ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - О. В. Гнатюк

Розділ I. ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ

 

Урок 2. ПРО БЕЗПЕКУ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ. БЕЗПЕЧНІ І НЕБЕЗПЕЧНІ СИТУАЦІЇ

Мета: ознайомити учнів з поняттями «безпека», «небезпека» і «безпека життєдіяльності»; учити реально оцінювати небезпеку, розвивати здатність орієнтуватися в небезпечних для життя і здоров’я ситуаціях; формувати вміння застосовувати правила безпечної поведінки в процесі розв’язання ситуативних завдань; виховувати обережність, винахідливість, уміння приймати рішення в небезпечних ситуаціях.

Обладнання: малюнки або слайди до теми (за вибором учителя), плакат з номерами телефонів рятувальних служб, картки із завданнями для практичної роботи, «Притча про двох жабок», казки Михайла Коцюбинського «Про двох цапків» та «Дві кізочки».

Попередня робота.

На дошці записати незакінчені речення.

·       Підготувати малюнки або слайди із зображенням різних видів діяльності дітей (за вибором учителя).

·       Підготувати малюнки або слайди з різними небезпечними ситуаціями (наприклад, пожежа, вибух, дорожньо-транспортна пригода, ураган тощо - за вибором учителя).

·       Підготувати плакат з номерами телефонів рятувальних та аварійних служб - пожежно-рятувальної служби, міліції, «швидкої медичної допомоги», аварійної газової служби.

·       Підготувати картки із завданнями для практичної роботи. П Підготувати казки Михайла Коцюбинського «Про двох цапків» та «Дві кізочки».

Ключові поняття: життєдіяльність, безпека життєдіяльності, безпечна ситуація, небезпечна ситуація, безпечна поведінка.

Хід уроку

І. Повторення вивченого.

1. Колективна робота.

На дошці записано незакінчені речення.

- Прочитайте і продовжте речення.

1) Найголовніші цінності для кожної людини - це...

2) Здоров’я не можна купити...

3) Життя є...

4) Життя і здоров’я потрібно...

5) Щоб бути здоровим (здоровою), я...

2. Перевірка домашнього завдання.

Завдання 5 на с. 9 підручника.

- Розкажіть, які прислів’я і приказки про цінність життя і здоров’я ви підготували. (Декілька учнів розповідають).

II. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми говоритимемо про те, що таке безпека, небезпека і безпека життєдіяльності. Вивчимо правила безпечної поведінки. Обговорюватимемо, як діяти в деяких небезпечних ситуаціях.

IIIАктуалізація опорних знань.

- Що таке безпека? Небезпека?

- Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома, на вулиці?

- Які правила безпечної поведінки вдома і на вулиці ви знаєте?

- Яких правил ви дотримуєтеся?

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя з демонстрацією малюнків або слайдів і проведенням словникової роботи.

- Упродовж дня ви займаєтеся різними справами - виконуєте роботу вдома, ходите до школи, відпочиваєте тощо. Це і є ваша життєдіяльність.

Учитель демонструє малюнки або слайди з різними видами життєдіяльності дітей (наприклад, дитина робить зарядку, снідає, учить уроки, грає, прибирає в кімнаті тощо - за вибором учителя).

Життєдіяльність - це дії людини, що забезпечують умови для її існування та розвитку.

Безпека життєдіяльності - це такі умови життя і діяльності людини, коли ніщо не загрожує її життю і здоров’ю.

Ваша життєдіяльність відбувається в оточенні інших людей і різних предметів та явищ, що можуть спричинити різноманітні ситуації.

Безпечна ситуація - це ситуація, коли ніхто й ніщо не загрожує життю і здоров’ю людини.

Небезпечна ситуація - це ситуація, що загрожує життю і здоров’ю людини.

Безпечна поведінка - поведінка людини, що не загрожує її життю і здоров’ю та безпеці інших людей.

Учитель демонструє малюнки або слайди з різними небезпечними ситуаціям (наприклад, пожежа, вибух, дорожньо-транспортна пригода, ураган тощо - за вибором учителя).

- Щоб зберегти життя і здоров’я, треба знати, які небезпеки можуть трапитися на вулиці, а які - удома, і як слід поводитися, якщо станеться якась непередбачувана ситуація. У будь-якій небезпечній ситуації не треба панікувати, а потрібно зосередитися і діяти.

Запам’ятайте правила безпечної поведінки:

1) Передбачати небезпеку.

2) По можливості уникати її.

3) У разі необхідності - діяти.

1) Передбачати небезпеку - це означає, що потрібно передбачити небезпечні ситуації та спрогнозувати наслідки своїх дій. Наприклад, ви переходите дорогу в недозволеному місці. Слід передбачити, що автомобіль може не встигнути зупинитися - і станеться дорожньо-транспортна пригода.

2) По можливості слід уникати небезпечних ситуацій і не наражати на ризик своє життя і здоров’я. Так, передбачаючи, що перехід дороги в недозволеному місці може спричинити ДТП, не слід ризикувати своїм життям і здоров’ям та життям і здоров’ям інших людей - потрібно переходити дорогу по пішохідних переходах.

3) У разі необхідності - діяти. Наприклад, якщо заблукали в лісі, то потрібно не розгубитися, а заспокоїтися і зосередитися та пригадати, що робити в такому випадку.

2. Бесіда.

- У разі небезпеки слід знати, де можна отримати допомогу. До яких рятувальних та аварійних служб і за якими номерами телефонів слід звертатися в разі небезпечних ситуацій? (Учні називають номери телефонів і відповідні служби. Розповідають, у яких випадках до якої служби слід звертатися).

Учитель підсумовує сказане учнями і вивішує плакат з номерами телефонів рятувальних та аварійних служб:

101 - пожежно-рятувальна служба;

102 - міліція;

103 - «швидка медична допомога»;

104 - аварійна газова служба.

3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

4. Робота за підручником на с. 10-13.

·       Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.

·       Проведення словникової роботи.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 13-15.

·       Розгадування ребуса.

·       Пояснення прислів’я.

·       Виконання завдань і відповіді на запитання 1-3.

·       Робота в групах (завдання 4).

- Обговоріть ситуації, у яких: можна передбачити небезпеку; треба уникнути небезпеки; потрібно діяти.

Учні об’єднуються у групи (по 5-6 осіб). Кожна група наводить свої приклади.

1 і 2 групи наводять приклади ситуацій, у яких можна передбачити небезпеку.

3 і 4 групи наводять приклади ситуацій, у яких треба уникнути небезпеки.

5 і 6 групи наводять приклади, як потрібно діяти в різних ситуаціях.

Після завершення роботи представники кожної групи наводять учням класу приклади своїх ситуацій з подальшим їх обговоренням.

·       Виконання завдання 5.

·       ПРАКТИЧНА РОБОТА (с. 15 підручника).

Як діяти в небезпечних ситуаціях

Обговорення і розігрування запропонованих ситуацій. Учитель обирає декількох учнів для інсценізації, об’єднує їх у групи (по 5-6 осіб). Кожній групі дає завдання:

1) Прочитати ситуацію.

2) Обговорити її в групі, тобто дати відповідь на запитання: «Як діяти в даній ситуації?».

3) Розіграти і показати запропоновану ситуацію.

1 група. Хлопчик дивиться телевізор. Раптово з телевізора пішов дим. Як діяти?

2 група. Діти надворі знайшли пакет з якимись речами. Що їм слід робити?

3 група. Дівчинка відчула запах газу в квартирі. Як їй потрібно вчинити?

Після завершення роботи учні презентують невеличкі сценки. Переглянувши їх, решта учнів відповідає на запитання вчителя.

2. Робота в зошиті на с. 4-6.

Самостійне виконання завдань 1-3 з подальшим обговоренням.

3. Колективна робота.

- Закінчіть речення.

1) У разі пограбування слід звертатися...

2) При пожежі дзвонити за номером телефону...

3) Якщо на вулиці людині похилого віку стало зле, потрібно викликати...

4) Якщо в квартирі чи будинку чути запах газу, треба...

4. Опрацювання літературних творів. а) Притча «Про двох жабок».

Слухання й обговорення притчі.

Одного дня дві жабки впали до глечика зі сметаною. Одна з них подумала, що це кінець, - і загинула. А друга почала борсатися, аж поки збила грудочку масла. Тоді вона відштовхнулася від неї та вистрибнула з глечика.

- Чого навчає ця історія?

б) Казки Михайла Коцюбинського «Про двох цапків» та «Дві кізочки».

5. Робота в групах (або парах).

Обговорення ситуацій.

1) Хлопчик пішов до магазину, щоб купити хліба й молока. У руках він тримав гаманець. Підійшовши до магазину, він побачив підозрілу компанію молодиків. Вони курили, пили пиво й голосно лаялися...

- Обговоріть усі можливі варіанти поведінки хлопчика і небезпечні ситуації, які можуть статися.

2) Марійка залишилася вдома сама з маленькою сестричкою. їх покликали гуляти подруги. Дівчатка швидко вийшли надвір.

- Обговоріть можливу поведінку дівчаток.

Наприклад:

1) Дівчатка пішли гуляти без попередження батьків.

2) Вийшовши з квартири, не зачинили двері на ключ.

3) Пішли з квартири і не вимкнули телевізор, світло.

- Що може статися?

- Як уникнути небезпеки?

VI. Підсумок уроку.

- Що таке безпека? Небезпека? Безпека життєдіяльності людини?

- Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома і на вулиці?

- Що слід робити, щоб не бути винуватцями небезпечних ситуацій?

- Назвіть номери телефонів рятувальних та аварійних служб.

Завдання: виконайте завдання 6 на с. 15 підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити