Розробки уроків - ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я 3 клас - (за підручником О. В. Гнатюк) - 2014 рік

СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я

Урок 14. ЩО ТАКЕ ТОЛЕРАНТНІСТЬ. ПРАКТИЧНА РОБОТА. ОБГОВОРЕННЯ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ ПРО ТОЛЕРАНТНІСТЬ

Мета: підвищити рівень обізнаності молодших школярів з питань толерантності та моральності; пояснити, що всі люди різні, що відмінності роблять їх унікальними і цікавими для інших; виховувати толерантне і позитивне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров'ям.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Розкажіть про свої обов’язки в сім’ї. Чи завжди ви їх виконуєте? Хто вам допомагає?

— Чим ваші обов’язки відрізняються від обов’язків батьків? дідуся? бабусі? Які обов’язки у вас спільні?

Робота в парах

— Складіть розповідь за малюнком «Допомога в сім’ї» (с. 58).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке толерантність.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Мозковий штурм «Толерантність — це...»

Толерантність (від лат. tolerantia) — терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками.

2. Робота за підручником (с. 59-60)

— Доведіть, що всі люди різні. Чим вони відрізняються?

— Що таке толерантність?

— Розгляньте малюнки на с. 59 унизу. Як слід ставитися до людей, які мають проблеми зі здоров’ям?

— Сформулюйте «золоте правило» спілкування.

— Що потрібно робити, щоб виховати в собі толерантність?

— Коли відзначають Міжнародний день толерантності?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Читання казки «Чия їжа смачніша»

ЧИЯ ЇЖА СМАЧНІША

Жили в лісі різні звірі. Якось зібралися вони на березі Нілу і засперечалися, чия їжа найсмачніша.

— Найсмачніше у світі — це м’ясо,— сказав Лев.

— Ні, соковите листя,— не погодився Жираф.

— Найсмачніші — банани! — встряла Мавпа.

— Найкраща їжа — зелена трава,— сказав Віл.

І так вони довго сперечалися, мало не побилися!

— Як ви вважаєте, хто з них має рацію?

— Чи існує у світі їжа, що смакує всім?

— Як можна уникнути суперечок?

2. Робота в групах

— На нашій планеті живуть люди різних національностей. Кожна нація має свою мову, звичаї, національні страви. Щоб уникнути конфліктів між народами, потрібно поважати ці відмінності, бути толерантним.

Толерантність означає вміння поважати і приймати різноманіття культур, здатність сприймати думки, поведінку і спосіб життя інших людей.

— Чи доводилося вам подорожувати світом, бувати в інших країнах? Розкажіть про це. Що вас найбільше здивувало?

— Чи знайомі ви з дітьми, які приїхали з інших країн? Чим вони схожі на вас і чим відрізняються?

— Улаштуйте свято народів світу. Об’єднайтесь у групи та оберіть країни, про які будете розповідати. Підготуйте повідомлення про обрані вами народи (їх одяг, страви, традиції).

Запам’ятайте! Бути толерантним — означає поважати відмінності, які існують між людьми.

3. Фронтальна бесіда

— Ми часто хочемо бути такими ж, як усі. Але не менш важливо почуватися особливим і неповторним.

По черзі назвіть те, що відрізняє вас від однокласників. Це може бути зовнішня ознака чи якесь особливе вміння.

— Як ви розумієте слова французького письменника Антуана де Сент Екзюпері: «Якщо я чимось не схожий на тебе, я цим зовсім не ображаю тебе, а навпаки — обдаровую»?

— Виріжте листочки з кольорового паперу. Напишіть на них ознаки толе рантності й прикріпіть їх на дереві толерантності.

Запам’ятайте! Бути толерантним — означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей.

4. Практична робота

— Прочитайте оповідання Василя Сухомлинського «Горбатенька дівчинка» (додаток).

ГОРБАТЕНЬКА ДІВЧИНКА

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

— Відчини двері й подивись, хто там стукає,— сказав учитель.

Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, швидко відчинив двері.

До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку. Вона була горбатенька.

Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ані подиву, ані насмішки.

У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися.

Учитель полегшено перевів дух.

— Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:

— Я...

Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.

В. Сухомлинський

Обговоріть:

• Чим незнайомка відрізнялася від дітей?

• Як почувається людина, коли потрапляє туди, де вона «не така, як усі»?

• Що ми можемо зробити для такої людини?

5. Робота в парах

— Обговоріть, у яких випадках, на вашу думку, не можна бути толерантними.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

Бесіда

— Які проблеми виникають у людей з фізичними обмеженнями?

— Наведіть приклади спілкування з такими людьми.

— З якими труднощами вони щодня стикаються?

— Що таке толерантність?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити