Географія України 8 клас - Навчально-методичний посібник 2017

РОЗДІЛ IІ. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР УКРАЇНИ

ТЕМА 3. УКРАЇНА НА КАРТІ ГОДИННИХ ПОЯСІВ

УРОК 11. МІЖНАРОДНА СИСТЕМА ВІДЛІКУ ЧАСУ. ГОДИННІ ПОЯСИ. МІСЦЕВИЙ ЧАС. ПОЯСНИЙ ЧАС. ЛІТНІЙ ЧАС. ОСОБЛИВОСТІ РЕГУЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ВІДЛІКУ ЧАСУ В КРАЇНАХ СВІТУ. ЧАС В УКРАЇНІ

Мета:

навчальна: сформувати знання про системи відліку часу, місцевий, поясний, літній час, уміння розраховувати місцевий і поясний час; сформувати уявлення про розподіл земної поверхні на годинні пояси;

розвивальна: удосконалювати навички роботи з картами, розвивати аналітичне й просторове мислення, навички систематизування;

виховна: виховувати відчуття відповідального громадянина країни.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, глобус, фізичні карти України, світу, політична карта світу, карта годинних поясів.

Опорні та базові поняття: меридіан, місцевий час, поясний час, літній час, годинний пояс, лінія зміни дат, серединний меридіан.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Назвіть позитивні і негативні ознаки географічного (ФГП, ЕГП, ПГП) положення України. Обґрунтуйте кожний свій вибір.

• Складіть візитівку України (площа, протяжність, державний лад, столиця, АТУ тощо).

• По черзі назвіть і покажіть на карті крайні точки території України, географічний центр, області/АРК та їхні адміністративні центри, міста з особливим статусом.

• Назвіть держави та їхні столиці, з якими Україна має спільний кордон.

• Охарактеризуйте природні особливості лінії кордону України з точки зору її охорони, можливостей перетину (створення зручних пропускних пунктів).

• Розрахуйте найпростішим способом географічний центр території своєї області. Зробіть висновок про положення обласного центру.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

• Що є наслідком обертання Землі навколо своєї осі?

• У якому напрямку обертається Земля навколо своєї осі? За який час відбувається повний оберт?

• Коли в країні вводять літній час? Коли повертаються до звичайного часу?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Інколи трапляється по телевізору побачити в прямому ефірі одночасні вечірні репортажі із західних та східних областей республіки. Придивившись уважно, можна помітити різницю в природному освітленні місцевості. Коли на сході вже темно, на заході ще сутінки. У чому причина?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Місцевий час

Місцевий час — дійсний сонячний час на певному меридіані, тобто всі точки, розташовані на одному меридіані, мають однакове положення відносно Сонця.

За 24 години кожна точка Землі повертається на 360°. Місцевий час між точками на меридіанах, що розташовані на відстані 1° один від одного, відрізняється на 4 хвилини.

360° — за 24 години

1° — за х

Час буде більшим на меридіані, що розташований східніше.

Меридіан 180° — лінія зміни дат. Обраний меридіан майже не перетинає населені території.

2. Поясний час

Прийнятий на початку 1880-х років, поступово введений в усіх країнах світу.

24 годинних пояси, 360° : 24 = 15° (протяжність одного поясу). Для всіх точок поясу прийнято вважати час однаковим — це час, що відповідає місцевому часу серединного меридіана. Відлік поясів починається від 0-го, серединним меридіаном якого є нульовий (Ґрінвіцький) меридіан до 23-го із заходу на схід у напрямку обертання Землі. Номер поясу відповідає різниці в часі між ним і Ґрінвіцьким часом (всесвітнім часом).

Поясний час відображено на карті годинних поясів. Межі поясів на суходолі проведені відповідно до державних кордонів чи адміністративних меж. В окремих країнах прийнятий час відрізняється від поясного на хвилини, наприклад, в Індії — на 30 хв.

3. Положення України в годинних поясах

Україна розташована в I, II, III годинних поясах, 95% території — в II. Для зручності на всій території прийнято час цього поясу. Серединний меридіан поясу проходить близько до Києва, тому час поясу називають київським.

На прикладі України видно, що межі поясів здебільшого відхиляються від ліній меридіанів, а збігаються з адміністративними кордонами.

4. Літній час

Для повнішого використання світлої частини доби, тобто економії електроенергії, в окремих країнах вводять на період з квітня по жовтень літній час, який випереджує поясний на одну годину. Уперше (1916 р.) літній час для економії вугілля під час першої світової війни ввели Німеччина та її союзники. У більшості країн світу літній час не використовують. У деяких країнах літній час застосовують у частині адміністративних одиниць (Австралія, Мексика та ін.). В окремих країнах (Японія, Сінгапур) змінюють графік початку роботи відповідно до початку світлового дня.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Що таке місцевий і поясний час?

• У яких годинних поясах розташована територія України? Яким часом ми користуємось?

• Висловіть своє ставлення до використання літнього часу.

• За картою годинних поясів визначте різницю в часі між різними країнами світу.

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати § ___________________________________________

• Ознайомитися з часом у різних містах світу (http://24timezones.com/map_uk.htm).




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити