ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я - Уроки для 4 класу - за підручником О.М. Кікінежді

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО РОЗДІЛУ

Помста

(Уривки з оповідання)

... Ми живемо на Річній. Ця вулиця проходить через яр, а внизу тече колишня річка Либідь, яка давно вже стала звичайною канавою. Її так звуть через дерев’яний міст, по якому майже ніхто ніколи не їздить, особливо взимку. По ній просто неможливо їздити — дуже круті схили: жодна машина не вибереться. А тому взимку Річна перетворюється на ковзанку. Сміх, вереск, крики... І яких тільки санок тут немає! Лежачи на боці або на животі і міцно вчепившись у санки, вихором летиш униз...

...В цей вечір було якось особливо хороше і весело на Річній. Не хотілося йти з неї. Було пізно, і вже то тут, то там чулися сердиті голоси матерів. І поволі вулиця порожніла. Нарешті залишилася тільки наша компанія. Час і нам додому. Е ні, ще один раз...

... Ось тільки... Губа. Якби його не було! Як він мене дратує, клятий Губа! Не можу спокійно дивитись, коли він мчить на своїх довгих вузеньких санках... Спереду сидить його сестра Зінка...

...Ось і зараз ми всі зібралися внизу біля містка, щоб уже йти додому. А його нема. Пішов із Зінкою нагору — ще раз з’їхати. Не міг потерпіти! Я, звичайно, не став би чекати, та хлопці... Ми переступаємо з ноги на ногу. Холодно...

Нарешті! Он уже мчать сани!..

Раптом... Ми навіть здригнулись від несподіванки, почувши шум мотора. Разом обернулися і — обімліли. З крутого спуску з’їжджала величезна вантажна машина. Шофер, очевидно не київський, не знав дороги і випадково звернув на Річну. Тепер він одчайдушно гальмував, та колеса буксували, і машина швидко спускалася вниз до мосту.

Ми, як по команді, повернули голови в протилежний бік, звідки з страшенною швидкістю мчали Васькові санки. І одразу зрозуміли, що зараз станеться. Санковий бій!

...Ми завмерли. Губі треба було перекинути санки і, чорт з ними, з синяками, — викинутись на тротуар. Але він розгубився і лише безпорадно гальмував ногами. Дивак! Хіба можна загальмувати на такій швидкості? І звернути нікуди. Санки все ближче й ближче... Ось уже видно широко розкриті від жаху Зінчині очі. Ще кілька секунд...

... І ось, коли санки пролітали повз мене, я раптом кинувся всім тілом на них, упав на Васька, санки перекинулись, і ми всі троє клубком полетіли під міст, у канаву.

Коли я опам’ятався, то побачив, що лежу на льоду і з носа у мене тече кров. Поруч без шапки сидів Губа, а з-під поламаних санок виглядала Зінка. Всі були цілі й неушкоджені, за винятком Васькових санок і мого носа.

Навкруги товпились хлопці й галасували щось подібне до: «Ух, Рудий! Оце так молодець!» Але я їх не чув. Я дивився на Васька, а Васько — на мене. І ми мовчали.

Всеволод Нестойко (Пригоди Грицька Половинки. — Харків: Белкар-книга. — 2014. — 288 с.)

Міні-тренінг «Чи з різного тіста зроблені герої та героїні?»

Мета: розвинути в учнів усвідомлення того, що здатність до героїчних вчинків залежить від особистісних рис людини, а не від її статевої належності; поглиблювати уявлення про рівність статей шляхом розвитку уміння оцінювати мотиви поведінки людини, її спрямованість; навчати аналізувати героїку подвигів людини з позиції її індивідуальних рис поза статевою належністю.

Обладнання: аркуш паперу формату А1, скотч, маркери, 4-5 аркушів А4, ручки, роздруковані документальні історії героїчних вчинків дітей.

Вступне слово вчителя. Розповідає про те, що природні явища — пожежі, повені, нещасні випадки на дорогах, воді загрожують життю людини. Працівники спеціальних служб рятують жертв від смерті. Чимало таких героїв, виконуючи свій професійний обов’язок, гине. У складі рятівних служб швидкого реагування переважно чоловіки, оскільки рятівні операції вимагають великих фізичних навантажень, до яких краще пристосований чоловічий організм. Проте професії вогнеборця, військового, міліціонера, працівника Міністерства надзвичайних ситуацій все частіше освоюють жінки.

Чи здатні жінки до героїчних вчинків? Чи здатні дівчатка до подвигів?

Інформаційно-розвивальний блок «Представники якої статі здатні на подвиги?»

Вчитель просить клас розділитися на малі групи по 5-7 осіб і обговорити між собою ситуацію реальних героїчних вчинків дітей різної статі. Історії про такі події та їхніх героїв зачитують і обговорюють в групі.

Крок 1. У процесі представлення результатів роботи групи, діти занотовують ключові слова, якими вони характеризували своїх героїв і героїнь, на «чоловічому» та «жіночому» аркуші.

Наприклад:

Герої

Героїні

Сміливий, сильний.

Розумів загрозу власному життю.

Рішучий, не вагався.

Добрий, співчутливий.

Вмів надавати першу медичну допомогу.

Думав не про себе, а про інших.

Не боялася.

Здатна на самопожертву.

Співчутлива.

Не вагалась, а діяла.

Жаліслива.

Знала, як надавати допомогу, куди звертатись.

Крок 2. «Чи є різниця між рисами героїв і героїнь?»

З двох статевовідповідних стовпчиків групи виокремлюють спільне в характеристиці героїчних вчинків хлопців і дівчат. Роблять висновок, що за героїкою мужнього вчинку немає статі, а є смілива, орієнтована на допомогу іншим особа.

Підсумки роботи учнів вчителем. Чому, коли йдеться про людей, які врятували життя іншим, більшість думає, що це зробили чоловіки? Тому що ще досить живучим є стереотип, що мужність — це лише чоловіча якість, а жіночу стать навіть називають «слабкою».

Чи можуть такі стереотипні очікування спричинити до того, що в загрозливій ситуації дівчатка чи навіть дорослі жінки будуть чекати на допомогу, замість того, щоб рішуче діяти самим?

Вчитель наголошує, що розглядаючи ситуації героїчних вчинків, учні розширюють знання про ґендер. Адже стать автора мужнього вчинку не відіграє суттєвої ролі в його творенні. Словом «ґендер» ми охоплюємо ті властивості людини, яких вона, як чоловік чи жінка, набуває у суспільстві, в тому числі й мужність, витривалість, сміливість.

Осмислення заняття учнями.

• Якості людей, які героїчно рятували життя потерпілим, не залежать від їхньої статевої належності.

• Тендерні стереотипи вказують на чоловічу стать як на єдину, яка здатна до героїчного вчинку.

• Стереотипні уявлення стають перешкодою як для жінок, так і дітей — дівчаток і хлопчиків. Вони обмежують варіанти порятунку, оскільки орієнтуються на очікувальну позицію допомоги замість самодопомоги.

Домашнє завдання. Знайти інформацію про героїчні вчинки дітей, за виконання яких дівчатка і хлопчики отримали нагороди за мужність та порятунок інших людей.

(Кравець В. П., Говорун Т. В., Кікінежді О.М.

Ґендерна соціалізація молодших школярів: навч. посів. — Тернопіль:

Навчальна книга — Богдан, 2011. — 192 с.)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити