ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - О. В. Гнатюк

Розділ IV. ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я

 

Урок 32. ЗВИЧКИ І ЗДОРОВ’Я

Мета: розширити знання учнів про корисні та шкідливі звички; учити розпізнавати корисні та шкідливі звички; пояснити, як звички впливають на здоров’я людини, як формувати корисні звички; розвивати негативне ставлення до шкідливих звичок; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Обладнання: малюнки до теми, аркуші паперу, два плакати.

Попередня робота.

·       Підготувати малюнки до теми.

·       На дошці записати твердження.

·       Підготувати кожному учневі аркуші паперу, розділені на чотири колонки.

·       Підготувати два плакати для запису звичок.

Ключові поняття: звички, корисні звички, шкідливі звички, формування корисної звички.

Хід уроку

I. Повторення вивченого.

Бесіда.

- Що таке повага? Самоповага?

- Кого і за що слід поважати?

- У чому проявляється ваша повага до батьків?

- Як ви ставитеся до людей похилого віку? Чи допомагаєте їм, поступаєтеся місцем у транспорті тощо?

- Чи не ображаєте ви молодших за вас дітей? Чи допомагаєте ви їм?

- У чому проявляється ваша повага до вчителів? Друзів? Однокласників тощо?

II. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про корисні та шкідливі звички, їхній вплив на здоров’я, про формування корисних звичок.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель проводить бесіду про корисні та шкідливі звички, їхній вплив на здоров’я.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя з проведенням словникової роботи. Учитель, розповідаючи, демонструє малюнки.

- Коли людина виконує якісь дії постійно, підсвідомо в неї виникає бажання або необхідність робити їх знову - це і є звичка.

Звичка - це особлива форма поведінки людини, що виявляється у схильності робити ті чи інші дії, які закріпилися внаслідок багаторазового їх повторення. Стосовно здоров’я людини, її способу життя звички можуть бути корисними і шкідливими.

Корисні звички - це звички, що дають людині користь. Корисними є звички робити щодня зарядку, дотримуватися режиму дня, правил гігієни тощо. Завдяки таким звичкам людина поліпшує своє здоров’я, стає сильнішою. Що раніше ці звички сформувалися, то організованішою є людина, то міцніше її здоров’я. Корисні звички підвищують працездатність, сприяють фізичному і психічному розвитку людини, зумовлюють її активне довголіття.

Шкідливі звички, навпаки, шкодять людині і її здоров’ю - це тютюнокуріння, вживання алкогольних напоїв, наркотиків, надмірне захоплення комп’ютерними іграми, переглядом телевізійних програм тощо. Вони послаблюють волю людини, знижують працездатність, погіршують здоров’я і скорочують тривалість життя. Якщо вони закріпились у поведінці людини, то позбутися їх буває дуже важко. Шкідливі звички з’являються в різному віці. Що раніше вони виникають, то згубніше діють і то складніше їх позбутися.

Якщо ви хочете стати кращими, нормально розвиватися і мати міцне здоров’я, потрібно формувати корисні звички, наприклад звичку вести здоровий спосіб життя.

Якщо почали формувати корисну звичку, то робіть це систематично, без перерв. У формуванні будь-якої звички потрібна висока самодисципліна і сила волі. Прищепити корисні звички інколи буває важко. Але якщо почали, то назад відступати не можна, потрібно довести розпочату справу до кінця.

2. Робота за підручником на с. 151-153.

Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.

3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 153.

·       Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.

·       Робота в парах (завдання 5).

·       Робота в групах (завдання 6).

2. Робота в зошиті на с. 59.

Обговорення і виконання завдань 1, 2 з подальшою перевіркою.

3. Гра «Хрестики-нулики».

На дошці записано твердження.

Учні по черзі виходять до дошки, читають твердження. Якщо це корисна звичка, то поряд ставлять «X», якщо шкідлива - «О».

1) Мити посуд після їди.

2) Класти речі на свої місця.

3) Курити.

4) Чистити взуття.

5) Гризти нігті.

6) Робити зарядку щоранку.

7) Облизувати пальці.

8) Чистити зуби двічі на день.

9) Колупатися в носі.

10) Грати в комп’ютерні ігри тривалий час без перерв.

11) Уживати алкоголь.

12) Утримувати в порядку робочий стіл.

13) Смоктати ручку.

14) Вживати наркотики.

15) Мити руки перед їдою.

16) Дотримуватися режиму дня.

17) Тривалий час дивитися телевізор.

4. Робота над віршем.

Слухання й обговорення вірша.

ПОГАНИМ ЗВИЧКАМ СКАЖЕМО: «НІ!»

Прислухайтесь! Хтось розмовляє.

Ці «хтось» - всі органи курця.

Того, хто часто й випиває,

Здоров’я гробить без кінця.

-  Лиш подивіться ви на мене:

Не маю сил ганяти кров, -

Так серце жалілось легеням

І голосило знов і знов.

-  А я? Промовила печінка. –

Я стала чорною, як смерть.

Мене вбиває ця горілка.

Я ледь живу й працюю ледь.

- Про це вже знаю я відколи, -

Тут мозок тихо відповів. –

Цей організм став дуже кволим,

Весь так ослаб і так змарнів.

Ми всі, як не в своїй тарілці.

Отруту викинь на сміття!

Скажи, нарешті: «Ні - алкоголю!

Палінню - Ні! Я - за життя!»

За віршем Катерини Міланко

- Про що «говорили» органи? На що вони «скаржилися»?

- Як куріння впливає на здоров’я людини?

- Як алкоголь впливає на здоров’я людини?

- Як шкідливі звички впливають на здоров’я?

5. ПРАКТИЧНА РОБОТА.

Учням роздати аркуші паперу, розділені на чотири колонки. Запропонувати виконати завдання: в 1 колонці записати корисні звички, які вони мають, у 2 - шкідливі, у 3 - ті звички, яких вони хочуть набути, а в 4 колонку - звички, яких хочуть позбутися.

6. Робота в групах.

Клас об’єднується у дві групи. Учитель дає завдання:

1 групі скласти список корисних звичок (записати на плакаті) і дати пояснення, як вони впливають на стан здоров’я.

2 групі скласти список шкідливих звичок (записати на плакаті) і дати пояснення, як вони впливають на стан здоров’я.

Після завершення роботи представники кожної групи розповідають про вплив звичок на здоров’я.

VI. Підсумок уроку.

- Що таке звичка?

- Що таке корисні звички?

- Що таке шкідливі звички?

- Як корисні звички впливають на здоров’я?

- Як шкідливі звички впливають на здоров’я?

Завдання:

1) Виконайте завдання 3 на с. 60 зошита (практична робота на с. 153 підручника).

2) Користуючись різними джерелами інформації, підготуйте доповіді про дітей-винахідників.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити