Географія України 8 клас - Навчально-методичний посібник 2017

РОЗДІЛ IІІ. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ

ТЕМА 1. РЕЛЬЄФ, ТЕКТОНІЧНА ТА ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА, МІНЕРАЛЬНІ РЕСУРСИ

УРОК 14. ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ. ПРОСТЯГАННЯ НИЗОВИН, ВИСОЧИН, ГІР, РІЧКОВИХ ДОЛИН. КАРТА «ФІЗИЧНА ПОВЕРХНЯ»

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про основні форми рельєфу; сформувати в учнів рельєфний образ території України; вдосконалювати вміння характеризувати певні форми рельєфу;

розвивальна: удосконалювати навички роботи з картами;

виховна: виховувати любов до Батьківщини, дбайливе ставлення доті багатств.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, атлас, фізична карта України, контурні карти.

Опорні та базові поняття: рельєф, форми рельєфу, рівнина, низовина, височина, гори, гірські пасма, перевал.

Географічна номенклатура: низовини: Придніпровська, Причорноморська, Закарпатська, Поліська; височини: Придніпровська, Подільська, Донецька, Приазовська, Хотинська (г. Берда); гори: Українські Карпати (г. Говерла), Кримські (г. Роман-Кош).

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

• Що називають рельєфом? Назвіть основні форми рельєфу.

• Унаслідок яких процесів утворюються нерівності поверхні Землі?

• За якими ознаками можна класифікувати рівнини? гори?

• Якими способами позначають рельєф на фізичних картах?

• Складіть план характеристики рівнини, гір.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Знання рельєфу місцевості має велике значення для господарської діяльності людини. Рельєф визначає особливості будівництва споруд, прокладання трас, сільськогосподарське освоювання земель тощо.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Основні форми рельєфу України

2. Низовини

• Поліська (південна частина) — переважні висоти 150-200 м, максимальна — 316 м; Словечансько-Овруцький кряж; поверхня сприяє заболочуванню;

• Придніпровська — нагадує величезні східці, що спускаються до Дніпра (в межах давніх Дніпровських терас); висоти 50-170 м, максимальна — 236 м;

• Причорноморська (з Північнокримською) — висоти 120-150 м, місцями нижче рівня моря;

• Закарпатська (частина Середньодунайської) — загальний похил до р. Тиси, висоти 100-120 м; ускладнена Береговським горбогіррям з максимальною висотою 369 м.

3. Височини

• Волинська — висоти 220-250 м, максимальна 342 м (Мізоцький кряж); відповідає западині (Галицько-Волинській);

• Подільська — висоти 280-320 м, максимальна 471 м (г. Камула); складена окремими грядами (Гологори, Розточчя, Вороняки, Товтри, Кременецькі гори);

• Хотинська — висоти 350-400 м, максимальна 515 м (г. Берда — вища точка рівнинної частини України);

• Придніпровська — висоти 150-240 м, максимальна 323 м (Канівські гори); на поверхню виходять кристалічні породи;

• Приазовська — висоти 150-300 м, максимальна 324 м (г. Бельмак-Могила); кристалічні породи виходять на поверхню;

• Донецька — висоти 175-300 м, максимальна 367 м (г. Могила-Мечетна); утворена внаслідок давніх складчастих горотворних рухів;

• Середньоруська (відроги) — висоти 190-200 м, максимальна 236 м; похил на південь-південний захід;

4. Гори

• Українські Карпати — середньовисотні, максимальна висота 2061 м (г. Говерла); складаються з кількох паралельних пасом (Зовнішні (Скибові), Вододільно-Верховинські, Полонинсько-Чорногірські, Вулканічні, Мармароський Масив) завдовжки 280 км, завширшки — до 50 км, що простягаються з північного заходу на південний схід, розділені западинами та глибокими поперечними долинами.

• Кримські — низькі і середньовисотні, максимальна висота 1545 м (г. Роман-Кош); складчасто-брилові, утворені окремими плитоподібними масивами — яйлами; є вулканічні форми — лакколіти («недозрілі вулкани» — без виходу на поверхню); утворені трьома паралельними пасмами (Зовнішня, Внутрішня, Головна гряди), що простягаються з північного сходу на південний захід, розділені долинами; асиметричні схили — з півночі пологі, з півдня — круті.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Назвіть та покажіть на карті орографічні одиниці території України (низовини, височини, гірські пасма, найвищі точки рівнинної частини, Українських Карпат і Кримських гір).

• Схематично позначте вивчені форми рельєфу на контурній карті.

• Уявіть, що внаслідок потепління клімату рівень Світового океану піднявся на 100 м (200/300 відповідно до відстані між горизонталями). Які обласні центри будуть затоплені? Що станеться з вашою місцевістю?

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати § __________________________________



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити