Конспекти усіх уроків Географія 7 клас - Материки та океани - 2018

РОЗДІЛ IV. МАТЕРИКИ ПІВНІЧНОЇ ПІВКУЛІ

ТЕМА 1. ПІВНІЧНА АМЕРИКА

УРОК 39. ПРИРОДНІ ЗОНИ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ. ВИСОТНА ПОЯСНІСТЬ В ГОРАХ

Мета:

навчальна: формувати знання про особливості природної зональності та вертикальної поясності в горах материка; вдосконалювати практичні вміння та навички визначати особливості розташування та характерні ознаки компонентів природних зон материка за тематичними картами атласу;

розвивальна: розвивати комунікативні вміння, вміння самостійно планувати шляхи досягнення навчальних завдань, працювати з різними джерелами географічних знань; аналізувати та систематизувати інформацію, робити висновки;

виховна: виховувати прагнення до самоорганізації, толерантність, самостійність.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: фізична карта Північної Америки, карта природних зон; підручники, атласи.

Опорні та базові поняття: природний комплекс, природна зона, широтна зональність, висотна поясність.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

— Одного погляду на карту природних зон достатньо для того, щоб помітити — розміщення природних зон у Північній Америці має певні особливості й відрізняється від їх розміщення на материках, вивчених раніше. Чим обумовлені ці особливості та які характерні ознаки природних зон материка, ви визначатимете сьогодні на уроці.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

• Що таке широтна зональність?

• З якими природними зонами ви вже ознайомилися за попередніми темами?

• Які фактори порушують широтну протяжність природних зон?

• Що таке вертикальна поясність? Якими причинами обумовлені кількість та склад висотних поясів у горах?

• Зробіть попередні висновки про набір природних зон Північної Америки на основі здобутих знань про географічне положення, клімат, рельєф материка.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Особливості природної зональності материка

Межі природних зон материка значно більше, ніж на інших материках, відхиляються від широтного простягання. Це обумовлено впливом рельєфу, повітряних мас з океанів та океанічних течій, нерівномірним розподілом показників тепла й вологи. На континенті представлені майже всі природні зони Північної півкулі, за винятком вологих екваторіальних лісів. Найбільшу площу на материку відведено природним зонам помірного поясу. Значні площі в західній частині материка займають області вертикальної поясності.

2. Характеристика природних зон

Зона арктичних пустель. Більша частина Ґренландії й Канадського Арктичного архіпелагу. Рослини — мохи й лишайники. Тварини — тюлені, моржі, білі ведмеді. У водах морів багато видів риб. На суходолі трапляються полярні лисиці, зайці, лемінги. На крутих скелястих берегах гніздиться багато птахів.

Тундра. Північне узбережжя материка і прилеглі до нього острови. Ґрунти тундрово-болотні і тундрово-глейові. Мохи, лишайники, болотні трави. Сухіші ділянки вкриті чагарниковою тундрою з карликової берези, багна, лохини. Тварини: песці, полярні вовки, північний олень карибу, вівцебик. На численних озерах й узбережжі океану гніздиться безліч птахів.

Зона хвойних лісів (тайга) тягнеться на півночі помірного поясу від Кордильєр до Атлантичного океану, а також на західному узбережжі материка приблизно між 40 і 60° пд. ш. Ґрунти мерзлотно-тайгові і підзолисті. Хвойні ліси з чорної і білої ялини, бальзамічної ялиці, сосни й модрини. Ведмеді, вовки, лисиці, рисі, олені, цінні хутрові звірі — єнот, ондатра, бобер, норка.

З просуванням на південь відбувається порушення широтного простягання природних зон.

У мішаних лісах на сірих лісових ґрунтах разом із хвойними ростуть широколисті дерева, серед яких поширені береза, ясен, в’яз, бук, липа, клен.

Південніше від змішаних лісів у східній частині материка — широколисті ліси, які займають майже всі Аппалачі та рівнини аж до півдня від Великих озер. Вологий м’який клімат. Бурі лісові ґрунти. Дуби, липи, клени, тюльпанове дерево, магнолії, чорний горіх, західний платан. Багато фруктових дерев: дикі яблуні, груші, вишні.

На захід від зони лісів опадів менше, ліси переходять у лісостепи й степи (прерії). Ґрунти чорноземні та каштанові. Розорані або перетворені на пасовища для худоби.

Пустелі та напівпустелі Північної Америки не утворюють суцільної смуги та розташовані в помірному, субтропічному й тропічному поясах, займаючи внутрішні плоскогір’я Кордильєр і більшу частину півострова Каліфорнія.

На північному узбережжі Мексиканської затоки на схід від Міссісіпі на півострові Флорида поширені вічнозелені субтропічні ліси на червоноземних і жовтоземних ґрунтах.

Південна частина материка та острови Карибського моря лежать у зонах тропічних лісів, саван і рідколісь. Плантації тропічних культур.

3. Висотна поясність

Висотні ландшафти Кордильєр мають певні розбіжності в їхніх різних частинах. Це обумовлено простяганням гірської системи від субарктичного до субтропічного поясів та відстанню до океану.

В Аппалачах виділяють чотири висотних пояси: передгір’я: широколисті ліси з переважанням каштана; далі — мішані ліси (цукровий клен, жовта береза, ялина, ялиця, сосна); заввишки 1500-2000 м — хвойні ліси з ялини та ялиці. Ліси змінюють зарості рододендрону та чагарникової вільхи й гірські луки.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Порівняйте набір і розміщення природних зон Північної і Південної Америки. Результати роботи занесіть у таблицю.

Ознаки схожості

Ознаки відмінності

Поясніть причини розбіжностей у простяганні та складі природних зон материків.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацюйте § ___________________________________.

• Складіть три тестових запитання закритого типу до тексту параграфа.

• Проведіть власне дослідження: «Розробляння та обґрунтування маршруту, що проходить через об’єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО».

• Випереджальне (окремим учням): підготуйте повідомлення про найвідоміші об’єкти природної спадщини ЮНЕСКО в Північній Америці.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.