ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником І. Д. Беха

РОЗДІЛ 4. БЕЗПЕЧНЕ ДОВКІЛЛЯ

Урок 23. НАОДИНЦІ ВДОМА

Мета: продовжити формування правил безпечної поведінки дітей удома за відсутності батьків; розширити уявлення учнів про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки; навчати відтворювати порядок дій при опосередкованій небезпеці, викликати рятувальні служби; виховувати обережність, уважність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

IIАКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота над загадками

• Шкварчить і злиться, води боїться. (Вогонь)

• Лежать у порядку дерев’яні малятка,

Білі, здорові, всі чорноголові. (Сірники)

— Чи часто ви залишаєтесь удома самі або з братом чи сестрою? Про що вам говорять батьки, коли ви залишаєтесь удома наодинці?

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про причини виникнення пожежі в побуті та її наслідки, навчитеся діяти за цих умов.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Ви вже знаєте, що власна оселя може бути небезпечною для вашого життя і здоров’я. Через що це може статися? Наприклад, через пустощі з вогнем.

— Що слід робити, коли пожежа виникла у вашому помешканні?

— А як учинити, коли пожежа сталася у сусідів або в під’їзді?

— Спочатку з’ясуйте, що відбувається. Обережно відчиніть двері. Якщо на сходовій площадці багато диму, негайно зачиніть двері. Телефонуйте у пожежну службу. Якщо телефону немає, кличте на допомогу з вікна чи балкона.

— Як захистити помешкання від диму?

Потрібно позатикати мокрими ганчірками щілини навколо дверей, вентиляційні отвори, зачинити вікна, балконні двері.

Якщо кімната наповнилася димом, необхідно вийти на балкон, зачинивши за собою двері, й чекати рятівників. Допомогти людині при пожежі може вогнегасник. Якщо у вас удома є вогнегасник, обов’язково попросіть батьків навчити користуватися ним.

Усіх випадків безпечної поведінки під час пожежі передбачити не можна. Тому дуже важливо завчасно обміркувати з дорослими, якими будуть ваші дії.

2. Робота за підручником (с. 92-95)

Вправа «Мікрофон»

Учні по черзі розповідають, що їм радять батьки, залишаючи самих удома. Учитель пропонує учням розглянути мал. 24, розповісти, як слід діяти у кожній небезпечній ситуації.

— Наведіть факти небезпеки від вогню.

— Як загасити вогонь, поки він не розгорівся?

— Що може статися, якщо довго боротися з пожежею?

— Які гази особливо небезпечні?

— Сформулюйте правило гасіння невеликої пожежі.

Руханка

Учні працюють за завданнями підручника.

— Як вийти із зони пожежі?

— Як захистити органи дихання?

Робота в групах

Учитель пропонує учням уявити, що вони прокинулися вночі й відчули запах диму. За допомогою малюнків на с. 94 школярі мають скласти правила евакуації під час пожежі.

— Чи знаєте ви, що потрібно робити, коли пожежа виникла в сусідній квартирі чи в будинку поруч?

Робота в парах

Інсценізація «Як треба повідомляти про пожежу»

Учні працюють за завданнями підручника.

— Що треба пам’ятати, покидаючи дім, що горить?

— Як уберегтися від диму?

— Як привернути до себе увагу перехожих з балкона чи вікна?

— Чому не можна стрибати з висоти вище третього поверху?

— Прочитайте висновок у підручнику.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів'ями

• Криком вогню не згасиш.

• Сірник маленький, а біда від нього велика.

• Не грайся з вогнем, бо попечеш собі руки.

2. Робота в групах

— Як ви будете діяти, коли:

• у приміщенні багато диму;

• загорівся одяг;

• приміщення заповнилося чадним газом?

— Складіть з товаришем по парті діалог між «потерпілим» та «оператором» служби «101».

3. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Розкажіть, як ви чи хтось із ваших рідних, знайомих ледь не постраждали під час пожежі.

— Якими будуть ваші дії під час пожежі у вашому будинку?

— Якими будуть ваші дії, якщо у під’їзді виявили дим?

— Який предмет може допомогти людині при пожежі?

— Чи є у вас удома є вогнегасник?

— Чи вмієте ви ним користуватися?

VІІДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 92-95).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити