Розробки уроків - Основи здоров'я 8 клас - 2016 Рік

Розділ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 2. БЕЗПЕКА В ПОБУТІ Й НАВКОЛИШНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

УРОК № 35 ПІДСУМКОВО-УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИИ УРОК. РОЗРОБКА ПРОЕКТІВ «МОЛОДЬ ОБИРАЄ ЗДОРОВ'Я»

Тема. ПІДСУМКОВО-УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИИ УРОК.РОЗРОБКА ПРОЕКТІВ «МОЛОДЬ ОБИРАЄ ЗДОРОВ'Я»

Мета: систематизувати знання про цілісність здоров'я та чинники впливу на нього, про правила здорового способу життя; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету здорового способу життя як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей; розвивати здоров'язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя. Обладнання: ілюстративний матеріал, аркуші А1 (4 шт.), таблиця-схема «Прогноз погоди», квітка кульбаби, музичний супровід (пісня «Канікули», муз. А. Олєйнікової, сл. Л. Ратич).

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.  Привітання, створення позитивного настрою

2.  Слухання пісні «Канікули»

II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ЧУТТЄВИХ УЯВЛЕНЬ УЧНІВ

Вправа «Валіза»

«Відкрийте валізу» своїх знань, умінь, навичок і ставлень. Що в ній з’явилося після минулого уроку? (Учні називають найважливіші для кожного з них моменти матеріалу 8 класу курсу «Основи здоров’я».)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Слухання та обговорення притчі «Що потрібно для щастя?»

Одного чоловіка якось запитали:

—  Що тобі потрібно, щоб бути повністю щасливим? Може, мішок золота?

—  Ні, без цього я можу обійтися.

—  Може, багатоповерховий палац?

—  І це мені не потрібно.

—  Може, дорогоцінне каміння та прикраси?

—  У мене їх ніколи не було, і я чудово без них обходився.

—  Смачна їжа?

—  Після важкої праці і черствий окраєць здається смачним.

—  То що ж тобі потрібно для щастя?

—  Те, — відповідає, — що не можуть замінити ні гроші, ні палаци, ні коштовності.

Запитання до класу

—  Що ж це? Як ви думаєте, що відповів чоловік?

—  Люди кажуть, головне — це здоров’я, а інше все буде. А ви як уважаєте?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Протягом навчального року під час наших зустрічей ми багато говорили про значення здоров’я для людини, формували життєві здоров’язбережувальні навички, виховували ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей. Сьогодні закріпимо ваше успішне вивчення курсу «Основи здоров’я» у 8 класі створенням групових проектів «Молодь обирає здоров’я!».

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ПОНЯТЬ

1. Робота за ілюстративним та мовним матеріалом

— Об’єднайте ілюстративний матеріал у групи за складовими здоров’я: фізичною, психічною, соціальною, духовною.

Так само об’єднайте пропоновані афоризми, прислів’я, вислови відомих людей, створивши 4 групи відповідно до складових здоров’я.

Варіанти мовного матеріалу для роботи в групах

Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють.

Цікава робота — кращий відпочинок.

Людина без друга, як дерево без коріння.

Їдь тихо — обминеш лихо.

Май совість — людиною зватимуть.

Якщо пощастило потрапити до хорошого лікаря, бережи його, не турбуй його даремно (М. Амосов).

Не делай зла — вернётся бумерангом,

Не плюй в колодец — будешь воду пить,

Не оскорбляй того, кто ниже рангом,

А вдруг придётся что-нибудь просить.

Не предавай друзей, их не заменишь,

И не теряй любимых — не вернёшь,

Не лги себе — со временем проверишь,

Что этой ложью сам себя ты предаёшь.

(Омар Хайям)

—   Які світлини підходять до всіх груп? Чому?

Висновок: усі складові здоров’я людини тісно пов’язані між собою.

2. Робота у групах (4). Розробка проектів «Молодь обирає здоров'я!»

Учні об’єднуються у групи за принципом «пори року». Учитель наголошує на тому, що про здоров’я своє та інших людей кожному треба дбати щодня, за будь-якої пори року.

Завдання для груп: за відповідним ілюстративним та мовним матеріалом, на його основі розробити проекти.

I група — розробка проекту «Молодь обирає фізичне благополуччя».

II група — розробка проекту «Молодь обирає психічне благополуччя».

III група — розробка проекту «Молодь обирає соціальне благополуччя».

    IV  група — розробка проекту «Молодь обирає духовне благополуччя».

3. Презентація проектів груп

4. Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Моя життєва мета» (див. Додатки)

VI. ПОВТОРЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ГОЛОВНИХ ТЕОРЕТИЧНИХ ПОЛОЖЕНЬ

Вправа «Установіть відповідність»

1

Оздоровча система

1

Схильність суб’єкта до поведінки, яка підвищує шанси на вчинення злочину проти нього

2

Евакуація

2

Такий стан та умови навколишнього природного середовища, за якого забезпечується екологічна рівновага та гарантується захист навколишнього середовища, збереження здоров’я людей

3

Перша допомога

3

Стан суспільства, зокрема всіх основних сфер виробництва, соціальної сфери, охорони внутрішнього конституційного порядку, зовнішньої безпеки, культури, за якого забезпечується номінальний рівень соціальних умов та соціальних благ та гарантується мінімальний ризик для життя, фізичного та психічного здоров’я людей

4

Соціальні наслідки

ранніх статевих

стосунків

4

Комплекс вправ і методів, спрямованих на поліпшення стану здоров’я, забезпечення нормального розвитку й активного способу життя

5

Віктимна поведінка

5

Організоване вивезення населення з міст у заздалегідь підготовлені прилеглі безпечні місця з метою його розосередження

6

Регулювальник

6

Неготовність до материнства, батьківства, недостатньо сформована відповідальність, нездатність матеріально забезпечувати сім’ю

7

Збалансоване харчування

7

Двоколісний транспортний засіб, з коляскою чи без неї, що має максимальну масу не більше

400 кг і/або двигун об’ємом більше 50 см3 (двигун внутрішнього згоряння)

8

Становлення особистості

8

Працівник поліції, військової інспекції безпеки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправі, присутність якого застосовується лише як тимчасовий захід за несправності світлофорів, у місцях, де короткочасно утворюються інтенсивні потоки транспортних засобів чи пішоходів

9

Мотоцикл

9

Дії чи комплекс протидій, спрямовані на захист себе і свого майна, або іншої людини і його майна, у разі загрози з боку третіх осіб

10

Екологічна безпека

10

Закономірний процес, у ході якого підліток, з одного боку, перебуває під впливом оточення, а з іншого — може сам на себе впливати, набувати нового досвіду

11

Соціальна безпека

11

Харчування, за якого задовольняється добова потреба організму в енергії, а також підтримується оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів

12

Самооборона (рідше — самозахист)

12

Стан захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства і держави, за якого запобігають нанесенню шкоди через: неповноту, невчасність та невірогідність інформації, що використовується; негативний інформаційний вплив; несанкціоноване поширення, використання і порушення цілісності, конфіденційності та доступності інформації

13

Інформаційна безпека

13

Сукупність простих, доцільних дій, спрямованих на збереження здоров’я потерпілого

14

Уміння вчитися

14

Ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства

Відповіді: 1 — 4, 2 — 5, 3 — 13, 4 — 6, 5 — 1, 6 — 8, 7 — 11, 8 — 10, 9 — 7, 10 — 2, 11 — 3, 12 — 9, 13 — 12, 14 — 14.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Рефлексія «Прогноз погоди»

Кожен учень розповідає про свій емоційний стан наразі мовою «прогнозу погоди», тобто говорить про те, якими погодними ознаками можна охарактеризувати його душевний стан: якій порі року, частині доби відповідає? Похмуро або ясно? Вітряно чи тихо? Чи є опади? Яка температура? (Під час визначення температури є чітка умова — визначити температуру в інтервалі від 0 до +10 °С).

Потім учні по черзі повідомляють про свій душевний, емоційний стан ознакою «температура», а педагог фіксує маркером (крейдою) на аркуші паперу (дошці), де зображено відповідну таблицю-схему.

Після того як висловилися всі учні, педагог з’єднує всі відмітки температури у графік. Коли графік побудовано, вчитель запрошує учнів до взаємодії: проаналізувати його, висловити свої емоції щодо останнього уроку основ здоров’я у 8 класі, всього курсу (за навчальний рік) загалом.

2. Слухання та обговорення притчі «Кульбаби»

Один чоловік дуже пишався своєю прекрасною галявиною. Одного разу він побачив, що серед трави виросли кульбаби. Як він тільки не намагався позбутися їх, але жовтоокі квіти продовжували бурхливо рости.

Нарешті він написав до департаменту сільського господарства. Він перерахував усі методи боротьби з бур’янами. Лист закінчив питанням: «Я випробував усі методи. Порадьте, що робити?»

Незабаром він отримав відповідь: «Пропонуємо вам полюбити їх».

Запитання до класу:

— Як ви думаєте, чому чоловік хотів так наполегливо і вперто позбутися квіток кульбаби?

— Що з поведінки підлітків присутнє в образі головного героя притчі?

— Спрогнозуйте моделі поведінки чоловіка після того, як він прочитав відповідь на свого листа із департаменту сільського господарства.

— Як ця притча може вам допомогти в саморозвитку, самовихованні?

3. Вправа «Віночок побажань»

Учні стають у коло. Учитель, тримаючи в руках квітку кульбаби, проголошує свої побажання класу на літні канікули, потім передає квітку учневі, що стоїть поруч. Звучать побажання від кожного учня для товаришів, учителя, України, світу. Коли квітка, обійшовши коло, знову опиниться в руках у вчителя, останній звертає увагу класу на те, що колективно сплетено «віночок побажань». Усі роблять жест, ніби тримають у руках вінок із кульбаб, а потім надягають його на голову.

4. Узагальнювальне слово вчителя

Той, хто веде здоровий спосіб життя, робить вигідну інвестицію (внесок) у своє власне майбутнє. Він витрачає час на фізичні вправи, приготування корисних страв, розбудову стосунків. Але завдяки цьому виконує більший обсяг роботи за коротший час і отримує додатковий бонус = прибуток = міцне здоров’я, хороший настрій, вірних друзів, відчуття повноти життя та успіху.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов'язкове:

• дбати про своє здоров’я і безпеку під час літніх канікул;

додаткові (на вибір, за бажанням):

• підготувати мудрі поради щодо здоров’я для молодших школярів;

• спланувати сімейний відпочинок улітку, обговорити проект разом із батьками.

ДОДАТКИ ДО УРОКІВ

ДОДАТОК ДО УРОКУ 3

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 4

ВПРАВА «ДЕШИФРАТОР»

Завдання: використовуючи міжнародну систему кодів — сигналів порятунку, «розшифруйте»

повідомлення жертв НС, виконані за допомогою написів на землі та підручних засобів.

Відповідь 1: 3 — немає можливості пересуватися, рухатися; 9 — рухаємося у вказаному стрілкою напрямі; 15 — ні; 4 — потрібна їжа і вода; 10 — спробуємо піднятися в повітря; 16 — так.

Відповідь 2: а — потрібен лікар, є люди із серйозними тілесними ушкодженнями; так; б — рухаємося у вказаному стрілкою напрямі; немає можливості пересуватися, рухатися.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 5

КАРТКИ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ (за О. В. Тагліною)

Чого не можна робити під час надання першої допомоги потерпілому в НС?

• Торкатися й переносити потерпілого на інше місце, якщо йому не загрожує вогонь, обвал будинку, якщо йому не потрібно робити штучне дихання й надавати термінову медичну допомогу.

• Вправляти органи, що випали, у разі ушкодження грудної й особливо черевної порожнини.

• Давати воду або ліки для приймання всередину непритомній людині.

• Обережно вкладати потерпілого на спину, у разі блювання повернувши голову набік.

• Перевіряти, чи є дихання, чи працює серце.

Що треба робити під час надання першої допомоги потерпілому в НС?

• Швидко зупиняти кровотечу, іммобілізувати (знерухомлювати) місця переломів.

• Давати знеболювальні ліки.

• Доторкатися до рани руками або якими-небудь предметами.

• Намагатися витягти потерпілих із вогню, води, будинку, що загрожує обвалом, не вживши належних заходів для власного захисту.

Чого не можна робити під час надання першої допомоги в разі перелому кісток кінцівок?

• Накладати шину з палиць, прутів, пучків очерету.

• Надавати зламаній кінцівці піднятого положення.

• Прикладати холодний компрес.

• Давати знеболювальне.

• Спробувати вправити уламки кістки.

• Накладати шину в місце, де виступає кістка.

• Прикладати грілку.

• Без необхідності знімати одяг і взуття.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 7

 

1

     

о

               
   

2

 

з

               
   

3

д

           
   

4

о

     
 

5

       

р

     
     

6

   

о

       
 

7

     

в

             
   

8

 

л

               
     

9

е

     
   

10

   

н

   
 

11

             

н

     

12

               

я

   

1. «Здоров’я — це не лише відсутність хвороб, а й стан повного фізичного, душевного і соціального... (благополуччя)».

2. «Подруга» спорту. (Фізкультура)

3. «Бережи сукню знову, а ... (здоров’я) змолоду». (Українське народне прислів’я)

4. Складовою здорового способу життя є здоровий... (сон).

5. Ім’я Іванова, засновника системи загартовування. (Порфирій)

6. Що, за народним прислів’ям, має бути в холоді? (Тримай ноги в теплі, ... (голову) в холоді, а живіт — у голоді.)

7. Противага пасивності. (Активність)

8. Спосіб відпочинку, профілактика перевтоми. (Релаксація)

9. Продукт рослинного походження, що використовують в їжу, для окремих видів масажу. (Мед)

10. Сучасний слоган прибічників здорового способу життя: «Здоровим бути... (модно)!»

11. Процес взаємодії між людьми, може бути вербальним і невербальним. (Спілкування)

12. Має бути раціональним, збалансованим. (Харчування)

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 8

ТЕСТУВАННЯ

1. Оздоровча система — це...

А комплекс вправ і методів, спрямованих на поліпшення стану здоров’я, забезпечення нормального розвитку й активного способу життя;

Б практичні методики формування впевненості в собі.

2. Ребефінг — це...

А лікування дотриманням певної дієти;

Б дихальна терапія;

В терапія за допомогою тварин.

3. Вегетаріанство — це...

А традиційна система харчування;

Б національний стиль харчування українців;

В сучасна альтернативна система харчування.

4. Яких тварин не використовують в оздоровчих системах для терапії?

А Ведмедів;

Б кішок;

В собак.

5. Складовою більшості оздоровчих систем є:

А прогулянки верхи на конях;

Б система харчування;

В слухання приємної спокійної музики.

6. В основі відновлення нормального обміну речовин лежить:

А ароматерапія;

Б іпотерапія;

В дієтотерапія.

Вік

Маса тіла кг

Зріст, см

Хлопчики

Дівчатка

Хлопчики

Дівчатка

1

10-11,5

9,1-10,3

73-79

72-77

2

12,4-13,7

11,7-14,1

85-92

82-90

3

13,7-16,1

13,1-16,7

99-99

91-99

4

15,5-18,9

14,4-17,9

98-107

95-106

5

17,4-22,1

16,5-20,4

105-116

104-113

6

19,7-24,1

19-23,6

111-121

111-120

7

21,6-27,9

21,5-27,5

118-129

116-129

8

24,-31,3

24,2-30,8

125-135

124-134

9

26,1-34,9

26,6-35,6

128-141

128-140

10

30-38,4

30,2-38,7

135-147

137-147

11

32,1-40,9

31,7-42,5

138-149

138-152

12

36,7-49,1

38,4-50

143-158

146-160

13

39,3-53

43,3-54,4

149-165

151-163

14

45,4-56,8

46,5-55,5

155-170

154-167

15

59,4-62,7

50,3-58,5

159-175

156-167

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 11

Харчовий

продукт

Вміст основних продуктів

Харчова

цінність

Термін зберігання

Вміст харчових добавок

білків

жирів

вуглеводів

назва

код

функція

наслідки надмірного споживання

                   

Рефлексивний екран

• сьогодні я довідався...

• було цікаво...

• було важко...

• я виконував завдання...

• я зрозумів, що...

• тепер я можу...

• я відчув, що...

• я набув...

• я навчився...

• у мене вийшло...

• я зміг...

• я спробую...

• мене здивувало...

• урок дав мені для життя...

• мені схотілося...

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 12

5 ОСНОВНИХ ПРАВИЛ ПРОФІЛАКТИКИ ХАРЧОВИХ ОТРУЄНЬ ТА КИШКОВИХ ІНФЕКЦІЙ

Правило

Конкретні дії

Навіщо?

Підтримання чистоти

Обов’язково мити руки після туалету, перед приготуванням їжі; ретельно вимивати всі робочі поверхні на кухні; боротьба з гризунами і комахами

Багато мікроорганізмів, що живуть у ґрунті, воді й організмах тварин і людей, небезпечні. Вони передаються через рукостискання, господарські ганчірки, кухонні предмети. Простий дотик здатен перенести їх у продукти і спричинити захворювання

Від’єднання сирого від готового

Зберігати сире м’ясо, птицю й морепродукти окремо від інших харчових продуктів. Для обробки сирих продуктів слід користуватися окремими ножами і дошками. Зберігати продукти треба в закритому посуді, відокремивши сирі від готових

У сирих продуктах, м’ясі, птиці і морських продуктах можуть бути небезпечні мікроорганізми, які потраплять під час приготування і зберігання продуктів на решту з них

Якісне прожарювання і проварювання продуктів

Ретельно піддавати термічній обробці продукти: прожарювати, проварювати. Розігріваючи перші страви (супи, борщі), слід доводити їх до кипіння

За ретельної теплової обробки (не нижче 70 °С) гинуть практично всі небезпечні мікроорганізми. Харчові продукти, на які необхідно звертати особливу увагу, — це м’ясний фарш, м’ясні рулети, великі шматки м’яса і цілі тушки птиці

Зберігання продуктів у холодильнику

Не залишати приготовану їжу за кімнатної температури більше 2-х годин. Прибирати всі приготовані і ті, що швидко псуються, страви в холодильник. Не зберігати їжу довго, навіть у холодильнику

За кімнатної температури мікроорганізми розмножуються дуже швидко. За температури нижче 5 °С або вище 60 °С процес їх розмноження сповільниться або припиниться. Деякі небезпечні мікроорганізми можуть розмножуватися і за температури нижче 5 °С

Вибір свіжої, якісної їжі

Вибирати свіжі продукти, без ознак псування. Мити фрукти і овочі чистою проточною водою. Для пиття використовувати тільки кип’ячену або бутильовану воду

Сирі продукти можуть містити небезпечні мікроорганізми. У зіпсованих або покритих пліснявою продуктах можуть утворюватися токсини. Ретельно відібрані й добре вимиті або почищені продукти менш небезпечні для здоров’я

Самоаналіз діяльності

1. На уроці я працював(ла)

активно/пасивно

2. Своєю роботою на уроці я

задоволений(а)/не задоволений(а)

3. Урок для мене здався

коротким/довгим

4. За урок я

не втомився(лась)/втомився(лась)

5. Мій настрій

став кращим/став гіршим

6. Матеріал уроку мені був

зрозумілий /не зрозумілий/ корисний/марний /цікавий / нудний

7. Домашнє завдання мені здається

посильним/ важким/ цікавим/не цікавим

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 15

ВПРАВА «КУПИ НАЙЦІННІШЕ»

З античних часів людство дотримує правила, сформульованого давньогрецьким філософом Протагором: «Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю».

Зараз я пропоную вправу, яка допоможе кожному з вас знайти відповідь на питання: «Що особисто для вас є найбільшими життєвими цінностями?».

(Роздають 10 папірців кожному учневі.)

Умови вправи: напишіть на кожному папірці своє ім’я. Протягом наступних кількох хвилин ці 10 папірців уособлюватимуть вас і гратимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через хвилину перед кожним постане вибір: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться ваші папірці, вже нічого не можна буде купити. Усі покупки можна зробити лише тоді, коли «товари» будуть запропоновані на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару.

Пропонують «товар», який написаний на окремих аркушах. Ціну кожного товару вказують у кількості папірців, які покупцю треба віддати за нього.

1) Чудова квартира (1 папірець); новий автомобіль (1 папірець).

2) Повністю оплачена поїздка на канікули (терміном на один місяць) у будь-яку країну світу разом із другом (2 папірці); повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися просто сьогодні, обов’язково одружиться з тобою в недалекому майбутньому (2 папірці).

3) Стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном на два роки (1 папірець); мати одного справжнього друга (2 папірці).

4) Закінчити престижний університет (2 папірці); заснувати прибуткову компанію (2 папірці).

5) Мати здорову сім’ю (3 папірці); здобути всесвітню славу (3 папірці). Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім’ю, повертають 2 папірці назад як винагороду.

6) Можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець); відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці).

7) П’ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці); любов та повага людей, що є для тебе найдорожчими (2 папірці). (Ті, хто обрав п’ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку)).

8) Чиста совість (2 папірці); здатність досягати успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці).

9) Створити диво для того, кого любиш (2 папірці); можливість прожити заново або повторити одну дію із власного життя (2 папірці).

10) Сім додаткових років життя (3 папірці); безболісна смерть, коли настане час (3 папірці).

Висновок. Правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте в минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви маєте платити за кожен свій вибір у житті — і часто ця плата перевищуватиме ваші сподівання.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 17

РЕЛАКСАЦІЯ «ЧАРІВНА КРАМНИЦЯ»

— Заплющте очі й уявіть, що перебуваєте в незнайомому місті. У ньому кожна будівля — витвір мистецтва, рослини — буйні, могутні, люди привітно посміхаються одне одному.

Ви йдете вулицею і з насолодою вдихаєте чисте повітря. Ваш погляд зупиняється на яскравій вітрині дивної крамниці. Ви повертаєте голову й помічаєте напис на вивісці: «Усе, що треба для успіху». Вона чомусь зацікавила вас. Ви заходите всередину, чуєте приємну музику. На полицях — дивний, різний за формою, розміром, кольором товар: тут і пляшечки, і коробочки, і торбинки.

Продавець чемно вітається і пояснює: «Ви можете щось придбати для себе. Для цього гроші не знадобляться. У моїй крамниці можна обміняти непотрібну рису чи якість на необхідну для вашого успіху».

Ви оглядаєте полиці і вже бачите те, що хотіли б придбати. Більше того: ви навіть знаєте, на що це виміняєте. Продавець оголошує, що крамниця зачиняється через 2 хвилини. Треба діяти рішуче, щоби встигнути здійснити покупку! Ну ж бо!

Обговорення

— Що вам удалося придбати в крамниці? (Доброту, чесність, працьовитість, наполегливість, упевненість у собі тощо.)

— Що ви залишили там у обмін на покупку? (Лінь, заздрість, конфліктність, злість, зневагу тощо.)

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 18

4. Оздоровлювальна вправа. Офтальмотренаж (гімнастика для очей)

Учні, не повертаючи голови, здійснюють рухи очима у вказаних на малюнках напрямах.

ОСНОВНІ ФОРМИ ПРОЯВИ ПСИХІКИ ЛЮДИНИ

Задачі на кмітливість

1) У кошику лежать 5 яблук. Чи можна поділити їх порівну між 5 товаришами так, щоб одне яблуко залишилося в кошику?

Відповідь. Останнє яблуко віддати разом із кошиком.

2) Двоє людей підійшли до річки. Біля порожнього берега стояв човен, у якому міг поміститись тільки один із них. Однак обидва туристи без будь-якої допомоги переправились на цьому човні через річку і продовжили свій шлях. Як вони це зробили?

Відповідь. Вони перебували на різних берегах річки.

3) Скільки прямокутників зображено на малюнку?

Відповідь: 6.

ЛОГІЧНА ЗАДАЧА

Вадим, Єгор, Андрій і Мишко посіли перші чотири місця у змаганнях, причому ні на одне призове місце не було двох претендентів. На запитання, які вони посіли місця, хлопчики чесно відповіли: Андрій. «Я не був останнім, але й не став переможцем».

Єгор. «Я посів друге місце».

Вадим. «Я посів ні перше, ні третє місце».

Які місця посіли хлопчики?

Рішення

Вадим міг посісти тільки 4-те місце, тоді Андрій — 3-тє, Мишко — 1-ше.

  Мишко…  1

  Єгор…     2

  Андрій…   3

  Вадим…   4

Відповідь: 5. (Число на «голові» дорівнює половині суми чисел на «ногах».)

РОБОЧИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ГРУПОВОГО ЗАВДАННЯ

Група «Зима»

Можна за критерії класифікації обрати такі: ягоди, квіти, листя, отруйні — корисні рослини, культурні види — бур’яни, лугові рослини — лісові, лікарські, рідкісні, злаки тощо. Важливо, щоб усі ілюстрації були об’єднані однією загальною темою, наприклад, «Рослини».

Група «Весна»

Задача. Мама приготувала для дітей — Марійки, Софійки, Артема і Дмитрика — новорічні подарунки, красиво запакувала їх і розклала навколо ялинки. Одній дитині була призначена пара рукавичок, іншій — футболка, третій — шапка, а четвертій — шарф. Крім того, відомо:

• подарунок, приготований для Артема, і футболка розміщені безпосередньо поруч один із одним;

• подарунок, приготований для Марійки, лежить між шарфом і подарунком, призначеним для Софійки;

• рукавички не призначені для Марійки;

• шарф не призначений для Артема.

У якому з нижченаведених рядків правильно вказано, кому який подарунок приготувала мама?

 

рукавички

футболка

шапка

шарф

а

Дмитрику

Софійці

Артему

Марійці

б

Артему

Дмитрику

Марійці

Софійці

в

Марійці

Артему

Дмитрику

Софійці

г

Артему

Софійці

Марійці

Дмитрику

Відповідь: г) Краще скласти таблицю, куди вписати умову задачі. Наприклад:

 

рукавички

футболка

шапка

шарф

Марійка

   

Софійка

     

Артем

 

 

Дмитрик

+

Група «Літо»

Слон, літо, апельсин, холодне, йти, невідомо, нехай, вони, як-небудь, кольори.

Група «Осінь»

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 20

РЕЛАКСАЦІЯ «ВОСКОВА ФІГУРА»

Сядьте у зручній позі. Заплющте очі. Дихайте спокійно, глибоко. Ви прийшли на виставку воскових фігур, повільно рухаєтеся від одного експонату до іншого.

Зупиніться біля одного з них. Це — ваша копія, а точніше, це ви.

Дуже цікаво на якийсь час стати восковою фігурою.

Ваші ноги торкаються підлоги. Підлога дуже тепла, вона стає дедалі теплішою. Ваші ступні відчувають тепло, і віск починає топитися... Ви навіть бачите, як краплини воску стікають з ваших ніг...

Вам приємно. Тепло підіймається вище, і поступово починає танути все тіло.

Останні краплини падають із пальців рук. Ви відчуваєте приємне розслаблення, спокій, упевненість у собі.

Але що це?

Ноги. Ваші ноги у воді. Вона дедалі прибуває. Прохолодна, від неї йде свіжість і бадьорість. Вона підіймається дедалі вище. З кожним видихом відчуваємо, як вона піднімається знизу вгору — від ніг до голови.

Ваше тіло занурюється у воду. Ви легко відштовхуєтесь і пливете до берега.

З кожним рухом відчуваєте приплив сил і заряд бадьорості. Це цілюще відчуття свіжості. Почніть зворотний відлік від 10 до 0. Закінчивши рахувати, ви пливете до берега. Усміхніться: ось берег — виходьте.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 22

ЕМОЦІЙНИЙ РИЗИК ЯК ОДИН ІЗ ПСИХОЛОГІЧНИХ НАСЛІДКІВ РАННІХ СТАТЕВИХ СТОСУНКІВ

10 негативних психологічних наслідків ранніх сексуальних зв’язків

1

Занепокоєння щодо небажаної вагітності та ВІЛ/СНІДу

Для багатьох сексуально активних людей страх завагітніти чи захворіти на СНІД є найголовнішим емоційним стресом. Рассел Хенке, координатор оздоровчих програм у державних школах графства Монтгомері (штат Мериленд), каже: «Я бачу, як діти звертаються до медсестер у школах, плачуть наступного дня після свого першого сексуального контакту і хочуть обстежитися на ВІЛ. Вони зробили цей крок — і тепер їм страшно»

2

Жаль та самозвинувачення

Дівчата більше страждають, ніж хлопці тому, що дівчата частіше вважають, що секс є одним зі способів виявлення того, що ти справді маєш якісь почуття до свого партнера. Вони частіше, ніж хлопці, вважають секс знаком прояву відданості у взаємовідносинах. Якщо дівчина очікує, що сексуальні стосунки будуть сповнені любові, то вона може почуватися обманутою і використаною, якщо хлопець не виявить більш романтичної зацікавленості після першої ночі. За словами 15-річної дівчини, яка описує свій сексуальний досвід:

«Я не очікувала, що хлопець одружиться зі мною, але я ніколи не думала, що він буде уникати мене в школі»

3

Провина

Провина — особлива форма жалю, сильне відчуття того, що людина скоїла щось «аморальне». Почуття провини — нормальна моральна відповідальність, знак того, що совість людини працює. У своїй книзі для підлітків «Любов, побачення та секс» Джордж Ігр розповідає історію відомого промовця, який виступав перед старшокласниками однієї зі шкіл. Промовця спитали: «Про що ви найбільше шкодуєте, коли згадуєте свої шкільні роки»? На що він відповів: «Найбільше я шкодую про те, що власноруч зруйнував життя однієї дівчини»

4

Втрата самоповаги та почуття власної гідності

Багато людей страждають від втрати почуття власної гідності, коли дізнаються про те, що захворіли на хворобу, що передається статевим шляхом. Але навіть якщо пощастить уникнути хвороби, яка передається статевим шляхом, тимчасові статеві стосунки можуть знизити почуття власної гідності як того, хто постраждав, так і того, хто виступав у ролі ініціатора цих стосунків

5

Моральний занепад характеру та зменшення цінності сексу

Коли люди ставляться до інших, як до речей, що приносять задоволення та насолоду, вони не тільки втрачають самоповагу, але й руйнують свій характер та, як наслідок, занижують свою сексуальність. Цілісний характер складається з таких якостей, як повага, відповідальність, чесність, турбота та самостриманість. Стосовно сексу така риса характеру, як самостриманість, є надзвичайно важливою.

6

Послаблена довіра та страх бути вірним і відданим іншій людині

Молоді люди, які почуваються використаними чи зрадженими через розрив у сексуальних стосунках, можуть відчувати труднощі в майбутніх взаєминах

7

Лють через зраду

Іноді емоційна реакція на розрив стосунків — це не просто втрата довіри чи страх ділитися з кимось. Це також лють і шаленство

8

Депресія та самогубство

Інколи емоційне сум’яття, спричинене розривом у стосунках, призводить до глибокої депресії. Депресія, у свою чергу, може навіювати думки до самогубства. В останні 25 років кількість самогубств серед підлітків зросла втричі

9

Зруйновані стосунки

Секс має ще один емоційний наслідок: він може перетворити добрі взаємостосунки на погані. Тоді припиняють розвиватись інші сторони цих стосунків, і невдовзі негативні емоції виходять на поверхню. Як наслідок, вони отруюють стосунки, і те, що можна було назвати стосунками, сповненими турботи, має плачевний кінець

10

Затримання розвитку

особистості

Дострокові сексуальні зв’язки не тільки можуть затримати розвиток стосунків, але й розвиток самої людини та її особистості. Наприклад, дехто з молоді звертається до наркотиків та алкоголю для того, щоб звільнитись від тривог та непотрібних переживань, інші можуть вдаватись до сексуальних контактів. Секс стає втечею. Вони не вчаться того, як протистояти переживанням та тиску, які ставить перед ними життя. Підлітки, які залучаються до постійних сексуальних зв’язків, не беруть участі в житті суспільства — формуючи нові стосунки з новими друзями, приєднуючись до різних клубів та команд, розвиваючи свої вміння та таланти, беручи на себе різні соціальні обов’язки

РЕЛАКСАЦІЯ «ПРЕКРАСНА КВІТКА»

• Спробуйте уявити, що ви — прекрасна квітка.

• Ви — прекрасна квітка і ростете назустріч сонцю.

• Ви — прекрасна квітка.

• Почувайтесь квіткою: відчуйте своє стебло, листя.

• Ви — прекрасна квітка. Ви ростете назустріч сонцю.

• Відчуйте, як ваше листя ворушиться під подихом вітру.

• Відчуйте, як на ваше листя падають промені сонячного світла.

• Відчуйте, як у вашому листі енергія сонця перетворюється на енергію життя.

• Відчуйте, як енергія життя розтікається листям, стеблом, потрапляє в коріння.

• Відчуйте свої корені. Які у вас корені? Якої глибини сягають ваші корені? На яку ширину вони проростають?

• Відчуйте кінчики своїх корінців: якого вони кольору?

• Відчуйте, як вони розсувають грудки землі, продовжуючи рости.

• Відчуйте, як ваші корені вбирають вологу, мінеральні елементи, поживні речовини.

• Відчуйте силу і енергію землі. Відчуйте, як енергія, поживні речовини підіймаються по коренях, по жилах — у стебло, в листя.

• Ви — прекрасна квітка.

• Відчуйте, як усередині поєдналися енергія землі, повітря, сонця.

• Відчуйте те місце в тілі, де енергія землі поєднується з енергією неба.

• Відчуйте це місце в собі.

• Запам’ятайте цей стан — він даватиме вам енергію, силу».

Ситуаційні задачі

А) Брайан, студент старшого курсу коледжу. Розповідає, як це сталося з ним: «Вперше я займався сексом, коли мені було 15 років. Я зустрічався з цією дівчиною протягом року і дуже кохав її. Вона була привітною, комунікабельною та могла легко переконати будь-кого в чому завгодно. Ми займалися всім, крім сексу, але одного вечора вона спитала: «Чи могли б ми спробувати все до кінця?». Через кілька днів після інтимних стосунків ми порвали. Це був найболючіший період мого життя. Я відкрив себе перед цією дівчиною більше, ніж перед кимось іншим, навіть моїми батьками. Я був дратівливим, постійно жив у депресії, мій настрій змінювався дуже часто. Мене покинули друзі через те, що я був постійно засмучений. Я почувався невдахою і припинив займатися спортом. Мої оцінки в школі не були найкращими. Я не виходив гуляти аж доти, поки не вступив до коледжу. В останні кілька років у мене не було постійних стосунків з дівчатами, тільки тимчасові, одноденні зв’язки. Я боюся закохатися.

—  Поясніть психологічні та соціальні наслідки статевих стосунків, описані в задачі.

—  Висловіть власні думки щодо сюжету.

Б) Світлана, красива та розумна дівчина, прийшла до психолога на індивідуальну консультацію. Вона пояснила, що ніколи не мала раніше хлопця, тому була дуже занепокоєна, коли один зі старшокласників запропонував їй піти на побачення. Після кількох тижнів зустрічей хлопець почав говорити про секс. Вона була проти, але він наполягав. Вона боялася, що хлопець уважатиме її за незрілого підлітка і тому покине її, тому погодилась. «Чи допомогло це зміцнити стосунки, «запалити» нові почуття?», — спитав делікатно психолог. На що Світлана відповіла: «Ще тиждень продовжували ми зустрічатися, займалися сексом кілька разів, а потім він залишив мене. Хлопець аргументував це тим, що в мені «не було жодної іскорки».

— Що б ви порадили Світлані, якби були в ролі психолога?

— Якими були б ваші дії, якби з вами трапилася подібна ситуація, описана в задачі? Поясніть свою позицію.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 24

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ

Безпечним є:

Небезпечним є:

практикувати відповідальну поведінку

 

бути готовим до витрат (час, гроші) для власної безпеки

 

практикувати відмову від групових заходів (особливо зі вживанням алкоголю)

 

розробляти систему власної щоденної безпеки

 

прагнути бути непривабливим для імовірних злочинців

 

вивчати правове поле щодо захисту власної безпеки

 

формувати навички асертивності

 

навчання самозахисту

 

формування навичок звернення за допомогою

 

ПРИЙОМ «МОЯ ТЕЗА»

На аркушах паперу запишіть одним реченням головну ідею теми уроку.

Об’єднайтесь у пари і за 45 секунд спробуйте переконати партнера, що саме ваша теза важливіша за інші. На таких самих умовах переконайте іншу пару у важливості вже спільної тези. Об’єднана «четвірка» переконує іншу, доки половина класу не обере свого речника, який від імені групи, що становить — загальної кількості учнів у класі, захищатиме спільно вибрану тезу, сперечаючись із речником іншої команди.

На промову кожного речника відведено 2 хвилини і так само на завершальні дебати. Речник, який буде більш переконливим, оголошує тезу своєї команди головною в підсумку уроку.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 25

«ТОП-10» БЕЗПЕКИ ТРАНСПОРТУ

10.Мопед і мотоцикл. Мопеди і мотоцикли посідають 10-ту позицію в рейтингу найбезпечніших видів транспорту. Багато років поспіль цей вид транспорту вважають найнебезпечнішим. 20 % смертей у ДТП припадають саме на нього. Смертність водіїв і пасажирів автомобілів у 28 разів менша, ніж смертність водіїв і пасажирів мотоциклів.

9. Велосипед. «Молодший брат» мопеда постійно потрапляє в ДТП, особливо під час зіткнення з іншими видами транспорту. Число аварій за участю велосипедистів щороку зростає, частіше гинуть у них підлітки.

8. Метро. Цей вид транспорту в разі аварій губить життя багатьох людей одразу.

7. Паром. Пароми не такі безпечні, як вважають поціновувачі водного транспорту. Слід зазначити, що не кожна жертва є результатом аварії. Відомі випадки, коли за борт падають самі пасажири.

6. Космічний корабель. 18 ракет, відправлених у космос, починаючи з першого польоту 1961 року, не змогли повернутися назад. Усього їх було 530. Слід зауважити, що люди гинули не в самому космосі. Трагедії траплялися при злетах або в моменти приземлення.

5. Мікроавтобус. У середині рейтингу перебувають мікроавтобуси. Нерідко люди гинуть під час аварій на такому виді транспорту через низький рівень кваліфікації водіїв.

4. Автомобіль. Раніше машини вважали дуже небезпечним видом транспорту. Та за останні роки конструкція автомобілів істотно змінилася, що знизило кількість аварій. Однак це не означає, що можна сміливо забути про заходи безпеки, ставати прихильниками швидкої їзди.

3. Автобус. У Європі цей вид громадського транспорту входить до числа найбезпечніших.

2. Літак. На другому місці — авіатранспорт. Однак не слід забувати те, що в разі авіакатастрофи майже нікому із числа пасажирів та екіпажу не вдається врятуватися. Але парадоксальним є той факт, що люди більше бояться літати на авіатранспорті, ніж їздити на мотоциклах.

1. Потяг. Залізничний транспорт у світі вважають найбезпечнішим, тому він посідає найвищу сходинку рейтингу.

Ситуації для роботи в групах

1) Сліпа людина з білою палицею перебуває не на пішохідному переході й має намір перетнути проїзну частину дороги. По обох смугах дороги рухається транспорт у різних напрямках.

2) Група пішоходів переходять перехрестя по «зебрі». Перехрестя нерегульоване, дорога двосмугова. До переходу найближче перебуває автомобіль, що швидко рухається, два велосипедисти.

3) Ділянка дороги регулюється сигналами світлофорів. Регулювальник демонструє водіям транспортних засобів інші сигнали.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 27

ПРИТЧА «ПРО ЩО ГОВОРЯТЬ ПЛАНЕТИ?»

Зустрілися якось у Сонячній системі дві планети.

— Як справи, матінко Земле?

— Та якось не дуже. Схоже, я десь «підхопила» людей. Їх вид називають «людина нерозумна». Вовтузяться, риють мене, п’ють мою кров-нафту, спалюють без дозволу мої легені-ліси, зовсім від рук-вулканів відбилися... в них якась манія величі: думають, що найголовніші, над ними нікого і нічого бути не може. Мені надміру боляче, ридала тижнями дощами-зливами.

— Пусте! Я цим людським вірусом колись перехворіла. Чотири, в гіршому випадку п’ять тисячоліть, — і само проходить. Потемпературиш трішки, якщо ця проказа встигне додуматися до термоядерної реакції. А якщо одразу лікувати і не запускати, то вже на стадії античності зазвичай починається послаблення хвороби.

А я тепер для профілактики приймаю по три астероїди на тисячоліття після кожного льодяникового періоду — і жодних проблем!

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 30

АНАЛІЗ СИТУАЦІЇ. МЕТОД «СТОП-КАДРУ»

Фірма винаймає офіс у центрі великого міста («Стоп-кадр»), кількість її працівників налічує кілька сотень людей. Приміщення завжди провітрюють («Стоп-кадр»), відведені спеціальні кімнати для тих, хто палить («Стоп-кадр»), де встановлено потужні витяжки («Стоп-кадр»).

«Стоп-кадр»-1: у центрі великого міста повітря забруднене, отже, всі працівники фірми ризикують власним здоров’ям, перебуваючи тривалий час у такому приміщенні.

«Стоп-кадр»-2: провітрювання, особливо якщо кімнати розташовані на верхніх поверхах будівлі, може мати зворотній ефект через високу концентрацію шкідливих речовин у повітрі.

«Стоп-кадр»-3: паління є одним із факторів погіршення стану повітря, негативно впливає на здоров’я людини.

«Стоп-кадр»-4: потужні витяжки здійснюють викидання в атмосферу шкідливих речовин, що містяться в цигарковому диму.

ДОДАТКИ ДО УРОКУ 32

СИТУАЦІЙНА ЗАДАЧА

Валентину сподобався мобільний телефон Ігоря. Валентин знав, що хлопець на канікулах працював двірником, щоб його купити, але вдався до шантажу, щоб відібрати гаджет для себе. Адже він також знав, що батьки не знали про підробіток Ігоря, були одразу проти цього. В обмін на мовчання Валентин вимагав телефон Ігоря.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити