ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником І. Д. Беха

РОЗДІЛ 2. ЗДОРОВЕ ТІЛО

Урок 9. ГІГІЄНА ОСЕЛІ

Мета: ознайомити учнів із факторами, що сприяють забрудненню атмосферного повітря і повітря приміщень; довести необхідність регулярного провітрювання приміщень; виховувати культуру гігієни побуту.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування

— Хто такий стоматолог?

— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога?

— Які правила догляду за ротовою порожниною вам відомі?

— Коли у вас виріс перший постійний зуб?

— Скільки у вас постійних зубів?

— Чи нормальний у вас прикус?

— Які шкідливі звички негативно впливають на стан зубів і прикус?

— Як потрібно чистити зуби?

— Як потрібно чистити щічну поверхню зубів на верхній щелепі? на нижній щелепі?

— Як потрібно чистити піднебінну і язикову поверхні зубів?

— Як потрібно чистити жувальну поверхню верхніх і нижніх зубів?

— Що слід робити наприкінці чищення? (Робити «підмітальні» рухи по всіх зубах, захоплюючи ясна, спочатку на верхній, потім — на нижній щелепі зліва направо.)

— Скільки разів на день необхідно чистити зуби?

— Коли потрібно чистити зуби?

— Як дбати про зубну щітку?

— Що використовують для звільнення міжзубних проміжків від залишків їжі?

— Чому треба споліскувати рот після кожного прийому їжі?

— Чим можна скористатися, якщо немає змоги почистити зуби?

— Пригадайте, які правила особистої гігієни вам відомі.

— Для чого потрібно дотримувати правил гігієни?

— На попередніх уроках ми багато говорили про особисту гігієну, про її величезне значення для здоров’я. Але не тільки гігієна тіла є запорукою нашого здоров’я. На нього також впливає й те, у яких умовах ми живемо, чи дотримуємо санітарно-гігієнічних вимог до нашого житла. Адже, ні для кого не секрет, що чистота і порядок в оселі — запорука здоров’я тих, хто там проживає.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про гігієну оселі.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя про гігієну оселі

— Наші невидимі вороги — мікроби — дуже полюбляють захламлені квартири, у яких рідко прибирають. Учені підрахували, що в житловому приміщенні в 1 м3 повітря 15-20 тисяч мікробів, а на вулиці — 5 тис. Більше того, через кожних 30 хв при температурі +30 °С їх кількість збільшується вдвічі. При температурі повітря + 4 °С мікроби перестають розмножуватися, а в морозну погоду гинуть. Узимку у повітрі майже немає мікробів. В 1 м3 повітря шкільного класу до початку занять 2600 мікробів, а під кінець — 13 500.

— Як ви вважаєте, що потрібно робити, щоб кількість мікробів зменшилася?

Вироблення основних правил гігієни житла

— Чистота і порядок в квартирі залежить від людей, які в ній проживають. Основну хатню роботу виконують дорослі, але ви також можете багато чого зробити вдома і допомогти батькам.

Насамперед потрібно дотримувати таких правил.

• Не сміти, будь охайним.

• Прийшовши додому, переодягайся у домашній одяг. Усі зняті речі ховай до шафи.

• Підтримуй у порядку речі в своїй кімнаті. Кожна річ повинна мати певне місце. Це допоможе тобі бути зібраним і економити час.

• Погрався іграшками — позбирай, щоб вони не валялися будь-де.

• Провітрюй кімнату, особливо зранку і ввечері перед сном.

• Щотижня роби ретельне вологе прибирання кожного куточка своєї оселі.

— Перечитайте ще раз ці правила. За кожне правило, яке ви виконуєте, поставте собі 2 бали. Підрахуйте кількість балів. Це — ваша оцінка за дотримання правил гігієни житла.

— Яку оцінку ви одержали?

2. Розповідь про повітря, його значення для здоров'я

— Повітря необхідне всьому живому на Землі. Без їжі, води людина може існувати певний час, а без повітря — лічені хвилини. З повітря ми отримуємо необхідний для життя кисень, адже за одну добу людина споживає близько 11 тисяч літрів повітря. Однак нормальна життєдіяльність людини вимагає не просто наявності повітря, але і його чистоти. Від якості повітря залежить здоров’я людей. Але у багатьох місцях, у великих, а зараз і в малих містах повітря забруднене. Фабрики і заводи викидають зі своїх труб отруйні гази, сажу, пил. Автомобілі виділяють відпрацьовані гази, у яких міститься безліч шкідливих речовин.

У нашій країні ухвалений закон про охорону повітря. На багатьох підприємствах:

• працюють установки, що уловлюють пил, сажу, отруйні гази;

• учені розробляють нові автомобілі, які не забруднюватимуть повітря;

• створені спеціальні станції, що постійно стежать за чистотою повітря у великих містах.

3. Розповідь про мікроклімат приміщення

— Однією із важливих складових екології сучасного будинку є чистота повітря.

Мікроклімат приміщення — стан внутрішнього середовища приміщення, вплив на людину, що характеризується показниками температури повітря, вологістю і рухливістю повітря.

Найпростіший і традиційний спосіб — провітрювання приміщень. При цьому слід ураховувати, що повітря за вікном теж забруднене. Тому бажано провітрювати приміщення рано вранці, коли вуличний рух мінімальний і вечірній пил осів, а також після дощу (особливо після сильної грози). Складніші й ефективніші способи очищення повітря пов’язані з усуненням внутрішньо- квартирних джерел забруднення.

Для чого потрібно провітрювати приміщення? Для того, щоб відновити якість повітря в приміщенні, надати доступ кисню, ліквідувати вуглекислий газ і неприємні запахи, що виникають у процесі життєдіяльності.

Слід мати на увазі, що повітря всередині будинку практично завжди більш забруднене, ніж на вулиці. Фахівці виміряли, що за добу ми вдихаємо разом із повітрям у середньому близько двох столових ложок пилу! І чим дрібніший пил, тим глибше він проникає в наші легені. Домашній пил набагато небезпечніший за вуличний. Щоб повітря було завжди чистим, приміщення необхідно добре провітрювати, відчиняючи кватирку на 30 хв не менше ніж три рази на день: уранці під час зарядки, при прибиранні приміщення і перед сном.

Улітку вікна слід тримати відчиненими.

4. Робота за підручником (с. 40-43)

— Яким гігієнічним вимогам повинні відповідати приміщення?

— Як ви розумієте слово гігієна?

— Назвіть процедури особистої гігієни.

— Що означає гігієна одягу? гігієна оселі?

— Що вам відомо про склад атмосферного повітря?

Робота в групах

Учні за мал. 7 називають основні забруднювачі атмосферного повітря.

— Що включає поняття мікроклімат приміщення?

— Від чого у приміщенні може виникнути задуха?

— Що вона може спричинити?

— Яка температура у приміщенні є найкомфортнішою?

— Чому в холодну пору року вмикають опалення, а в спекотну — кондиціонери?

— Які виникають проблеми, якщо повітря у приміщенні надмірно сухе?

— Відомо, що в холодну пору року атмосферне повітря містить менше вологи. До чого це призводить?

— Як цього уникнути?

— Чим небезпечне надто вологе повітря?

— Навіщо на кухні й у ванних приміщеннях роблять вентиляційні отвори, або встановлюють витяжки?

— Чому найнебезпечнішим для життя і здоров’я людей є витікання побутового або чадного газу внаслідок неправильного користування печами і газовими приладами?

— До чого це може призвести?

Робота в малих групах

Учні обговорюють питання про види опалювання, про витікання газу і порядок дій у такому випадку.

— Прочитайте висновок на с. 41.

— Як підтримувати сприятливий мікроклімат у приміщенні?

— Що слід робити, щоб не здіймати порох у повітря?

Робота в групах

Учні складають пам’ятку щодо підтримання сприятливого мікроклімату в класі, користуючись мал. 8.

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

1. У якому порядку краще робити прибирання квартири? Позначте цифрами порядок дії.

(  ) Вимити підлогу.

(  ) Протерти пил.

(  ) Підмести підлогу.

2. Що слід робити раніше? Позначте галочкою.

(  ) Підмітати підлогу.

(  ) Протирати пил.

3. Позначте галочкою предмети, що знадобляться для миття підлоги.

(  ) Відро.

(  ) Ганчірка.

(  ) Віник.

(  ) Пральний порошок.

(  ) Рідина для миття підлоги.

2. Хвилинка-цікавинка

— Виявляється, не тільки люди дбають про чистоту в оселі. Серед звірят є теж чимало чистунів. Ось, наприклад, борсук.

Борсуки утримують свої нори в ідеальній чистоті. Вони часто просушують свою постіль із трави і листя. Перш ніж зайти до нори, борсуки обтріпуються і витирають лапи. Навесні і восени проводять вологе прибирання житла і навколишньої території. Так улаштувала цього звіра природа.

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які фактори сприяють забрудненню атмосферного повітря і повітря приміщень?

— Чому необхідно регулярно провітрювати приміщення?

— Як підтримувати чисте повітря в оселі?

VІІДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 43).

Практична робота «Складання рекомендацій “Як підтримувати чисте повітря в оселі”» (с. 43).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.