• Підкресліть однією рискою корисні копалини, які є найбільш характерними для Африки: алмази, нафта, кам’яна сіль, уран, торф, крейда.

• На карті у внутрішніх районах Африки дуже мало позначок корисних копалин. У чому, на вашу думку, причина цього?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацюйте §____________________________________ .

• За картами визначте, які африканські країни відіграють значну роль на ринку торгівлі нафтою, золотом, алмазами.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.