Усі уроки курсу «Основи здоров’я». 4 клас - Основа 2015 рік

Соціальна складова здоров'я

УРОК 11 ЗНАЙОМСТВО З ЛЮДЬМИ. ДРУЖБА І ЗДОРОВ'Я. ПОБУДОВА ДРУЖНІХ СТОСУНКІВ

Мета: вчити учнів розпізнавати ознаки дружніх стосунків; навчати знайомитися з людьми; розвивати вміння спілкуватися і підтримувати товариські стосунки; виховувати почуття товариськості, бажання бути справжнім другом.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Яку роль відіграє родина в житті кожної дитини?

— Як у ваших родинах піклуються про кожного з її членів?

— Як батьки піклуються про дітей?

— Як діти повинні ставитися до батьків?

— Про кого з членів родини ви піклуєтесь? Як саме?

— Чи є у ваших родинах літні чи немічні люди?

— Якщо є, то як ви піклуєтесь про них?

— Якими є ваші обов'язки в родині?

— Щодня ви спілкуєтесь з різними людьми. Це ваші рідні, сусіди, однокласники, друзі, знайомі й незнайомі люди. Усі вони різні, по-різному ставляться до вас.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як слід поводитися під час знайомства, як підтримувати товариські стосунки з однолітками.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Як ви вважаєте, що таке спілкування? (Учні висловлюють свої думки)

— Спілкування — це обмін думками, враженнями. Спілкування може відбуватися не лише між тими, хто бачить одне одного, а й по телефону, за допомогою пошти, через Інтернет тощо. Та нерідко буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, іноді трапляється й інша ситуація — більш «сильні» учні глузують над слабшими, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.

Уміння обирати добрих, надійних друзів, установлювати і підтримувати дружні стосунки є однією з найважливіших життєвих навичок. Але, щоб мати друзів, потрібно й самому навчитися дружити.

В житті усім потрібна дружба:

І для розваг, і для журби, й для служби.

Із другом легше в світі жити,

Але й дружити треба вміти.

Слід другові допомагати,

В пригоді завжди захищати,

Слід жарти друга розуміти

Й самому жартувати вміти.

Коли ж якесь нерозуміння,

Потрібно виявить терпіння.

При сварці — швидше помиритись —

Не варто з друзями сваритись.

— Діти, що автор хотів сказати цими рядками? (Учні висловлюють свої думки)

2. «Мозковий штурм»

— Позначте твердження, що характеризує справжнього друга та сприяє порозумінню між однолітками.

Картка 1

Справжній друг:

· має гарні іграшки, але нікому їх не дає;

· дружить тільки для власної вигоди;

· завжди готовий захистити друга і допомогти;

· підбиває друга на погані вчинки;

· відмовляється від небезпечних пропозицій і відмовляє від них друга;

· у всьому підтримує друга, навіть тоді, коли це може завдати шкоди іншим людям;

· міняє друзів, як рукавички;

· налаштовує проти інших дітей;

· не розкриває таємниць, які йому довірив друг;

· не обманює своїх друзів.

3. Фізкультхвилинка

Раз, два — усі пірнають,

Три, чотири — виринають,

П'ять, шість — на воді кріпнуть крильця молоді.

Сім, вісім — що є сили всі до берега поплили.

Дев'ять, десять — розгорнулись, обсушились, потягнулись.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Практична робота

Рольова гра «Будьмо знайомі»

— Прочитайте поради для встановлення контактів між людьми. Доповніть їх.

- Визначте спільні інтереси і починайте розмову на цю тему.

- Розповідь повинна зацікавити співрозмовника та бути короткою.

- Потрібно багато читати. Книжки — невичерпне джерело цікавих тем для розмов, спілкування.

- Значну роль відіграє добирання слів. Хто багато читає — багато добрих слів має.

- Не вживайте грубих, вульгарних слів.

— Запам'ятайте мудру пораду швейцарського письменника Лафатера: «Якщо хочеш бути розумним, навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати. Закінчуй говорити, коли більше нічого сказати».

2. Тестування «Чи приємно з тобою спілкуватися?»

Картка 2

1) Ти бажаєш більше слухати, ніж говорити?

2) Ти завжди можеш знайти тему для спілкування навіть з незнайомою людиною?

3) Ти завжди уважно слухаєш співрозмовника?

4) Чи любиш ти давати поради?

5) Якщо тема розмови тобі нецікава, чи демонструватимеш ти це співрозмовникові?

6) Тебе дратує, коли тебе не слухають?

7) У тебе є власна думка на кожне питання?

8) Якщо тема розмови тобі незнайома, чи будеш ти її розвивати?

9) Ти любиш перебувати у центрі уваги?

10) Чи є принаймні три питання, з яких ти маєш ґрунтовні знання?

11) Чи добрий ти оратор?

Ключ до тесту

Якщо ви відповіли «Так» на запитання 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, можете зарахувати собі по одному балу за кожну відповідь, що збіглася. А тепер підрахуйте і запишіть кількість балів.

1-3 бали. Ти або мовчун, з якого не витягнеш ані слова, або ти настільки комунікабельний, що тебе бажають уникати, але факт є фактом: спілкуватися з тобою не завжди приємно, а іноді й важко. Тобі слід над цим замислитися.

4-9 балів. Ти, мабуть, не дуже комунікабельна людина, але завжди уважний та приємний співрозмовник, хоча можеш бути дуже

неуважним, коли не в гуморі, але в такі хвилини ти не потребуєш значної уваги до своєї персони від людей.

9-11 балів. Ти, мабуть — одна з найприємніших у спілкуванні людина. Навряд чи друзі можуть без тебе обійтися. Це чудово! Виникає тільки одне запитання: твоя роль тобі дійсно завжди приємна чи іноді тобі потрібно грати, як на сцені?

3. Робота в групах

Картка 3

З'єднайте частини прислів'їв.

Друга шукай,

а друг — старий.

Одяг кращий новий,

а знайдеш — тримай.

Нових друзів наживай,

і я скажу, хто ти.

Скажи мені, хто твій друг,

старих — не забувай.

Друзі пізнаються

зате друг — скарб.

Приятелів тьма,

в біді.

Скарб не друг,

а друга нема.

— Яке прислів'я вам найбільше сподобалося? Як ви його розумієте?

4. Гра «Поясни»

— Поясніть твердження «Поводься з іншими так, як ти хочеш, щоб поводилися з тобою». (Це твердження про добре ставлення до людей. Ми відрізняємося одне від одного, але хочемо відчувати повагу, прихильність до себе інших. Це висловлювання не тільки про те, як не можна вчиняти відносно інших, а й про те, що необхідно робити, щоб стосунки між людьми були кращими)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Розкажіть, як ви знайомитеся з людьми.

— За якими ознаками ви обираєте друга?

— Яким є значення дружби для здоров'я?

— Назвіть ознаки дружніх стосунків.

— За якими правилами слід будувати дружні стосунки?

V ІІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити