Розробки уроків - Основи здоров'я 8 клас - 2016 Рік

Розділ 2. ФІЗИЧНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (7 годин)

УРОК № 10 НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ НЕЗБАЛАНСОВАНОГО ХАРЧУВАННЯ. ХАРЧОВІ ДОБАВКИ

Тема. НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ НЕЗБАЛАНСОВАНОГО ХАРЧУВАННЯ. ХАРЧОВІ ДОБАВКИ

Мета: формувати уявлення про негативні наслідки незбалансованого харчування, ознайомити із поняттям «харчові добавки» та їхньою дією на організм людини; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету збалансованого харчування в підлітковому віці; розвивати аналітичне мислення, здоров'язбережувальні харчові звички; виховувати потребу в оволодінні спеціальними знаннями, вміннями і навичками.

Обладнання: ілюстративний матеріал, картки для вправи «Встанови відповідність» (за кількістю учнів), таблиці «Харчові добавки», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Міні-інтерв'ю

—  З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, сумним, надзвичайно веселим...)

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Тестування (див. Додатки)

2.  Самооцінювання

Після оголошення правильних відповідей на запитання тесту учні оцінюють свої роботи. «Ціна» однієї правильної відповіді — 2 бали.

III.  ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Вправа «Установи відповідність» (за індивідуальними картками контролю знань)

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вправа «Мозковий штурм» (ілюстративний супровід)

—  Назвіть помилки в харчуванні сучасних людей. Які хвороби вони можуть спричинити?

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Слухання та обговорення притчі «Легенда про Мага Азина та появу магазинів» (див. Додатки)

Завдання до класу:

—  «Осучасніть» легенду, переказавши її зміст у науковому або публіцистичному стилі.

VI.СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Вправа «Визначення поняття від протилежного»

Збалансоване харчування — це харчування, за якого задовольняється добова потреба організму в енергії, а також підтримується оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів. За збалансованого раціону організм нормально розвивається, росте і функціонує.

—  Дайте визначення поняття «незбалансоване харчування». (Відповіді учнів.)

2. Міні-лекція «Основні принципи збалансованого раціонального харчування»

Збалансоване раціональне харчування полягає в підтриманні необхідної кількості мікроелементів і вітамінів, які організм не може синтезувати, тому вони повинні надходити разом із їжею. Основні принципи збалансованого раціонального харчування: енергетичне відповідність; певне співвідношення білків, жирів і вуглеводів, яке визначається за формулою 1:1:4; оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів: важливо знати, що для організму шкідливий як надлишок корисних компонентів, так і їх нестача; правильний розподіл калорійності раціону — 25 % ккал на сніданок, 50 % ккал на обід, 25 % ккал на вечерю.

3. Перегляд презентації «Згубний вплив незбалансованого харчування»

4. Слово вчителя

У харчовій промисловості застосовують велику групу речовин під загальним терміном харчові добавки. Харчові добавки — природні або синтезовані речовини, що цілеспрямовано вводять у продукти харчування з метою надання їм необхідних властивостей, продовжити термін їх придатності. В Україні до використання дозволено 60 синтетичних барвників. Добавки регулюють вологість продуктів, роздрібнюють і розпушують, емульгують і ущільнюють, вибілюють і глазурують, окислюють, охолоджують і консервують. Вони навіть можуть перетворити тверді продукти на піну. Додавання харчових добавок до продуктів прискорює процеси виготовлення, зберігає зовнішній вигляд та якість продуктів.

5. Робота за таблицями «Харчові добавки» (див. Додатки)

Кожна харчова добавка має свій цифровий код з індексом Е, нумерація їх розпочинається із числа 100.

6. Інформаційне повідомлення «Негативні наслідки вживання харчових добавок» (за таблицями) (Див. додатки)

7. Оздоровлювальна вправа. Офтальмотренаж (гімнастика для очей)

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання та взаємоперевірка

— Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

 2. Колективна робота. Складання порад щодо правильного здорового харчування

Давньогрецький лікар Гіппократ говорив: «Якщо батько хвороби завжди невідомий, то її мати відома завжди. Це — їжа». Складіть поради щодо правильного здорового харчування.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Аналіз вислову

«Нехай їжа буде вашими ліками» (Гіппократ, давньогрецький лікар).

— Перефразуйте вислів Гіппократа своїми словами. Що він мав на увазі? Який інформаційний меседж (повідомлення, послання) хотів донести до нащадків?

2. Саморефлексія. Вправа «Незакінчене речення»

Учні продовжують фразу: «Сьогодні на уроці я ... (зрозумів, усвідомив, переконався тощо).

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов'язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ , с.             );

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • провести вдома перевірку продуктів харчування на наявність у їхньому складі харчових добавок.

 ДОДАТКИ ДО УРОКУ 10

ТЕСТУВАННЯ

1. Системи харчування поділяють на...

А давні й сучасні;

Б теперішні й сучасні;

В традиційні й сучасні.

2. Макробіотика — це...

А вживання в їжу біоактивних добавок (БАД);

Б сучасна альтернативна система харчування;

В розділ медицини.

3. Концепція роздільного (диференційованого) харчування — це.

А традиційна система харчування;

Б національний стиль харчування українців;

В сучасна наукова система харчування.

4. Які продукти не належать до корисних?

А Згущене молоко;

Б пастеризоване молоко;

В знежирене молоко.

5. Складовою національної української кухні є.

А морепродукти;

Б страви зі свинини;

В соуси на основі оливкової олії.

6. Раціональне харчування ґрунтується на принципах:

А вживання національних страв;

Б «краще менше, але частіше»;

В помірність, різноманітність, збалансованість.

«Легенда про Мага Азина та появу магазинів»

Кажуть, що це почалося давно, коли ще люди були вдячні природі за натуральні продукти (фрукти, овочі, горіхи, насіння, воду, мед). Та якось у країні людей з’явився хитрий чорний Маг Азин. Він захотів зробити рабами людей, щоб заробляти на них гроші. Для цього Маг Азин придумав магічні споруди, які назвав на свою честь — «МагАзин». Усі, хто заходили в ці споруди, заражувалися нескінченною круговертю бажань, тому що все, що продавалося в магазині, породжувало в людині жадібність через красивий зовнішній вигляд. Так люди ставали рабами штучних барв і смаків, красивих упаковок, образів-картинок.

Та біда була не в тому, що продукти, які продавали в магазинах, підсилювали голодування клітин, прискорювали старіння організму людини, бо не містили ензимів (енергії життя). Люди набирали зайву вагу й втрачали здоров’я, почали передчасно помирати, так і не розуміючи, що опинилися в пастці штучних бажань чорного Мага Азина...

Але лише Білі маги насмілилися кинути виклик Чорним магам. Кажуть, що цій історії немає кінця, а Чорні й Білі маги продовжують боротьбу й у наші дні.

ВПРАВА «УСТАНОВИ ВІДПОВІДНІСТЬ»

(за індивідуальними картками контролю знань)

Завдання: з’єднайте стрілочками відповідні частини правого і лівого стовпчиків таблиці «Традиційні страви різних національних кухонь».

Українська

 

Страви з баранини, козячого молока, солодкого перцю, томатів (йогурт, фарширований перець, лечо)

Кавказька

 

Багата на білки (соєві продукти, риба, морепродукти), рис

Болгарська

 

Страви з страви з м’яса з великою кількістю приправ, гострого перцю, зелені, грецьких горіхів, овочів, сушених і свіжих фруктів (шашлик, сациві, лаваш, хачапурі)

Італійська

 

Страви з рису, конини, баранини, кислого молока, овочів, фруктів (плов, кизилик, манти, айран)

Японська

 

Страви зі свинини, телятини, птиці, багата овочами, молочними продуктами (борщ, капусняк, вареники, голубці, узвар), передбачено пости (коли не вживають продуктів тваринного походження)

Кримськотатарська

 

Страви з борошна, телятини, птиці (млинці, пельмені), перші страви влітку — зі свіжою зеленню (окрошка), грибів, овочів, узимку — молочні продукти, у піст — сушені й солені гриби, квашена капуста, картопля, хліб

Російська

 

Багата на фрукти, овочі, рибу, оливки, вироби з борошна (піца, паста), молочні продукти (моцарелла), оливкову олію

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 10

ТАБЛИЦЯ ШКІДЛИВИХ ХАРЧОВИХ ДОБАВОК

Дуже небезпечні

Е123, Е510, Е513Е, Е527

Небезпечні

Е102, Е110, Е120, Е124, Е127, Е129, Е155, Е180, Е201, Е220, Е222, Е223, Е224, Е228, Е233, Е242, Е400, Е401, Е402, Е403, Е404, Е405, Е501, Е502, Е503, Е620, Е636, Е637

Канцерогенні

Е131, Е142, Е153, Е210, Е212, Е213, Е214, Е215, Е216, Е219, Е230, Е240, Е249, Е280, Е281, Е282, Е283, Е310, Е954

Розлади шлункової системи

Е338, Е339, Е340, Е341, Е343, Е450, Е461, Е462, Е463, Е465, Е466

Шкірні захворювання, алергічні реакції

Е151, Е160, Е231, Е232, Е239, Е311, Е312, Е320, Е907, Е951, Е1105

Розлади кишківника

Е154, Е626, Е627, Е628, Е629, Е630, Е631, Е632, Е633, Е634, Е635

Артеріальний тиск

Е154, Е250, Е252

Небезпечні для дітей

Е270

Заборонені

Е103, Е105, Е111, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е152, Е211, Е952

Підозрілі

Е104, Е122, Е141, Е171, Е173, Е241, Е477



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити