ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - О. В. Гнатюк

Розділ IV. ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я

 

Урок 29. ХОЧУ, МОЖУ, ТРЕБА. ВОЛЯ

Мета: формувати уявлення про вольові якості людини; розкрити відмінність між «хочу», «можу» і «треба»; розвивати уяву, фантазію; виховувати бажання мати позитивні вольові якості.

Обладнання: тлумачний словник, вислови, вірші.

Попередня робота.

Підготувати вислови, вірші до теми.

Ключові поняття: «хочу», «можу», «треба», воля, вольові якості людини, сильна воля, слабка воля.

Хід уроку

I. Повторення вивченого.

Бесіда.

Учитель проводить бесіду про впевненість і самовпевненість.

II. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про волю і вольові якості людини.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель проводить бесіду про волю і вольові якості людини.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про волю і вольові якості з проведенням словникової роботи.

- Хотіти - це значить бажати чогось досягти або щось отримати. У житті люди часто поводяться не так, як хочеться, а так, як треба.

Воля - це свідоме керування людини своєю поведінкою і діяльністю, що виявляється у вмінні долати труднощі на шляху досягнення мети, у виконанні поставлених завдань. Люди бувають із сильною і слабкою волею.

Люди із сильною волею цілеспрямовані, самостійні, ініціативні, рішучі, витримані, наполегливі.

Цілеспрямованість виявляється в глибокому усвідомленні людини своєї мети і необхідності її досягнення.

Самостійність - це вміння діяти згідно зі своїми задумами, не піддаючись впливу інших, критично оцінювати їхні думки.

Ініціативність, тобто здатність самостійно ставити перед собою завдання і без нагадувань та спонукань інших здійснювати їх. Це вміння знаходити нові, оригінальні рішення й засоби здійснення їх.

Рішучість - це вміння приймати обдумані рішення у складній обстановці, не вагаючись.

Витриманість - уміння володіти собою в будь-яких обставинах.

Наполегливість - це вміння досягати мети, долаючи труднощі й перешкоди. Наполеглива людина правильно оцінює обставини, знаходить у них те, що допомагає досягнути мети.

Люди зі слабкою волею зазвичай безініціативні, нерішучі, уперті, нестримані.

Протилежною якістю до ініціативності є безініціативність. Безініціативна людина легко піддається впливу інших людей, їхніх дій, учинків. Вона ставить власні рішення під сумнів, не впевнена в їх правильності та необхідності.

Нерішучість є виявом слабкої волі. Нерішуча людина схильна або відкидати остаточне прийняття рішення, або без кінця його переглядати.

Упертість - це коли людина наполягає на своєму недоцільному бажанні, не зважаючи на обставини. Приймаючи рішення, уперта людина заперечує розумні докази, не зважає на інтереси інших і своїми діями часто-густо завдає їм шкоди.

Нестриманість - невміння володіти собою.

Люди зі слабкою волею не здатні долати навіть незначні труднощі, вони не закінчують розпочатої справи, а відкладають її надалі. Часто відволікаються від важливої діяльності й беруться за дрібні, непотрібні завдання.

Такі люди не мають власної думки, не впевнені у своїх діях, легко підпадають під вплив інших, а в разі небезпеки вони розгублюються, стають безпорадними.

Вольові якості формуються поступово умовами життя і діяльності людини, зовнішніми обставинами, у процесі виховання і самовиховання.

Виховання працьовитості, залучення до праці та спонукання закінчувати розпочату справу до кінця є найважливішими засобами подолання слабкої волі. Розвитку сильної волі сприяють спорт, фізичне виховання, різноманітні види змагань, у тому числі спортивні.

Тож виховуйте в собі сильні вольові якості.

2. Ознайомлення учнів з порадами щодо виховання волі.

Деякі прийоми вправляння і виховання волі

(за Роберто Ассаджолі)

ü  Зробіть що-небудь, чого ніколи раніше не робили.

ü  Заплануйте що-небудь, а потім здійсніть свій план.

ü  Продовжуйте робити те, що робили, ще п’ять хвилин, навіть коли ви втомилися і вас почало приваблювати щось інше.

ü  Зробіть що-небудь досить повільно.

ü  Коли легше сказати «так», але правильніше сказати «ні», говоріть «ні».

ü  Робіть те, що, на вашу думку, зараз найголовніше.

ü  У найнезначніших ситуаціях вибору робіть його без вагань.

ü  Дійте всупереч усім очікуванням.

ü  Утримуйтеся говорити те, що вас підштовхують сказати.

ü  Відкладіть те, виконанню чого ви надаєте перевагу саме зараз.

ü  Спочатку виконайте те, що ви хотіли відкласти.

- Виконуйте щодня одну вправу впродовж місяця, навіть якщо це здається вам недоцільним.

3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

4. Робота за підручником на с. 143, 144.

·       Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.

·       Проведення словникової роботи.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 144.

·       Виконання завдання 1.

·       Робота в парах (завдання 2).

·       Відповіді на запитання і виконання завдань 3, 4.

2. Робота в зошиті на с. 54-56.

·       Розгадування ребуса і запис відповіді (завдання 1).

·       Обговорення і виконання завдання 2 з подальшою перевіркою.

·       Самостійне виконання завдання 3 з подальшою перевіркою.

·       Обговорення і виконання завдання 4 з подальшою перевіркою.

·       Самостійне виконання завдань 5, 6 з подальшою перевіркою.

3. Робота над віршем.

Слухання й обговорення вірша Л. Левицької.

Я лінива трохи зроду

в серці тиснуть болі,

бо не хочеться мені

вчитися у школі.

Це щоденно ті уроки

вдома треба вчити;

я не хочу, як мій кіт,

нічого робити.

Ми з ним любимо поїсти,

гарненько поспати,

а як вистачить нам часу,

то ще й погуляти.

Я кота співать навчила,

ось такі банальності,

та чомусь звучить в нас пісня

у різних тональностях.

Кіт заводить перший голос,

я - на кварту вище,

і виходить така пісня,

що аж у вусі свище.

Я хотіла вам сьогодні

з котиком співати,

але він такий ледачий,

спить, не хоче встати.

Ой, щось серце заболіло,

та ще й в боці коле,

це тому, що завтра знову

треба йти до школи.

Л. Левицька

- Чого не хоче робити дівчинка?

- Що вона любить робити?

- Назвіть риси характеру дівчинки.

- Дайте їй поради.

4. Пояснення висловів.

1) Воля дає силу слабим. (Народний вислів).

2) Воля - цілеспрямованість, сполучена з правильним судженням. (Платон).

3) Воля - це прагнення долати: без неї не може бути досягнень. (Валентин Борисов).

5. Обговорення ситуацій.

1) Андрійко робив уроки, а надворі грали у футбол його друзі. У вікно було чутно їхні голоси. Андрійко час від часу дивився у вікно, і йому теж кортіло надвір. Один з гравців покинув гру, і Андрійка покликали замінити його. Хлопчик відповів, що робить уроки і не може вийти. Друзі порадили: «Виходь, а уроки закінчиш після гри». Андрійко послухався, кинув робити уроки і пішов грати.

- Чи правильно вчинив Андрійко?

-Чи має він силу волі?

- Що ви йому порадите?

2) Мама попросила Марійку купити в аптеці ліки для дідуся. Був спекотний день і дівчинці дуже захотілося морозива, яке продавали на вулиці в кіоску. Вона його купила. А грошей на ліки не вистачило.

- Як ви вважаєте, чи повинна була Марійка купувати морозиво?

- Як їй слід було вчинити?

- Яка відмінність між «хочу» і «треба»?

- А як вчинили б ви?

6. Хвилинка відпочинку. Усміхніться!

ТЕ, ЩО ХОТІВ

Петрусь ходив і бурмотів:

- Сьогодні те робив я, що хотів.

- Що ж ти хотів? - спитали в нього.

- Та я хотів, щоб не робить нічого.

Василь Шаройко

- Що хотів робити Петрусь?

- Чи завжди ви робите те, що хочете?

- Уявіть, що було б, якби кожен робив тільки те, що хоче.

7. Творча робота.

- Пофантазуйте. Придумайте ситуації, що було б, якби люди робили тільки те, що вони хочуть.

VI. Підсумок уроку.

Завдання: виконайте завдання 5 на с. 144 підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити