Усі уроки курсу «Основи здоров’я». 4 клас - Основа 2015 рік

Соціальна складова здоров'я

УРОК 15 ВПЛИВ ТЕЛЕБАЧЕННЯ, КОМП'ЮТЕРІВ, МОБІЛЬНИХ ТЕЛЕФОНІВ ТА ІНШИХ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НА ЗДОРОВ'Я

Мета: вчити учнів аналізувати небезпеку порушення правил користування комп'ютером, мобільним телефоном, плеєром для здоров'я; активізувати критичне ставлення дітей до впливу телебачення на свідомість людей; ознайомити з новим видом психічних хвороб — ігроманією; розвивати вміння протистояти шкідливому впливу електронних засобів на здоров'я; виховувати силу волі.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Як поводяться люди, які вживають алкоголь, наркотики, токсичні речовини, палять?

— Хто такі токсикомани? (Є люди, які спеціально вживають або нюхають токсичні (отруйні) речовини для одурманення. Це — токсикомани. Вони завдають непоправної шкоди своєму здоров'ю. Токсикоманам здається, що вони забувають про свої проблеми, приємно «розслабляються», світ бачать «рожевим». Страждають мозок, шлунок, очі, змінюється склад крові. Установлено, що тривалість життя токсикоманів скорочується на 20-30 років.)

— Як можна відмовитися від запропонованого вам згубного дійства? (Придумати причину, змінити тему розмови, впевнено відмовитися, нічого не пояснюючи..)

— У кого є особистий мобільний телефон? Для чого вам його придбали?

— Скільки часу ви проводите перед телевізором?

— Чи вмієте ви користуватися комп'ютером і як саме ви за ним працюєте?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про вплив телебачення, мобільних телефонів, комп'ютерів на наше здоров'я. З'ясуємо, якої шкоди нашому здоров'ю завдає зловживання електронними засобами.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Тестування

Картка 1

1) Чому ви надаєте перевагу?

О Інтернету.

О Телебаченню.

О Радіо.

О Книгам, газетам, журналам.

2) Скільки часу ви проводите перед телевізором?

О Цілий вечір.

О Кілька годин.

О Весь вихідний день.

3) Які передачі ви переглядаєте?

О Новини.

О Серіали.

О Музичні програми.

О Дитячі фільми.

О Розважальні програми.

О Усе підряд.

4) Які фільми ви переглядаєте?

О Українські.

О Закордонні.

5) Які кінофільми вам подобаються?

О Комедії.

О Фільми жахів.

О Бойовики.

О Інші.

6) Якщо у вас дома є комп'ютер, то ви на ньому...

О Слухаєте музику.

О Переглядаєте фільми.

О Граєте в ігри.

О Використовуєте для допомоги у навчанні.

7) Коли ви переглядаєте по телевізору фільми зі сценами насильства, ви...

О Захоплюєтеся.

О Боїтеся.

О Узагалі не переглядаєте такі фільми.

2. Повідомлення вчителя

— Сучасний вік зробив телевізор і комп'ютер невід'ємними атрибутами не лише офісів, але й кожної квартири в місті і селі. Телевізор і комп'ютер — прекрасна розвага. Однак саме ці геніальні винаходи інколи стають причинами головного болю, погіршення зору, болей у хребті. Телевізійні передачі при тривалому їх перегляді негативно впливають на окремі функції зору дітей, виникнення порушень нервової системи, погане самопочуття. Дозволяючи дітям переглядати телевізійні передачі, працювати чи грати за комп'ютером, необхідно дотримувати таких правил:

- переглядати тільки спеціальні дитячі передачі;

- тривалість безперервного перегляду не повинна перевищувати 45 хв;

- за комп'ютером слід працювати у спеціальних окулярах;

- тривалість роботи за комп'ютером для дітей початкових класів не повинна перевищувати 30-40 хв;

- комп'ютер потрібно розташовувати в кутку чи задньою стінкою до стіни;

- у приміщенні, де працює комп'ютер, необхідне щоденне вологе прибирання;

- до і після роботи на комп'ютері слід протирати екран спеціальними серветками;

- уважають, що наші зелені друзі — кактуси — також допомагають зменшити негативний вплив комп'ютера;

- під час грози обов'язково вимкнути комп'ютер;

- потрібно частіше провітрювати кімнату.

— У Японії вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей у віртуальному інформаційному просторі, зокрема під час багатогодинної комп'ютерної гри. Результати цих досліджень вражають:

- у дітей, які грають у комп'ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;

- комп'ютерні ігри стимулюють лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;

- у дітей, які довго грають у комп'ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за поведінку, тренування пам'яті, емоції, навчання. Ці частини мозку повинні розвиватися до досягнення дорослого віку.

Ознаки ігроманії

1) Ейфорія від гри.

2) Невміння визначити час завершення гри.

3) Роздратування, коли хтось просить відволіктися від гри.

4) Ідентифікація з героєм гри.

5) Чаювання, прийоми їжі перед монітором.

6) Гра на комп'ютері стає альтернативою сну, відпочинку.

7) Агресивна поведінка, замкнутість. Дитина не хоче спілкуватися, а якщо щось каже, то крізь зуби, на підвищених тонах.

— Не можна сьогодні не згадати і про мобільні телефони: їхню користь і шкідливість. Ми звикли ставитися до мобільного телефону як до цілком безпечної речі, тому й носимо його в кишені, сумочці чи на шиї. Виявляється, це дуже небезпечно. Не так давно відразу кілька фатальних випадків сталися внаслідок вибуху мобільних телефонів. Це шокувало мільйони їх власників. Ось деякі приклади таких випадків.

- У Китаї внаслідок вибуху мобільника загинув підліток, який мав звичку носити апарат у кишені сорочки.

- 59-річний каліфорнієць дістав опіки половини тіла внаслідок самозаймання мобільного телефону в його кишені.

- Ще одна американка постраждала від вибуху мобільника — обпечені обличчя і руки.

- У Дніпропетровську внаслідок самозаймання телефона, який був підключений до зарядного пристрою, загинуло подружжя.

- Кілька випадків вибуху мобільних телефонів зафіксовано в Київській області.

— Більшість школярів користуються телефоном з відеокамерами, доступом до Інтернету. Діти хочуть бути оригінальними, щоб когось принизити чи самому похизуватися. Таким чином пропагується жорстокість і розпуста. Поява подібних тенденцій в учнівському середовищі викликає занепокоєння і стурбованість. У зв'язку із цим міністр освіти видав наказ Міністерства освіти і науки України від 24.05.07 № 420 «Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу». Цим наказом забороняється користування з 1 вересня 2007 року мобільним телефоном у школі. Учні мають користуватися мобілками лише як засобом зв'язку і не під час уроків.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

Завдання для груп було задане заздалегідь.

1- ша група. Роль телебачення у житті людини, його шкідливий вплив на свідомість дітей.

2- га група. Інтернет і ігроманія — сучасна залежність школярів.

3- тя група. Мобільний телефон. Практичність чи примха дітей?

2. Презентація груп

Висновок. У сучасному житті вже не обійтися без телебачення, Інтернету, мобільного зв'язку. Проте слід пам'ятати, що зловживання цими засобами інформації можуть призвести до наслідків, які негативно впливають на психіку дітей, а тому загрожують здоров'ю молодого покоління.

3. Вправа «Мікрофон»

— Як захистити себе від шкідливих впливів засобів інформації?

Висновок. «Пам'ятай, що твої життя і здоров'я — найбільша цінність, тому бережи їх від шкідливих впливів!».

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Як використання телебачення, комп'ютерів, мобільних телефонів та інших електронних засобів впливає на суспільство?

— Як до них ставитися — як до друзів чи ворогів?

V ІІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити