Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 2. ФІЗИЧНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (7 годин)

УРОК 10 НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ НЕЗБАЛАНСОВАНОГО ХАРЧУВАННЯ. ХАРЧОВІ ДОБАВКИ

Мета: формувати уявлення про негативні наслідки незбалансованого харчування, ознайомити із поняттям «харчові добавки» та їхньою дією на організм людини; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету збалансованого харчування як основної умови фізичного розвитку в підлітковому віці; розвивати аналітичне мислення, спостережливість, здоров'язбережувальні харчові звички; виховувати потребу в оволодінні спеціальними знаннями, вміннями і навичками.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, картки для вправи «Встанови відповідність» (за кількістю учнів), таблиці «Харчові добавки», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, створення позитивного настрою

2. Міні-інтерв'ю

* Якою була перерва? (Веселою, короткою, галасливою...)

* З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, сумним, надзвичайно веселим..)

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Тестування

1. Системи харчування поділяють на...

А давні й сучасні;

Б теперішні й сучасні;

В традиційні й сучасні.

2. Макробіотика — це...

А вживання в їжу біоактивних добавок (БАД);

Б сучасна альтернативна система харчування;

В розділ медицини.

3. Концепція роздільного (диференційованого) харчування — це...

А традиційна система харчування;

Б національний стиль харчування українців;

В сучасна наукова система харчування.

4. Які продукти не належать до корисних?

А Згущене молоко;

Б пастеризоване молоко;

В знежирене молоко.

5. Складовою національної української кухні є...

А морепродукти;

Б страви зі свинини;

В соуси на основі оливкової олії.

6. Раціональне харчування ґрунтується на принципах:

А вживання національних страв;

Б «краще менше, але частіше»;

В помірність, різноманітність, збалансованість.

2. Самооцінювання

Після оголошення правильних відповідей на запитання тесту учні оцінюють свої роботи. «Ціна» однієї правильної відповіді — 2 бали.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Покупець» (ілюстративний супровід)

Розгляньте ілюстрації. Виберіть тільки корисні продукти харчування. Свій вибір прокоментуйте.

2. Вправа «Встанови відповідність» (за індивідуальними картками контролю знань)

Завдання: з’єднайте стрілочками відповідні частини правого і лівого стовпчиків таблиці «Традиційні страви різних національних кухонь».

Таблиця 9

Традиційні страви різних національних кухонь

Українська

Страви з баранини, козячого молока, солодкого перцю, томатів (йогурт, фарширований перець, лечо)

Кавказька

Багата на білки (соєві продукти, риба, морепродукти), рис

Болгарська

Страви з м’яса з великою кількістю приправ, гострого перцю, зелені, грецьких горіхів, овочів, сушених і свіжих фруктів (шашлик, сациві, лаваш, хачапурі)

Італійська

Страви з рису, конини, баранини, кислого молока, овочів, фруктів (плов, кизилик, манти, айран)

Японська

Страви зі свинини, телятини, птиці, багата овочами, молочними продуктами (борщ, капусняк, вареники, голубці, узвар), передбачено пости (коли не вживають продуктів тваринного походження)

Кримсько-татарська

Страви з борошна, телятини, птиці (млинці, пельмені), перші страви влітку — зі свіжою зеленню (окрошка), грибів, овочів, узимку — молочні продукти, у піст — сушені й солені гриби, квашена капуста, картопля, хліб

Російська

Багата на фрукти, овочі, рибу, оливки, вироби з борошна (піца, паста), молочні продукти (моцарелла), оливкову олію

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Вправа «Мозковий штурм» (ілюстративний супровід)

— Назвіть помилки в харчуванні сучасних людей. Які хвороби вони можуть спричинити?

Особливості харчування сучасної молоді

Наслідками негативних тенденцій у харчуванні стають захворювання шлунково-кишкового тракту, ожиріння, алергічні та інші захворювання

* Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати життєві навички та знання правил здорового харчування?

* Хто з вас уважає, що знання про наслідки незбалансованого харчування, харчові добавки є неважливими для сучасної людини?

2. Вправа «Образ теми уроку» (ілюстративний супровід)

— Серед запропонованих ілюстрацій оберіть ту, зображення якої найточніше передає основну ідею теми уроку. Поясніть свій вибір.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Слухання та обговорення притчі

ЛЕГЕНДА ПРО МАГА АЗИНА ТА ПОЯВУ МАГАЗИНІВ

Кажуть, що це почалося давно, коли ще люди жили простим скромним життям і були вдячні природі за натуральні продукти (фрукти, овочі, горіхи, насіння, воду, мед). Ніхто з людей не шкодив тваринам (ні птахам, ні рибам, ні іншим видам життя). Тварини відповідали їм взаємністю і довірою, тому ніхто з них не відчував страху.

Та якось у країні людей з'явився хитрий чорний Маг Азин. Він захотів зробити рабами людей, щоб заробляти на них гроші. Для цього Маг Азин придумав магічні споруди, які назвав на свою честь — «МагАзин». Всі, хто заходили в ці споруди, заражувалися нескінченною круговертю бажань, тому що все, що продавалося в магазині, породжувало в людині жадібність через красивий зовнішній вигляд. У магазині всі люди, починаючи з малого віку, втрачали спокій і радість, починали нервувати чи плакати, якщо їм щось не вдавалося купити. Страх заволодівав думками людей, і їм здавалося, що вони не зможуть жити без цих продуктів. Так люди ставали рабами штучних барв і смаків, рабами красивих упаковок, образів-картинок, хімічного білого цукру й солі (без яких усе стало несмачним).

Білий цукор і сіль були магічними хімічними речовинами. Тому все, куди їх додавали, спричиняло в людей пристрасну залежність, жадібність. У магазинах продавалося те, що містило в собі два цих магічні елементи, без яких ніхто й ніколи не купував би їжі в магазинах.

У такий спосіб люди стали залежними від магазинів. Та біда була не в тому, що продукти, які продавали в магазинах, підсилювали голодування клітин, прискорювали старіння організму людини, бо не містили ензимів (енергії життя). Тому скільки б люди не вживали магазинних продуктів, вони не могли ними насититися. Але набирали зайву вагу й втрачали здоров'я. І тому люди почали передчасно помирати, так і не розуміючи, що опинилися в пастці штучних бажань чорного Мага Азина...

Та щоб ніхто зі смертних людей не здогадався про пастку, Маг Азин розважав мешканців міст за допомогою своїх помічників, які влаштовували циркові вистави, створювали азартні ігри. Люди купували нереальні ігри і грали нереальні ролі, стаючи ходячими біороботами. Так Магу Азину вдавалося висміювати будь-які здогадки людей про згубність системи цінностей міст.

Але лише Білі маги насмілилися кинути виклик Чорним магам. Кажуть, що цій історії немає кінця, а Чорні й Білі маги продовжують боротьбу й у наші дні...

Завдання до класу:

— «Осучасніть» легенду, переказавши її зміст у науковому або публіцистичному стилі.

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вправа «Визначення поняття від протилежного»

Для підтримки нормальної життєдіяльності організму потрібно, щоб їжа надходила в достатній кількості й у потрібному складі.

ü Збалансоване харчування — це харчування, за якого задовольняється добова потреба організму в енергії, а також підтримується оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів. За збалансованого раціону організм нормально розвивається, росте і функціонує.

— Дайте визначення поняттю «незбалансоване харчування». (Відповіді учнів.)

2. Міні-лекція «Основні принципи збалансованого раціонального харчування»

Багато хто думає, що правильне харчування — це особливий раціон, з якого виключено всі шкідливі продукти. Однак це хибна думка, адже, якщо ви виключаєте зі свого раціону шкідливі продукти, то це ще не забезпечуєте його повноцінності.

Збалансоване раціональне харчування полягає в підтриманні необхідної кількості мікроелементів і вітамінів, які організм не може синтезувати, тому вони повинні надходити разом із їжею. Таке харчування іноді прирівнюють до дієт, однак не кожне збалансоване меню сприяє схудненню.

Перелічимо основні принципи збалансованого раціонального харчування:

□ енергетична відповідність — у кожної людини своя потреба в енергії. До здорового організму щодня повинно надходити 1300-2000 ккал. Якщо цей поріг перевищується, то наш організм накопичує надмірну вагу, а за нестачі калорій організм отримуватиме енергію з власних жирових запасів, що спричинить її зниження;

□ певне співвідношення білків, жирів і вуглеводів, яке визначається за формулою 1:1:4;

□ оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів: важливо знати, що для організму шкідливий як надлишок корисних компонентів, так і їх нестача;

□ правильний розподіл калорійності раціону — 25 % ккал на сніданок, 50 % ккал на обід, 25 % ккал на вечерю.

Щоб дотримуватися вищеперерахованих принципів, треба знати калорійність їжі, масу продуктів, кількісний вміст мікроелементів і вітамінів у продуктах, які використовують для приготування страв. Під час складання раціону збалансованого раціонального харчування треба враховувати вік людини, її стать, спосіб життя і загальний фізичний стан.

3. Перегляд презентації «Згубний вплив незбалансованого харчування»

4. Слово вчителя

У харчовій промисловості застосовують велику групу речовин під загальним терміном харчові добавки. Цей термін не має єдиного тлумачення. У більшості випадків під цим поняттям об’єднують групу речовин природного походження або отриманих штучним шляхом, використання яких необхідне для удосконалення технології, отримання продуктів спеціалізованого призначення (дієтичних, лікувальних тощо), збереження необхідних або додання нових властивостей, підвищення стабільності і поліпшення органолептичних властивостей харчових продуктів. Зазвичай до харчових добавок не відносять сполуки, які підвищують харчову цінність продуктів харчування: вітаміни, мікроелементи, амінокислоти.

Харчові добавки — це природні сполуки та хімічні речовини, які ми не вживаємо в їжу самостійно, але в обмежених кількостях з різними продуктами вони потрапляють до нашого організму чи не щодня.

ü Харчові добавки — природні або синтезовані речовини, що цілеспрямовано вводять у продукти харчування з метою надання їм необхідних властивостей, продовжити термін їх придатності. Вони не вживаються безпосередньо у вигляді самостійних компонентів їжі.

Останнім часом ми почали інтенсивно цікавитися тим, що їмо і п’ємо. І це не дивно — ми бажаємо якомога довше отримувати задоволення від життя. Сьогодні в суспільстві не вщухають численні суперечки щодо харчових добавок: корисні чи шкідливі вони для людини?

Насправді альтернативи широкому використанню харчових добавок не існує. Неможливо, скажімо, виготовити якісний зефір без пектину, напої тривалого зберігання — без консервантів, шоколадні цукерки — без емульгаторів, а варену ковбасу — без кольорокоригувальних речовин.

Зараз уже неможливо уявити жоден продукт із тривалим терміном зберігання без наявності в його складі харчових добавок. Такі харчові добавки, як сіль, спеції, прянощі використовуються людством з давніх часів, проте широке їхнє вживання почалося наприкінці XX ст. і досягло найбільшого використання в наші дні.

В Україні до використання дозволено 60 синтетичних барвників. Усі фахівці погоджуються з думкою, що виробництво харчових добавок зростатиме швидкими темпами.

У чому ж полягають функції добавок? Добавки регулюють вологість продуктів, роздрібнюють і розпушують, емульгують і ущільнюють, вибілюють і глазурують, окислюють, охолоджують і консервують. Вони навіть можуть перетворити тверді продукти на піну. Додавання харчових добавок до продуктів прискорює процеси виготовлення, зберігає зовнішній вигляд та якість продуктів.

5. Запитання до учнів

* Харчування для людського організму має бути джерелом життєвої енергії, здоров’я, радості (особливо це стосується гурманів). Ми часто купуємо продукти, до складу яких входять різні харчові добавки: барвники, антиоксиданти, емульгатори, консерванти. На етикетці з печивом, кетчупом або консервами значиться буква «Е» з номером.

Що це означає?

6. Робота за таблицями «Харчові добавки»

Оригінальні назви добавок досить довгі та складні. Тому для простоти використання та їх безперешкодної ідентифікації у всьому світі запровадили індекс «Е» від слова «Європа». Його також асоціюють зі словами essbar/edible, що в перекладі українською відповідно з німецької та англійської мов мають означати «їстівний».

Для класифікації харчових добавок у країнах Євросоюзу розроблено систему нумерації. Кожна добавка має унікальний номер.

Число харчових добавок, що застосовують у виробництві харчових продуктів у різних країнах, досягає сьогодні 500, не враховуючи комбінованих добавок, ароматизаторів. У Європейському співтоваристві класифіковано 296 харчових добавок.

Залежно від призначення виділяють чотири великі групи харчових добавок:

1. Речовини, що регулюють смак продукту (ароматизатори, смакові добавки, що підсолоджують речовини, регулювальники кислотності).

2. Речовини, що поліпшують зовнішній вигляд продукту (барвники, стабілізатори кольору, вибілювачі).

3. Речовини, що регулюють консистенцію та формують текстуру (загусники, гелеутворювачі, стабілізатори, емульгатори).

4. Речовини, що підвищують збереження продуктів та збільшують терміни їх зберігання (консерванти, антиоксиданти) (додатки 1, 2).

Кожна харчова добавка має свій цифровий код з індексом Е, що гарантує перевірку на безпеку та може використовуватися за потреби лише у встановлених дозах. Використання харчових добавок має бути обов’язково вказано на упаковці.

Нумерація харчових добавок розпочинається із числа 100.

Згідно системи кодифікування харчових добавок, усі вони розподілені на групи (див. табл. 10).

Таблиця 10

Е-числа

Класифікація

Функції

Е100-Е199

барвники

підсилюють або відновлюють колір продукту

Е200-Е299

консерванти

підвищують термін зберігання продуктів, захищаючи від псування, спричиненого мікроорганізмами

Е300-Е399

антиоксиданти

підвищують термін зберігання харчових продуктів, захищають від псування, що спричинене окисленням (наприклад, згіркненням жирів або зміною кольору)

Е400-Е499

стабілізатори, емульгатори, загусники

стабілізують, зберігають або підсилюють забарвлення продукту, утворюють або підтримують однорідну суміш двох або більше незмішуваних речовин (наприклад, масло та вода) в харчових продуктах

Е500-Е599

регулювальники кислотності, розпушувачі

підвищують кислотність та (або) надають їжі кислого смаку, змінюють (регулюють) кислотність або лужність харчового продукту, речовини або суміші речовин, що сприяють життєдіяльності дріжджів; звільняють газ та збільшують у таких спосіб обсяг тіста

Е600-Е699

підсилювачі смаку та аромату

підсилювачі смаку; модифікатори смаку; добавки, що сприяють розварюванню

Е700-Е899

запасні індекси для іншої можливої інформації

Е900-Е999

глазурувальні агенти, підсолоджувачі, піногасники

речовини, які під час змазування ними зовнішньої поверхні продукту надають блискучого вигляду або утворюють захисний шар, запобігають або знижують утворення піни, створюють умови для рівномірної дифузії газоподібної фази в рідких і твердих харчових продуктах

Е1000-Е1521

герметики, ферменти, волого-затримувачі

Зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю

Така класифікація є умовною, оскільки одна речовина може бути і консервантом, і антиоксидантом одночасно (натрій сульфіт Е221).

Корисні та нейтральні добавки

□ Е101 — рибофлавін (вітамін В2).

□ E140 — хлорофіл (безпечна речовина, що надає рослинам зеленого кольору).

□ Е152 — вугілля (усім відома корисна копалина, абсолютно нешкідлива).

□ Е160a — каротини (речовини, що близькі за властивостями до вітаміну А).

□ Е161b — лютеїн (вітаміноподібна речовина, що сприяє поліпшенню зору, використовується в ліках).

□ E163 — антоціани (рослинні пігменти, що надають забарвлення листкам і пелюсткам квітів).

□ E181 — таніни (група речовин, аналогічних до компоненту чаю, що надають йому терпкого смаку).

□ E202 — калій сорбат (один із найбільш популярних консервантів, абсолютно нешкідливий).

□ Е260 — оцтова (етанова) кислота (нешкідливий компонент натурального походження).

□ E296 — яблучна кислота.

□ Е270 — молочна кислота (природна речовина, що утворюється під час молочнокислого бродіння.

□ E290 — карбон(IV) оксид (вуглекислий газ, що перетворює напій у газування).

□ Е300 — аскорбінова кислота (вітамін C).

□ E306-E309 — токофероли (вітаміни Е різних форм).

□ Е406 — агар-агар (натуральний і нешкідливий).

□ Е440 — пектини містяться у всіх наземних рослинах (особливо багато в яблуках).

□ Е500 — натрій гідрокарбонат (харчова сода).

□ Е507 — хлоридна кислота (аналогічна речовина виробляється в шлунку).

□ Е641 — L-лейцин (одна з корисних амінокислот).

□ Е642 — лізин (корисна амінокислота).

□ Е916, Е917 — кальцій йодат (збагачує продукти харчування корисним для здоров’я йодом).

Таблиця 11

Харчові добавки, дозволені для використання в Україні (перелік затверджено Постановою Кабінету Міністрів України)

Е152

вугілля

Е160а

каротини

Е160з

екстракт паприки

Е162

червоний буряковий бетанін

Е164

шафран

Е260

оцтова (етанова) кислота

Е296

яблучна кислота

Е406

агар

Е420

сорбіт і сорбітовий сироп

Е440

пектини, желатин

Е422

гліцерол

Е460

целюлоза

Е637

ефірні масла спиртові, водно-спиртові, аромат копчення, ванілін

Е901

віск бджолиний (білий і жовтий)

Е902

віск свічковий

Е905с

парафін

Е908

віск рисових висівок

Е1510

спирт етиловий

Е1420

крохмаль ацетиленовий

7. Інформаційне повідомлення «Негативні наслідки вживання харчових добавок» (за таблицями)

Харчові добавки, що мають мутагенні, канцерогенні й токсичні ефекти офіційно заборонені на території України: фарбники Е121 (цитрусовий червоний) та Е123 (амарант), консервант Е240 (формальдегід). З 2005 року заборонені також консерванти E216 та E217 (додаток 3).

Учені довели, що найбільше страждають саме діти. Штучні харчові барвники впливають на мозок дитини так само, як свинець, крім того, деякі з них можуть спричинити звикання. Коли малюк регулярно вживає їжу з добавками і замінниками, в його організмі припиняє працювати так звана «система сповіщення» про отриману отруту. Тобто в дитини не спостерігається таких тривожних сигналів отруєння, як висипання на шкірі, нудота або запаморочення. Але токсичні речовини накопичуються.

В Англії нещодавно встановили зв’язок між барвниками в ласощах і активністю малюків. Наслідком вживання барвників із солодощами стає неуважність, неконтрольована поведінка, що часто переростає в синдром гіперактивності. Що більше дитина вживає яскравих солодощів, то більше вона ризикує захворіти нервовими і психічними розладами.

Таблиця 12

Небезпечні харчові добавки

Номер небезпечного «Е»

Барвники

Е102, Е110, Е120, Е124

Канцерогени

Е103, Е105, Е110, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е153, Е210, Е211, Е213-Е217, Е231, Е232, Е240, Е251, Е252, Е321, Е330, Е431, Е447, Е900, Е905, Е907, Е952, аспартам

Мутагенні та генотоксичні

Е104, Е124, Е128, Е230-Е233, аспартам

Алергени

Е131, Е132, Е160Ь, Е210, Е214, Е217, Е230, Е231, Е232, Е239, Е311-Е313,

аспартам

Небажано вживати астматикам

Е102, Е107, Е122-Е124, Е155, Е211- Е214, Е217, Е221-Е227

Небажано вживати людям, чутливим до аспірину

Е107, Е110, Е122-Е124, Е155, Е214, Е217

Негативно впливають на печінку та нирки

Е171-Е173, Е220, Е302, Е320-Е322, Е510, Е518

Порушують функції щитовидної залози

Е127

Спричиняють захворювання шкіри

Е230-Е233

Подразнюють кишечник

Е220-Е224

Спричиняють розлад травлення

Е338-Е341, Е407, Е450, Е461, Е463, Е465, Е466

Спричиняють неправильний розвиток плоду

Е233

Заборонено вживати немовлятам та маленьким дітям

Е249, Е262, Е310-Е312, Е320, Е514, Е623, Е626-Е635

Впливають на рівень холестерину в крові

Е320

Руйнують вітаміни в організмі

Е220 (В1), Е222-Е227 (В12), Е320 (D), Е925(Е)

Таблиця 13

Таблиця шкідливих харчових добавок

Дуже небезпечні

Е123, Е510, Е513Е, Е527

Небезпечні

Е102, Е110, Е120, Е124, Е127, Е129, Е155, Е180, Е201, Е220, Е222, Е223, Е224, Е228, Е233, Е242, Е400, Е401, Е402, Е403, Е404, Е405, Е501, Е502, Е503, Е620, Е636, Е637

Канцерогенні

Е131, Е142, Е153, Е210, Е212, Е213, Е214, Е215, Е216, Е219, Е230, Е240, Е249, Е280, Е281, Е282, Е283, Е310, Е954

Розлади органів травлення

Е338, Е339, Е340, Е341, Е343, Е450, Е461, Е462, Е463, Е465, Е466

Шкірні захворювання, алергічні реакції

Е151, Е160, Е231, Е232, Е239, Е311, Е312, Е320, Е907, Е951, Е1105

Розлади кишківника

Е154, Е626, Е627, Е628, Е629, Е630, Е631, Е632, Е633, Е634, Е635

Артеріальний тиск

Е154, Е250, Е252

Небезпечні для дітей

Е270

Заборонені

Е103, Е105, Е111, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е152, Е211, Е952

Підозрілі

Е104, Е122, Е141, Е171, Е173, Е241, Е477

8. Оздоровлювальна вправа. Офтальмотренаж (гімнастика для очей)

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання та взаємоперевірка

— Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

2. Диспут «Газовані напої: пити чи не пити?» (мультимедійний або ілюстративний супровід)

Солодкі газовані напої — це синтетичні продукти. Солодка вода містить ароматизатори, барвники, консерванти, які шкідливі для здоров’я, особливо в ранньому віці. Тому мудрі медики прямо забороняють мамам давати таку воду дітям до трьох років. Консерванти можуть вплинути на розвиток дитини в такий спосіб, що це загрожує нестабільністю психіки.

- До складу ковбас входять кольорокоригувальні речовини.

- Морозиво виготовляють із гідрогенізованої соєвої олії.

- Зелені, жовті, рожеві чупа-чупси, шоколадні батончики, солодка вода різні за смаком і кольором, але однакові за ступенем шкідливості для здоров’я.

- Харчові добавки впливають на розвиток аномальної м’язової маси.

- До складу молочних продуктів входять консерванти.

— Висловіть свою думку щодо заявленої інформації. Озвучте власну позицію щодо думок ваших однокласників.

3. Колективна робота. Складання порад щодо правильного здорового харчування

Давньогрецький лікар Гіппократ говорив: «Якщо батько хвороби завжди невідомий, то її мати відома завжди. Це — їжа». Він мав на увазі неправильне, незбалансоване харчування.

Складіть поради щодо правильного здорового харчування.

□ Не купуйте продукти з неприродно яскравим забарвленням;

□ уважно читайте етикетки;

□ не купуйте продукти з тривалим терміном зберігання;

□ що менше список інгредієнтів у готових продуктах, то менше добавок: продукти з вишуканим, пікантним смаком, швидше за все, містять різні добавки;

□ не перекушуйте чіпсами, готовими сніданками, супами з пакетика, хот-догами, бургерами;

□ обирайте заморожені овочі замість консервованих;

□ замість того, щоб купувати готові соки, робіть їх самі;

□ відмовтеся від перероблених або законсервованих м’ясних продуктів, таких як ковбаса, сосиски, тушковане м’ясо в банках тощо.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Аналіз вислову

«Нехай їжа буде вашими ліками» (Гіппократ, давньогрецький лікар).

— Перефразуйте вислів Гіппократа своїми словами. Що він мав на увазі? Який інформаційний меседж (повідомлення, послання) хотів донести до нащадків?

Учні висловлюють свої думки.

2. Саморефлексія. Вправа «Незакінчене речення»

Учні продовжують фразу:

«Сьогодні на уроці я (дізнався, зрозумів, усвідомив, упевнився, переконався, почув, запам’ятав тощо).

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§___, с._____ );

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати пам’ятку «Поради покупцям щодо вивчення інформації на упаковці товару»;

- провести вдома перевірку продуктів харчування на наявність у їхньому складі харчових добавок.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити