ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником І. Д. Беха
РОЗДІЛ 4. БЕЗПЕЧНЕ ДОВКІЛЛЯ
Урок 27. РУХ НА ПЕРЕХРЕСТІ, МАЙДАНІ
Мета: вчити учнів розпізнавати види перехресть, виконувати правила переходу перехресть, майданів з урахуванням місцевих умов; розвивати спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях міста; виховувати уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
1. Фронтальне опитування
— Хто є учасником дорожнього руху?
— Що призначено для руху автомобілів, а що — для пішоходів?
— Які лінії дорожньої розмітки допомагають руху транспорту, а які — пішоходам?
— Що варто пам’ятати, коли переходиш дорогу?
— Чи має значення, як обходити транспорт?
— Про що говорять: «Несе світло»?
Обговорення ситуації. «Дівчинка стоїть на переході, на світлофорі загоряється зелене світло, а регулювальник забороняє іти, вона розгубилася. Як їй учинити?» (Відповіді учнів.)
2. Гра «Доповни речення»
✵ Перехрестя — це...
✵ Нерегульоване перехрестя — це...
✵ Регульоване перехрестя — це...
✵ Переходити дорогу можна...
✵ Перед тим, як почати перехід, треба...
✵ Виходити на проїжджу частину можна тільки тоді...
✵ Якщо блимає зелене світло...
✵ Під час переходу через проїжджу частину не можна...
3. Робота в парах
1. Як ви гадаєте, для чого постовому потрібен жезл?
а) Вітати знайомих;
б) для захисту;
в) регулювати рух;
г) для краси.
2. Що ви робитимете, якщо загориться зелене світло світлофора?
а) Побіжите з усіх ніг;
б) подивитеся, чи немає поблизу транспорту, який швидко рухається;
в) пропустите всіх бабусь і даму з собачкою;
г) залишитеся стояти на місці.
3. Що таке перехрестя?
а) Місце перехрещення доріг і вулиць;
б) місце, де можна повільно переходити дорогу.
— Ви вже знаєте, що найскладніше переходити дорогу на перехресті. Чому?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про види перехресть і рух майданами.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Які бувають перехрестя?
— Найчастіше перехрестя бувають чотиристоронніми або тристоронніми. Є й багатосторонні перехрестя, їх ще називають складними.
При переході складного перехрестя слід бути особливо обережним. Поміркуйте чому.
— Як переходити такі перехрестя? Спочатку потрібно визначити безпеку переходу однієї дороги. Потім перейти її. Тоді визначити безпеку переходу іншої дороги. Перейти її, і так далі...
Аналіз проблемної ситуації
✵ Ти стоїш на нерегульованому перехресті, перехід не позначено розміткою, дорогою рухається транспорт. Як ти переходитимеш дорогу? Чому? (Відповіді учнів.)
— Якщо на нерегульованому перехресті пішохідний перехід позначено розміткою, то пішоходи мають переваги перед транспортом. Але розпочинати перехід можна тільки тоді, коли транспорт зупинився.
А коли перехід на перехресті не позначено розміткою? Таке перехрестя можна переходити по лініях тротуарів або узбіч, а між ними — під прямим кутом у тих місцях, де їх добре видно.
Висновок. Якщо на нерегульованому перехресті перехід не позначено розміткою, то переваги має транспорт, що рухається. Тому пішоходи повинні спочатку його пропустити, а потім переходити дорогу.
А як роз’їжджається транспорт на нерегульованому перехресті? У нашій країні — правосторонній рух. Тому на перехресті рівнозначних доріг транспорт роз’іжджається за правилами правостороннього руху. Водій чекає, поки з правого боку проїде транспорт, після чого продовжує рух.
— Що таке майдан?
Майдан — перехрестя, що займає значну територію. На майдан виходить кілька доріг. На кожній із них позначають перехід для пішоходів.
2. Робота за підручником (с. 108-111)
— Де утворюються перехрестя?
— Розкажіть за мал. 28, якої конфігурації (форми) бувають перехрестя. Учні називають, де у даному мікрорайоні (селі, селищі) є перехрестя, якої вони конфігурації.
— Що таке регульовані, нерегульовані та складні перехрестя?
Робота в групах
Учні розповідають, якого виду перехрестя є у даному населеному пункті або мікрорайоні.
— Чому перехрестя — небезпечна ділянка дороги?
— Які основні правила переходу дороги на перехресті ви знаєте?
— Прочитайте висновок у підручнику.
— Чому ремонт дороги створює додаткові незручності для водіїв і пішоходів?
— Як позначають ділянки ремонту дороги?
— Як слід діяти пішоходам у цих місцях?
— Прочитайте висновок у підручнику.
— Що таке майдан?
Робота в групах
Учитель пропонує учням розглянути мал. 30 та підказати Надійці безпечний шлях, щоб купити морозиво та сісти в автобус на протилежному боці площі.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Не помились!»
Учитель роздає кільком учням картки зі знаками, якими позначаються різні види перехресть (Х-подібне, Т-подібне, V-подібне, багатостороннє). Учні демонструють картки, коли вчитель називає відповідний вид перехрестя.
Висновок. Під час переходу будь-якого перехрестя необхідно бути особливо уважними.
2. Робота в групах
Учитель роздає учням на вибір малюнки із зображенням різних видів перехресть. Учні мають розповісти про правила безпечного переходу цих перехресть.
3. Робота в парах
— Позначте правильні відповіді.
Як рухатися по майдану?
а) Під прямим кутом;
б) по діагоналі;
в) спочатку пройти одну проїжджу частину, потім — іншу;
г) тільки по пішохідних переходах.
4. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чи є біля нашої школи складне перехрестя? (Учитель під час екскурсії може повправлятися разом з учнями його переходити.)
— Чи є біля вашого будинку складне перехрестя?
— Повправляйтеся його переходити разом з батьками або старшими членами родини.
— Чому майдан потрібно переходити не навпростець, а пішохідними переходами?
— Повправляйтеся переходити майдан разом із дорослими.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 108-111).
Намалювати план майдану свого населеного пункту. Позначити пішохідну зону, дороги, пішохідні переходи.