ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я 4 клас - Посібник для вчителя - 2015 рік
УРОК 14. ЯК ВІДСТОЯТИ СЕБЕ
Мета
Вчити відстоювати власну точку зору; показувати шляхи протистояння насиллю; виховувати почуття власної гідності.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні мають уміти:
✵ розказати, як слід відстоювати власну думку;
✵ назвати шляхи боротьби з насиллям;
✵ подзвонити на лінію довіри;
✵ продемонструвати відмову від неприйнятної пропозиції.
Обладнання і матеріали
✵ картки з завданнями:
«ДАВАЙ ПРОГУЛЯЄМО УРОКИ»
«ВІЗЬМИ У МАМИ З ГАМАНЦЯ ГРОШІ»
«НЕ ДРУЖИТИМУ З ТОБОЮ, БО У ТЕБЕ НЕМАЄ ПЛАНШЕТА»;
✵ картки з деформованими прислів’ями:
✵ телефон.
Що підготувати заздалегідь
Намалювати портрет свого друга.
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання |
5 хв. |
Робота в групах |
5 хв. |
Робота над віршем |
6 хв. |
Робота в парах |
8 хв. |
Руханка |
3 хв. |
Інформаційне повідомлення |
3 хв. |
Практична робота |
5 хв. |
Підсумкове завдання |
5 хв. |
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1. Пригадати вивчене на попередньому уроці:
- Розкажіть ситуацію, яка свідчить про те, що вам вдалося подолати рису, яка заважала вашій дружбі з однолітками.
- Як слід поводитись, щоб мати вірних друзів?
2. Назвати тему і завдання уроку.
3. Виконати стартове завдання на с. 60 підручника. Продемонструвати портрет свого друга і коротенько розказати про нього:
- Як познайомились?
- За що ти любиш свого друга (подругу)?
Робота в групах (вчити не піддаватися підбурюванням на погані вчинки)
Прочитати текст про вплив друзів на с. 60 підручника.
- Яку хорошу пропозицію ти отримував від товариша?
- Чи були погані пропозиції, від яких ти відмовився?
Об’єднати дітей у 3 групи. Кожна група отримує 1 прислів’я зі с. 60 підручника. Діти мають обговорити і пояснити значення кожного прислів’я.
Виконати завдання в зошиті на с. 28.
Висновок: друзі впливають один на одного.
Робота над віршем (вчити мати власну думку)
Прочитати текст «Як протистояти тиску однолітків» в підручнику на с.61.
- Чи траплялися з тобою подібні випадки?
- На що тебе підбурював товариш?
Прочитати в підручнику на с. 62 вірш А. Костецького «Справжні подруги».
- Чи дівчатка справжні подруги? Чому?
- Який спосіб тиску обрала дівчинка? (Погроза).
- Чи потрібно їй підкоритися? (Ні в якому разі).
- Як би вчинили ви на її місці?
Висновок: слід уміти відстояти свою точку зору.
Робота в парах (вчити відмовлятися від неприйнятної пропозиції)
Об’єднати дітей у пари. Прочитати в підручнику на с. 61 у рамочці поради. Потренуватися у парах відмовлятися від пропозиції, яку вчитель роздає на картці:
«ДАВАЙ ПРОГУЛЯЄМО УРОКИ»
«ВІЗЬМИ У МАМИ З ГАМАНЦЯ ГРОШІ»
«НЕ ДРУЖИТИМУ З ТОБОЮ, БО У ТЕБЕ НЕМАЄ ПЛАНШЕТА».
Продемонструвати відмови.
Руханка (виконати рухливі вправи)
Пограти в гру «Справжній друг». Діти стають у коло, один учень з карткою «СПРАВЖНІЙ ДРУГ» в руках стає в центр кола. Він повинен назвати якусь рису свого справжнього товариша, не називаючи імені. Діти мають вгадати, хто це. Потім цей учень бере картку, стає в центр і розказує про свого справжнього друга:
- Він справжній друг, бо завжди поділиться зі мною.
- Він справжній друг, бо завжди посміхається...
Інформаційне повідомлення (розказати, як протистояти насиллю)
Прочитати в підручнику на с. 63 текст «Як боротися з насиллям».
- Чи праві насильники, що вважають себе героями?
- До кого треба звернутися по допомогу у разі виникнення подібної ситуації?
Виконати завдання в зошиті на с. 29.
Практична робота (практично відпрацювати розмову з консультантом дитячої лінії)
- А як бути в тому випадку, коли дитина з якихось причин не може розказати про свої проблеми батькам, вчителям? (Існує дитяча лінія довіри, куди можна анонімно подзвонити і попросити пораду, допомогу).
Прочитати в підручнику на с. 63 номер дитячої лінії довіри. Потренуватися у класі вести розмову з консультантом (кілька учнів демонструють варіанти телефонної розмови).
Вдома можна самостійно або з друзями здійснити дзвінок на дитячу лінію довіри і розпитати, в яких ситуаціях можна звертатися за телефоном 0-800-500-225.
Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)
1. Чому не можна залишатися байдужим, якщо бачиш прояви насилля?
2. Пригадай ситуації, коли ти зміг відмовитися від недоброї пропозиції.
3. Об’єднай частини прислів’їв і поясни їх: