Розробки уроків - ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я 3 клас - (за підручником О. В. Гнатюк) - 2014 рік

СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я

Урок 17. НЕБЕЗПЕКА ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК. ПРАКТИЧНА РОБОТА. МОДЕЛЮВАННЯ СИТУАЦІЇ ВІДМОВИ ВІД НЕБЕЗПЕЧНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ

Мета: поглибити уявлення учнів про негативні наслідки вживання тютюну й алкоголю; навчати впевнено відмовлятися від небезпечної пропозиції; виробляти негативне ставлення до паління, вживання алкогольних напоїв; виховувати самостійність, наполегливість, рішучість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Що може призвести до конфлікту?

— Як можна уникнути конфлікту?

— Чи траплялося вам спостерігати конфліктну ситуацію? Як ви почувалися?

— Що може зруйнувати ваше здоров’я?

— Руйнують здоров’я такі чинники: недотримання режиму дня, нераціональне харчування, вживання немитих овочів і фруктів; уживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління.

— Чи можна відновити те, що зруйновано?

— Що легше: запобігти руйнуванню чи відновити?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про негативні наслідки вживання тютюну й алкоголю.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 68-69)

— Про які шкідливі звички ви прочитали?

— Доведіть, що алкоголь — причина багатьох захворювань.

— Розгляньте фотографію на с. 68. Якими є наслідки вживання алкоголю? Доведіть, що алкоголь — ворог дітей.

— Розгляньте фотографію на с. 69. Доведіть, що тютюн згубно впливає на стан здоров’я.

— Чому особливо небезпечне куріння для дітей?

— Доведіть, що надмірне захоплення комп’ютерними іграми завдає шкоди здоров’ю.

— Розгляньте малюнки на с. 69. Доведіть, що комп’ютерна залежність призводить до хвороби.

— Що зроблено нашою державою, щоб убезпечити дітей від уживання алкоголю та тютюну?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Вправа «Мозковий штурм»

— Здоров’я — наш найбільший скарб у житті. Якщо людина правильно харчується, займається спортом, дбає про чистоту, вона добре почувається і рідко хворіє. А якщо має шкідливі звички (наприклад, пізно лягає спати, переїдає, мало рухається), то почувається слабкою, швидко стомлюється, часто і подовгу хворіє.

Назвіть приклади різних звичок і запишіть їх на дошці.

Позначте літерою «К» звички, корисні для здоров’я, а літерою «ПІ» — шкідливі.

— Як ви розумієте слова письменника Бернарда Шоу: «Цигарка — це бікфордів шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому — дурник»?

Запам’ятайте! Є корисні і шкідливі звички.

2. Повідомлення вчителя про походження тютюну

— Історія вживання тютюну розпочалася в Європі наприкінці XV ст. Друга експедиція Христофора Колумба завезла тютюн до Іспанії, а в період великих географічних відкриттів караванними шляхами тютюн потрапив майже в усі куточки земної кулі. Швидкому його поширенню сприяла здатність тютюну виробляти в людини шкідливу звичку — тютюнову залежність.

3. Читання легенд та створення плакатів за їх змістом

— Прочитайте кавказькі легенди та підготуйте плакати про те, як тютюн і алкоголь впливають на здоров’я і поведінку людей.

КАВКАЗЬКА ЛЕГЕНДА ПРО ТЮТЮН

У далекому минулому, коли тютюн тільки-но завезли із заморських країн, біля підніжжя Арарату жив добрий і розумний старий. Він одразу розпізнав підступність цієї рослини і переконував людей не використовувати її. Одного разу він побачив, що навколо купців, які розклали свій товар, зібрався величезний натовп. Купці кричали:

— Божественне листя, божественне листя! У ньому — засіб від усіх хвороб!

Підійшов мудрий старий і сказав:

— Це «божественне листя» приносить людям ще й іншу користь: у дім того, хто курить, не зайде злодій, його не вкусить собака, і він ніколи не постаріє.

Купці з радістю кинулися до нього.

— Ти маєш рацію, о мудрий старий! Але звідки ти знаєш про ці дивовижні властивості божественного листя?

І мудрець пояснив:

— Злодій не зайде до будинку того, хто курить, бо той цілу ніч кашлятиме, а злодій не любить заходити туди, де не сплять. Через кілька років той, хто курить, ослабне і ходитиме з палицею. А собака не вкусить того, хто з палицею! І, нарешті, він не постаріє, бо помре в молодому віці.

Запам’ятайте! Куріння спричиняє залежність та завдає шкоди здоров’ю.

КАВКАЗЬКА ЛЕГЕНДА ПРО ВИНО

Дикий виноград ріс у лісі, й тільки птахи клювали його. Одного разу бідняк вирвав виноградну лозу, приніс її додому і посадив біля будинку. Дозрів виноград — смачний, соковитий. Сподобалися ягоди біднякові, і наступного року посадив він ще десять лоз, а на третій рік — сто.

Восени, коли дозрів рясний урожай, бідняк, щоб не пропадало добро, вичавив з ягід сік. Що зміг — випив, решту злив у глечики.

Через два місяці відкрив глек, спробував — напій йому сподобався. Скликав він друзів на бенкет.

Прилетів на бенкет півник, осушив келих і сказав:

— Хто вип’є це вино, розкукурікається, як я!

Другим з’явився вгодований кабан і, випивши келих, сказав:

— Хто ще вип’є — виваляється у багнюці, як я!

Нарешті прийшла лисиця, осушила келих і сказала:

— А хто ще вип’є — вкрадеться у нього вино лисицею, і накоїть він таких бід, що довго червонітиме.

Запам’ятайте! Уживання алкоголю завдає шкоди здоров’ю та може призвести до біди.

4. Продовження роботи за підручником (с. 70)

Практична робота

— З кожним роком ви стаєте дорослішими і самостійнішими, все більше вільного часу проводите з однолітками або старшими друзями. Ваші стосунки залежать від того, як ви вмієте поступатися одне одному і домовлятися із товаришами.

Але це не означає, що ви маєте завжди погоджуватися з друзями. У кожного є право відстоювати свою думку, передусім тоді, коли друзі пропонують учинити щось погане (обманути батьків, прогуляти урок, когось образити, скуштувати щось небезпечне для здоров’я).

Продемонструйте способи відмови від небезпечних пропозицій.

• Просто скажи « Ні! ».

• Повтори ще раз, але впевненіше: «Ні, я не буду», «Я не хочу», «Я так вирішив».

• Відмовся і поясни причину: «Ні, це небезпечно».

• Відмовся і йди геть: «Ні! Мені вже час додому».

• Відмовся і спробуй відмовити друзів: «Я не буду і вам не раджу!»

• Звернись по допомогу до свого друга. Так відстояти себе легше. Завжди підтримай друга у такій ситуації.

Запам’ятайте! Справжні друзі поважають одне одного і не запропонують щось погане.

— Підготуйте всі разом проект «Ні — шкідливим звичкам!».

Спочатку об’єднайтеся у групи. Визначте, хто яке завдання готує. Підготуйте малюнки, фотографії, плакати тощо.

1-ша група готує матеріали про згубність уживання алкоголю;

2-га група — про небезпеку куріння;

3-тя група — про шкідливість надмірного захоплення комп’ютерними іграми.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

Бесіда

— Чому паління — шкідлива звичка?

— У чому полягає шкідливий вплив алкоголю на здоров’я дитини?

— Як ви чинитимете опір у разі отримання пропозиції закурити, випити алкогольний напій?

— Яким є ваше власне ставлення до паління, уживання алкогольних напоїв?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити