Географія України 8 клас - Навчально-методичний посібник 2017

РОЗДІЛ IІІ. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ

ТЕМА 2. КЛІМАТ І КЛІМАТИЧНІ РЕСУРСИ

УРОК 24. СЕЗОННІ ПОГОДНІ УМОВИ ТА ЯВИЩА. НЕСПРИЯТЛИВІ ПОГОДНО-КЛІМАТИЧНІ ЯВИЩА. МЕТЕОРОЛОГІЧНА СЛУЖБА. Б. СРЕЗНЕВСЬКИЙ — ОРГАНІЗАТОР МЕТЕОСЛУЖБИ В УКРАЇНІ. ПРОГНОЗ ПОГОДИ ЗА ДАНИМИ СИНОПТИЧНОЇ КАРТИ, НАРОДНИМИ ПРИКМЕТАМИ. ДОСЛІДЖЕННЯ. ПРОГНОЗУВАННЯ ПОГОДИ ЗА НАРОДНИМИ ПРИКМЕТАМИ ТА ПОРІВНЯННЯ З ПРОГНОЗОМ В ІНТЕРНЕТ-ДЖЕРЕЛАХ, ЗМІ

Мета:

навчальна: узагальнити знання учнів про погоди в Україні; сформувати явлення про несприятливі погодні явища і їх розповсюдження на території країни; ознайомити з основними положеннями організації метеорологічної служби України;

розвивальна: розвивати допитливість, уміння аналізувати, навички прогнозування погоди за даними інтернет-джерел та народними прикметами;

виховна: виховувати відповідальність, акуратність, повагу до інтелектуальних надбань людства.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, календарі погоди, синоптичні карти, портрет Б. Срезневського.

Опорні та базові поняття: погода, кліматичний сезон, елемент погоди, несприятливе погодно-кліматичне явище, метеорологія, метеорологічна служба, синоптична карта, синоптична служба.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Покажіть на карті місця з екстремальними кліматичними показниками. Чи є закономірності в такому положенні? Відповідь обґрунтуйте.

• Охарактеризуйте особливості кліматичних показників Карпатського гірського регіону. Відповідь обґрунтуйте розрахунками (обчислення температур на найбільших вершинах порівняно з рівнинними місцями на тій самій широті).

• Поясніть, чому в Івано-Франківську та Луганську, які розташовані на схожих широтах, досить істотна різниця (6°) амплітуд річних температур.

• На які кліматичні ресурси багата наша область?

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

• Що називають погодою? Чим вона відрізняється від клімату?

• Назвіть шість основних показників погоди та способи їх вимірювання.

• Що та в який спосіб вивчає наука метеорологія?

• Назвіть небезпечні для людини погодні явища, що можуть відбуватися на Землі.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Усі ми щоранку визираємо у вікно. Навіщо?

Зіграйте роль диктора прогнозу погоди обласного телебачення (вкажіть усі показники погоди, дані для них вигадайте ймовірні).

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Переважні типи погод

Зима. Тривала (120-130 днів на сході, 55-75 днів на південному заході), відносно тепла, з морозами, випаданням снігу. Значна циклональна діяльність із західних напрямків спричиняє відлиги, хмарність, опади у вигляді снігу, мокрого снігу, інколи дощу, вітряно, спостерігаються тумани, ожеледь, погода різко й швидко змінюється. Антициклони зі сходу приносять ясну, суху, морозну погоду.

Весна. Починається під час переходу середньодобової температури через 0°. Раніше це відбувається в Криму, на південному заході, Закарпатті. Погоди не сталі, з різкими змінами, особливо в першій половині (дощі чергуються з сухими періодами, стрибки температур навіть протягом доби, вітряно).

Літо. Починається під час переходу середньодобової температури через +15°. Активізується радіаційний чинник. Установлюються погоди антициклонального типу (високі температури зі значними добовими коливаннями, незначна хмарність, сухо). Близько 40% річної кількості опадів.

Осінь. Починається під час переходу середньодобової температури через + 15° в бік зниження. Спочатку характерна суха, ясна погода. Згодом активізується циклональна діяльність. Зниження температур спричиняє підвищення відносної вологості повітря, утворення низької хмарності, туманів, затяжних дощів.

2. Несприятливі погодно-кліматичні явища

В Україні спостерігаються такі несприятливі явища: грози (25-30 днів, в Карпатах — понад 40); град (1-2 дні, в Криму — 10); тумани (15-30 днів, в Карпатах — до 135); навесні та восени заморозки (до -3° - -5°); ожеледі та ожеледиці (від кількох хвилин до десятків днів); хуртовини (20-25 днів на південному сході, 3-5 днів на південному заході); посухи (один раз кожні 2 роки, великі, що охоплюють півкраїни — кожні 10-12 років); суховії (25- 30 днів, переважно на південному сході - сході); пилові бурі (3-8 днів, тривалістю від хвилин до кількох діб); зливи (на заході 15-19 мм на добу, в північних і центральних — 12-14 мм, в Карпатах — до 50 мм).

3. Метеорологічна служба в Україні

Складова частина Всесвітньої метеослужби. Виконує роботи з систематичного, регулярного (кожні три години) збору метеоданих, їх опрацювання, аналізу. Результатом роботи є складання короткочасних і довгострокових прогнозів погоди, моніторинг кліматичних змін.

Борис Ізмайлович Срезневський (1857-1934 рр.) — метеоролог і кліматолог, один із засновників метеорологічної служби країни, розробив кліматологічне районування України.

4. Прогноз погоди

Синоптична карта — географічна карта (переважають електронні варіанти) з нанесеними умовними позначеннями результатів спостережень мережі метеостанції! на певний час. За їх аналізом складають прогнози погоди.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Назвіть небезпечні погодні явища та причини їх виникнення, характерні для: а) Карпат; б) південного сходу України; в) Причорноморської низовини.

Дослідження

1) Озвучте свій прогноз погоди на сьогодні за народними прикметами. Порівняйте його з дійсною погодою.

2) Ознайомтеся з синоптичними картами Європи та України (наприклад, https://www.gismeteo.ua). Складіть прогноз погоди для області на наступні 3 дні.

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

• Опрацювати § ______________________________________

• Підготувати повідомлення про несприятливі погодні явища та забруднення атмосферного повітря в нашій місцевості.

• Провести опитування своїх родичів, знайомих про вплив погодних умов на їхнє самопочуття.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити