Усі уроки курсу «Основи здоров’я». 4 клас - Основа 2015 рік

Фізична складова здоров'я

УРОК 4 ЗБАЛАНСОВАНЕ ХАРЧУВАННЯ. ВІТАМІНИ, МІНЕРАЛИ, ЇХ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ ЗДОРОВ'Я. ПИТНИЙ РЕЖИМ. ЗНАЧЕННЯ ВОДИ ДЛЯ ЖИТТЯ І ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ

Мета: формувати в учнів уявлення про групи харчових продуктів; вчити пояснювати необхідність уживання різноманітної корисної їжі і достатньої кількості води, необхідність обмеження вживання жирних, копчених і солодких продуктів та напоїв, смажених страв; виховувати бажання дотримувати правил здорового харчування.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II . АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Які чинники сприяють гармонійному фізичному розвитку?

— Як ви визначили рівень свого фізичного розвитку?

— Як ви вважаєте, навіщо людина щодня вживає їжу?

— Людина вживає їжу для того, щоб бути сильною, працювати, навчатися в школі, гратися з друзями, допомагати батькам, ходити, бігати, сміятися.

Отже, людина їсть, щоб жити!

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми поговоримо про їжу. Адже щоб залишатися здоровою людиною, необхідно знати:

· для чого ми їмо;

· скільки їжі нам потрібно з'їдати за добу;

· які продукти потрібно включати в свій раціон;

· чому слід дотримувати питного режиму.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

— Згадаємо, як зводиться будинок. Для закладання фундаменту використовують цеглу, граніт, цемент, великі залізобетонні блоки. На будівництво стін ідуть бетонні блоки або цегла. Поверхи перекривають великими залізобетонними плитами, вставляють вікна, двері, штукатурять, фарбують. Для будівництва необхідні безліч різних матеріалів, деталей.

Наша їжа — теж будівельний матеріал. І вона також не однакова за своїм складом і значенням для організму.

2. Робота в групах

Учні об'єднуються в групи за порами року. Кожна група отримує картки, на яких зображені продукти харчування. Завдання — розповісти про харчову цінність цього продукту.

Презентація груп

1- ша група. Без білків людина не може існувати. Кожна клітина нашого тіла містить у собі білки. Щоб наповнити організм білками, потрібно їсти яйця, м'ясо, рибу, молоко. Містяться білки і в картоплі, капусті, гречаній, рисовій, вівсяній крупах.

2- га група. Жири — це теж складова нашого тіла. Вони є одним з найголовніших джерел енергії. Це вони дають нам величезну кількість тепла. Найбільш необхідні для організму жири містяться у молоці та молочних продуктах, у яєчному жовтку. Корисна й олія.

3- тя група. Вуглеводи знаходяться в продуктах у вигляді цукру та крохмалю. Цукор уживається і сам по собі, й у складі цукерок, варення, тістечок. Багато цукру містять мед, фрукти, ягоди. Крохмаль є у хлібі, картоплі, борошняних виробах.

4- та група. Наш організм не обходиться без мінеральних речовин (кальція, фосфора, магнія, йоду, заліза). Вони необхідні для будівництва нашого тіла: кісток, скелета, м'язів, крові, мозку. Їх можна знайти в молоці, сирі, горосі, щавлі, м'ясі, рибі, яйцях, капусті, яблуках, грушах, суницях. Велике значення мають і вітаміни, яких дуже багато у свіжих овочах і фруктах, проте зовсім немає у штучних напоях, цукерках, жувальній гумці. Багаті на вітаміни м'ясо, риба, щавель, яйця, молоко, рослинні олії, бобові, круп'яні вироби.

— Які ж бувають групи продуктів? (Хлібобулочні вироби, овочі та фрукти, молочні продукти, м'ясо, риба, яйця)

3. Розповідь учителя

— Вода — джерело життя. Значення води для життя як складової раціону харчування величезне.

Вода незмінна харчова речовина. Якщо без їжі людина може прожити 20 днів і більше, то без води — тільки 5-7 днів. Тіло людини на 50-60% складається з води. Кількість води в організмі людини залежить від віку і складу тіла, особливо від м'язової маси і жирової тканини. Перевага м'язової маси в молодому віці передбачає більший вміст води, ніж в організмі літніх людей.

Нестачу води організм відчуває дуже швидко. Виникає відчуття спраги, що характеризується неприємною сухістю в роті, спричинене втратою води із слизової оболонки ясен, язика, щік. При сильному зневодненні знижується кількість або повністю припиняється виділення сечі. Потреба у воді виникає при підвищенні температури повітря і збільшенні фізичного навантаження.

При випаровуванні води з потом відбувається охолодження тіла. При нестачі води в організмі і неможливості достатнього виділення поту в спеку можливий тепловий удар.

Вода надходить в організм у складі їжі, з напоями. Найкращим джерелом легкозасвоюваних поживних речовин у найбільш збалансованому вигляді вважаються соки. Соки сприяють очищенню організму, вони містять велику кількість речовин, які сприяють насиченню киснем органів людини. Соки стимулюють розумову діяльність, а також нейтралізують шкідливі продукти, які зашлаковують організм. Соки допомагають підтримувати здоров'я в нормі, володіють поживною і біологічною цінністю.

Багато соків мають профілактичну або лікувальну дію.

Мінеральні води поділяються на питні лікувальні і питні лікувально-столові. Лікувально-столові води можуть уживатися безпосередньо як напої, що втамовують спрагу, лікувальні — тільки за призначенням лікаря.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Індивідуальна робота

Картка 1

У кружечках постав цифри від 1 до 6. Шість балів постав біля тієї рідини, яку вживаєш найчастіше, а 1 біля тієї, що вживаєш найменше.

О Вода

О Сік

О Мінеральна вода

О Компот

О Чаї

О Молоко

2. Робота в групах. Гра «Вода та напої»

Діти об'єднуються в групи за назвами: вода, компот, мінеральна вода, сік, чай, молоко. Кожна група отримує картки, на яких написані ці слова. Завдання — розповісти про певний продукт.

Презентація груп

Вода дуже важлива для людини. Ми споживаємо очищену воду з прісних водойм.

Компоти варять зі свіжих фруктів та води. Узвар — відвар із сухофруктів.

Мінеральна вода добувається з джерел. Вона буває столовою, яку можна вживати щодня, та лікувальною, що вживається за порадою лікаря.

Сік вичавлюється зі свіжих фруктів та овочів. Він багатий на вітаміни.

Чаї бувають різноманітні: з чайного листя, з лікарських трав та ягід.

Молоко дає корова. Воно багате на мінерали. Якщо до какао-порошку додати молока, можна приготувати поживний та смачний напій — какао.

3. Гра «З якої групи продукт»

Учитель читає загадки, а діти мають вписати відгадки до певної групи продуктів (таблиця — на дошці): хлібобулочні вироби; овочі та фрукти; молочні продукти; м'ясо, риба, яйця.

· Сидить баба на грядках,

Вся закутана в хустках. (Капуста)

· І поживне, і смачне,

Біле, пінне, запашне.

Залюбки малята п'ють,

Здоровенькими ростуть. (Молоко)

· Соковиті, запашні,

Рум'яненькі, чарівні.

На деревах ростемо,

Очі усім вабимо. (Яблука)

· Червоний ніс у землю вріс,

А зверху ще зелений хвіст.

Нам зелений хвіст не треба,

Ми з'їмо червоний ніс. (Морква)

· В землю закидалося,

Під сонцем гойдалося,

В печі гартувалося,

Нам з вами дісталося. (Хліб)

· У воді вона живе,

Не має дзьоба, а клює. (Риба)

· Наче сонечко, жовтеньке,

А розтане — то м'якеньке.

Молочко у ньому є,

Смак до каші додає. (Масло)

· Розколеш лід — візьмеш срібло,

Розколеш срібло візьмеш золото. (Яйце)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Навіщо людині потрібно їсти?

— Яку їжу потрібно вживати, щоб бути здоровим?

— Які вітаміни вам відомі?

— Яким є значення вітамінів для організму людини?

— Яку роль у функціонуванні організму людини виконують вода і напої?

— Скільки води ви випиваєте за день?

— Яку воду п'ють у вас удома: з крану, з криниці, кип'ячену, придбану у крамниці у пляшках? Чому?

— Чому необхідно вживати різноманітну їжу?

— Продовжіть твердження: «Щоб бути здоровим, я вживаю..., тому що...».

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити