ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником О.М. Кікінежді

СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я

УРОК 19 НАОДИНЦІ ВДОМА

Мета. Продовжити формувати правила безпечної поведінки дітей вдома за відсутності дорослих; навчати аналізувати ситуації, що можуть стати загрозою безпеки та здоров’я в домашніх умовах; вчити учнів уникати небезпечних місць у своєму мікрорайоні/населеному пункті; ознайомити із порядком дій у ситуації опосередкованої небезпеки, виклику рятувальних служб; об’єктивно реагувати на пропозиції незнайомців, розсудливо діяти, якщо до квартири проникли крадії; виховувати обережність, винахідливість, вміння виходити з небезпечних ситуацій.

Обладнання. Ілюстрації, робочий зошит, підручник.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

— Пригадайте, що таке безпека. (Це ситуація, коли здоров’ю, життю людини нічого не загрожує.)

— Яке слово протилежне, тобто є антонімом до слова безпека? (Небезпека.)

— Що таке небезпека? (Ситуації, які загрожують життю, здоров’ю чи добробуту людини.)

— Назвіть об’єкти чи місця, де небезпека може чатувати на людину. (Відповіді учнів.)

— У народі кажуть: «Мій дім — моя фортеця»! Чи може небезпека бути у власному домі? Де вона прихована?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми і завдань уроку.

2. Вступне слово вчителя.

— Часто буває, що ви залишаєтесь вдома самі через те, що батьки затримуються на роботі, чи вирішують інші справи. Зоставшись наодинці, а й навіть з братом чи сестрою, ви стаєте повними господарями свого помешкання. Бувають випадки, що виникають непередбачені, часом небезпечні ситуації, і не тільки з предметами, а й з небезпечними людьми.

— Які люди можуть бути небезпечними для дітей, які залишаються вдома самі?

— Яку небезпеку для здоров’я і життя можуть завдати злодії, шахраї, злочинці?

— Що радять батьки, коли ви самі залишаєтесь вдома?

3. Робота з підручником.

Бесіда за малюнком і запитаннями (с. 92).

— Чи правильно чинять діти, зображені на малюнках? Обґрунтуйте свої міркування.

— Якими мають бути дії дітей на малюнку? Чому так думаєте?

4. Опрацювання тексту «Що ж потрібно знати й уміти, аби уникнути небезпечних ситуацій, коли ти сам (сама) удома?»

5. Робота в парах (підручник, с. 93).

Розіграйте сценку. Ви вдома самі. У двері подзвонили і сказали: «Ми з аварійної служби. Нам терміново необхідно перевірити труби в квартирі». Якими будуть ваші дії?

6. Бесіда.

— Як поводитися, коли хтось дзвонить чи стукає у двері?

— Що робити, коли незнайомець вдається до вмовлянь?

— Що робити у випадку, коли у вічко бачите незнайомого хлопчика чи незнайому дівчинку?

— Як діяти, якщо незнайомець намагається відчинити двері?

— Як діяти, якщо вдома немає телефону?

— Як діяти, якщо зловмисника не чути деякий час?

— Як діяти, коли за вашої відсутності незнайомці відчинили двері вашого помешкання?

Фізкультхвилинка.

7. Бесіда.

Пригадайте номери телефонів усіх рятувальних служб.

— Яку інформацію потрібно надати диспетчеру?

8. Обговорення ситуації.

Якось, коли Оленка та Андрій були самі вдома, раптом подзвонили у двері.

— Мабуть, це мама! — радісно скрикнула Оленка і побігла відчиняти.

— Зачекай! — зупинив її Андрій. — Мама ніколи не дзвонить, в неї є ключ. Давай краще запитаємо, хто це.

Оленка, розгубившись, зупинилась, а Андрій підійшов до дверей і голосно запитав:

— Хто там?

— Відчиніть, будь ласка, — пролунав незнайомий жіночий голос.

Діти розгублено подивилися одне на одного.

— Хто ви? Що вам потрібно? — знову запитав Андрій.

— Дайте попити водички! — почулося з-за дверей.

«Дивно, — подумав Андрій. — Попити води можна де завгодно. Навіщо за цим підійматися до нас на п’ятий поверх?» Оленка потягла брата за руку.

— Може, впустимо її? Що нам — води щкода?

Але Андрій хитнув головою:

— Цієї жінки ми не знаємо. Якщо ми її впустимо, невідомо, що ще їй знадобиться, крім води. І взагалі, мама нам не дозволяє відчиняти двері. Нікому! Хіба ти забула?

Тим часом знову пролунав дзвоник.

— Відчиніть! — повторив настирливо голос.

— Ні! — рішуче відповів Андрій. — Ми не можемо вам нічого дати. Скоро прийдуть батьки. Попросіть у них.

У двері більше не дзвонили. Оленка і Андрій нетерпляче чекали на батьків.

Повернулася додому мама і відчинила двері своїм ключем. Оленка і Андрій кинулися до неї та почали розповідати про те, що сталося, доки вони були вдома самі.

— Мабуть, це погано, що ми не дали їй попити? — запитала Оленка.

Запитання:

— Хто з дітей діяв правильно?

— Що сказала на це мама? (Відповіді учнів.)

— Ви вчинили правильно! — відповіла мама. — Якщо цій жінці справді потрібна була вода, вона б її знайшла і без вашої допомоги. Тільки невідомо, що їй було треба насправді. Якщо вона увійшла б і почала тут розпоряджатися, ви самі про це пожалкували б. Запам’ятайте: ви нікому не повинні відчиняти двері!

Тепер Оленка і Андрійко, коли залишаються вдома самі, завжди пам’ятають мамині слова. Якщо у двері подзвонить хтось із сусідів або знайомих, він відразу зрозуміє, що батьків немає вдома і треба зайти пізніше, а якщо прийде погана людина, щоб хитрощами проникнути в квартиру, то вона туди не потрапить. Діти нікому не відчинять.

9. Розігрування подібних ситуацій.

(За задумом учнів.) Аналіз поведінки дійових осіб.

10. Інсценізація «До мене зателефонували».

(У ролі співрозмовника може бути вчитель.)

— Добрий день, хлопчику (дівчинко). Ти зараз вдома сам(а)?

— Я знайома твоєї мами. Терміново маю передати їй важливі документи.

Скажи мені свою адресу.

— Через 10 хвилин я буду в тебе. До зустрічі.

11. Обговорення поведінки співрозмовника (хлопчика, дівчинки).

Висновок. Не розмовляйте довго по телефону з незнайомими людьми. Не говоріть, що вдома самі. Не називайте своєї адреси, номер квартири.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Самостійна робота у зошиті.

Перевірка самостійної роботи.

2. Колективне обговорення фільму «Сам удома».

— Які способи захисту своєї домівки від злодіїв використав головний герой фільму — Кевін?

VI. Підсумок уроку.

Обговорення вірша-жарту Григорія Остера.

Якщо ти надовго вдома

залишився сам-один,

Пропонуємо зіграти у захоплюючу гру.

Зветься гра «Сміливий кухар»,

чи «Відважний кулінар».

Сенс її — в приготуванні

страв, поживних і смачних.

Ось рецепт такої страви:

в татусеві черевики

влити мамині парфуми,

потім черевик духмяний

щедро обтрусить вапном.

Далі вкинути в каструлю,

у якій щавлевий борщик,

і поставити каструлю

на малесенький вогонь.

Можна ще приготувати

зі шкарпеток пиріжки.

Буде що на стіл подати,

як повернуться батьки.

Григорій Остер

— Які наслідки можуть мати такі розваги?

 





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити