ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником І. Д. Беха
РОЗДІЛ 2. ЗДОРОВЕ ТІЛО
Урок 9. ГІГІЄНА ОСЕЛІ
Мета: ознайомити учнів із факторами, що сприяють забрудненню атмосферного повітря і повітря приміщень; довести необхідність регулярного провітрювання приміщень; виховувати культуру гігієни побуту.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
— Хто такий стоматолог?
— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога?
— Які правила догляду за ротовою порожниною вам відомі?
— Коли у вас виріс перший постійний зуб?
— Скільки у вас постійних зубів?
— Чи нормальний у вас прикус?
— Які шкідливі звички негативно впливають на стан зубів і прикус?
— Як потрібно чистити зуби?
— Як потрібно чистити щічну поверхню зубів на верхній щелепі? на нижній щелепі?
— Як потрібно чистити піднебінну і язикову поверхні зубів?
— Як потрібно чистити жувальну поверхню верхніх і нижніх зубів?
— Що слід робити наприкінці чищення? (Робити «підмітальні» рухи по всіх зубах, захоплюючи ясна, спочатку на верхній, потім — на нижній щелепі зліва направо.)
— Скільки разів на день необхідно чистити зуби?
— Коли потрібно чистити зуби?
— Як дбати про зубну щітку?
— Що використовують для звільнення міжзубних проміжків від залишків їжі?
— Чому треба споліскувати рот після кожного прийому їжі?
— Чим можна скористатися, якщо немає змоги почистити зуби?
— Пригадайте, які правила особистої гігієни вам відомі.
— Для чого потрібно дотримувати правил гігієни?
— На попередніх уроках ми багато говорили про особисту гігієну, про її величезне значення для здоров’я. Але не тільки гігієна тіла є запорукою нашого здоров’я. На нього також впливає й те, у яких умовах ми живемо, чи дотримуємо санітарно-гігієнічних вимог до нашого житла. Адже, ні для кого не секрет, що чистота і порядок в оселі — запорука здоров’я тих, хто там проживає.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про гігієну оселі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя про гігієну оселі
— Наші невидимі вороги — мікроби — дуже полюбляють захламлені квартири, у яких рідко прибирають. Учені підрахували, що в житловому приміщенні в 1 м3 повітря 15-20 тисяч мікробів, а на вулиці — 5 тис. Більше того, через кожних 30 хв при температурі +30 °С їх кількість збільшується вдвічі. При температурі повітря + 4 °С мікроби перестають розмножуватися, а в морозну погоду гинуть. Узимку у повітрі майже немає мікробів. В 1 м3 повітря шкільного класу до початку занять 2600 мікробів, а під кінець — 13 500.
— Як ви вважаєте, що потрібно робити, щоб кількість мікробів зменшилася?
Вироблення основних правил гігієни житла
— Чистота і порядок в квартирі залежить від людей, які в ній проживають. Основну хатню роботу виконують дорослі, але ви також можете багато чого зробити вдома і допомогти батькам.
Насамперед потрібно дотримувати таких правил.
✵ Не сміти, будь охайним.
✵ Прийшовши додому, переодягайся у домашній одяг. Усі зняті речі ховай до шафи.
✵ Підтримуй у порядку речі в своїй кімнаті. Кожна річ повинна мати певне місце. Це допоможе тобі бути зібраним і економити час.
✵ Погрався іграшками — позбирай, щоб вони не валялися будь-де.
✵ Провітрюй кімнату, особливо зранку і ввечері перед сном.
✵ Щотижня роби ретельне вологе прибирання кожного куточка своєї оселі.
— Перечитайте ще раз ці правила. За кожне правило, яке ви виконуєте, поставте собі 2 бали. Підрахуйте кількість балів. Це — ваша оцінка за дотримання правил гігієни житла.
— Яку оцінку ви одержали?
2. Розповідь про повітря, його значення для здоров'я
— Повітря необхідне всьому живому на Землі. Без їжі, води людина може існувати певний час, а без повітря — лічені хвилини. З повітря ми отримуємо необхідний для життя кисень, адже за одну добу людина споживає близько 11 тисяч літрів повітря. Однак нормальна життєдіяльність людини вимагає не просто наявності повітря, але і його чистоти. Від якості повітря залежить здоров’я людей. Але у багатьох місцях, у великих, а зараз і в малих містах повітря забруднене. Фабрики і заводи викидають зі своїх труб отруйні гази, сажу, пил. Автомобілі виділяють відпрацьовані гази, у яких міститься безліч шкідливих речовин.
У нашій країні ухвалений закон про охорону повітря. На багатьох підприємствах:
✵ працюють установки, що уловлюють пил, сажу, отруйні гази;
✵ учені розробляють нові автомобілі, які не забруднюватимуть повітря;
✵ створені спеціальні станції, що постійно стежать за чистотою повітря у великих містах.
3. Розповідь про мікроклімат приміщення
— Однією із важливих складових екології сучасного будинку є чистота повітря.
Мікроклімат приміщення — стан внутрішнього середовища приміщення, вплив на людину, що характеризується показниками температури повітря, вологістю і рухливістю повітря.
Найпростіший і традиційний спосіб — провітрювання приміщень. При цьому слід ураховувати, що повітря за вікном теж забруднене. Тому бажано провітрювати приміщення рано вранці, коли вуличний рух мінімальний і вечірній пил осів, а також після дощу (особливо після сильної грози). Складніші й ефективніші способи очищення повітря пов’язані з усуненням внутрішньо- квартирних джерел забруднення.
Для чого потрібно провітрювати приміщення? Для того, щоб відновити якість повітря в приміщенні, надати доступ кисню, ліквідувати вуглекислий газ і неприємні запахи, що виникають у процесі життєдіяльності.
Слід мати на увазі, що повітря всередині будинку практично завжди більш забруднене, ніж на вулиці. Фахівці виміряли, що за добу ми вдихаємо разом із повітрям у середньому близько двох столових ложок пилу! І чим дрібніший пил, тим глибше він проникає в наші легені. Домашній пил набагато небезпечніший за вуличний. Щоб повітря було завжди чистим, приміщення необхідно добре провітрювати, відчиняючи кватирку на 30 хв не менше ніж три рази на день: уранці під час зарядки, при прибиранні приміщення і перед сном.
Улітку вікна слід тримати відчиненими.
4. Робота за підручником (с. 40-43)
— Яким гігієнічним вимогам повинні відповідати приміщення?
— Як ви розумієте слово гігієна?
— Назвіть процедури особистої гігієни.
— Що означає гігієна одягу? гігієна оселі?
— Що вам відомо про склад атмосферного повітря?
Робота в групах
Учні за мал. 7 називають основні забруднювачі атмосферного повітря.
— Що включає поняття мікроклімат приміщення?
— Від чого у приміщенні може виникнути задуха?
— Що вона може спричинити?
— Яка температура у приміщенні є найкомфортнішою?
— Чому в холодну пору року вмикають опалення, а в спекотну — кондиціонери?
— Які виникають проблеми, якщо повітря у приміщенні надмірно сухе?
— Відомо, що в холодну пору року атмосферне повітря містить менше вологи. До чого це призводить?
— Як цього уникнути?
— Чим небезпечне надто вологе повітря?
— Навіщо на кухні й у ванних приміщеннях роблять вентиляційні отвори, або встановлюють витяжки?
— Чому найнебезпечнішим для життя і здоров’я людей є витікання побутового або чадного газу внаслідок неправильного користування печами і газовими приладами?
— До чого це може призвести?
Робота в малих групах
Учні обговорюють питання про види опалювання, про витікання газу і порядок дій у такому випадку.
— Прочитайте висновок на с. 41.
— Як підтримувати сприятливий мікроклімат у приміщенні?
— Що слід робити, щоб не здіймати порох у повітря?
Робота в групах
Учні складають пам’ятку щодо підтримання сприятливого мікроклімату в класі, користуючись мал. 8.
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
1. У якому порядку краще робити прибирання квартири? Позначте цифрами порядок дії.
( ) Вимити підлогу.
( ) Протерти пил.
( ) Підмести підлогу.
2. Що слід робити раніше? Позначте галочкою.
( ) Підмітати підлогу.
( ) Протирати пил.
3. Позначте галочкою предмети, що знадобляться для миття підлоги.
( ) Відро.
( ) Ганчірка.
( ) Віник.
( ) Пральний порошок.
( ) Рідина для миття підлоги.
2. Хвилинка-цікавинка
— Виявляється, не тільки люди дбають про чистоту в оселі. Серед звірят є теж чимало чистунів. Ось, наприклад, борсук.
Борсуки утримують свої нори в ідеальній чистоті. Вони часто просушують свою постіль із трави і листя. Перш ніж зайти до нори, борсуки обтріпуються і витирають лапи. Навесні і восени проводять вологе прибирання житла і навколишньої території. Так улаштувала цього звіра природа.
3. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які фактори сприяють забрудненню атмосферного повітря і повітря приміщень?
— Чому необхідно регулярно провітрювати приміщення?
— Як підтримувати чисте повітря в оселі?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 43).
Практична робота «Складання рекомендацій «Як підтримувати чисте повітря в оселі»» (с. 43).