Усі уроки курсу «Основи здоров’я». 4 клас - Основа 2015 рік

Психічна і духовна складові здоров'я

УРОК 28 САМООЦІНКА І ПОВЕДІНКА ЛЮДИНИ. УПЕВНЕНІСТЬ І САМОВПЕВНЕНІСТЬ

Мета: ознайомити учнів з поняттям «самооцінка»; показати, як формується самооцінка і як вона впливає на поведінку людини; навчати учнів розпізнавати ознаки впевненої поведінки людини; показати негативний вплив самовпевненості на здоров'я; виховувати позитивні риси характеру.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Характер — це сукупність особистих рис людини, які виявляються в її поведінці та діяльності. Слово «характер» запозичене з давньогрецької мови. Його первісне значення — ознака, риса, особливість.

— Доберіть прикметники до слова «характер». (Добрий, залізний, поганий, лагідний тощо)

— Назвіть риси гарного характеру (поганого характеру).

— Доберіть протилежні риси характеру.

Добрий —

Чуйний —

Сміливий —

Роботящий —

— Прочитайте у лівій колонці слова і доберіть до них тлумачення з правої колонки.

А

Відповідальність —

1

уміння ділитися з іншими

Б

Щедрість —

2

нечуйне ставлення до людей

В

Байдужість —

3

ставлення до людей з пошаною

Г

Повага —

4

дотримання обіцянок

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про риси характеру людини.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Подивіться одне на одного. Чи однакові ми за зовнішністю? Чи однакові у нас думки, почуття, здібності, уподобання? Людина живе у світі. Спілкується з іншими людьми, навчається, розвиває свої здібності, досягає успіху.

Кожній людині необхідно зрозуміти, якою вона є. Коли людина намагається осягнути розумом явища, одержати істинне уявлення про кого- або що-небудь, це називають пізнанням.

Для того, щоб стати моральною і вихованою людиною, необхідно добре знати самих себе: і те добре, що є в нас, і наші недоліки, порівнювати себе з уявним ідеалом.

Намагання людини пізнати саму себе визначають як самопізнання. Людина оцінює, які риси в неї позитивні, а які — негативні. Здійснювати самооцінку необхідно чесно і правдиво. Після цього можна замислитися над тим, як розвивати позитивні риси та як позбутися негативних, тобто самовдосконалюватися.

— Що таке самооцінка?

Самооцінка — це те, як людина ставиться до себе й оцінює себе у різних сферах життя (навчанні, спорті, стосунках).

Самооцінка є продуктом життєвого досвіду (наших успіхів і невдач), а також залежить від ставлення до нас інших людей.

В українській культурі традиційно схвалюють скромність і критичне ставлення до себе. Тому хтось може вважати, що краще недооцінити себе, ніж переоцінити. Однак ніщо так не завдає шкоди досягненню життєвого успіху, як занижена самооцінка. Вона породжує тривогу, сумніви і страхи, блокує інтерес до всього нового, посилює психологічне напруження і стрес. І навпаки, позитивна самооцінка, впевненість у власних силах надихають на нові досягнення і відіграють вирішальну роль у самореалізації.

Важливо, щоб позитивна самооцінка була адекватною (реальною), адже надміру завищена самооцінка також може призвести до розчарувань, психологічних травм і погіршення стосунків.

Найкращою є адекватна позитивна самооцінка, коли людина реально зважує свої якості і при цьому вважає себе унікальною особистістю, вартою любові, поваги й усього найкращого в житті. Таку самооцінку ще називають здоровою.

Діти, які добре ставляться до себе, почуваються спокійнішими, ніж ті, хто зосереджений на своїх вадах і негараздах.

Вони знають собі ціну і тому менше переживають через критику і невдачі.

Вони ставлять перед собою реалістичні цілі і зазвичай досягають мети.

Такі діти поводяться доброзичливо, легше спілкуються з дорослими та однолітками.

Діти, які мають занижену самооцінку, легко піддаються впливу однолітків; надто переймаються з приводу того, що про них подумають; поводяться зухвало, щоб замаскувати невпевненість; руйнують себе, набуваючи шкідливих звичок; заздрять і не вміють радіти успіхам друзів.

— Що таке впевненість?

— Якими є ознаки впевненої поведінки людини?

— Впевненість у власних силах — це готовність витрачати час та зусилля для досягнення позитивного результату. Впевнені люди майже ніколи не здаються, завжди продовжують боротьбу за результат і тому мають більше шансів досягти успіху. Впевненість у власних силах необов'язково залежить від характеру людини. Вона завжди базується на співпраці та ініціативності.

Впевнена людина вміє правильно оцінювати власні здібності та відповідати за результат як перед собою, так і перед іншими. Впевненість у власних силах — це система вмінь та навичок, необхідних для успішної активної діяльності.

— Що таке самовпевненість?

Самовпевненість може негативно вплинути на здоров'я. Трапляється, що впевнена у власних силах людина видає бажане за дійсне, прагне успіху й не докладає для його досягнення жодних зусиль.

2. Фізкультхвилинка

Дружно в ліс ми всі пішли,

Скільки тут грибів знайшли!

В кошики ми їх збирали,

Доки повними не стали.

Ще й побігали там трішки.

Натомили свої ніжки.

Поверталися бадьорі,

А про це вже знали в школі.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Сполучіть початок і кінцівку твердження.

А

Зі злими

1

не чекай винагороди

Б

Зробив добро —

2

назад не повернешся

В

Чемна дитина —

3

не хочуть дружити.

Г

Брехнею світ пройдеш —

4

гордість батьків.

2. Читання й обговорення вірша

НАЙКРАЩА РИСА

Промовив гордий Кипарис:

— Із людських рис для мене прямота — найкраща!

А Липа: — Лишенько! Це глупота.

Людина — хай велика чи мала — пропаща

Без щедрості й сердечного тепла.

Озвався Дуб: — Послухайте мене:

Твердий характер — ось що головне.

— А гнучкість розуму — то риса неможлива? —

Докинула Ліщина пустотлива. Троянда мовила:

— Забули про красу, а я в собі віки її несу!

Людина мудрі речі наслухала і тужно так замріяно зітхала:

— Мені б тих рис найбільше осягти —

Змогла б я гідно шлях увесь пройти!

І. Сварник

— Які найкращі риси обрало кожне із дерев?

— Чому для кипариса найкраща риса — прямота; для липи — щедрість й сердечне тепло; для дуба — твердість; для ліщини — гнучкість розуму; для троянди — краса?

— Яку думку висловила людина? Чи погоджуєтеся ви із нею? Яких рис характеру слід прагнути набувати людині?

V І. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Чому потрібно щодня поліпшувати характер, намагатися контролювати вияв негативних рис та прагнути позбутися їх?

— Поміркуйте і назвіть однакові риси характеру, які можуть бути і в дівчаток, і в хлопчиків.

— Які риси маминого характеру вам подобаються? А татового?

— Які позитивні риси характеру сприяють успіхам у навчанні?

— Які риси характеру стають на заваді вашого авторитету серед товаришів?

— Що саме — впевненість чи самовпевненість — сприяє успіхам у навчанні? стає на заваді авторитету серед товаришів?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити