Розробки уроків - Основи здоров'я 8 клас - 2016 Рік

Розділ 3. ПСИХІЧНА Й ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ'Я (6 годин)

УРОК № 15 СКЛАДОВІ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ. ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННОСТЕЙ. МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ. ПІРАМІДА ПОТРЕБ. ПЛАНУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО

Тема. СКЛАДОВІ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ. ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННОСТЕЙ. МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ. ПІРАМІДА ПОТРЕБ. ПЛАНУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО

Мета: дати уявлення про духовність особистості та шляхи формування системи цінностей, систематизувати знання про моральний розвиток особистості; вчити планувати власне майбутнє; розвивати аналітичне та логічне мислення; виховувати свідому потребу в духовному збагаченні та моральному самовдосконаленні.

Обладнання: ілюстративний матеріал, папірці невеликого розміру (по 10 шт. для кожного учня), склянка з водою, розчинна кава.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

«Малюнкове привітання»

Учитель прикріплює на дошці смайл «Радість» і бажає всім гарного настрою.

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 Запитання до класу

— Які методи постановки й досягнення мети ви знаєте? Опишіть відповідні алгоритми.

— Дайте визначення поняттям «самовиховання», «самовизначення», «самопізнання», «самооцінка».

— У підлітковому віці послідовно виникають дві особливі форми самосвідомості. Назвіть їх. (Відчуття дорослості і «Я-концепція».)

— Назвіть складові «Я-концепції». («Я»-реальне, «Я»-ідеальне.)

III. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Розв'язування ситуаційних задач

А) Людмила вважає, що знати, яка в тебе самооцінка, для підлітка зовсім неважливо: оточення має його сприймати його таким, яким він є, адже підлітковий вік — складний період у житті людини.

Б) Остап уважає себе дорослим, оскільки вже є учнем 8-го класу, на зріст майже такий, як тато, має найгрубіший серед хлопців класу голос. Чому ж батьки думають по-іншому і ставляться до нього, як до дитини?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Читання та обговорення епіграфів уроку

«Пам’ятай, життя — це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує» (Леонардо да Вінчі).

«Кожна людина народжується для якогось діла» (Е. Хемінгуей) «Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця». «Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло голови твоєї затьмарено». (Г. С. Сковорода)

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Слухання частини притчі «Два вовки». Початок

Колись давно старий індіанець відкрив своєму внуку одну життєву істину:

—  У кожній людині точиться боротьба, дуже схожа на двобій двох вовків. Один вовк уособлює зло: заздрість, ревнощі, егоїзм, амбіції, брехню, підступність. Другий вовк уособлює добро: мир, любов, надію, істину, доброту і вірність. Онук, вражений словами діда, замислився, а потім запитав:

—  А який вовк, зрештою, перемагає?

Старий посміхнувся і відповів:...

— Про те, що почув у відповідь маленький індіанець, дізнаєтеся в заключній частині нашого уроку. А зараз можете озвучити ваші версії закінчення притчі.

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Глосарій. Поняття «духовність», «життєві цінності», «моральність»

Духовність — це внутрішній світ людини, її стрижень, творча спрямованість. Джерелом духовності є власний внутрішньо-психічний досвід людини. Духовна людина є перш за все моральною людиною, яка думає і діє відповідно до суспільних моральних правил. Саме духовність одухотворяє людину і відрізняє її від світу тварин; є тим ідеалом, до якого прагне людина у власному розвитку, формуючи для себе вищі цінності, які є сенсом її життя.

Життєві цінності — це те, що люди вважають важливим для свого життя, що визначає мету й мотиви їхньої діяльності, про що вони мріють і чого прагнуть. У кожного своя ієрархія (розташування від найвищого до найнижчого) цінностей.

Моральність — це внутрішня установка індивіда діяти відповідно до своєї совісті і свободи волі.

2.  Вправа «Купи найцінніше» (див. Додатки)

Наші «торги» закінчені, розгляньте ще раз свої покупки і скажіть:

—  Яка покупка подобається вам понад усе?

—  Чи шкодуєте ви, що не зробили якусь покупку?

—  Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1.  Робота за підручником. Піраміда потреб. Взаємонавчання та взаємоперевірка (у парах)

—  Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

2.  Оздоровлювальна вправа. Комплекс «Правильна постава»

Рухи тулуба вправо-вліво, вперед-назад, навколо своєї осі.

3.  Слухання притчі «Два вовки». Закінчення

—  ...А який вовк, зрештою, перемагає?

Старий посміхнувся і відповів:

—  Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

Висновки. Усі ми дуже різні. І в кожного є свої мотиви змінювати себе. Почати змінюватися ніколи не пізно.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія

—  Оберіть «Смайл уроку» серед запропонованих (див. Додатки до уроку 3). Поясніть свій вибір.

Учні смайликом показують, чи змінився їхній настрій, чи справдились очікування тощо.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов'язкове:

 • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§     , с.    );

додаткові (на вибір, за бажанням):

 • скласти ієрархічний перелік власних життєвих цінностей.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити