Усі уроки курсу «Основи здоров’я». 4 клас - Основа 2015 рік

Соціальна складова здоров'я

УРОК 25 ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНІ ПРИГОДИ (ДТП)

Мета: вчити учнів визначати причини виникнення ДТП; встановлювати взаємозв'язок між ДТП і порушенням правил дорожнього руху; розвивати увагу, мислення; виховувати дисциплінованість пішохода.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Які бувають перехрестя?

— Якими найчастіше бувають перехрестя?

— Яке перехрестя є там, де ви живете?

— Поміркуйте, чому при переході складного перехрестя слід бути особливо обережним.

— Як переходити такі перехрестя?

— Що потрібно спочатку визначити; що — потім?

— Що таке майдан?

— Кількість нещасних випадків на дорогах, на жаль, не зменшується, а зростає. Сумним є те, що найчастіше під колеса автомобілів потрапляють діти.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про причини виникнення ДТП.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Вам, напевно, не раз доводилося бачити, як спритно вивертаються від машин герої кінофільмів. Вони легко встрибують на капот, перекочуються, роблять неймовірні акробатичні вправи. Але в реальному житті навряд чи вдасться повторити трюки, що роблять каскадери в кіно. Це й не потрібно.

Є інший спосіб уникнути зіткнення з автомобілем. Цей спосіб надійний і доступний кожному — необхідно дотримувати правил безпечного поводження на вулицях.

Через свою неуважність і недисциплінованість діти отримують важкі травми (поранення черепа, таза, хребта, нижніх кінцівок, розриви внутрішніх органів тощо) чи навіть гинуть під колесами автомобілів.

За дотриманням правил дорожнього руху стежать працівники одного з підрозділів міліції — Державної автомобільної інспекції (ДАІ). Команди інспектора ДАІ повинні виконувати всі водії і пішоходи.

Порушення правил дорожнього руху водіями, пасажирами спричиняє дорожньо-транспортні пригоди.

Автомобільні аварії дуже небезпечні, бо сила поштовху і вантажівки, і легковика зазвичай дуже велика. У результаті ДТП калічаться люди, ламається транспорт, пошкоджується дорога. Щоденно в Україні відбувається близько 120 ДТП.

Деякі пішоходи вважають, що забезпечення безпеки дорожнього руху повністю залежить від водія і що тільки він повинен застосовувати всі засоби, що виключають можливість виникнення дорожньо-транспортних пригод. Такі міркування помилкові.

Правила дорожнього руху визначають конкретні обов'язки пішоходів.

Щоб уникнути дорожньо-транспортних пригод, пам'ятайте і виконуйте такі правила.

1) Якщо зібрався переходити вулицю (дорогу), обов'язково зупинися на краю тротуару (узбіччя) біля проїжджої частини. Переконайся, що транспорту поблизу немає, і тільки тоді спокійно переходь дорогу. У жодному разі не біжи!

2) Переходь вулицю тільки на зелений сигнал світлофора. Перш ніж зійти з тротуару, переконайся, що транспорт зупинився.

3) Не переходь дорогу відразу після виходу з транспорту. Тротуаром дійди до пішохідного переходу або перехрестя і тільки там переходь проїжджу частину. Якщо вони відсутні, дочекайся від'їзду транспорту від зупинки, переконайся у безпеці та переходь дорогу.

4) Користуйся підземними і надземними пішохідними переходами. Там, де вони відсутні, переходь вулицю у місцях, позначених дорожньою розміткою типу «зебра» або знаком «Пішохідний перехід».

— Безперечно, ви не застраховані від непередбачуваних складних ситуацій, але якщо виконуватимете всі названі умови, то вони гарантуватимуть вам безпечне та спокійне пересування у надзвичайно насиченому транспортом сучасному світі.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Знайдіть правильні відповіді та обґрунтуйте їх.

Назвіть причини травматизму дітей.

а) Ігри на проїжджій частині;

б) перехід проїжджої частини у встановленому місці;

в) порушення правил дорожнього руху водіями;

г) порушення правил обходу транспортних засобів.

2. Робота в групах

— Прочитайте опис ситуацій ДТП. Дайте оцінку діям дітей.

Ситуація 1

Сталося це вранці, якраз у годину «пік», коли багато людей вирушають по своїх справах: діти — до школи, дорослі — на роботу. Хлопчик, учень 4-го класу, дуже поспішав, щоб не запізнитися на урок. Вистрибнув із автобуса, глянув ліворуч — і мерщій через дорогу. Але він не помітив, що з-за рогу будинку виїхав легковий автомобіль. Водій побачив хлопчика, коли зупинити машину вчасно вже було неможливо. Заскрипіли гальма, та машина продовжувала рух. Водій спробував узяти ліворуч, але там — зустрічний потік транспорту... Із важкими травмами хлопчика забрала «швидка». Над ним довго «чаклували» лікарі. А от водія врятувати не вдалося.

Ситуація 2

Петрик добре знав правила поведінки на вулиці, але не завжди їх дотримував. Дорогою їхала вантажна машина. Петрик вирішив покататися на ній. Причепився до заднього борту і поїхав. Раптом машина різко зупинилася. Петрик не втримався і впав. Сталося нещастя. Лише через три місяці Петрика виписали з лікарні. Усе літо він ходив на милицях. Його друзі купалися, їздили на велосипедах, гралися на подвір'ї, весело сміялися, а Петрик сидів удома. Він сам себе покарав.

V І. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке ДАІ і ДТП?

— Які причини дорожньо-транспортних пригод вам відомі?

— Якими є наслідки дорожньо-транспортних пригод?

— Які правила слід виконувати, щоб уникнути ДТП?

— Чи перебігаєте ви дорогу перед машинами, що рухаються?

— Чи переходите ви дорогу в недозволених місцях та на червоне світло світлофора?

— Чи виходите ви несподівано на дорогу із-за машин, що стоять?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити