Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 2. ФІЗИЧНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (7 годин)

УРОК 9 БЕЗПЕКА ХАРЧУВАННЯ. ВИБІР ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ. ТРАДИЦІЙНІ І СУЧАСНІ СИСТЕМИ ХАРЧУВАННЯ. ДІЄТИЧНЕ ХАРЧУВАННЯ

Мета: дати уявлення про безпеку харчування, систематизувати знання про вибір харчових продуктів; ознайомити з традиційними та сучасними системами харчування, особливостями різних національних кухонь; вчити розпізнавати міфи і факти про дієтичне харчування; розвивати стійкі переконання щодо пріоритету здорового способу життя як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей; виховувати свідому потребу в дотриманні правил харчування для здоров'я.

Обладнання: зображення смайлу «Радість», ілюстративний матеріал до теми уроку, схема до вправи «Асоціативний кущ», схема «Традиційні і сучасні системи харчування», папір А2, клей, ножиці, кольорові ілюстровані журнали, мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

«Малюнкове привітання»

Учитель прикріплює на дошці смайл «Радість» і бажає всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Запитання до класу

* Чим відрізняються фізичні якості маленьких дітей, підлітків, дорослих і людей похилого віку?

2. Бліцопитування

* Дайте визначення поняттям «фізичне благополуччя», «фізична форма».

* Назвіть складові фізичної форми.

* Чому фізична форма не є тотожним поняттям гарної статури?

III. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування (мультимедійний супровід)

* Пригадайте, які складові їжі необхідні для нормальної життєдіяльності організму людини.

* Назвіть основні джерела білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів, води.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Проголошення та обговорення епіграфів уроку

Здоров'я набагато більше залежить від наших звичок і харчування, аніж від лікарського мистецтва (Джон Леббок, британський енциклопедист, біолог).

Людина народжується здоровою, всі хвороби приходять з їжею (Гіппократ, давньогрецький лікар).

Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити (Сократ, давньогрецький філософ).

* Чому, на перший погляд, простий фізіологічний процес — харчування — в усі часи було предметом вивчення й обговорення?

* Сформулюйте тему і завдання уроку за епіграфами.

2. Вправа «Образ теми уроку» (ілюстративний супровід)

— Серед запропонованих ілюстрацій оберіть ту, зображення якої найточніше передає основну ідею уроку.

Поясніть свій вибір.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Вправа «Незакінчене речення»

* Ми їмо, щоб...

* Які чинники впливають на вибір їжі?

* Чи є у вашій родині певні стереотипи харчування?

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вправа «Асоціативний кущ»

Складання на дошці схеми за асоціаціями учнів до поняття «безпека харчування».

Приклади відповідей: якість їжі; раціональне харчування; збалансованість харчового раціону; користь продукту для організму тощо.

2. Міні-лекція «Вибір харчових продуктів як основа безпеки харчування»

Основна складова оздоровчих систем — це безпечне харчування. Їжа приносить користь організму людини, але неякісна їжа може спричинити хворобу. Щоб їжа не завдавала шкоди, слід ознайомитися з основами безпечного харчування й навчитись оцінювати якість їжі.

Якість їжі можна визначити візуально, тобто слід уважно її роздивитися. Зовнішній вигляд їжі свідчить про те, як довго вона зберігалася або як її було приготовано. Можна визначити якість їжі і за її запахом. Більшість зіпсованих продуктів мають неприємний запах. Якщо людина вже почала вживати їжу, то про її якість повідомляють смакові рецептори.

Треба уважно читати те, що написано на упаковці продуктів, особливу увагу звертаючи на дату їхнього виготовлення й термін зберігання. У жодному разі не можна вживати продукти, термін придатності яких уже минув.

Заходячи до місць громадського харчування, потрібно завжди звертати увагу на те, наскільки там чисто й чи все відповідає санітарним вимогам. Не можна купувати їжу на запиленій вулиці, де в продавця немає можливості помити руки.

3. Інформаційне повідомлення «ТОП-10 продуктів» (ілюстративний супровід)

Найбільш шкідливі продукти

□ Вироби з тіста — торти, печиво тощо.

□ Продукція фастфудів, локшина швидкого приготування.

□ Жувальні цукерки, пастила, «мейбони», «чупа-чупси».

□ Чіпси — дуже шкідливі для організму. Це суміш вуглеводів і жиру в оболонці фарбників і замінників смаку.

□ Солодкі газовані напої.

□ Шоколадні батончики.

□ Сосиски і ковбаси.

□ Жирне м’ясо сприяє утворенню бляшок холестеринів на судинах, що прискорює старіння організму.

□ Майонез містить величезну кількість жирів і вуглеводів, а також фарбників, підсолоджувачів, замінників.

□ Сіль знижує тиск, порушує солекисловий баланс в організмі, сприяє скупченню токсинів.

Корисні продукти харчування

□ Помідори посіли перше місце у списку корисних для людини продуктів харчування, складеного британськими фахівцями. Перше місце помідорам забезпечив високий вміст особливо активних антиоксидантів — лікопенів, а також вітаміну С. Проведені в останні роки дослідження показали, що помідори підтримують у здоровому стані серцево-судинну систему, а також здатні попереджати розвиток раку.

□ На другій позиції в списку — вівсяна каша. Вона містить велику кількість вітаміну Е, а також протеїну і клітковини, які надзвичайно необхідні для нормальної роботи організму.

□ Першу трійку замикають ківі. Ці фрукти містять вітаміни А, С і Е. В їх насінні є також жирні кислоти омега-3.

□ На четвертому місці — чорний виноград. Його антиоксиданти флавоноїди мають здатність не допускати утворення раку і сприяють підтримці здорового серця.

□ На п’ятій позиції — апельсини. Вони містять велику кількість вітаміну С, а також пектини. Останні знижують в організмі рівень шкідливого холестерину.

□ Потім іде броколі, оскільки вона має високу концентрацію антиоксидантів.

□ Авокадо містять жирні кислоти, що стабілізують у крові рівень цукру.

□ Часник містить аліцин, який стабілізує кров’яний тиск.

□ Оливкова олія багата на антиоксиданти.

□ Яблука містять багато флавоноїдів — важливих антиоксидантів, які захищають організм від вільних радикалів і борються із запальними процесами.

Звичайно, це не весь перелік шкідливих та корисних продуктів харчування. Але озвученим у ТОП-10 не слід нехтувати, якщо хочете бути здоровим!

4. Робота за схемою «Традиційні і сучасні системи харчування»

Наразі фахівцями розроблено велику кількість найрізноманітніших систем харчування, спрямованих на:

- оздоровлення організму,

- схуднення, нормалізацію і контроль маси,

- реалізацію важливих принципів, що полегшують роботу травних органів.

Розглянемо сучасні і традиційні системи харчування й оцінимо їхню ефективність.

5. Слухання та обговорення притчі

ЧОМУ ЛЮДИ ЇДЯТЬ ДІТЕЙ?

Дитина запитує в мами:

— Мамо, а чому люди їдять яйця? Ми ж не варани і не варвари. Яйце — це ж будинок дитини птаха...

— Просто тому, що ми так звикли добувати білок для свого організму.

— Невже в горіхах і зернобобових мало білка? Чому ж тоді слони, корови і навіть травоїдні динозаври обходяться або обходилися тільки зеленню?

— Не знаю, але тобі рано про це думати. Ти ще маленький.

— Маленький, так, але у війну вже граю...

— Вибач, синку, просто ми звикли до такого. Я сама їм яйця птахів тільки тому, що нічого про них не знаю. А тепер якось ніяково стало...

— Мамо, я вважаю, що неправильно їсти тих, у кого є очі. Адже очі свідчать про те, що в істоти є душа. Очі — дзеркало душі. Якщо ми когось убиваємо, то ці душі будуть мститися нам, адже ж вони — вічні? Може, тому мені часто вночі сняться кошмарні сни, у яких мене вбиває велика курка? Я прокидаюся знервованим, а моє сумління не дає мені спокою ні вдень, ні вночі?..

— Може, в дечому ти й маєш рацію. Сьогодні спробуємо позбутися цієї звички.

Питання до учнів:

* Які емоції виникали у вас під час слухання притчі? Як ви їх можете пояснити?

* Які б ви дали відповіді хлопчику, якби він вам адресував свої запитання?

* Складіть свій варіант останньої репліки — висновку мами. Поясніть свою думку.

Учні висловлюють свої думки.

6. Лекція з елементами бесіди «Дієтичне харчування»

* Що ви знаєте про дієтичне харчування? (Відповіді учнів.)

* Наведіть приклади систем дієтичного харчування.

Система роздільного харчування

ü Роздільне харчування — це система, принципи якої були сформовані близько ста років тому. Вона передбачає здорове поєднання їжі між собою, і багато її принципів використано в різних дієтах для схуднення.

Ця система у центр ставить поєднання продуктів. Уважають, що організму складно перетравлювати одночасно продукти, що вимагають різних ферментів, і звідси випливають правила:

□ не можна їсти одночасно кілька видів білка (приклад: м’ясо під сиром) або декілька видів вуглеводів (картопля з хлібом);

□ не можна поєднувати білки і вуглеводи (пюре з котлетою);

□ не можна поєднувати цукор і вуглеводи (каша з фруктами або хліб із варенням);

□ молоко, кавун і диню не можна поєднувати ні з чим узагалі. Зараз уважають, що ця система помилкова: організм легко виробляє одночасно кілька видів ферментів для перетравлення різної їжі. До того ж, у природі дуже мало чистого білка або чистих вуглеводів.

Теорія адекватного харчування

Теорія адекватного харчування виникла як результат кризи класичної теорії збалансованого харчування, відкриттів нових типів травлення та узагальнення даних за функціональними особливостями тварин, у яких відсутня мікрофлора шлунково-кишкового тракту.

Адекватне харчування — це харчування, відповідне не тільки метаболічним потребам організму, а й особливостям переробки їжі в різних відділах травної системи.

Харчування має підтримувати молекулярний склад і відшкодовувати енергетичні і пластичні витрати організму на основний обмін речовин, зовнішню роботу і зростання. Баластні речовини є необхідним компонентом харчування. Харчові волокна — це частина рослинної їжі, яка не перетравлюється в шлунково-кишковому тракті (целюлоза, геміцелюлоза, пектин, лігнін). Основними джерелами харчових волокон є хліб з борошна грубого помелу, овочі, фрукти, злаки. Баластні речовини підсилюють моторну функцію кишківника, служать продуктами харчування для мікроорганізмів. Вони знижують рівень холестерину в крові, мають антитоксичні властивості.

Особливе значення в цій теорії харчування відведено ендоекології організму людини, тобто особливостям його мікрофлори.

Отже, з точки зору теорії адекватного харчування, ідеальна їжа — це та їжа, яка корисна певній людині в певних умовах, адекватна її стану і особливостям її переробки. Теорія адекватного харчування набула достатньо широкого поширення, тому що ґрунтується на природних фізіологічних особливостях організму.

Вегетаріанське харчування

Розрізняють три форми вегетаріанської кухні:

□ Вегани: вживання тільки рослинної їжі.

□ Лактовегетаріанці: вживання тільки рослинної і молочної їжі.

□ Оволакто-вегетаріанці: рослинна, молочна їжа і яйця.

Сироїдіння як система харчування

Цю систему харчування для схуднення використовують дуже часто і вона є досить ефективною, однак позиціонують її все ж як систему натурального харчування, яке подаровано людині природою. Принципи такої системи харчування людини прості:

□ можна необмежено їсти будь-які фрукти і овочі в сирому вигляді;

□ як джерело білка — сирі яйця, горіхи і боби (теж сирі);

□ будь-яка термічна обробка заборонена (не можна пити чай).

Сироїдіння вимагає тривалого переходу, перебудови організму.

Зате врешті людина зупиняється на оптимальній масі тіла, а прибічники цієї системи стверджують, що почуваються бадьорими і щасливими, у них сильний імунітет і прекрасне самопочуття. Часто сироїдіння використовують як коротку дієту для схуднення, що дає чудові результати.

Макробіотичне харчування

Запобігання шкідливих впливів навколишнього середовища — одне з основних правил макробіотичного харчування, яке засноване на таких принципах:

□ вміст баластних речовин під час кожного прийому їжі має становити як мінімум 50 %,

□ частка сирих овочів і фруктів під час одного прийому їжі — 30 %,

□ не вживати м’яса, молока і молочних продуктів,

□ не вживати цукру,

□ використовувати тільки морську сіль,

□ заборонено розігрівати овочі, бобові, кашу і рибу.

Біо-, або екоїжа

Ця система передбачає розвиток екологічного сільського господарства: відмова від мінеральних добрив, пестицидів та кормових добавок, а також за можливості — від покупних кормів для тварин. В екологічному сільському господарстві поживні речовини, взяті з ґрунту, завдяки добре продуманій сівозміні, заповнюються утворенням компосту і гною за допомогою азотфіксувальних рослин.

Індивідуальна система харчування

Дієтолог може комплексно обстежити вас і, виходячи з вашого типу фігури та інших численних параметрів, розрахувати для вас оптимальну індивідуальну дієту, яка буде відповідати поставленим вами цілям, та комплекс фізичних навантажень.

Це, мабуть, один із найкращих варіантів, адже так ви шукатимете «своє» не шляхом проб, помилок і експериментів на самому собі, а одразу отримаєте готову програму, налаштовану під усі ваші особливості.

7. Перегляд презентації «Міфи і факти про дієти»

8. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Роби, як я»

Учні стають у коло (або стоять біля своїх місць), після чого вчитель (або хтось із учнів) звертається до них із такими словами: «Роби, як я» і показує певний рух (присідання, махи руками, повороти тулуба, танцювальні рухи тощо). Усі повторюють. Потім інший учень каже: «Роби, як я» і показує інший рух, і так далі по колу (або «ланцюжком»).

VІІ. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах (2). Термінологічна розминка

Учням, об’єднаним у 2 групи, дають поняття: «раціональне харчування», «дієтичне харчування» відповідно. Завдання: скласти важливі інформаційні аспекти щодо кожного поняття і потім захистити свою точку зору.

И Раціональне (лат. rationalis — «розумний») харчування — це повноцінне харчування людей з урахуванням статі, віку, характеру праці, кліматичних умов та інших чинників.

Основні сучасні вимоги до раціонального харчування:

□ енергетична цінність раціону має компенсувати енерговитрати організму;

□ повноцінності та різноманітності їжі досягають завдяки використанню широкого асортименту продуктів і різних способів їх кулінарної обробки;

□ добра засвоюваність їжі зумовлена її складом і способом приготування;

□ гарні органолептичні якості продуктів (зовнішній вигляд, консистенція, смак, запах, колір, температура) сприяють появі апетиту й виділенню шлунковою соку.

□ помірність і своєчасність прийому їжі забезпечують її добру засвоюваність і чудове самопочуття людини;

□ санітарно-епідемічна бездоганність і нешкідливість їжі — обов’язкова умова сучасної культури харчування.

Правила раціонального харчування:

- збалансованість,

- помірність,

- різноманітність,

- режим харчування.

Недоліки всіх поширених дієт

1. Повне голодування. Калорійність жирової тканини організму — близько 7000 ккал/кг. Повна відсутність прийому їжі (голодування) забезпечує схуднення до 0,5 кг на добу, але після 5-го дня голодування спричиняє важкі порушення здоров’я через неотримання багатьох необхідних речовин. Тому спричиняє сильні голодні муки, що поступово переходять у загальну відмову організму від прийому їжі.

2. Недоїдання. Весь попередній світовий досвід схуднення за допомогою будь-яких «голодних» і «напівголодних» дієт довів їхнє безглуздя — голодувати вічно людина не може, а після болісного досягнення деякого результату і скасування дієти маса починає знову стрімко наростати, зводячи нанівець всі попередні зусилля.

Підвищений апетит і подальший швидкий набір ваги — неминучий наслідок всякого недоїдання, тим більше голодування.

3. Харчування монопродуктами («кефірна дієта», «овочева дієта» тощо). Схуднення не може відбутися миттєво. Під час здорового схуднення можливе максимальне зниження маси тіла до 8 кг на місяць. Отже, на дієті доведеться перебувати досить довго. Недоотримання організмом необхідних йому поживних, мінеральних речовин (макро- і мікроелементів) і вітамінів спричиняє різке погіршення самопочуття та зовнішнього вигляду. Вже через кілька днів неминуче виникають голодні муки, пов’язані з недоотриманням необхідних речовин і порушенням обміну.

4. Безжирові дієти. Відсутність у харчуванні жирів, особливо тваринного походження, протягом тижня і більше, спочатку спричиняє гіповітаміноз, потім авітаміноз жиророзчинних вітамінів, тобто погіршення здоров’я, зовнішнього вигляду і розвитку слабкості.

2. Диспут «Скажи своє "за" або "проти"»

Білл Перл (1930, США, штат Орегон) — відомий культурист із об’ємом біцепса 46,6 см, 4-кратний володар титулу «Містер Всесвіт».

З 39 років чоловік перейшов на вегетаріанське харчування, залишивши в раціоні з тваринних продуктів тільки молоко і яйця, а зараз віддає перевагу сиру і кефіру. Зміни в харчуванні були пов’язані з тим, що лікарі виявили підвищений вміст холестерину в крові атлета і попередили його про ризик розвитку різних захворювань. Тому в Білла Перла просто не залишалося іншого вибору, як відмовитися від м’яса і риби, що не завадило йому успішно підготуватися до своїх останніх змагань. Крім того, культурист далеко не прихильник вживання величезної кількості їжі і вважає, що 50-70 г білка зі звичайних продуктів цілком достатньо для підтримки оптимальної діяльності організму. Він у своїх інтерв’ю говорить: «Усе, що ви шукаєте у шматку м’яса, можна знайти в будь- якій іншій їжі. Багато спортсменів і без м’яса — чемпіони! Бачачи мене, люди відмовляються вірити, що я не їм ні м’яса, ні риби. Навіщо бути рабами звички, сліпого наслідування стереотипів у харчуванні?»

Ерік Ентоні Робертс (1956, США, штат Міссісіпі) — американський кіноактор, старший брат відомої кінозірки Джулії Робертс. Його слова: «Ми з дружиною понад 20 років — вегетаріанці. Ніяких цигарок, алкоголю, щоденні тренування у спортзалі. Терпіти не можемо тусовки...»

Влітку 1981 року Робертс потрапив в автокатастрофу. Він дістав важку черепно- мозкову травму, пошкодив обличчя. Лікарі були впевнені, що він помре. Але медики помилилися, пророкуючи Робертсу повний або частковий параліч кінцівок. Уже через місяць він міг самостійно рухатися, а після декількох болісних операцій відновив і повну рухливість, і майже колишню зовнішність.

* Що, на вашу думку, можна вважати основою фізичних показників Білла Перла?

* Чи можна вважати, що вегетаріанство Еріка Робертса дало змогу йому швидко відновити здоров’я після автокатастрофи?

Висновки. Можна бути прибічником певної системи харчування, не віддаючи данину моді, а в плані індивідуального принципу здорового способу життя. Важливим є поєднання її з іншими здоров’язбережувальними життєвими навичками: відмовою від шкідливих звичок, фізичною активністю, здоровим сном тощо.

3. Робота за підручником (у парах). Основні характеристики деяких національних кухонь

— Обговоріть у парах матеріал підручника щодо особливостей деяких національних кухонь. Страви якої кухні полюбляють у вашій родині? Елементи яких національних кухонь для вас були незнайомими?

4. Колективна творча робота. Створення колажу «ТОП-10 найпоширеніших помилок у харчуванні»

1. Переїдання.

2. Ненатуральна їжа, харчові добавки.

3. Велика кількість смаженої, жирної і копченої їжі.

4. Неправильний вибір продуктів.

5. Нерегулярне харчування.

6. Хаотичне поїдання їжі «на ходу».

7. Їжа та напої, що містять прихований цукор та сіль.

8. Порушення правил приготування, зберігання та вживання їжі.

9. Мало овочів та фруктів, але багато борошняних виробів, тістечок, печива тощо.

10. Недостатня кількість води.

VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Запитання до класу

Омар Хайям в одному зі своїх рубаї писав:

Чтоб мудро жизнь прожить, знать надобно немало.

Два важных правила запомни для начала:

Уж лучше голодать, чем что попало есть,

И лучше одному, чем вместе с кем попало!

— Як ви думаєте, чому великий поет звертає увагу на харчування?

2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

3. Рефлексія

— Оберіть «Смайл уроку» серед запропонованих. Поясніть свій вибір.

Учні смайликом показують свої враження від уроку, чи змінився їхній настрій, чи справдились очікування тощо. Це дасть змогу вчителю проаналізувати можливі помилки, знайти індивідуальний підхід надалі до кожного учня.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§__, с____. );

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати інформаційне повідомлення «Національні традиції української кухні»;

- підготувати блок питань із теми «Традиції харчування нашої сім’ї» і взяти інтерв’ю в батьків та інших дорослих членів родини;

- скласти план для корекції власного харчування (віддавати перевагу натуральним продуктам, обмежити вживання солі й цукру тощо).


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити