Географія України 8 клас - Навчально-методичний посібник 2017
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
№ з/п |
Дата |
Тема |
Примітки |
||
ВСТУП |
|||||
1 |
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації |
||||
2 |
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана, С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження |
||||
РОЗДІЛ І. ГЕОГРАФІЧНА КАРТА ТА РОБОТА 3 НЕЮ |
|||||
Тема 1. Географічна карта |
|||||
3 |
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. Способи зображення географічних об’єктів та явищ на картах |
||||
4 |
Класифікація карт. Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи |
||||
Тема 2. Топографічні карти |
|||||
5 |
Топографічні карти. Координатні сітки. Читання та практичне використання топографічних карт (частина 1) |
||||
6 |
Зміст топографічних карт, їх практичне використання. Плани міст, схеми руху транспорту. Читання та практичне використання топографічних карт (частина 2). Плани міст, схеми руху транспорту |
||||
7 |
Практична робота № 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. Дослідження. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування |
||||
РОЗДІЛ II. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР УКРАЇНИ |
|||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу |
|||||
8 |
Політична карта світу, її елементи та процес формування. Державний лад: форми правління та адміністративно-територіальний устрій країн. Державний лад в Україні |
||||
9 |
Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне). Геополітика. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи. Практична робота № 2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. Дослідження. Порівняльна характеристика географічного положення України з країнами світу (2-3 на вибір) |
||||
Тема 2. Формування території України |
|||||
10 |
Територіальні зміни меж України з XX ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях |
||||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів |
|||||
11 |
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні |
||||
12 |
Практична робота № 3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу. Дослідження. Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським |
||||
13 |
Підсумковий урок з тем «Вступ», «Географічна карта та робота з нею», «Географічний простір України» |
||||
РОЗДІЛ III. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ |
|||||
Тема 1. Рельеф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси |
|||||
14 |
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня» |
||||
15 |
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери |
||||
16 |
Основні тектонічні структури. Карта «Тектонічна будова». Зв’язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Дослідження П. Тутковського. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини |
||||
17 |
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини |
||||
18 |
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Активні та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, природного газу, сланцевого газу, торфу, горючих сланців |
||||
19 |
Рудні та нерудні корисні копалини.: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів |
||||
20 |
Практична робота № 4. Установлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами в межах України. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості |
||||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси |
|||||
21 |
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні. Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони |
||||
22 |
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Практична робота № 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками |
||||
23 |
Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Практична робота № 6. Установлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм |
||||
24 |
Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Б. Срезневський — організатор метеослужби в Україні. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Дослідження. Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ |
||||
25 |
Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості |
||||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси |
|||||
26 |
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини: річище, заплава, тераси, меандри, твердий стік. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води |
||||
27 |
Основні річкові басейни та системи. Практична робота № 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України (початок) |
||||
28 |
Озера, їх типи, особливості водного режиму. Водосховища. Практична робота № 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України (продовження) |
||||
29 |
Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Підземні води. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості . Практична робота № 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України (закінчення). Дослідження. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України |
||||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси |
|||||
30 |
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В. Докучаева. Карта ґрунтів |
||||
31 |
Практична робота № 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів |
||||
Тема 5. Рослинність |
|||||
32 |
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості |
||||
Тема 6. Тваринний світ України |
|||||
33 |
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості |
||||
34 |
Підсумковий урок за темами: «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси», «Клімат і кліматичні ресурси», «Води суходолу і водні ресурси», «Ґрунти та ґрунтові ресурси», «Рослинність», «Тваринний світ України» |
||||
Тема 7. Ландшафти України |
|||||
35 |
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». Дослідження К. Геренчука. Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. Рівнинні ландшафти, їх різноманітність |
||||
36 |
Природні зони України: мішаних лісів, широколистих лісів |
||||
37 |
Лісостепова природна зона України |
||||
38 |
Природна зона степу |
||||
39 |
Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона |
||||
40 |
Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їхньої зміни з висотою, використання та охорона |
||||
41 |
Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором). Дослідження, Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання |
||||
42 |
Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання |
||||
43 |
Природні умови і ресурси Азовського моря, проблеми їх раціонального використання |
||||
Тема 8. Природокористування |
|||||
44 |
Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення |
||||
45 |
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України |
||||
46 |
Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природокористування в умовах сталого розвитку |
||||
47 |
Підсумковий урок з тем «Ландшафти», «Природокористування» |
||||
РОЗДІЛ IV. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА СВІТУ |
|||||
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України |
|||||
48 |
Кількість населення у світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Зміна кількості населення у світі та Україні. Практична робота № 11 (початок). Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України |
||||
49 |
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. Практична робота № 12. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу |
||||
50 |
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. Практична робота № 11 (закінчення). Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України |
||||
Тема 2. Розселення |
|||||
51 |
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні |
||||
52 |
Міські і сільські населені пункти; Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення |
||||
53 |
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація |
||||
Тема 3. Етнічний склад населення |
|||||
54 |
Етноси. Найпоширеніші мовні сім’ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни |
||||
55 |
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення |
||||
Тема 4. Релігійний склад населення |
|||||
56 |
Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні |
||||
Тема 5. Зайнятість населення у світі й Україні |
|||||
57 |
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення |
||||
58 |
Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення |
||||
59 |
Підсумковий урок розділу «Населення України та світу» |
||||
РОЗДІЛ V. ПРИРОДА ТА НАСЕЛЕННЯ СВОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО РЕГІОНУ |
|||||
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку |
|||||
60 |
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку свого адміністративного регіону |
||||
Тема 2. Природа регіону |
|||||
61 |
Особливості природних умов і ресурсів |
||||
62 |
Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду |
||||
Тема 3. Населення регіону |
|||||
63 |
Кількість та структура населення. Етнічний склад. Особливості зайнятості населення |
||||
64 |
Екскурсія |
||||
65-70 |
Резерв часу |