Усі уроки курсу «Основи здоров’я». 4 клас - Основа 2015 рік

Фізична складова здоров'я

УРОК 9 ОРГАНІЗАЦІЯ САМОНАВЧАННЯ І ВЗАЄМОНАВЧАННЯ

Мета: розкрити значення знань у житті людини; навчати учнів поступово долати відставання, яке може виникнути внаслідок пропуску занять, за необхідності звертатися по допомогу до вчителів, родичів, друзів; вдосконалювати вміння вчитися; виховувати самостійність школярів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Чи погоджуєтеся ви з думкою: «Люди проводять більше часу в приміщеннях, ніж на вулиці. Проте доведено, що повітря всередині будівлі брудніше, ніж атмосферне, у середньому в 2-4 рази»?

— Чим забруднюється повітря?

— Поясніть правила здоров'я.

- Намагайтеся перебувати якомога рідше поблизу дороги, намагайтеся не вдихати глибоко, дихайте лише носом.

- Краще гуляйте в парках чимдалі від доріг.

- Повітря в квартирах дуже забруднене через скупчення пилу, тому кімнату потрібно постійно провітрювати за допомогою протягів; люди мають перебувати в цей час в іншій кімнаті.

- Мешканцям перших поверхів не слід відчиняти кватирки, коли під вікнами багато машин, особливо вранці, коли водії прогрівають мотори.

- Проводячи час удома, намагайтеся щогодини відчиняти вікно на декілька хвилин. Саме частота, а не тривалість провітрювання, має значення.

- Ніколи не дозволяйте палити в приміщенні, де перебувають інші люди. У цьому випадку їхньому здоров'ю буде завдано більшої шкоди, ніж тому, хто власне палить.

- Під час ранкової гімнастики як слід провітрюйте кімнату, бо при інтенсивних вправах ми вдихаємо в 5 разів більше повітря.

- Обов'язково робіть вологе прибирання приміщення, не рідше, ніж раз на 2-3 дні.

- Намагайтеся прибирати свою кімнату зранку, щоб увесь день дихати чистим, зволоженим повітрям.

- Запропонуйте батькам перевірити і підтримувати правильний режим роботи кухонної витяжки. Чистити її потрібно не рідше ніж 2-3 рази на рік, не забуваючи вчасно міняти фільтри.

— Прочитайте віршовані рядки.

· Уранці пил закричав:

— СОС! —

І потрапив в пилосос.

— Перерахуйте, чим можна зібрати пил? (Серветкою, віником, пилососом)

— Як можна очищувати повітря вдома, на вулиці від шкідливих домішок?

— Що нам потрібно для очищування повітря в класі?

Робота в групах

Питання для обговорення: «Навіщо людям учитися?».

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як організувати самонавчання і взаємонавчання.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Сьогодні ані школа, ані вищий навчальний заклад не можуть дати людині знань на все життя, бо самі знання можуть змінюватися. Вимога часу: встигати за знаннями.

Саме тому все частіше говорять про потребу безперервної освіти, про необхідність привчити себе вчитися, бо ані виховання, ані освіта не можуть бути подані в готовому вигляді. Стати освіченим означає досягти цього власними силами, власним напруженням, власною діяльністю.

Не випадково кажуть, що квіти навчання ростуть під дощем зі сліз. Кожен, хто оволодіває знаннями, повинен бути наполегливим і мужнім, щоб не зігнутися перед невдачами, подолати їх, правильно оцінивши свої сили, визначити мету і вперто йти до неї.

Відомий педагог К. Ушинський писав: «Вчитися важко, бо навчання — розумова праця, а вона чи не найважча для людини. Мріяти легко й приємно, а мислити важко».

— Як ви розумієте вислів?

«Не йди найлегшим шляхом. Вибирай завжди шлях найважчий. Подолання труднощів підносить людину. Той, кому нестерпно важко і хто переміг труднощі, схожий на альпініста, що досяг найвищої вершини» (В. Сухомлинський).

— Чи не буває у вас так, що в школі ніби все зрозуміло, а вдома, під час самопідготовки, вчиш, вчиш урок, але результат — невтішний.

Є тут хитрий секрет, до якого ви звикли так, що й не помічаєте. У школі на уроці легше, бо у вас навколо є помічники. А вдома ви самі, і чекати допомоги немає звідки.

Отже, візьміть собі за правило: на уроці працювати самостійно, не чекати, поки розв'яжуть задачу інші. А приступаючи до виконання домашнього завдання, слід спланувати порядок підготовки всіх предметів. Якщо ви примушуєте себе сісти за уроки, то почніть з легшого завдання. Ви його швидко й добре підготуєте, радість успіху додасть вам сил, і ви краще й швидше засвоїте складний матеріал.

Щоб знати, як саме швидке запам'ятати певний матеріал, завжди прислухайтеся до порад учителя. Існують різноманітні способи заучування матеріалу. Найкориснішим є комбінований.

- Прочитати весь матеріал.

- Проаналізувати прочитане, тобто виділити складні місця, поділити на логічні частини, якщо матеріал великий за обсягом — скласти план, схеми.

- Ще раз прочитати складні частини тексту, які, як правило, запам'ятовуються гірше.

- Переказати вивчений матеріал подумки або вголос.

— Багато учнів не вміють контролювати, перевіряти себе. Тому в кінці теми є запитання. Якщо ви регулярно відповідатимете на запитання, то в кінці навчального року легко зможете згадати, переказати зміст.

2. Здібності у праці розквітають

— Природа щедро наділила людей здібностями і талантами. В історії розвитку людських здібностей є цікаві факти.

Художник Ілля Рєпін почав у три роки вирізати коників з паперу, а в шість — добре малював фарбами.

Вольфґанґ Амадей Моцарт почав у три роки грати на клавесині, а в 12 — написав першу оперу.

Сергій Прокоф'єв створив перші музичні твори у 8 років.

А Ісаак Ньютон, коли йому було 7 років, уже конструював сонячні і водяні годинники, вітряки.

Але вчені доводять, що для розвитку здібностей потрібні працелюбність і наполегливість. Отже, здібності й талант — це передусім праця.

Щоб по-справжньому розвивати свої здібності, частіше й відвертіше відповідайте на запитання: «Чи працюю я на повну силу своїх можливостей? Якщо ні, то чому?».

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах. Практична робота «Джерела допомоги при самостійному навчанні»

— Хто може допомогти вам у самонавчанні? (Батьки, родичі, вчителі, однокласники)

— Кожна людина є джерелом інформації — знань, досвіду, вмінь, і ви — не виняток, а отже, можете передавати свої знання і вміння іншим.

Продовжіть думку «Замість того, щоб дати однокласнику списати домашнє завдання...».

2. Робота над прислів'ями про знання і навчання

— Поясніть зміст прислів'їв про знання і навчання.

· Хто вчиться змолоду, не знає на старості голоду.

· Вчитися ніколи не пізно.

· Вчися не до старості, але до самої смерті.

· Гарно того вчити, хто хоче все знати.

· Де більше науки, там менше муки.

· Доки не намучишся, доти не научишся.

· Корінь навчання гіркий, а плід його солодкий.

· Наука для людини, як сонце для життя.

V І. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Про що сьогодні йшла мова? Що цікавого, важливого для себе дізналися? З якими новими словами зустрілися? Що вони означають? Про що розповісте вдома?

— Чи доводилося вам долати відставання, яке виникло внаслідок пропуску занять? Як ви це робили? До кого слід звертатися по допомогу в таких випадках?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити