ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - О. В. Гнатюк

Розділ III. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я

 

Урок 17. ТУБЕРКУЛЬОЗ І СНІД - ХВОРОБИ, ЩО НАБУЛИ СОЦІАЛЬНОГО ЗНАЧЕННЯ

Мета: формувати уявлення учнів про хвороби, що набули соціального значення; ознайомити зі шляхами зараження туберкульозом і ВІЛ-інфекцією, заходами з профілактики захворювань; розвивати вміння турбуватися про своє здоров’я і здоров’я оточуючих людей; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я. Обладнання: слайди до теми.

Попередня робота.

·       Дати учням завдання: підготувати і показати приклади позитивної (корисної) і негативної (шкідливої) реклами. (У вигляді будь-чого: листівок, газет, журналів, буклетів, плакатів - за вибором учнів).

·       На дошці записати незакінчені речення.

·       Підготувати слайди до теми.

Ключові поняття: соціально значущі хвороби, туберкульоз, збудники туберкульозу, профілактика туберкульозу, імунітет, СНІД, ВІЛ.

Хід уроку

I. Повторення вивченого.

Вправа «Хвости».

На дошці записано незакінчені речення.

- Прочитайте і продовжте речення.

1) Реклама - це...

2) Рекламодавці вдаються до...

3) Я бачив (бачила) рекламу...

4) Реклама потрібна, щоб...

5) Реклама буває...

6) Реклама впливає на...

7) Реклама містить...

8) Я користуюся рекламою, коли...

9) Я не користуюся рекламою, тому що...

II. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про хвороби, що набули соціального значення, - це туберкульоз і СНІД.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель з’ясовує в учнів, що вони знають про хвороби, які набули соціального значення, зокрема про туберкульоз і СНІД.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про туберкульоз з демонстрацією слайдів.

2. Словникова робота.

Туберкульоз - інфекційна хвороба, що спричинена мікобактеріями.

Проба Манту - це тест, що показує, чи є в організмі туберкульозна інфекція.

3. Розповідь учителя про СНІД.

4. Словникова робота.

Імунітет (з латинської - вільний, захищений) - захисна функція організму проти мікробів і вірусів.

Синдром набутого імунодефіциту, або скорочено СНІД,   е інфекційне захворювання, яке сучасна медицина поки що не спроможна вилікувати. Збудником СНІДу є вірус імунодефіциту людини (ВІЛ).

5. Бесіда про толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей з проведенням словникової роботи.

- Як слід ставитися до ВІЛ-інфікованих людей? (До ВІЛ-інфікованих людей слід ставитися толерантно).

- Що таке толерантність?

Толерантність - це терпимість і повага до інших людей, які мають не такі, як у вас, погляди, думки, звичаї, стан здоров’я, спосіб життя тощо.

6. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

7. Робота за підручником на с. 86-89.

Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 89.

Відповіді на запитання і виконання завдань 1-6.

2. Робота в зошиті на с. 33-35.

Обговорення і виконання завдань 1-4.

3. Пояснення висловів.

1) Коли немає сили, то й світ немилий.

2) Губити здоров’я - обкрадати себе.

4. Робота в групах.

Обговорення заходів з профілактики туберкульозу.

- Що слід робити для профілактики туберкульозу?

Учні в групах (по 5-6 осіб) обговорюють заходи з профілактики туберкульозу. Потім представник однієї з груп розповідає. Якщо названо не всі заходи, представники інших груп доповнюють відповідь. (Дотримуватися режиму дня, правил гігієни, чергувати навчання й відпочинок, не перевтомлюватися, загартовуватися, щодня перебувати на свіжому повітрі по 2-3 години, стежити за чистотою в оселі, провітрювати приміщення, повноцінно харчуватися, уникати шкідливих звичок, робити щеплення, проводити пробу Манту, робити флюорографію, вчасно звертатися до лікаря).

5. Колективна робота.

Обговорення правил безпеки щодо захисту від ВІЛ-інфікування.

- Які ви знаєте правила безпеки щодо захисту від ВІЛ-інфікування? (Не брати до рук предмети - шприци, голки, леза, на яких є залишки крові, не гратися ними; уникати контактів із чужою кров’ю; у медичних закладах стежити, щоб медпрацівники користувалися одноразовими шприцами; не вживати наркотиків тощо).

VI. Підсумок уроку.

- Які хвороби набули соціального значення?

- Як можна заразитися на туберкульоз?

- Який вірус спричиняє СНІД?

- Як слід ставитися до ВІЛ-інфікованих людей?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити