ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я 4 клас - Посібник для вчителя - 2015 рік
УРОК 7. ПРОФІЛАКТИКА ПОРУШЕНЬ ЗОРУ, СЛУХУ, ПОСТАВИ
Мета
Пояснити значення зору і слуху для людини; познайомити з правилами збереження зору і слуху; розказати про «шкільні хвороби»; формувати звички, направлені на уникнення «шкільних хвороб».
Результати навчання
Наприкінці заняття учні мають уміти:
✵ довести значення зору і слуху для людини;
✵ назвати способи уникнення «шкільних хвороб»;
✵ продемонструвати вправи для збереження зору;
✵ прокоментувати власні звички, що впливають на зір і слух.
Обладнання і матеріали
✵ 4 аркуші паперу;
✵ 4 предмети: яблуко, апельсин, книга, пенал;
✵ 4 аркуші паперу формату А-4 з заголовками «Моїм вухам корисно», «Моїм вухам шкідливо»;
✵ незавершені речення
«КОЛИ ЛЮДИНА ВТРАЧАЄ СЛУХ, ТО...»
«ЩОБ НЕ ВТРАТИТИ ЗІР, ТРЕБА.».
Що підготувати заздалегідь
Принести хусточки, щоб зав’язувати очі.
Орієнтовний план уроку
Стартові завдання |
7 хв. |
Проблемне питання |
4 хв. |
Інформаційне повідомлення |
4 хв. |
Руханка |
2 хв. |
Робота в групах |
9 хв. |
Практична робота |
9 хв. |
Підсумкове завдання |
5 хв. |
Стартові завдання (повторити попередній матеріал і перейти до нового)
1. Пригадати вивчене на попередньому уроці:
- Що таке «гіподинамія»?
- Як уникнути її наслідків?
- Чому слід загартовуватися?
- З яких процедур треба починати?
2. Назвати тему і завдання уроку.
3. Виконати стартове завдання на с. 34 підручника. Об’єднати дітей у 2 групи. Одна група отримує яблуко і книгу, друга - пенал і апельсин, причому протилежні групи не повинні бачити предмети одна одної. Діти загортають отримані предмети у папір і передають іншій групі. Потрібно вгадати, що знаходиться у пакунку (можна виконувати будь-які операції, але не розгортати).
- Що допомогло впізнати предмет? (Нюх, дотик, слух).
4. Розглянути малюнки в підручнику на с. 34.
- Які органи чуття є в людини? (Слух, нюх, смак, зір, дотик).
Висновок: органи чуття забезпечують нас інформацією про навколишній світ.
Проблемне питання (з ’ясувати значення зору)
Запропонувати кожному зав’язати собі очі і виконати такі завдання:
- Спробуйте прочитати текст у підручнику.
- Спробуйте написати у зошиті.
- Скажіть, яка погода за вікном.
- Розкажіть, який одяг у вашого сусіда.
- Встаньте і спробуйте пройти.
Розв’язати очі і пояснити, чому зір дуже важливий для людини.
Інформаційне повідомлення (з ’ясувати, як берегти зір)
Прочитати в підручнику на с. 35 текст «Як зберегти зір».
- Як зберегти свій зір?
(Берегти очі від травм.
Стежити за освітленням.
Не читати у транспорті.
Не зловживати телевізором.
Робити зарядку для очей).
- Коли потрібно робити вправи для очей? (Кожні 30 хвилин під час занять).
Виконати завдання 1 в зошиті на с. 16.
Висновок: щоб надовго зберегти зір, слід дотримуватись вищевказаних правил.
Руханка (виконати рухливі вправи)
Вчитель показує певну вправу, а називає іншу. Діти повинні робити те, що чують, а не те, що бачать.
- Підняли руки вгору! (А сам кладе їх на пояс).
- Підстрибнули! (А сам присідає) і т.п.
Робота в групах (скласти правила догляду за вухами)
Прочитати в підручнику на с. 36 текст «Як доглядати за вухами». Об’єднати дітей у 4 групи. Кожній групі роздати аркуш паперу. Діти мають скласти правила безпечного догляду за вухами.
Моїм вухам корисно |
Моїм вухам шкідливо |
Слухати не дуже гучну музику. |
Слухати дуже гучну музику. |
Чистити ватними паличками вушну раковину. |
Встромлювати у вухо предмети. |
При потребі звертатися до лікаря. |
Потрапляння води під час купання. |
Виконати завдання 2 в зошиті на с. 16.
Практична робота (розвивати вміння боротися зі «шкільними хворобами»)
Прочитати в підручнику на с. 37 текст про «шкільні хвороби».
- Що називають «шкільними хворобами»?
- Як їм запобігти?
Об’єднати дітей у 3 групи. Прочитати в рамочці на с. 37 підручника інформацію і підготувати пантоміму про будь-який вид рухової активності, що допоможе уникнути порушення зору (1 група), постави (2 група), плоскостопості (3 група).
Демонстрація.
Виконати завдання в зошиті на с. 17.
Висновок: фізичні вправи є профілактикою «шкільних хвороб».
Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)
1. Чому необхідно турбуватися про зір і слух?
2. Доповни речення:
«КОЛИ ЛЮДИНА ВТРАЧАЄ СЛУХ, ТО...»
«ЩОБ НЕ ВТРАТИТИ ЗІР, ТРЕБА.»
3. Які з записаних вами правил догляду за вухами ви використовуєте (не використовуєте?)
- Я вже знаю, що ..., і я це роблю.
- Я ще не знав, що ..., але відтепер буду так робити.