Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 2. ФІЗИЧНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (7 годин)

УРОК 8 ФІЗИЧНІ ЯКОСТІ ЛЮДИНИ. ВПЛИВ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ НА ЗДОРОВ'Я

Мета: ознайомити учнів з поняттям «фізичні якості людини» та основними складовими фізичного розвитку, систематизувати знання про вплив фізичної активності на здоров'я; вчити здійснювати самооцінку здоров'я; розвивати здоров'язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, ростомір, напільні ваги, таблиця «Вікові співвідношення маси й зросту тіла в підлітків», папір А2, клей, ножиці, кольорові ілюстровані журнали, маркери.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, встановлення позитивного настрою

2. Створення атмосфери довіри та доброзичливості

3. Забезпечення нормальної зовнішньої обстановки для роботи

4. Перевірка відвідування, стану робочих місць та зовнішнього вигляду учнів, організації уваги

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Фронтальне опитування

* Дайте визначення поняття «оздоровчі системи».

* Охарактеризуйте найпоширеніші сучасні оздоровчі системи.

* Що ви знаєте про народні оздоровчі системи, характерні для України? Назвіть найпоширеніші з них.

* Що, крім прагнення до самовдосконалення, є факторами дотримання певної оздоровчої системи?

* У якому темпі виконували домашнє завдання на сьогоднішній урок? (Повільно, ретельно, поверхово, нашвидкуруч тощо) Зробіть висновки.

2. Розповідь за аналогією (ілюстративний супровід)

— Розкажіть про складові (базові елементи) оздоровчих систем на прикладі запропонованих зображень.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

1. Тестування

1. Оздоровча система — це...

А комплекс вправ і методів, спрямованих на поліпшення стану здоров’я, забезпечення нормального розвитку й активного способу життя;

Б практичні методики формування впевненості в собі.

2. Ребефінг — це...

А лікування дотриманням певної дієти;

Б дихальна терапія;

В терапія за допомогою тварин.

3. Вегетаріанство — це...

А традиційна система харчування;

Б національний стиль харчування українців;

В сучасна альтернативна система харчування.

4. Яких тварин не використовують в оздоровчих системах для терапії?

А Ведмедів;

Б кішок;

В собак.

4. Складовою більшості оздоровчих систем є:

А прогулянки верхи на конях;

Б система харчування;

В слухання приємної спокійної музики.

5. В основі відновлення нормального обміну речовин лежить:

А ароматерапія;

Б іпотерапія;

В дієтотерапія.

2. Самооцінювання

Після оголошення правильних відповідей на запитання тесту учні оцінюють свої роботи. «Ціна» однієї правильної відповіді — 2 бали.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Слухання та обговорення притчі

ЗВІДКИ З'ЯВЛЯЮТЬСЯ ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ?

У тваринному світі проводили опитування причин швидкого поширення паління, алкоголю та м'ясоїдіння.

— Дятле, чому ви палите?

— Палю сьогодні, тому що палив учора.

— Вівці, чому ви п'єте алкогольні напої?

— Щоб підтримати компанію.

— Мавпи, чому ви палите?

— Любимо наслідувати знаменитостей.

— Леве, а чому ти їси дуже багато навіть, коли вже не голодний?

— Щоб здаватися дорослішим і хоробрішим. Так усі леви роблять, яких я бачу.

— Свиня, а чому ти палиш?

— Хочу взяти від життя все — всі помиї — мої!

Головними причинами шкідливих звичок у тварин стали такі риси: легковажність, бажання бути «як усі», наслідування, наївність і сліпа впертість.

Запитання до класу:

* Чи сприяють шкідливі звички дорослішанню, ефективному спілкуванню?

* Як взаємопов’язані шкідливі звички і фізичне благополуччя людини?

* Які звички можуть мати позитивний вплив на ваші фізичні якості?

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Слово вчителя

Людство з давніх-давен усвідомило ціну здоров’я. З розумінням цінності здоров’я і руйнівних наслідків хвороб випливає думка про необхідність дбайливого ставлення до власного здоров’я.

2. Епіграфи до уроку

Багато висловів дійшло до нашого покоління від древніх лікарів, філософів, учених, дослідників, письменників, у яких стверджується верховенство здоров’я над усім іншим у житті. Вони не тільки констатують факти, а рекомендують або відкидають, застерігають або повчають, схвалюють або засуджують. Та й сучасники не оминули увагою тему фізичних якостей людини.

Ми дуже добре знаємо, чому ми хворіємо, але досить погано знаємо, чому здорові (Петро Анохін, фізіолог, академік).

Якщо тіло людини неслухняне, якщо що-небудь пригнічує людину, заважаючи радіти життю, то це початок хвороби... (Микола Амосов, вчений-медик, хірург-кардіолог)

Наш організм створений на 120 років життя.

Якщо ми живемо менше, то це спричинено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимось (Кеннет Купер, американський лікар, розробник тестів для оцінки фізичного стану організму людини).

— Складіть вислів, який би посів місце серед запропонованих епіграфів до уроку за озвученою темою (колективна робота учнів).

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Поняття «Фізичне благополуччя» як основа здорового способу життя

— Чому, на вашу думку, фізичне благополуччя є основою «піраміди здоров’я»?

Фізичне благополуччя — добрий фізичний стан організму, у якому злагоджено функціонують усі органи. Він легко пристосовується до змін довкілля, активно опирається хворобам.

Фізичне благополуччя — сукупність ознак, які характеризують рівень розвитку людського організму, функціональні можливості його органів та систем

2. Практична робота. Визначення індивідуальних фізичних показників здоров'я

Скориставшись офіційними показниками, заповніть відповідно таблицю.

Таблиця 6

Мій зріст, см

Моя маса, кг

Таблиця 7

Вік

Маса тіла кг

Зріст, см

Хлопчики

Дівчатка

Хлопчики

Дівчатка

1

10-11,5

9,1-10,3

73-79

72-77

2

12,4-13,7

11,7-14,1

85-92

82-90

3

13,7-16,1

13,1-16,7

99-99

91-99

4

15,5-18,9

14,4-17,9

98-107

95-106

5

17,4-22,1

16,5-20,4

105-116

104-113

6

19,7-24,1

19-23,6

111-121

111-120

7

21,6-27,9

21,5-27,5

118-129

116-129

8

24,-31,3

24,2-30,8

125-135

124-134

9

26,1-34,9

26,6-35,6

128-141

128-140

10

30-38,4

30,2-38,7

135-147

137-147

11

32,1-40,9

31,7-42,5

138-149

138-152

12

36,7-49,1

38,4-50

143-158

146-160

13

39,3-53

43,3-54,4

149-165

151-163

14

45,4-56,8

46,5-55,5

155-170

154-167

15

59,4-62,7

50,3-58,5

159-175

156-167

3. Поняття «фізичної форми» та її складових

Одним із найважливіших факторів, який допоможе вам бути сильною і красивою людиною, є хороша фізична форма.

Кожна людина має з цього приводу свою власну думку. Для більшості людей — це здатність не відчувати фізичне стомлення від повсякденних турбот. Бути «у формі» означає «добре почуватися» і «мати гарний вигляд».

Хороша фізична форма людини складається з декількох компонентів: загальна та м’язова витривалість, спритність, сила, гнучкість, склад тіла. Для звичайних людей, як стверджують експерти, достатньо так уже й багато фізичних навантажень, але виконуваних так, щоб приносити так звану «м’язову радість», отримувати фізичне і емоційно-психологічне задоволення. Тому навіть 20 хвилин ранкових вправ, виконуваних хоча б тричі на тиждень, помітно поліпшать вашу фізичну форму.

4. Вправа «Мозковий штурм». Поняття «фізична активність»

— Що таке фізична (рухова) активність людини?

□ Ранкова гігієнічна гімнастика.

□ Підйом або спуск по сходах пішки, відмова від ліфта.

□ Дорога на роботу повністю або частково пішки.

□ Всі види фізичної культури на роботі.

□ Вечірня прогулянка, оздоровлювальний біг.

□ Виконання різних домашніх справ, що вимагають фізичних зусиль.

□ У вихідні — робота на дачі, похід за грибами, риболовля, полювання тощо.

Але якщо говорити про критерії фізичної активності з позицій хорошої підтримки здоров’я, то оптимальним уважають фізичне навантаження, що триває не до 1,5-3 годин на день, а мінімально допустиме — не менше 1 години. Безумовно, і за короткий час можна отримати значне фізичне навантаження (наприклад, заняття бігом).

Регулярні вправи на всі групи м’язів тіла поліпшать фізичну форму набагато швидше, ніж одне на тиждень заняття в спортивному клубі.

5. Вправа «Асоціативний кущ»

Учні, працюючи колективно, доповнюють прикладами подану схему.

6. Оздоровча вправа. Самомасаж рук

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання та взаємоперевірка

— Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

2. Вправа «Встановлення відповідностей» (ілюстративний супровід)

Завдання: встановити відповідності між світлинами та назвами показників фізичної форми, які вони ілюструють.

3. Робота у групах (3)

I група складає поради щодо поліпшення фізичної форми.

II група складає колаж «Десять “не можна” для фізично активних людей».

III група складає перелік можливих форм лікувальної фізичної культури (ЛФК) для людей з особливими потребами.

· Поради щодо поліпшення фізичної форми

Виберіть вправи відповідно до особистих можливостей. Можна почати займатися, навіть лежачи в ліжку, наприклад, зробити «ножиці» або «велосипед». Щодня збільшуйте навантаження. Порада ледачим — купіть обруч із обважнювачем і крутіть два рази на день по 8-10 хвилин. Ви позбудетеся від 300 калорій за один підхід і зробите талію «осиною» за один місяць. Холодний душ — ідеальне доповнення до ранкової розминки. Холодна вода додасть енергії і поліпшить кровообіг.

Більше руху на свіжому повітрі! Ходіть пішки. Виходьте з транспорту на одну зупинку раніше і прогуляйтеся повільним кроком. Кожні вихідні, обов’язково всією сім’єю, вирушайте у сквер, парк, а ще краще — в ліс. Найкорисніша для здоров’я прогулянка — коли трохи дощить. Повітря стає свіжим і чистим, напоєним ароматом зелені і квітів, — те, що треба нашим легеням, які звикли до смогу. Частіше ходіть босоніж. На дачі, на пляжі, в парку, — де завгодно. Це чудовий спосіб акупунктурного масажу.

Стимуляція активних точок на ступнях пробудить у вас життєву енергію.

«Десять "не можна" для фізично активних людей»

- Надмірно ризикувати здоров’ям.

- Забувати про безпеку.

- Вживати мало води.

- Порушувати норми сну.

Таблиця 8

Форми ЛФК

Ранкова гігієнічна

гімнастика

Прогулянки

Ходьба, теренкур (дозоване сходження вгору і вниз)

Дозоване плавання,

гребля

Танці

Масові форми

(туризм, екскурсії

тощо)

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Саморефлексія

Учні відповідають на питання:

* Чи справдились мої очікування?

* Про що мені хочеться поговорити в кінці уроку?

* Яку проблему хотілось би порушити?

2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§___, с.__ );

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- написати твір-роздум «Мої фізичні якості»;

- скласти фантастичне оповідання «Зникнення фізичної активності на планеті».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити