Географія України 8 клас - Навчально-методичний посібник 2017

РОЗДІЛ IІІ. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ

ТЕМА 1. РЕЛЬЄФ, ТЕКТОНІЧНА ТА ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА, МІНЕРАЛЬНІ РЕСУРСИ

УРОК 19. РУДНІ ТА НЕРУДНІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ: БАСЕЙНИ, РАЙОНИ ЗАЛЯГАННЯ ТА ВИДОБУТКУ. МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ ТА ГРЯЗІ. ПРОБЛЕМИ РАЦІОНАЛЬНОГО ВИКОРИСТАННЯ МІНЕРАЛЬНИХ РЕСУРСІВ

Мета:

навчальна: сформувати знання учнів про особливості походження, розповсюдження і залягання рудних та нерудних корисних копалин; сформувати уявлення про розповсюдження та особливості використання мінеральних вод та грязей; з'ясувати проблеми й основні шляхи раціонального використання, охорони мінеральних ресурсів;

розвивальна: розвивати навички аналітичного мислення, практичні навички раціонального природокористувача;

виховна: виховувати відповідальне ставлення до природних багатств.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, фізична, тектонічна, геологічна, корисних копалин карти України, контурні карти.

Опорні та базові поняття: рудні корисні копалини, нерудні корисні копалини, мінеральні грязі й води, раціональне природокористування.

Географічна номенклатура: Криворізький залізорудний басейн, Кременчуцьке родовище залізних руд, Придніпровський марганцеворудний басейн, Іршанське родовище титанових руд, Побузький хромітово-нікелеворудний район, Артемівське, Слов'янське, Яворівське родовище сірки, Завалівське родовище графіту.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Скласти «Дерево знань» До кожного вугільного й нафтогазоносного басейну України. Гілками мають стати ключові поняття, дані, факти, цікавинки, що стосуються цього об’єкта.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

✵ Які корисні копалини належать до рудних? Чому вони так називаються? Як їх використовують?

✵ Які матеріали використовують у будівництві? З чого їх виробляють?

✵ Чому майже всім в Україні відомі назви таких невеличких міст і навіть сіл, як Миргород, Свалява, Березівка, Трускавець, Моршин?

✵ Назвіть форми рельєфу, що виникли внаслідок видобування корисних копалин.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вагомою складовою експортного товару України є продукція чорної металургії. Ще в минулі часи чумаки їздили по сіль у Крим, звідки розвозили її на ярмарки, а там її купували купці з різних європейських країн. Чудовими українськими бурштинами, топазами оздоблені прикраси модниць на різних континентах. І таких славетних фактів можна навести багато.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Рудні корисні копалини

Залізорудні басейни та родовища (сировина для чорних металів)

- Криворізький — на УЩ; S ≈ 300 км2; розвідані запаси понад 18 млрд т, один з найбільших у світі.

- Кременчуцьке — на УЩ; S ≈ 150 км2; розвідані запаси близько 4,5 млрд т.

- Білозерський — на УЩ; S ≈ 1300 км2; розвідані запаси близько 1,5 млрд т.

- Керченський — пов’язаний з Індоло-Кубанським прогином; руди осадового походження; S * 70 км2; розвідані запаси понад 1 млрд т.

Марганцеворудний басейн (сировина для покращення якості металу).

- Придніпровський — пов’язаний з осадовим чохлом УЩ; S ≈ 5000 км2; один з найбільших у світі, близько 2 млрд т.

Руди кольорових металів

- ртутні — пов’язані зі складчастими спорудами Донбасу (Микитівське родовище) й Карпат (Вишківське); 2-ге місце у світі за запасами;

- уранові (Новокостянтинівське);

- титанові (Іршанське, Самотканське);

- хроміто-нікелеві (Деренюське, Липовеньківське);

- алюмінієві (Високопільське, Малишевське) — пов’язані з корою вивітрювання УЩ;

- поліметалеві (Берегівське, Біганське);

- золото (Мужіївське, Сауляцьке) — пов’язані з вулканічними проявами Закарпаття, перспективні райони УЩ і Донбасу.

2. Нерудна сировина

Гірничо-хімічна: калійні солі (Калуш-Голинське, Стебниківське), кам’яна сіль (Артемівське, Слов’янське, Солотвинське, Сиваське), сірка (Роздільське, Яворівське, Немирівське) — запаси одні з найбільших у світі;

будівельна: крейда (схід України, північний захід);.мармур, граніт, лабродарит (у місцях виходу кристалічного фундаменту УЩ); глини, піски (повсюдно); вапняки (Передкарпаття, схід України, Крим);

металургійна: флюсові вапняки, вогнетривкі глини (Донбас, Кримська складчастість);

дорогоцінне й напівдорогоцінне каміння: топаз, опал, берил, смарагд, аметист, бурштин, яшма, агат, сердолік тощо (в складчастих районах Карпат і Криму, в зонах кристалічних і осадових утворень УЩ);

мінеральні води (Карпати, Поділля, Крим, Придніпровська низовина);

лікувальні грязі (залишкові озера Криму, чорноморські лимани).

3. Проблеми раціонального використання й охорони надр

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

✵ На які рудні та нерудні корисні копалини багата Україна? Назвіть та покажіть найбільші басейни та родовища на карті, поясніть загальні закономірності їх поширення.

✵ Наведіть приклади рудних та нерудних корисних копалин та як їх використовують у господарстві.

✵ Де в Україні є мінеральні води та грязі? Як їх використовують?

✵ Які проблеми пов’язані з видобуванням корисних копалин? Як їм можна запобігти або мінімізувати?

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

✵ Опрацювати § _______________________________

✵ На контурних картах позначити основні райони і родовища рудних корисних копалин, кам’яної і калійної солей, сірки.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити