ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - О. В. Гнатюк

Розділ III. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я

 

Урок 20. ПОВЕДІНКА ПІД ЧАС МАСОВИХ ШКІЛЬНИХ ЗАХОДІВ. ЯК ПОВОДИТИСЯ В НАТОВПІ

Мета: ознайомити учнів з правилами поведінки під час масових заходів; учити безпечно поводитися в натовпі під час масових заходів; спонукати школярів дотримуватися правил безпечної поведінки під час відвідування масових заходів; виховувати навички культурної поведінки.

Обладнання: зелені та червоні кружечки, малюнки до теми, мікрофон, різні предмети (за вибором учителя).

Попередня робота.

·       Підготувати зелені та червоні кружечки кожному учневі.

·       Підготувати малюнки до теми.

·       Підготувати різні предмети для гри (наприклад, гаманець, квитки на концерт, окуляри від сонця, парасолька, капелюх, рюкзак, велика сумка, м’яч, тенісні ракетки, скляна пляшка з водою, пластмасова пляшка з водою 0,5 л, носовичок, ланцюжок, сережки (довгі), книжка, склянка, сірники, запальничка, фотоапарат, тринога, ручка, зошит тощо - за вибором учителя).

Ключові поняття: масові заходи, натовп, паніка.

Хід уроку

І. Повторення вивченого.

1. Гра «Світлофор».

Учитель читає твердження, якщо учні з ним згодні - піднімають зелений кружечок, якщо ні - червоний.

1) У випадку пожежі телефонуйте 102.

2) При пожежі телефонуйте 101.

3) У разі пожежі в під’їзді не можна користуватися ліфтом.

4) Щоб захистити органи дихання від диму, потрібно дихати через мокру ганчірку.

5) При пожежі в квартирі треба відчиняти вікна і двері.

6) Якщо на людині зайнявся одяг, їй слід бігти якнайшвидше.

7) Щоб захистити квартиру від диму, потрібно мокрими ганчірками закрити щілини навколо дверей.

8) Після прибуття пожежників потрібно виконувати їхні команди.

9) Щоб не сталося пожежі, необхідно дотримуватися правил протипожежної безпеки.

10) Не можна бавитися з вогнем.

2. Перевірка домашнього завдання.

Завдання 6 на с. 99 підручника.

- Розкажіть, які правила протипожежної безпеки ви обговорювали з батьками.

II. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як поводитися під час масових заходів, у натовпі.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель проводить бесіду про шкільні масові заходи, правила поведінки на різних масових заходах, з’ясовує, як слід безпечно поводитися в натовпі.

IVВивчення нового матеріалу.

1. Бесіда з елементами розповіді про масові заходи.

- Що таке масовий захід? (Масовий захід - це заздалегідь сплановане і визначене за місцем, часом, кількістю учасників та причинами зібрання людей, що має характер свята, культурного або рекламного заходу чи ділової зустрічі).

- Назвіть, які масові заходи відбувалися у вашій школі.

- Пригадайте і розкажіть правила безпечної поведінки під час проведення масових заходів у школі.

- Чи відвідували ви масові заходи поза школою? Які саме?

- Чи можуть бути місця проведення масових заходів небезпечними? Чим саме?

2. Бесіда про натовп, паніку тощо з проведенням словникової роботи.

- Що таке натовп? (Натовп - велике неорганізоване скупчення людей).

- Чи може натовп створити загрозу для життя?

- Чи доводилося вам потрапляти в натовп? Як поводилися в ньому люди?

- Що таке паніка? (Паніка - розгубленість або прояв страху в разі справжньої чи уявної небезпеки).

- Коли виникає паніка?

- Чим небезпечна паніка?

3. Розповідь учителя про паніку.

- Почуття страху, що охоплює групу людей, миттєво передається іншим і переростає в некерований процес - паніку. У людей різко підвищується емоційність сприйняття того, що діється навкруги, знижується відповідальність за свої вчинки. Людина не може розумно оцінити свою поведінку й обставини, що склалися. У такій атмосфері досить лише одній людині висловити, виявити бажання втекти з небезпечного місця, як людська маса починає сліпо копіювати її дії. Тому люди найчастіше гинуть не від самої небезпеки, а від страху й паніки, що виникають у натовпі. Про це треба завжди пам’ятати й передбачати можливу небезпеку.

Історія знає чимало прикладів, коли масове скупчення людей призводило до численних жертв. Так, наприклад, у 2006 році в Індії більш ніж 300 осіб загинули і понад 400 осіб отримали поранення в тисняві під час релігійного свята в індуїстському храмі Мандар Деві. У цьому ж році в Багдаді під час ходи паломників мостом сталася тиснява, у якій загинуло понад 1000 осіб.

4. Ознайомлення з правилами поведінки під час масових заходів і демонстрація малюнків.

Учитель розповідає правила поведінки під час масових заходів, демонструючи малюнки.

Правила поведінки під час масових заходів.

Як поводитися в натовпі, щоб не постраждати

ü  На заходах поводитися культурно, не запізнюватися, а приходити заздалегідь.

ü  Не брати із собою гострих, колючих, скляних предметів, а також зайвих речей, які можуть заважати - велику сумку, рюкзак, спортивний інвентар (ракетки, м’яч тощо).

ü  Прийшовши на місце проведення заходу, слід ознайомитися, де знаходиться туалет, буфет тощо. Звернути увагу на план евакуації, запам’ятати, де є запасні та аварійні виходи.

ü  Після завершення заходу люди пориваються вперед, до виходу. Найбільша тиснява виникає поблизу дверей, перед сценою, біля арени тощо. Тому не слід намагатися «зануритися» в натовп. Краще перечекати, поки вийде більша частина людей.

ü  Найнебезпечніше - бути затиснутим і затоптаним у натовпі. Тому краще не потрапляти в нього або обминути його. Якщо це не можливо, у жодному разі не рухатися проти натовпу.

ü  Якщо ви бачите, що ось-ось опинитеся у вируючому натовпі, слід позбутися гострих, колючих і скляних предметів (якщо вони є). Щоб не поранитись уламками скла, бажано зняти окуляри. Скинути громіздкий, довгий і надто вільний одяг, що має багато ґудзиків і гачків. Зняти краватку, шарф, ланцюжок, хустку, намисто. Надійно зав’язати шнурівки на взутті й заховати їхні кінці так, щоб ніхто і ви самі не наступили на них. Якщо є можливість, потрібно застебнути одяг, залишити речі, що можуть заважати, - сумку, парасольку тощо.

ü  Якщо сталося так, що ви опинилися в натовпі, намагайтеся не наближатися до вітрин, стін, скляних дверей, до яких можуть притиснути і таким чином травмувати.

ü  Якщо натовп захопив вас - не чиніть йому опір. Потрібно глибоко вдихнути, зігнути руки в ліктях, підняти їх, щоб захистити грудну клітку. Не можна тримати руки в кишенях, чіплятися за щось руками - їх можуть зламати.

ü  Якщо щось впало, у жодному разі не можна намагатися піднімати речі, адже можна впасти. Якщо зіб’ють з ніг, встати буде дуже важко.

ü  Якщо вас все-таки збили з ніг і ви впали на землю, потрібно спробувати згорнутися калачиком і захистити голову руками, прикриваючи потилицю. За будь-якої можливості треба спробувати підвестися на ноги.

5. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

6. Робота за підручником на с. 100-103.

·       Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.

·       Проведення словникової роботи.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 104.

·       Розгадування ребусів.

·       Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.

·       Робота в парах (завдання 5).

2. Робота в зошиті на с. 38-40.

·       Самостійне виконання завдання 1.

·       Обговорення і виконання завдання 2.

·       Самостійне виконання завдань 3, 4 з подальшою перевіркою.

3. Опрацювання загадок.

- Відгадайте загадки. Про які свята йдеться?

1) З неба падають сніжинки,

Люди всі несуть ялинки.

Рік старий кудись утік –

Так приходить... (Новий рік).

2) Усі співають, веселяться,

Не вгава веселий сміх,

Через те, що нині свято,

Що за свято? (Новий рік).

3) Разом із любов’ю в день весняний, вранці

Гарненьку листівку подарую мамі!

Подзвоню бабусі, привітаю щиро

І маленьку кицю обніму грайливо.

Всіх жінок у світі щиро всі вітають,

В свято це жіноче їм добра бажають! (8 Березня)

Оксана Хилик

4. Вправа «Мікрофон».

- Розкажіть про ваші найулюбленіші свята. (Учні по черзі розповідають).

- Яких правил безпеки слід дотримуватися, відзначаючи свята? (Учні по черзі розповідають).

5. Обговорення ситуацій.

1) На шкільному святі один з учнів почав коментувати мову ведучих, а потім щось вигукувати.

- Як ви вчините?

2) Йдучи до виходу після фільму, вас почали ззаду штовхати.

- Як ви поведетеся?

3) Ви прийшли з татом на футбол. Після закінчення футбольного матчу вболівальники почали кричати, штовхатися... Розпочалася бійка.

- Якими будуть ваші дії?

4) Ви прийшли на концерт з батьками. На концерті фанати підбігли до сцени, почали кидати речі, розпочалася паніка.

- Як ви поведетеся?

6. Проведення ігор.

·       Гра «Обери предмет».

На столі розкладено предмети. Наприклад, гаманець, квитки на концерт, окуляри від сонця, парасолька, капелюх, рюкзак, велика сумка, м’яч, тенісні ракетки, скляна пляшка з водою, пластмасова пляшка з водою 0,5 л, носовичок, ланцюжок, сережки (довгі), книжка, склянка, сірники, запальничка, фотоапарат, тринога, ручка, зошит тощо (за вибором учителя).

Обирають двох учнів, які мають вибрати предмети. Один учень обирає предмети, що можна брати із собою на масові заходи, інший - предмети, які не варто брати із собою.

Після завершення учні обговорюють, чи все правильно виконано.

·       Гра «Театр».

Обирають декількох учнів, які мають показати, як поводитися в натовпі.

VI. Підсумок уроку.

- Як слід поводитися під час шкільних масових заходів? Чи завжди ви дотримуєтеся правил безпечної поведінки?

- Які правила поведінки в натовпі ви запам’ятали?

- Якщо ви опинилися в натовпі, чому слід триматися подалі від скляних дверей, вітрин, огорож тощо? Чому не слід йти проти натовпу?

- Що таке паніка? Чому не можна піддаватися паніці?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити