ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником І. Д. Беха
РОЗДІЛ 4. БЕЗПЕЧНЕ ДОВКІЛЛЯ
Урок 23. НАОДИНЦІ ВДОМА
Мета: продовжити формування правил безпечної поведінки дітей удома за відсутності батьків; розширити уявлення учнів про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки; навчати відтворювати порядок дій при опосередкованій небезпеці, викликати рятувальні служби; виховувати обережність, уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота над загадками
✵ Шкварчить і злиться, води боїться. (Вогонь)
✵ Лежать у порядку дерев’яні малятка,
Білі, здорові, всі чорноголові. (Сірники)
— Чи часто ви залишаєтесь удома самі або з братом чи сестрою? Про що вам говорять батьки, коли ви залишаєтесь удома наодинці?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки, навчитеся діяти за цих умов.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Ви вже знаєте, що власна оселя може бути небезпечною для вашого життя і здоров’я. Через що це може статися? Наприклад, через пустощі з вогнем.
— Що слід робити, коли пожежа виникла у вашому помешканні?
— А як учинити, коли пожежа сталася у сусідів або в під’їзді?
— Спочатку з’ясуйте, що відбувається. Обережно відчиніть двері. Якщо на сходовій площадці багато диму, негайно зачиніть двері. Телефонуйте у пожежну службу. Якщо телефону немає, кличте на допомогу з вікна чи балкона.
— Як захистити помешкання від диму?
Потрібно позатикати мокрими ганчірками щілини навколо дверей, вентиляційні отвори, зачинити вікна, балконні двері.
Якщо кімната наповнилася димом, необхідно вийти на балкон, зачинивши за собою двері, й чекати рятівників. Допомогти людині при пожежі може вогнегасник. Якщо у вас удома є вогнегасник, обов’язково попросіть батьків навчити користуватися ним.
Усіх випадків безпечної поведінки під час пожежі передбачити не можна. Тому дуже важливо завчасно обміркувати з дорослими, якими будуть ваші дії.
2. Робота за підручником (с. 92-95)
Вправа «Мікрофон»
Учні по черзі розповідають, що їм радять батьки, залишаючи самих удома. Учитель пропонує учням розглянути мал. 24, розповісти, як слід діяти у кожній небезпечній ситуації.
— Наведіть факти небезпеки від вогню.
— Як загасити вогонь, поки він не розгорівся?
— Що може статися, якщо довго боротися з пожежею?
— Які гази особливо небезпечні?
— Сформулюйте правило гасіння невеликої пожежі.
Руханка
Учні працюють за завданнями підручника.
— Як вийти із зони пожежі?
— Як захистити органи дихання?
Робота в групах
Учитель пропонує учням уявити, що вони прокинулися вночі й відчули запах диму. За допомогою малюнків на с. 94 школярі мають скласти правила евакуації під час пожежі.
— Чи знаєте ви, що потрібно робити, коли пожежа виникла в сусідній квартирі чи в будинку поруч?
Робота в парах
Інсценізація «Як треба повідомляти про пожежу»
Учні працюють за завданнями підручника.
— Що треба пам’ятати, покидаючи дім, що горить?
— Як уберегтися від диму?
— Як привернути до себе увагу перехожих з балкона чи вікна?
— Чому не можна стрибати з висоти вище третього поверху?
— Прочитайте висновок у підручнику.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів'ями
✵ Криком вогню не згасиш.
✵ Сірник маленький, а біда від нього велика.
✵ Не грайся з вогнем, бо попечеш собі руки.
2. Робота в групах
— Як ви будете діяти, коли:
✵ у приміщенні багато диму;
✵ загорівся одяг;
✵ приміщення заповнилося чадним газом?
— Складіть з товаришем по парті діалог між «потерпілим» та «оператором» служби «101».
3. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Розкажіть, як ви чи хтось із ваших рідних, знайомих ледь не постраждали під час пожежі.
— Якими будуть ваші дії під час пожежі у вашому будинку?
— Якими будуть ваші дії, якщо у під’їзді виявили дим?
— Який предмет може допомогти людині при пожежі?
— Чи є у вас удома є вогнегасник?
— Чи вмієте ви ним користуватися?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 92-95).