Розробки уроків - Основи здоров'я 8 клас - 2016 Рік

Розділ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 2. БЕЗПЕКА В ПОБУТІ Й НАВКОЛИШНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

УРОК № 30 ВПЛИВ ЗАБРУДНЕННЯ ҐРУНТІВ НА ЗДОРОВ'Я

Тема. ВПЛИВ ЗАБРУДНЕННЯ ҐРУНТІВ НА ЗДОРОВ'Я

Мета: систематизувати знання про забруднення ґрунтів та його вплив на здоров'я, розвивати навички ведення активного діалогу, колективного обговорення, роботи у групі, вміння формулювати висновки; виховувати активну громадську позицію щодо збереження екологічної безпеки навколишнього середовища.

Обладнання: ілюстративний матеріал, паперові контури долоні руки (за кількістю учнів), папір А1 (1 шт.), А4 (за кількістю учнів), засоби малювання, схема «Основні джерела забруднення ґрунтів».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, створення позитивного настрою. Вправа «Самоналаштування»

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 Відповіді на запитання

—   Які способи збереження чистоти повітря в побутових приміщеннях ви знаєте?

—   Люди яких професій особливо піддають загрозі власне здоров’я через забруднене повітря?

III. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Аналіз ситуації (див. Додатки). Метод «стоп-кадру»

Ситуацію читають повністю, потім учитель перериває читання в певних місцях, говорячи: «Стоп-кадр», а учні мають прокоментувати прослухану частину з точки зору людини, яку непокоїть екологічний стан атмосфери на планеті, повітря в будівлях.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вправа «Очікування»

— Чого ви очікуєте від уроку? Запишіть свої сподівання на пальчиках паперових долоньок і покладіть на край парт.

 V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Слухання притчі «Мишоловка». Початок

Якось миша помітила, що хазяїн ферми поставив мишоловку. Вона розповіла про це курці, вівці і корові. Але все вони відповідали одне: «Мишоловка — то твої проблеми».

Дещо пізніше в мишоловку потрапила змія й укусила дружину фермера, яка проходила неподалік...

—   Продовження притчі ви почуєте в заключній частині уроку.

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Цифри і факти»

  • Щороку землі України втрачають близько 24 млн тон гумусу;

  • щохвилини на планеті знищується 50 тон родючого ґрунту через неправильне його використання;

  • щорічно з оброблюваних земель виноситься понад 25 млрд тон поживних речовин

2. Розповідь учителя з елементами бесіди (ілюстративний супровід)

— Що, на вашу думку, в діяльності людини є руйнівним щодо родючості та екологічної чистоти ґрунтів?

3. Робота за схемою «Основні джерела забруднення ґрунтів»

4. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Карлики-велетні»

Усі стають у коло. Учитель каже: «Я говоритиму два слова: «карлики» або «велетні». Якщо я скажу «карлики», то ви всі повинні сісти, якщо «велетні», — то встати. Я можу вас плутати і називати інші слова. Якщо хтось переплутає і встане або сяде невчасно, він вибуває з гри.

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (самостійно)

Виписати в зошит 5 речень, які, на думку учня, є для нього найбільш значимими. Для роботи відведено 4-5 хвилин, по її закінченню учні «ланцюжком» зачитують свої записи.

2. «Вправа «Аукціон ідей»

На сьогодні людина може зменшити свій негативний вплив на навколишнє середовище. Запропонуйте ваші варіанти нейтралізації джерел забруднення ґрунтів, їх очищення. (Відповіді учнів.)

3. Колективна робота. Створення малюнка «Збережімо ґрунти екологічно чистими!»

На аркуші ватману учні створюють малюнок (плакат, колаж тощо). Обов’язково має кожен зобразити щось від себе, доповнити чиєсь зображення, запропонувати сюжет або фрагмент зображення. Учитель коригує колективну роботу учнів.

— Де може бути розміщене це зображення? Чому ви так думаєте?

4. Слухання й обговорення притчі «Мишоловка». Закінчення

— На початку уроку ви прослухали початок притчі «Мишоловка». Прослухайте її завершення і сформулюйте висновки, пов’язавши зміст притчі й тему уроку.

...Дещо пізніше в мишоловку потрапила змія й укусила дружину фермера, яка проходила неподалік.

Намагаючись її вилікувати, фермер приготував суп із курки. Потім зарізали вівцю, щоб нагодувати тих, хто приїхав провідати немічну. І, нарешті, зарізали корову, щоб почастувати людей на похороні.

Увесь цей час миша через дірочку в стіні спостерігала за тим, що відбувається, і думала про речі, які ні до кого «...ніякого відношення не мають!»

Висновки. Не можна залишатися байдужим, живучи серед інших. Адже ніхто не може сказати, що саме стосується окремо кожного. Екологія    — проблема глобальна, якою має перейматися кожен мешканець планети.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Прийом «Моя теза» (див. Додатки до уроку 24)

2. Колективне обговорення слогана

«Віддай світу краще, що є в тобі, і до тебе повернеться краще, що є у світі!»

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов'язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§    , с.  );

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • намалювати плакат на тему «Плането, живи!».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити