ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником О.М. Кікінежді

ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ'Я

УРОК 27БАЖАННЯ, МОЖЛИВОСТІ ТА ОБОВ'ЯЗКИ. ВОЛЯ І ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ

Мета. Формувати уявлення учнів про вольові якості людини; розкрити взаємозв’язок між «хочу», «можу» і «мушу»; розвивати в учнів бажання до саморозвитку й самовдосконалення.

Обладнання. Ватман, підручник, робочий зошит.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

— Які види самооцінки ви знаєте?

— Назвіть ознаки агресивної, пасивної та впевненої поведінки.

— Якими є ознаки впевненої поведінки людини?

— Яка поведінка сприяє досягненню успіхів у навчанні?

— Що стає на заваді авторитету серед товаришів?

— Як стати впевненою людиною?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Повідомлення теми уроку.

Слово вчителя.

— Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, як навчитись узгоджувати у собі свої бажання, обирати серед «хочу», «можу», «мушу».

2. Метод «Мікрофон».

Усі ви хочете бути успішними у житті, здобути хорошу професію, створити щасливу сім’ю. Що, на вашу думку, необхідно для здійснення всіх цих бажань?

Уявіть, що у вас в руках мікрофон і саме вам потрібно висловити думку. Право говорити має лише учень, у котрого в руках є мікрофон.

Усі варіанти записують на ватман. Після цього аналізують відповіді дітей.

3. Робота з прислів’ями.

— Як ви розумієте значення поданих прислів’їв? Без чого неможливе здійснення наших бажань?

• Людина — коваль свого щастя.

• Без труда нема плода.

• Терпінням і працею всього здобудеш.

4. Притча «Ціна бажання».

В одному місті був маленький магазинчик, у якому господар торгував... бажаннями. Тут можна було купити все: будинки, заміжжя, дітей, улюблену роботу, здоров’я, машину і багато-багато чого іншого.

Ціни були незвичними. Наприклад, улюблена робота коштувала відмови від можливості планувати своє життя, віри у власні сили. Одруження можна було отримати практично задарма, а от щасливе життя коштувало дорого: відповідальність за власне щастя; знання своїх бажань; уміння цінувати те, що є; ризик втратити деяких друзів.

Коли у господаря запитували, чи не боїться він розоритися через такі ціни на бажання, він хитав головою і відповідав, що завжди є сміливці, які готові змінювати своє життя, відмовлятися від звичного, здатні повірити в себе, ті, хто мають сили заробити необхідну суму, щоб оплатити виконання своїх бажань. А на дверях магазину вже добру сотню років висіло оголошення: «Якщо твоє бажання не виконується — воно ще не оплачене».

— Як ти думаєш, чому в магазині бажань були такі незвичні ціни?

— Що означають слова, які були написані на дверях магазину?

5. Гра «Власні та чужі бажання».

Об’єднайтесь у групи. Подумайте, чого найбільше бажають люди: любові? безпеки? пригод? цукерків?

Продовжіть речення.

1 група. Мої батьки найбільше бажають...

2 група. Мій товариш/товаришка найбільше бажає...

3 група. Мій вчитель/моя вчителька найбільше бажає...

На роботу виділяється 5-6 хв. Після цього кожна група зачитує перелік бажань.

— Як ви думаєте, для чого нам знати про бажання близьких людей?

6. Розповідь.

— Здійснення наших бажань — запорука успіху.

Але бажання і наміри людина має аналізувати з урахуванням обставин, можливостей для їх реалізації, інтересів інших людей.

Для самовдосконалення велике значення має сила волі. Її треба виховувати в собі постійно: не відступайте, коли не розв’язується задача. Не вдається відразу — відпочиньте і знову беріться. Не зуміли розібратися сьогодні — розберіться завтра. Не знаєте — запитуйте, не вмієте — вчіться. Робіть не тільки те, що хочеться, а перш за все те, що треба.

Володіти собою — це значить бути дисциплінованим, вміти організовувати себе, відповідати за свої вчинки.

7. Робота з підручником.

а)   Робота з малюнками у підручнику.

Розгляньте малюнки (с. 128).

Поясніть, як, на вашу думку, повинні вчинити діти у поданих ситуаціях.

Як би ви вчинили на їхньому місці?

б) Розгляньте схему (с. 127), дізнайтеся, як навчитись узгоджувати «хочу», «можу», «мушу».

— Наведіть свої приклади, коли у вас не узгоджувалися «хочу», «можу», «мушу».

Фізкультхвилинка.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в зошитах.

2. Гра «Відгадування бажань».

Діти анонімно на картках відповідають на одне або більше запитань, наприклад:

— Що хочеш у подарунок на день народження?

— Яку музику найбільше любиш слухати?

— Із якими відомими людьми хочеш познайомитися?

Далі картки старанно перемішують, а група намагається відгадати, хто з дітей є автором кожної конкретної відповіді.

Щоб відгадати чиїсь бажання і прагнення, діти мусять говорити між собою, адже завдяки цьому — краще пізнавати один одного.

— Чи дізналися ви щось нове про себе та про інших?

— Що було для вас найбільшою несподіванкою?

Перегляд відеороликів «Воля і здоров’я», «З історії про людей з особливими потребами» (матеріал на диску).

V. Підсумок уроку.

— Що потрібно для здійснення наших бажань?

— Як навчитись вибирати між «можу», «хочу», «мушу»?

— Як розвивати силу волі?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити