ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником О.М. Кікінежді
СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я
УРОК 19 НАОДИНЦІ ВДОМА
Мета. Продовжити формувати правила безпечної поведінки дітей вдома за відсутності дорослих; навчати аналізувати ситуації, що можуть стати загрозою безпеки та здоров’я в домашніх умовах; вчити учнів уникати небезпечних місць у своєму мікрорайоні/населеному пункті; ознайомити із порядком дій у ситуації опосередкованої небезпеки, виклику рятувальних служб; об’єктивно реагувати на пропозиції незнайомців, розсудливо діяти, якщо до квартири проникли крадії; виховувати обережність, винахідливість, вміння виходити з небезпечних ситуацій.
Обладнання. Ілюстрації, робочий зошит, підручник.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
— Пригадайте, що таке безпека. (Це ситуація, коли здоров’ю, життю людини нічого не загрожує.)
— Яке слово протилежне, тобто є антонімом до слова безпека? (Небезпека.)
— Що таке небезпека? (Ситуації, які загрожують життю, здоров’ю чи добробуту людини.)
— Назвіть об’єкти чи місця, де небезпека може чатувати на людину. (Відповіді учнів.)
— У народі кажуть: «Мій дім — моя фортеця»! Чи може небезпека бути у власному домі? Де вона прихована?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і завдань уроку.
2. Вступне слово вчителя.
— Часто буває, що ви залишаєтесь вдома самі через те, що батьки затримуються на роботі, чи вирішують інші справи. Зоставшись наодинці, а й навіть з братом чи сестрою, ви стаєте повними господарями свого помешкання. Бувають випадки, що виникають непередбачені, часом небезпечні ситуації, і не тільки з предметами, а й з небезпечними людьми.
— Які люди можуть бути небезпечними для дітей, які залишаються вдома самі?
— Яку небезпеку для здоров’я і життя можуть завдати злодії, шахраї, злочинці?
— Що радять батьки, коли ви самі залишаєтесь вдома?
3. Робота з підручником.
Бесіда за малюнком і запитаннями (с. 92).
— Чи правильно чинять діти, зображені на малюнках? Обґрунтуйте свої міркування.
— Якими мають бути дії дітей на малюнку? Чому так думаєте?
4. Опрацювання тексту «Що ж потрібно знати й уміти, аби уникнути небезпечних ситуацій, коли ти сам (сама) удома?»
5. Робота в парах (підручник, с. 93).
Розіграйте сценку. Ви вдома самі. У двері подзвонили і сказали: «Ми з аварійної служби. Нам терміново необхідно перевірити труби в квартирі». Якими будуть ваші дії?
6. Бесіда.
— Як поводитися, коли хтось дзвонить чи стукає у двері?
— Що робити, коли незнайомець вдається до вмовлянь?
— Що робити у випадку, коли у вічко бачите незнайомого хлопчика чи незнайому дівчинку?
— Як діяти, якщо незнайомець намагається відчинити двері?
— Як діяти, якщо вдома немає телефону?
— Як діяти, якщо зловмисника не чути деякий час?
— Як діяти, коли за вашої відсутності незнайомці відчинили двері вашого помешкання?
Фізкультхвилинка.
7. Бесіда.
Пригадайте номери телефонів усіх рятувальних служб.
— Яку інформацію потрібно надати диспетчеру?
8. Обговорення ситуації.
Якось, коли Оленка та Андрій були самі вдома, раптом подзвонили у двері.
— Мабуть, це мама! — радісно скрикнула Оленка і побігла відчиняти.
— Зачекай! — зупинив її Андрій. — Мама ніколи не дзвонить, в неї є ключ. Давай краще запитаємо, хто це.
Оленка, розгубившись, зупинилась, а Андрій підійшов до дверей і голосно запитав:
— Хто там?
— Відчиніть, будь ласка, — пролунав незнайомий жіночий голос.
Діти розгублено подивилися одне на одного.
— Хто ви? Що вам потрібно? — знову запитав Андрій.
— Дайте попити водички! — почулося з-за дверей.
«Дивно, — подумав Андрій. — Попити води можна де завгодно. Навіщо за цим підійматися до нас на п’ятий поверх?» Оленка потягла брата за руку.
— Може, впустимо її? Що нам — води щкода?
Але Андрій хитнув головою:
— Цієї жінки ми не знаємо. Якщо ми її впустимо, невідомо, що ще їй знадобиться, крім води. І взагалі, мама нам не дозволяє відчиняти двері. Нікому! Хіба ти забула?
Тим часом знову пролунав дзвоник.
— Відчиніть! — повторив настирливо голос.
— Ні! — рішуче відповів Андрій. — Ми не можемо вам нічого дати. Скоро прийдуть батьки. Попросіть у них.
У двері більше не дзвонили. Оленка і Андрій нетерпляче чекали на батьків.
Повернулася додому мама і відчинила двері своїм ключем. Оленка і Андрій кинулися до неї та почали розповідати про те, що сталося, доки вони були вдома самі.
— Мабуть, це погано, що ми не дали їй попити? — запитала Оленка.
Запитання:
— Хто з дітей діяв правильно?
— Що сказала на це мама? (Відповіді учнів.)
— Ви вчинили правильно! — відповіла мама. — Якщо цій жінці справді потрібна була вода, вона б її знайшла і без вашої допомоги. Тільки невідомо, що їй було треба насправді. Якщо вона увійшла б і почала тут розпоряджатися, ви самі про це пожалкували б. Запам’ятайте: ви нікому не повинні відчиняти двері!
Тепер Оленка і Андрійко, коли залишаються вдома самі, завжди пам’ятають мамині слова. Якщо у двері подзвонить хтось із сусідів або знайомих, він відразу зрозуміє, що батьків немає вдома і треба зайти пізніше, а якщо прийде погана людина, щоб хитрощами проникнути в квартиру, то вона туди не потрапить. Діти нікому не відчинять.
9. Розігрування подібних ситуацій.
(За задумом учнів.) Аналіз поведінки дійових осіб.
10. Інсценізація «До мене зателефонували».
(У ролі співрозмовника може бути вчитель.)
— Добрий день, хлопчику (дівчинко). Ти зараз вдома сам(а)?
— Я знайома твоєї мами. Терміново маю передати їй важливі документи.
Скажи мені свою адресу.
— Через 10 хвилин я буду в тебе. До зустрічі.
11. Обговорення поведінки співрозмовника (хлопчика, дівчинки).
Висновок. Не розмовляйте довго по телефону з незнайомими людьми. Не говоріть, що вдома самі. Не називайте своєї адреси, номер квартири.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійна робота у зошиті.
Перевірка самостійної роботи.
2. Колективне обговорення фільму «Сам удома».
— Які способи захисту своєї домівки від злодіїв використав головний герой фільму — Кевін?
VI. Підсумок уроку.
Обговорення вірша-жарту Григорія Остера.
Якщо ти надовго вдома
залишився сам-один,
Пропонуємо зіграти у захоплюючу гру.
Зветься гра «Сміливий кухар»,
чи «Відважний кулінар».
Сенс її — в приготуванні
страв, поживних і смачних.
Ось рецепт такої страви:
в татусеві черевики
влити мамині парфуми,
потім черевик духмяний
щедро обтрусить вапном.
Далі вкинути в каструлю,
у якій щавлевий борщик,
і поставити каструлю
на малесенький вогонь.
Можна ще приготувати
зі шкарпеток пиріжки.
Буде що на стіл подати,
як повернуться батьки.
Григорій Остер
— Які наслідки можуть мати такі розваги?