Усі уроки курсу «Основи здоров’я». 4 клас - Основа 2015 рік

Психічна і духовна складові здоров'я

УРОК 29 БАЖАННЯ, МОЖЛИВОСТІ, ОБОВ'ЯЗКИ. ВОЛЯ І ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ

Мета: формувати в учнів уявлення про вольові якості людини; вчити аналізувати свої вчинки, обирати між «хочу» і «мушу»; виховувати силу волі, відповідальність.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II . АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Наведіть приклади справ, вартих поваги.

— Наведіть приклади активної, упевненої, пасивної та агресивної поведінки.

— Поясніть різницю між упевненістю і самовпевненістю.

— Здійснення наших бажань — запорука успіху. Але бажання й наміри людина має аналізувати з урахуванням обставин, можливостей для їх реалізації, інтересів інших людей. Для самовдосконалення провідне значення має сила волі. Її потрібно виховувати в собі постійно. Не відступай, коли не розв'язується задача. Не вдається відразу — відпочинь і знову берися. Не зумів розібратися сьогодні — розберися завтра. Не знаєш — запитуй, не вмієш — вчися. Роби не тільки те, що хочеться, а перш за все те, що треба.

Читання жарту

Петрусь ходив і бурмотів:

— Сьогодні те робив я, що хотів!

— Що ж ти хотів? — спитали в нього.

— Та я хотів, щоб не робить нічого.

— Чого ж хотів Петрусь?

— Чи гарним було його бажання? Чому?

— Чи завжди ви робите те, що хочете?

— Чи можемо ми завжди робити тільки те, чого ми хочемо?

— Що могло би трапитися, якби кожен робив тільки те, що він хоче? (Наприклад: ми прийшли до школи, а вчитель саме у той час захотів почитати журнал, піти у кіно, поїхати на екскурсію; ми пішли купити хліба, а пекарям захотілося випікати лише тістечка, печиво, торти)

— «Хочу» — це бажання. Але у людей є певні обов'язки, виконання яких допомагає іншим задовольняти свої бажання, потреби. Трапляється так, що деякі наші бажання складно здійснити, бо вони суперечать бажанням інших людей або спільним бажанням групи (сім'ї, класу тощо). Наприклад, що робити, коли хочеться бавитися у дворі, а мама просить допомогти прибрати у квартирі, піти до крамниці тощо?

Щоб мати змогу краще здійснювати свої бажання і задовольняти потреби, слід добре вчитися, багато читати, набувати різних навичок, зміцнювати своє здоров'я та фізичну силу.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про бажання, можливості й обов'язки, про силу волі.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

— Чи бачили ви коли-небудь, як маленька дитина випрошує купити їй нову іграшку в магазині?

— Чи були ви свідками неприємного діалогу між старшою сестрою і батьками про нові черевики для неї?

— Чи часом ви самі не казали батькам: «Хочу на стадіон, а не до магазину!», «Хочу пепсі, а не компот!», «Хочу, щоб ти розв'язав мені задачу!»?

— Чи буває так, що не хочеться вставати вранці і йти до школи, але мусиш, бо всі працюють?

— Чи буває так, що не хочеш прибирати у кімнаті, але треба, бо мама й так утомлена?

— Чи буває так, що не хочеш чистити ввечері свої черевики, але слід, бо вранці будеш поспішати, щоб не запізнитися на уроки?

— Чи буває так, що не хочеш слухати музику в навушниках, але треба, бо у бабусі хворе серце?

— Чи буває так, що не хочеш робити ранкову зарядку, але будеш, бо знаєш, що це тобі вкрай потрібно?

— Звісно, можна зробити так, як хочеться. Чому краще зробити не так, як хочеться, а так, як належить?

Висновок. Якщо не хочеш, але все-таки робиш те, що треба, то не лише розрізняєш «хочу», «можу» і «мушу», а ще й умієш контролювати свої дії — керувати собою.

Учитися володіти собою означає бути дисциплінованим, вміти організовувати себе, відповідати за свої вчинки.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

Обговорення оповідання Валентини Осєєвої «Печиво»

ПЕЧИВО

Мама висипала на тарілку печиво. Бабуся весело задзвеніла чашками. Володя й Мишко всілися за стіл.

— Діли по одному,— сказав Мишко.

Хлопці вигребли все печиво на стіл і розклали його на дві купки.

— Порівну? — спитав Володя.

Мишко перевірив очима купки.

— Порівну. Бабусю, налий нам чаю!

Бабуся подала чай. За столом було тихо. Купки печива швидко зменшувались.

— Смачне! Солодке! — говорив Мишко.

— Угу! — відгукнувся з повним ротом Володя.

Мама і бабуся мовчали. Коли все печиво було з'їдено, Володя глибоко видихнув, погладив себе по животі і виліз з-за столу.

Мишко доїв останній шматочок і подивився на маму — вона розмішувала ложечкою непочатий чай. Він поглянув на бабусю — вона жувала скоринку хліба...

Запитання для обговорення

— Як ви оцінюєте вчинок хлопчиків?

— Чи можна вважати, що однією з причин учинку хлопців було їх невміння керувати своїми бажаннями, почуттями, поведінкою?

— Як би ви завершили це оповідання?

— Сформулюйте риси поведінки людини, яка вміє керувати собою.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що значить уміти володіти собою?

— Наведіть приклади із власного життя, коли у вас не узгоджувалися «хочу», «можу» і «мушу».

— Які риси характеру людини важливі для досягнення успіху?

V ІІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити