Конспекти усіх уроків Географія 7 клас - Материки та океани - 2018

РОЗДІЛ II. МАТЕРИКИ ТРОПІЧНИХ ШИРОТ

ТЕМА 1. АФРИКА

УРОК 19. СТИХІЙНІ ЯВИЩА ПРИРОДИ В АФРИЦІ. ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ. ПРИРОДНІ ОБ'ЄКТИ, ЗАНЕСЕНІ ДО СПИСКУ ВСЕСВІТНЬОЇ СПАДЩИНИ ЮНЕСКО

Мета:

навчальна: систематизувати знання учнів про проблеми взаємодії людини і природи на прикладі Африки, ознайомити з особливостями використання природних ресурсів континенту, з екологічними проблемами, сформувати уявлення про природні об'єкти Африки, занесені до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО;

розвивальна: формувати науковий світогляд, екологічну свідомість, удосконалювати інформаційну компетентність, робити публічні доповіді, відстоювати власну точку зору, аналізувати й систематизувати інформацію, розв'язувати проблемні завдання;

виховна: виховувати бережливе, свідоме ставлення до навколишнього середовища, повагу до товаришів, толерантність, свідоме ставлення до навчання, комунікабельність, екологічну культуру, почуття прекрасного.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, фізична карта Африки, фото- та відеоматеріал про природоохоронні об'єкти, природні об'єкти всесвітньої спадщини ЮНЕСКО в Африці.

Опорні та базові поняття: стихійне явище, екологічна проблема, природоохоронний об'єкт, Список всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Умовні позначення відповідей: Г — гілеї, С — савани й рідколісся, П — пустелі й напівпустелі, Т — твердолисті ліси.

1) Вічнозелені ліси, що ростуть у 6-7 ярусів.

2) Тут росте товсте бочкоподібне дерево — баобаб.

3) Тут мешкають карликові бегемоти, леопарди, горили, мурахи.

4) Проживає «велика п’ятірка»: слон, носоріг, буйвіл, лев, жираф.

5) Батьківщина кавунів і вельвічії.

6) Поширені жовто-червоні малородючі ґрунти.

7) Частина рослин є ефемерами.

8) Листя рослин захищене восковим нальотом.

9) Острівцями життя є оази, а їхньою царицею — фінікова пальма.

10) Герої мультфільму «Мадаґаскар» найкраще почувалися б тут.

11) Ростуть високі трави, у яких може сховатися вершник.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

— Ми часто говорили про Африку як материк дикої природи. Внаслідок складнощів і нетривалості процесу її вивчення вчені не в змозі детально спрогнозувати наслідки втручання людини. При цьому регіон останніми роками зазнає значних змін господарювання. Виникає багато непередбачуваних проблем. Досвід використання і зміни природи розвинених регіонів світу, таких як Європа, Північна Америка, не підходить для Африки, тож тут припускаються інших помилок.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

• Чи може людина змінювати межі природних зон?

• Які природні зони Африки, на вашу думку, найбільше зазнали впливу людини?

• Які різновиди природоохоронних територій вам відомі?

• Що таке стихійні лиха? Наведіть приклади, які можуть виникнути в Африці.

• Чи може людина сприяти виникненню стихійних лих? Наведіть приклади.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Стихійні явища природи

Стихійні явища

Наслідки

Посухи, повені, хвороби рослин

Призводять до втрати врожаю сільськогосподарських культур, загибелі пасовищ і як наслідок — голоду населення, пересихання або забруднення прісноводних джерел

Нашестя сарани

Знищення врожаю на великих територіях

Піщані бурі

Занесення піском великих територій, суміжних з пустелею, засипання джерел води, шляхів сполучення

Розвиток хвороб (ймовірно, звідси СНІД, лихоманка Ебола)

Виникнення епідемій і пандемій

2. Екологічні проблеми

Вирубування цінних порід дерев, розчищення території для сільськогосподарських угідь, зміна природних рослин на посадки какао, кави та інших культурних рослин → знищення вологих та перемінновологих лісів (легень планети) → порушення газообміну в атмосфері, зникнення видів рослин і тварин, руйнування ґрунтів.

Браконьєрство → зменшення кількості диких тварин саван (вимерли блакитна антилопа, деякі підвиди зебр; північноафриканські слони, носороги, гепарди, леви на межі винищення).

Розорювання саван, підсічновогнева система землеробства, вирубування дерев → ерозія родючих ґрунтів, розвіювання, осушування → перетворювання на напівпустелі і пустелі (Сахара просувається щороку на 1-2 км), збіднення видового складу рослин і тварин.

Активізація зрошуваного землеробства (країни Північної Африки) → засолення ґрунтів.

3. Природні об'єкти, занесені до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО на материку

Заповідники й національні парки займають значні площі на материку (понад 7 % території), найбільше їх у Південній і Східній Африці.

На території Африки 150 об’єктів, занесених до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Запропонуйте шляхи попередження стихійних лих на материку чи зменшення їх наслідків.

• Як екологічні проблеми Африки можуть стосуватися України?

• Як зменшити негативні наслідки господарської діяльності людини на материку, «примиривши» людські потреби й природні процеси?

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацюйте §____________________________________ .

• Підготуйте повідомлення про народи, що населяють Африку.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.